hoi
sinds geruime tijd merk ik dat wanneer de wagen, met ontkoppelde motor, uitbolt op de baan, de stuurbekrachtiging vreemd doet. Het voelt alsof het stuur even vast zit en dan “los” komt, bij het nemen van een bocht.
bij het koppelen van de motor verdwijnt dat probleem en werkt de bekrachtiging weer normaal.
weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
dank!
LHM-niveau te laag?
ik denk het niet… het LHM-nivometertje werkt niet meer, maar het nivo van de vloeistof in laagste stand in het reservoir zit een 1,5 cm onder de bovenrand van de witte filter… zegt u dat iets?
Versleten hogedrukpomp? Heb je ook last van stoplampjes ed. wanneer je met stationair toerental van de laagste naar de hoogste stand gaat? De stuurbekrachtiging verbruikt veel meer druk dan de vering en de remmen; de pomp levert bij een laag toerental mischien te weinig?
Bij mij werkte de stuurbekrachtiging de eerste kilometers slecht na een koude nacht stilstaan. Ik verdacht eerst de debietregelaar, maar heb uiteindelijk de pomp vervangen. Stuurt een stuk veiliger…
groet, Jan
<edit> Een vervuild systeem kan natuurlijk ook een oorzaak zijn, tevens van een vast/dicht geslibt niveaumetertje
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
tja, geen vervuild systeem… alles zou gereinigd moeten zijn door die reinigingsvloeistof. heeft er lang genoeg in gezeten.
het is wel zo dat ik idd de indruk heb dat de pomp te weinig kracht levert. het remmen, sturen en ontkoppelen op het zelfde moment leverde in het verleden al eens een kerstboom aan lichtjes op (stop, olielamp, ...). het is al lang geleden momenteel.
nu, er zit een vervangingspomp in de motor. de vorige was faliekant stuk. dat deze nu ook al stuk zou zijn, zou wel vervelend zijn en tevens de doodsteek betekenen voor de xm.
weet er iemand hoeveel er van die LHM er in moet? moet die filter volledig onder de LHM zitten?
Met de vering in de laagste stand (dus reservoir maximaal gevuld) zie ik door de opening van het rubberen dopje nog ongeveer één cm van het gaas in de wit/gele filterhouder.
Als je de hogedrukpomp door een nieuwe hebt vervangen zal de oorzaak waarschijnlijk elders liggen. Zoniet, een pomp op de sloop kost rond de 50 euro, met garantie een stuk meer. Vervangen is niet veel werk bij een 2.0i.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
oei, zo goedkoop? ik heb voor een tweedehandspomp 300 euro betaald, incl montage.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ik heb zelfs minder voor een 2e handse betaald en zelf gemonteerd, maar het probleem zit ‘m niet in de pomp
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Lekt ze toevallig LHM in het verlengde van je stuurwiel kort achter de voorwielen? Hetgeen wat jij beschrijft kan namelijk ook een lek stuurhuis betekenen. De mijne heeft het bij koude start en koud weer de eerste paar km, maar ik kan me voorstellen dat wanneer het lek groter is de bekrachtiging continue weg kan vallen.
Aan de andere kant denk ik niet dat je de pomp uit moet sluiten simpelweg omdat er onlangs een andere gemonteerd is. Zeker niet wanneer het een gebruikt exemplaar is, wat in dit geval aan de orde is begrijp ik.
Als je slim bent sloop je zondag bij de meeting in Heusden het stuurhuis en de pomp uit die 2.0 van Marco. Als ik het goed begrijp wordt dat allemaal 10tjes werk. Eventueel wil ik je dan wel ff helpen om die pomp in jouw dame te plaatsen.
Animal triste post coitum
Het niveau van de LHM controleren met de auto in de laagste stand geeft slechts een indicatie.
Interesanter is hoe het peil in in de hoogste stand staat.
Als de voordruk van de bollen niet meer optimaal is zal er een groter volume lhm het systeem ingaan als je’m in de hoogste stand zet.
Serge schreef:Lekt ze toevallig LHM in het verlengde van je stuurwiel kort achter de voorwielen?
dat moet ik even nagaan. ze lekt wel, dat is zeker… maar naar mijn idee niet zoveel. en waar precies ze lekt, is me nog onduidelijk.
Serge schreef:
Als je slim bent sloop je zondag bij de meeting in Heusden het stuurhuis en de pomp uit die 2.0 van Marco.
het is duidelijk dat het niet over heusden bij gent (belgië) gaat. anders was dat wel een optie geweest. spijtig dat ik niet in het citroen minnende land woon.
Piet Visser schreef:
Als de voordruk van de bollen niet meer optimaal is zal er een groter volume lhm het systeem ingaan als je’m in de hoogste stand zet.
nu is de vraag hoe ik kan weten wat het normale volume is dat gebruikt wordt door het systeem in de hoogste stand.
bibberlam schreef:het is duidelijk dat het niet over heusden bij gent (belgië) gaat. anders was dat wel een optie geweest. spijtig dat ik niet in het citroen minnende land woon.
Het is een ritje van iets meer dan een uurtje vanuit Gent, dat stelt toch niks voor…. Kunnen we meteen samen oprijden, want ik vertrek zondag vanuit Gentbrugge of Gijzenzele (bij Melle) naar Heusden.
Animal triste post coitum
Het zal niet passen voor mij, maar ik heb ondertussen een afspraak gemaakt met mijn garage.
Hij zal zijn deskundig oog eens over de problemen laten gaan en me laten weten wat hij ervan vindt.
hij vertelde, zonder de wagen te zien, dezelfde dingen als hier op het forum zijn aangekaart.
de waslijst aan probleempjes is echter dermate lang, dat ik een beetje begin te vrezen voor de portefeuille:
-een “krak” in het rechterwiel bij een bocht naar links
-de remmen van het rechterwiel die blijven slepen tegen de schijven na het loslaten van de remmen.
-het servosysteem dat het af en toe laat afweten
-het hydraulisch systeem dat (bij koude) niet omhoog komt, wel na gasgeven.
-de gelige drek in het olie compartiment
-hoog motorolie verbruik
dus ja…. wat gaat dat geven?
-Die krak, dat zou een stuurkogel, fusee of stabilisatorstangetje kunnen zijn.
-Die hangende rem zou met wat kopervet weer gangbaar gemaakt kunnen worden.
-Het trage hp-systeem zou te maken kunnen hebben met de eventuele lekkage die ook je servo nekt, of een vuil systeem, of vervuilde hoogteregelaars.
-Die mayonaise in je vulpijp is waarschijnlijk te danken aan veel korte ritjes bij koud weer. Worst case scenario heb je een lekke koppakking.
-Olieverbruik kan liggen aan droge klepseals, of het kan een verband houden met de mogelijkheid van een lekke koppakking.
Als ik jou was, zou ik de garage eerst eens uit laten sluiten of de koppakking lek is. Mocht het onverhoopt wel zo zijn en je wilt het niet betalen of je kunt het niet zelf, dan zou ik er voor de rest ook geen geld meer in steken om die andere dingetjes goed te krijgen.
Animal triste post coitum
oef, het lijkt nog mee te vallen. ik zal nog even kunnen genieten van de wagen.
-een “krak” in het rechterwiel bij een bocht naar links
blijkbaar idd een stang die wat los zit.
-de remmen van het rechterwiel die blijven slepen tegen de schijven na het loslaten van de remmen.
de remmen waren gewoon versleten en hadden een kabeltje aangetast.
-het servosysteem dat het af en toe laat afweten
dat is een oud zeer van de eerste xm’s. de druk voor het remcircuit en het servocircuit is één en dezelfde en bij remmen is er veel druk nodig voor hetremsysteem waardoor er te weinig druk overblijft voor de servo… de volgende generaties xm’s hebben dat probleem niet meer omdat ze een gescheiden circuit rem en servo hebben.
-het hydraulisch systeem dat (bij koude) niet omhoog komt, wel na gasgeven.
de ouderdom van het systeem. zou kunnen hersteld worden door plaatsing nieuwe pomp (bovenstaand prob zou dan ook opgelost zijn voor een tijdje).
-de gelige drek in het olie compartiment
niets ernstigs, gewoon te weinig km’s
-hoog motorolie verbruik
vesleten klepseals
bibberlam schreef:
-de gelige drek in het olie compartiment
niets ernstigs, gewoon te weinig km’s
-hoog motorolie verbruik
vesleten klepseals
Heeft de garagist de koppakking getest en bovenstaande ondervonden, of dit geconcludeerd nav jouw verhaal?
Overigens komt het idd wel vaker voor bij XM’s voor wat betreft de servo, maar dat wil niet zeggen dat het daarom maar ok of normaal is. Je servo hoort het gewoon te doen.
Animal triste post coitum