Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hoi,
Zoals het onderwerp al aangeeft blijft mijn linkerachterrem een meter of paar aanlopen na geremd te hebben.
Ik merk dit aan het nazingen van de remschijf of remblokken…tis niet dat mijn wiel blokkeert of zo en er een zwarte rubberstreep op straat getrokken wordt.
Zou dit problemen op kunnen leveren tijdens de APK?
Dit moet deze maand gebeuren, vandaar…
Heeft iemand hier ervaring mee? Google kon me niet verder helpen
groet,
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Re: Achterrem blijft even aanlopen na remmen, APK afkeur?
Ries schreef:Hoi,
Zoals het onderwerp al aangeeft blijft mijn linkerachterrem een meter of paar aanlopen na geremd te hebben.
Ik merk dit aan het nazingen van de remschijf of remblokken…tis niet dat mijn wiel blokkeert of zo en er een zwarte rubberstreep op straat getrokken wordt.
Zou dit problemen op kunnen leveren tijdens de APK?
Dit moet deze maand gebeuren, vandaar…
Heeft iemand hier ervaring mee? Google kon me niet verder helpengroet,
Het ligt er aan hoe er getest wordt en wat het humeur van de monteur is. Gebruiken ze een remmenbank dan zal het zowieso geen probleem opleveren (zolang ze het maar doen) maken ze een testrit, dan kan het zijn dat de monteur erover valt, maar als het enkel wat geschaaf is, dan zal het geen probleem voor de apk zijn, enkel voor je blokjes. Je kunt ff je achterwiel verwijderen, en de bout waar de remblokjes over glijden schoonmaken, dat is niet heel erg veel werk en zal het probleem zeker oplossen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Een testrit maken ze toch altijd? Ik dacht dat dat een onderdeel van de keuring was…
De bout schoonmaken waar de remblokjes over glijden? Dat zal ik dan nog eerst eens even moeten bekijken hoe dat zit, ik dacht er meer aan dat de remcups vast blijven zitten ipv iets terug te trekken…
Ieder geval bedankt voor je reply en als iemand anders nog iets heeft toe te voegen, dan volgaarne.
groet.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ries schreef:Een testrit maken ze toch altijd? Ik dacht dat dat een onderdeel van de keuring was…
De bout schoonmaken waar de remblokjes over glijden? Dat zal ik dan nog eerst eens even moeten bekijken hoe dat zit, ik dacht er meer aan dat de remcups vast blijven zitten ipv iets terug te trekken…
Ieder geval bedankt voor je reply en als iemand anders nog iets heeft toe te voegen, dan volgaarne.
groet.
APK stations die een remmenbank hebben maken meestal geen testrit, hooguit bij een diesel om hem warm te krijgen voor de roetmeting als ze dat nog persé willen doen. Als ze een remmenbank hebben kun je wel maar beter wat tegels of iets anders zwaars in je kofferbak gooien, omdat die bankjes nogal kritisch zijn en zeker bij HP geveerde citroëns leidt dat regelmatig tot het oordeel “niet werkende achterremmen” Dat komt omdat voordat de achterremmen uberhaupt tijd krijgen om in werking te treden de auto al stil staat volledig op de voorremmen, vandaar dat je wat gewicht dan achterin moet gooien.
Het schoonmaken van dat boutje is niet zoveel werk. als je je achterwiel eraf hebt zie je je remklauw zitten, daar zit bovenop een blikken plaatje dat met één bout vast zit. Over datzelfde boutje glijden je remblokken. Draai de bout er uit, maak hem schoon, vet hem in en steek hem terug, dan zal dat blijven hangen wel opgelost zijn. Succes!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mijn Break had dat ook, ook als je op een heuveltje stond en liet de rem los ging hij na 5 sec pas achteruit.
Ik heb de blokken er uitgehaald, en alle bagger (is een echte verzamelplaats) eruit gehaald. de zijkanten van de blokken schoongevijld, en een heel klein streepje kopervet er op gedaan… het probleem was meteen weg, en is altijd weggebleven.
Ook even kijken of de klauw geen scheefstand vertoont!!
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Ries schreef:Een testrit maken ze toch altijd? Ik dacht dat dat een onderdeel van de keuring was…
De bout schoonmaken waar de remblokjes over glijden? Dat zal ik dan nog eerst eens even moeten bekijken hoe dat zit, ik dacht er meer aan dat de remcups vast blijven zitten ipv iets terug te trekken…
Ieder geval bedankt voor je reply en als iemand anders nog iets heeft toe te voegen, dan volgaarne.
groet.
die remcups kunnen ook stroef gaan inderdaad, even proberen met een waterpomptang eventueel.
@Mechuccio: roetmeten moet nog steeds voor apk
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Tja, dat is een bekend verschijnsel. Zoals al is opgemerkt, doet wat extra gewicht in de kofferbak wonderen. Ook helpt het als je naar een keuringsstation gaat waar men een rollenbank heeft ipv platen. Bij platen heb je namelijk een momentopname, terwijl bij een rollenbank de remkracht gedurende een tijdje wordt gemeten.
Ik heb het probleem al diverse keren bij de hand gehad. De oplossing is inderdaad de zaak loshalen, goed schoonmaken met een borstel, en daarna met een beetje kopervet insmeren. Als je er nu even tijd aan besteed, kom je ook volgend jaar nog lgansrijk door de keuring.
XM 2.1D ‘92 (exit bij 400.000 km)
Xantia 1.9 TD ‘93 (nu bij Hogervp in goede handen)
XM 2.1 TD aut ‘00 (om te zweven)
Vito 112 CDI "02 (als werkpaard)
snelle (tijdelijke) oplossing is even met een vaartje achteruit te rijden en paar keer stevig remmen.. Druk op achteremmen onstaat door het gewicht op de achteras, paar zakken tuinaarde erin en remmen maar.. Maar zoals men hier zegt, even alles los en schoonmaken doet dit probleem voorkomen!