OscarTZDTurbo schreef:Wellicht dus ook nog een goed rustig behandeld blok gehad
In elk geval, ik denk dat het met jouw motor wel goed komt
Dat begin ik ook te denken…
Hij rijd ook steeds beter, dus waarschijnlijk ben ik ff opnieuw aan het inrijden
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
mpostma schreef:BXDriver87 schreef:Wat moet je dan doen bij een Turbo(diesel)? Na aankomst de motor nog een minuutje laten draaien? Is tegen 140km/u je ontkoppeling induwen dan ook zo schadelijk? Je toerental loopt immers ook heel erg terug.
Wat je bij een turbo niet moet doen:- gelijk de motor uitzetten als de turbo nog hard draaien (meest beruch: aan komen blazen bij het benzinestation op de snelweg en dan gelijk het contact af).
Ja, dat bedoelde ik dus. Klopt opzich wel wat je zegt, maar ik vind het daarentegen toch punt van discussie, omdat je voor een tankstation namelijk al zodanig afremt dat het spulletje eigenlijk allemaal al stil ligt.
Slaat nergens op, maar ik wou het gewoon even zeggen
Citroën D Special 1970
OscarTZDTurbo schreef:omdat je voor een tankstation namelijk al zodanig afremt dat het spulletje eigenlijk allemaal al stil ligt.
Slaat nergens op, maar ik wou het gewoon even zeggen
Eigenlijk ben ik nog iets vergeten. Behalve de smering verzorgt de olie ook wat koeling van de turbo. Bedenk wel dat met lekkere boost op de turbo deze roodgloeiend kan worden. Als de olie lekker door kan stromen dan gaat t goed. Als je de motor gelijk uitzet, na lekker doorrijden op de autobahn, moet de resterende olie in de turbo niet verbranden. Dus vandaar ook even wachten tot de ergste hitte uit de turbo is en dan afzetten.
Als ik bij een pompstation (langs de snelweg) aankom met een Tzd-turbo, draait de motor nog maar 850 rpm…...ik wacht dan een seconde of 5 en zet hem dan uit.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met 4000 rpm stopte bij een pomp
En in mijn woonbuurt met allemaal drempels komt ik niet eens boven de 25 km p/u uit…dus draait de motor ook al rustig als ik hem afzet.
Ik zou in deze discussie weleens willen weten hoeveel seconden een Garret-turbo nodig heeft om van zijn hoge toerental weer tot rust te komen….en hoeveel toeren hij maakt als de motor stationair draait. :
Overigens kwam ik nog een aardige site tegen met tekeningen waar de werking van een turbo mooi beschreven is : http://web.onetelnet.nl/~biemans/jurgen/techniek.htm
Bram schreef:Ik zou in deze discussie weleens willen weten hoeveel seconden een Garret-turbo nodig heeft om van zijn hoge toerental weer tot rust te komen….en hoeveel toeren hij maakt als de motor stationair draait. :
Wat me, naast de op zich wel boeiende vraagstukken van Bram (ik weet het antwoord ook niet zo 1-2-3), ook enigzins bezig houdt is de “opwarmsnelheid” van de turbo. Met volsynthetische olie in het carter - met een meer constante dikte dus - zou je verwachten dat de olietemperatuur minder van invloed is, dus dat je (en dat vind ik dan weer boeiend) eerder kunt gaan trappen. Niet dat je de rest v/d motor geen tijd moet gunnen, metoch…
Overigens kwam ik nog een aardige site tegen met tekeningen waar de werking van een turbo mooi beschreven is : http://web.onetelnet.nl/~biemans/jurgen/techniek.htm
Inhoudelijk best wel ok, maar de layout v/d site doet pijn aan mijn ogen, en die van de buren, en overburen
De site zegt verder precies hetzelfde wat we hier ook al aangedragen hebben.
Overigens heet dat ding van Volkswagen wat ook genoemd wordt in officieel VW-jargon helemaal geen turbo maar G-lader, naar de vorm van het ding.
Ich bin ein Breaker