Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
dat ik de auto net had weren er geen problemen; alle snelheden van de aanjager deden het. Nu gaat hij pas aan na een kilometer of twee. Dit is bijzonder lastig, vooral als je met regen instapt, de ramen beslaan. En dan zomaar uit het niets begint hij na een tijdje te werken en is er vervolgens niks aan de hand.
Heeft iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit kan maken?
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Geef eens een klap op je dashboard..doet hij het dan wl? grote kans dat je koolborstels(of hoe ze ook mogen heten) zijn versleten van je ventilator.
Ijs schreef:Geef eens een klap op je dashboard..doet hij het dan wl? grote kans dat je koolborstels(of hoe ze ook mogen heten) zijn versleten van je ventilator.
=============================================
Als de aanjager het na een klap op het dasnboard weer doet, heeft dat niets te maken met de motor van de aanjager. Deze is geplaatst in de paravan onder de motorkap.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Ijs schreef:Geef eens een klap op je dashboard..doet hij het dan wl? grote kans dat je koolborstels(of hoe ze ook mogen heten) zijn versleten van je ventilator.[/quote
=============================================
Als de aanjager het na een klap op het dasnboard weer doet, heeft dat niets te maken met de motor van de aanjager. Deze is geplaatst in de paravan onder de motorkap.
Denk je?
Ps: Je kunt door knop quote, tekst eronder schrijven. hoef je niet elke keer === te tikken.
Ijs heeft waarschijnlijk gelijk!!!
Ik heb al twee keer meegemaakt dat de kachelmotor eerst stil was en na een aantal minuten rijden vaak na een bult of kuil aanging, ik heb in al die twee gevallen de kachelmotor vervangen en uit elkaar gehaald met de conclusie dat de borstels versleten waren, de “klap ” op het dashboard geeft de motor dezelfde trilling als een kuil en dan raken de koolborstels het anker weer en gaan weerdraaien…
Conclusie: Kachelmotor vervangen.
Emiel
Ijs schreef:Ijs schreef:Geef eens een klap op je dashboard..doet hij het dan wl? grote kans dat je koolborstels(of hoe ze ook mogen heten) zijn versleten van je ventilator.[/quote
=============================================
Als de aanjager het na een klap op het dasnboard weer doet, heeft dat niets te maken met de motor van de aanjager. Deze is geplaatst in de paravan onder de motorkap.Denk je?
Ps: Je kunt door knop quote, tekst eronder schrijven. hoef je niet elke keer === te tikken.
Ja, of je moet dan zo’n dreun geven dat deze doortrilt in de paravan.
Als het probleem in het dashboard zit, kan het de draaischakelaar van de aanjager zijn of misschien wel wat slechte verbindingen.
Een andere oorzaak kan zijn de module op de aanjagermotor (in paravan), aansluitingen electriciteit aldaar of de aanjagermotor zelf.
Persoonlijk verdenk ik in dit geval de module of de draaischakelaar in het dashboard.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
ik zal morgen eerst het dashboard een dreun geven, alvast bedankt
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Moet je wel hard slaan op je dashboard wil dat effect hebben op de koolstofborstels die ín de fan ín de paravanbak zitten….
Zowiezo geeft dit probleem een hoop raadsels.
De fan is namelijk negatief gestuurd. Wie bij een niet werkende fan zal gaan meten, met de massadraad op de accu en/of chassis, zal altijd +12volt meten op de fan. Meet nu maar eens of de fan wel massa krijgt. nee dus. Deze wordt geregeld door de draaiknop op je dach, en staat in serie met de afbrandbeveiliging in het fan-huis. Dat is dat printplaatje met dat koellichaam en die stekker met 4 of 5 draden die daar zitten.
Is dus óf de knop in de auto gaar, óf de afbrandbeveiliging lam, dan zal de fan geen massa krijgen en niet gaan blazen.
Een shortcut die je onderweg kunt maken, of op weg naar de APK, is een draadje van de fan naar de - pool van je accu. Dan zal die lekker blazen. Maar, is dan niet regelbaar, en niet uit te zetten.
Enige remedie die alles oplost, koolstofborstels van de fan vervangen, draden / stekkers / contacten goed schoonmaken, afbrandbeveiliging nakijken, en de knop in je interieur nazien.
Als je dat gedaan hebt, werkt alles weer perfect.
Dus, een klap wil wel eens helpen, maar het is meer mazzel hebben…
Test
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
nou, ik heb het dashboard een dreun gegeven en jahoor; hij doet het weer.
Alleen moet ik elke keer een dreun geven als de auto gestart wordt.
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Thijsvandebles schreef:
Enige remedie die alles oplost, koolstofborstels van de fan vervangen, draden / stekkers / contacten goed schoonmaken, afbrandbeveiliging nakijken, en de knop in je interieur nazien.
Als je dat gedaan hebt, werkt alles weer perfect.Dus, een klap wil wel eens helpen, maar het is meer mazzel hebben…
ik zal de knop in het interieur nazien en kijken of het daar aan ligt, want elke keer een dreun geven lijkt mij niet de meest ideale oplossing (dit met oog op behoud van het dashboard).
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
giel schreef:Thijsvandebles schreef:
Enige remedie die alles oplost, koolstofborstels van de fan vervangen, draden / stekkers / contacten goed schoonmaken, afbrandbeveiliging nakijken, en de knop in je interieur nazien.
Als je dat gedaan hebt, werkt alles weer perfect.Dus, een klap wil wel eens helpen, maar het is meer mazzel hebben…
ik zal de knop in het interieur nazien en kijken of het daar aan ligt, want elke keer een dreun geven lijkt mij niet de meest ideale oplossing (dit met oog op behoud van het dashboard).
Ik zou zeggen: voordat je wat openschroeft, frummel eerst eens wat aan de achterkant van het aanjagerhuis, waar de 4 polige stekker op de module zit (dus niet die 2 aan de voorkant). Bij mij begon het ook namelijk ook 2x (bij verschillende autoos) zo, en bleek het uiteindelijk een slecht contact in de module de boosdoener te zijn.
Ich bin ein Breaker
Ik heb destijds (van 1988 tot 1996) ook een BX gehad, en die had op een bepaald moment dezelfde symptomen. In het begin loste een klap op het dashboard het probleem tijdelijk op, maar na verloop van tijd haalde die klap niets meer uit. Na het vervangen van die koolstofborsteltjes werkte de aanjager weer vlekkeloos.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Bij mijn slecht werkende kachelmotor was het een kwestie van uitelkaar halen en de twee lagertjes van de motor van nieuwe smering voorzien. Motor liep eerst heel stroef, nu weer soepel. Koolborstels waren bij mij nog goed.
k heb ook lang gezeik gehad met m’n aanjager, en vanalles geprobeerd.
Uiteindelijk bleek een nieuwe massakabel naar de draaiknop binnen het euvel op te lossen. (en die kabel is op een camping in Slowakije getrokken )
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Nadat mijn aanjager is vernieuwd heeft hij het een tijdje goed gedaan alleen nu doet hij helemaal niks meer. Op het dashboard meppen heeft ook geen zin. Nu ben ik er achter gekomen dat de aanjager het zelf wel doet. Dus vandaag heb ik bij de sloop een snelheidweerstand (hoe heet dat ding?) gehaald die achter op de aanjager zit. Nadat deze gemonteerd was, de boel weer in elkaar zetten. Alleen nog steeds geen wind. Nu wil ik de knop loshalen, alleen (nu komt het hoor…), hoe krijg je dat frondje met die drie knoppen los. Ik heb de knoppen eraf en de twee schroeven los, maar hij wil niet los.
Kan iemand vertellen hoe dat zit. En of dat het euvel misschien is?
Alvast bedankt, Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Ventilatieroosters eruit en dan met een schroevendaar de clipjes aldaar even naar buiten duwen, spreekt voor zich, paneeltje komt dan helemaal los.