![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1606.jpg)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Hoi allemaal,
Om de tijd te doden (Super bij de spuiter, 2CV nog in Frankrijk) ben ik maar eens aan de slag gegaan om een oud Ami 8 blok te reviseren.
Het blok heb ik helemaal uit elkaar gehaald. Het is een ongeloofelijk smerig blok, dus eerst alle onderdelen schoonmaken. Op dit moment ben ik bezig met de koppen. Ik laat er harde klepzetels inzetten. De rest doe ik zelf: schoonmaken, nieuwe kleppen, seals, inslijpen etc. Voor het indrukken van de klepveren heb ik een lijmklem met een oude ingeslepen dop gebruikt. Werkte prima.
Verder komen er nieuwe zuigers en cylinders op, een nieuwe nokkenas en de pakkingen worden vervangen. Hier alvast wat plaatjes:
Bedoeling is dat het een reserveblok wordt voor mijn blauwe Ami8. Die motor heeft 166.000km gedraaid en loopt nog perfect, maar er komt een dag…:D
groeten, Michiel
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Leuk om te zien ! Maar ik heb een (misschien ontzettend domme) vraag: is dat gewoon een 602cc blok ?
Schijt aan originaliteit.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_38.jpg)
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lelijke Eend schreef:Leuk om te zien ! Maar ik heb een (misschien ontzettend domme) vraag: is dat gewoon een 602cc blok ?
Yep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1606.jpg)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Helemaal geen domme vraag. Een AM2 blok is gewoon 602cc. Alleen een hogere compressie door andere zuigers (net als Dyane). Vandaar dat dit in de volksmond het 35pk blok wordt genoemd (hangt af hoe je het meet SAE/DIn geloof ik, want je leest ook wel 32pk). Anyway gewoon een blok dat in een Ami 8 hoort.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
he mach2 hoe heb jy je stoterstanggeleiders los gemaakt? ik heb namelijk een kopje liggen waarvan deze kapot zijn.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1606.jpg)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Die heb ik niet losgehaald, want bij mij zijn ze nog prima. Geen idee hoe je ze eruit zou moeten krijgen. Volgens mij is dat echt een klusje voor een revisiebedrijf…
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Als de compressie hoger is, hoe wordt dan pingelen voorkomen ?
Schijt aan originaliteit.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3968.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
door niets anders als Super 98 te tanken, LE..
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1606.jpg)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ik heb weleens gehoord dat de sproeierbezetting van een 35pk ook net iets anders is dan een eendenblok. Weet niet of dat iets met vulling in de cylinder/pingelen temaken heeft?
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Pingelen heeft volgens mij alles te maken met de compressie, en niet zo zeer met de vulling. En idd zijn in die tijd dubbeltrapscarburateurs gemonteerd met een afwijkende (rijkere) sproeierbezetting. Door milieueisen en dergelijke is daar veel mee “gerommeld”. Zie bijvoorbeeld mijn lijstje op www.dyane.info onder gegevens>carburateurs.
Verder is de “turbo” in vergelijking met een eend waarschijnlijk ook van belang. Je weet wel: die slang van het ventilatorhuis naar het luchtfilter.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
...althans, pingelt onder ideale omstandigheden niet. Maar de reserve is klein, zodat goed onderhoud juist bij dit blok superbelangrijk is! Schone koeler, liefst elektronische ontsteking of anders stipt de intervallen respecteren, winterkapje tijdig eraf (wij blijven wisselen deze winter), nou ja, enzovoort. Ons AM2’tje heeft in vergelijking tot de andere citroens en hun blokjes opvallend veel zorg nodig. Die ze met liefde krijgt, overigens…
Corrosion sympa!
Ik snap het nog niet helemaal ...
In mijn Eend zit een blok dat op super98 draait (het blok staat ergens in verwegistan dus ik kan de code’s er op niet nakijken). Bij mijn weten heeft dat blok 29PK.
Is de compressie van een Ami8 nog hoger zodat deze meer PK’s heeft en meer vermogen dan mijn blok, maar ook meer onderhoud nodig heeft ?
Schijt aan originaliteit.
Het is een standaard blok waar 98 in moet. Ik meende dat a06/635 blokken op 95 konden lopen. Of was het nou a06/664 ?
Schijt aan originaliteit.
Een eendblok zal geen powertube hebben. Ik denk dat daar het verschil (ook) in zal zitten.
Het zal inderdaad verschil maken !
Schijt aan originaliteit.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1606.jpg)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Zo, vandaag naar het motorrevisiebedrijf gegaan om mijn koppen te brengen. Er komen harde zetels en nieuwe geleiders in.
Ook heb ik de nokkenas te laten checken en die bleek wel erg versleten. Nu op zoek naar een nieuwe. Iemand een idee waar ik die vandaan zou kunnen halen?
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)