Wat zijn jullie ervaringen met de middeltjes, verkrijgbaar o.a. bij de bouwmarkt, die je aan koelvloeistof kunt toevoegen om bijvoorbeeld het koelsysteem te reinigen of om lekkages te dichten?
Betreft een 1.4i TU motor uit 1995.
Gevoelsmatig lijkt het me geen goed idee, maar kan dat niet onderbouwen. Zijn er risico´s voor radiateur, kachelradiateur, waterpomp, blok, en dergelijke?
Daar is al heel veel over geschreven hier op het forum…
De een zweert bij alles origineel houden dus ook alle vloeistoffen van A-Merken en dus nooit additives!
Anderen (zoals ik) doen koelvloeistof en olie van de Action in het blok en nemen de gok.
Persoonlijk zou ik (ondanks mijn nare gewoonte met Action spul) nooit allerlei additives in mijn vloeistoffen gooien. Daar worden al die kleinere en groter kanaaltjes nooit beter van.
Jos van der Voort
Dank voor je reactie. Op welk slim trefwoord kan ik zoeken om die informatie te vinden?
Hmm… Das een slimme!
Euh… probeer eens
lekkage
lekke radiateur
slick 50
Wynns
enz.
ALs je in het zoekveld twee woorden typt dan moet je AND ertussen zetten. Dus
lekke AND radiateur
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een goede KVS heeft al additieven die corrosie tegen gaan, en daardoor wordt de kans op lekken weer kleiner. Is het systeem echter al lek, fiks het lek dan.
Het gebruik van goedjes die lekken knnen dichten maken de KVS dikker/vlokkerig, dit gaat in het gaatje zitten waardoor het niet meer/minder lekt. Het spul is echter niet zo intelligent dat het een lek van een kanaaltje kan onderscheiden, het zal dus overal in je systeem gaan zitten waardoor je kleine kanaaltjes minder hn werk kunnen doen, de lammellen in je radiator zullen tevens aankoeken. Hoe dan ook, je beïnvloed de werking vanhet koelsysteem negatief, en dat is niet gewenst.
Het is een goedkoop lapmiddel, leuk als je je wagen aan het oprijden bent ofzo…
En wil je je systeem reinigen, spoel het dan door.
Daarom doe ik niks van dat soort rommel in mijn vloeistoffen. Het gewenste effect is op zijn hoogst maar tijdelijk en dan zijn al die kleine kanaaltjes misschien al dichtgeslibt.
We weet dan nooit waar er GEEN olie en KVS meer komt. Dat kan nooit goed zijn voor je blok. Dan maar Action spul erin…... Das altijd beter als die toevoegingen.
Jos van der Voort
nou…. Bar Leaks is wel aardig spul hoor, is ook wat duurder maar persoonlijke ervaring is aardig. Word ook vaak preventief al gebruikt, door diverse garage’s en origineel bij Chrysler.
Groeten
ik heb ook ervaring met bar’s leaks ,ik moet zeggen het is goed spul
ook voor smering van de waterpomp
ik heb het in mijn toenmalige renault 19 met 1400 moter gedaan toen ik in een weekeind 400km van huis een gaatje in de radiator kreeg,[en natuurlijk geen garage meer open]
ik heb zelf nog 2 jaar met deze auto gereden zonder dat de radiator vervangen werd,nadien is er door de nieuwe eigenaar nog eens 3 jaar gereden zonder dat de moter te warm werd of zo
het is een goed en goedkoop middel
kees van meerendonk
zx 16i break "96
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat dit in jouw geval goed gegaan is, is geen garantie voor immer succes.
Dat het het gat heeft dicht gemaakt, is mooi, de rest is enkel te zien als je het blok open gaat maken.
En wees nu eerlijk, je gaat het hele koelsysteem toch niet een risico laten lopen omdat je een lekke radiator hebt, of erger nog, een poreus slangetje?
Ik zou het risico in ieder geval niet nemen, hoe beter het spul is, des te schadelijker is het voor de nog in tact zijnde onderdelen.
Ja want je radiator zit dan dicht maar de rest van de kleine doorgangen, openingen en kanaaltjes in het koelsysteem van je blok ook!
Jos van der Voort
Ik ben zelf ook huiverig om bar´s leaks-achtige producten te gebruiken, maar het valt me op dat er hier, maar ook elders op Internet, sprake is van mensen met negatieve meningen en mensen met positieve ervaringen met dat spul.
Heeft er iemand enig idee hoe het lekkages dicht? Uitharden aan de lucht of zo?
Als dit soort producten radiatoren en kleine koelkanaaltjes verstopt dan moet flinke sludge in je koelsysteem door een lekke koppakking dat dus ook doen. Nooit zo bij stilgestaan.
Zelf heb ik jaren geleden een slechte ervaring opgedaan met toevoeging van een reinigingsmiddel aan koelvloeistof. Binnen een week was de 8 jaar oude kachelradiateur lek. Hard bewijs voor een oorzakelijk verband heb ik niet, maar het was wel erg toevallig. Ik zal dat in ieder geval niet meer doen.
Zou interessant zijn als er nog meer mensen die ervaring met dat soort middelen hebben, danwel na gebruik ervan een keer een motor uit elkaar gehaald hebben, zich hier zouden melden en die ervaring zouden willen delen.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb de zelfde ervaring met die reinigings bende. Idd na een week de kachel radiator lek! ( reno 5)
Met lekstop ook wel eens gewerkt, ging goed, maar de auto snel daarna gesloopt.. Dus geen lange duur test.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Toen ik aan mijn BX begon, leek het er op dat het blok vervangen moest worden. Ik heb toen, om haar thuis te krijgen, zo’n pil gebruikt.
Naderhand heb ik besloten om het blok “op” te rijden, om die reden heb ik het koelsysteem voorzien van verse kvs.
Als je ziet wat voor vlokkerige bende er uit kwam, dan weet je gelijk dat je daar niet tijden lang mee wilt rijden. Dat kan nooit goed zijn.
Maar idd, het werkt goed, het lek is weg. Of het verdere schade heeft toegebracht zal de toekomst leren. Maar het is en blijft een lapmiddel, en natuurlijk kan je positief zijn over een lapmiddel….
kilian schreef:Zelf heb ik jaren geleden een slechte ervaring opgedaan met toevoeging van een reinigingsmiddel aan koelvloeistof. Binnen een week was de 8 jaar oude kachelradiateur lek. Hard bewijs voor een oorzakelijk verband heb ik niet, maar het was wel erg toevallig. Ik zal dat in ieder geval niet meer doen.
Kalk en andere vuiligheiden houden een oude radiator nog dicht, spoel je dit weg, dan gaat de boel lekken. Ik wilde ook een keer dat spul proberen in mijn ZX, de vriendelijke verkoper in de automaterialenzaak waarschuwde mij om dit niet in mijn 12 jaar oude ZX te gebruiken.
Ik zit ook te denken aan die anti-lek middelen,omdat ik water in de olie heb. zo’n 60cc per week en kilo’s sludge onder het kleppendeksel.
Waarschijnlijk omdat de cylinderbussen iets bewogen zijn,met het vervangen van de koppakking,en om nou de hele machiene “doorzichtig” te maken,kan ik kijken hoe ver ik met die zooi kom,het BLIJFT een lapmiddel,of ik ga op zoek naar een TU3 met gietijzeren cyl-blok. Groet Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Iets bewegen? bedoel je dat er een bus omhoog gekomen was?
Of heb je de kop niet goed vastgezet, nieuwe kopbouten gebruikt, ingesmeerd met motorolie, gaten goed schoongemaakt, 20nm en daarna 2x 120 graden :