Hallo, ik heb m’n iPod met m’n picasso’s standaard radio-cdspeler verbonden via de aux interface van http://www.bortesi.it .
Van in het begin al heb ik een probleempje: wanneer ik ‘s morgens mijn iPod met de aux interface verbind, krijg ik een luide knal (of plof). Daarna komt er niets uit de luidsprekers behalve meer knallen/ploffen wanneer ik de radio op of af zet (ik krijg geen ander geluid meer uit de radio). Enkel de motor volledig stilleggen en de sleutel uit het contact halen helpt.
De aux interface heeft een zwarte draad die met één of ander metaal deel van de auto of de metalen buitenkant van de autoradio moet worden verbonden, ik denk dat dat juist dit probleem moet voorkomen? Die connectie heb ik nochtans gemaakt…
Ik heb ontdekt dat als ik iPod aanraak en tegelijk een metalen deel van de auto (voor ik iPod op de aux interface aansluit) ik heb geen probleem heb. (En ik doe dat sindsdien altijd, die knallen klinken alsof ze m’n luidsprekers gaan opblazen!) Als ik een metalen onderdeel van de auto rechtstreeks met de iPod aanraak, krijg ik de zelfde knal in de luidsprekers.
Ik wil dit probleem zowel begrijpen als oplossen!
Ik veronderstel dat iPod ‘statisch’ geladen is of zo, en dat de knal komt omdat die lading plots overgaat op de auto/het audio systeem? En dat als mijn lichaam de tussen de auto en de iPod zit, het ontladen langzaam genoeg gaat of zo? Maar als ik zelf statisch geladen ben en ik raak iemand aan, dan is er een pijnlijk knetsend geluid, dus statische elektriciteit is het misschien niet?
En waarom lost de aux interface dit niet op? Wat zou de zwarte draad moeten doen (en hoe)? Is het iets dat ik simpel kan nameten met een multimeter (bvb een hoge weerstand tussen het einde van dat draadje en de 3.5mm jack die in de iPod gaat?)
Kan iemand zeggen wat er mis zou zijn met de aux interface op basis van mijn beschrijving? (En wat kan ik er aan doen?)
Ik heb er al over gedacht een weerstand te kopen met ongeveer de weerstand die ik meet tussen mijn handen (+ - 12M Ohm als ik mijn multimeter kan geloven? Gewoon een voldoende grote weerstand dan) en dan een draadje tussen iets in de houder van de iPod en de auto, met de weerstand er tussen. Maar lijkt me zo’n lelijke oplossing… Misschien kan ik beter de functie van die zwarte draad namaken buiten de aux interface om, als die niet doet wat hij zou moeten doen (of misschien kan ik een weerstand tussen de zwarte draad en de auto zetten?)
Met andere woorden: heeeelp!
Wat bedoel je met aan de massa? Is de metalen buitenkant van de radio niet voldoende?
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee, want de buitenkant van je metalen radio zit vast in plastic dus maakt geen massa. Massa is de min van de accu of de hele carrosserie!!!