1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
veerbollen achter gaan er niet af
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 13 februari 2007 11:02 PM

hey,

ik heb de voorste veerbollen probleemloos vervangen.

nu heb ik in rijstand de achterste bollen een paar mm kunne losdraaien, maar als ik hem dan in laagste stand zet met de banden los van de grond, dan bewegen de veercilinders mee als ik hem wil losdraaien… en dat mag niet

hoe krijg ik dat ding los.

in rijstand nog iets meer losdraaien tot de olie eruitspuit?

er is al wd40 tussen.

ik heb hydractive btw.. uit ‘91

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 13 februari 2007 11:04 PM
  [ # 1 ]

Gewoon nog een cm of 2 los tikken.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 13 februari 2007 11:09 PM
  [ # 2 ]

begint het direct te spuiten of is de eerstefase druppen?

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 14 februari 2007 02:01 AM
  [ # 3 ]

In hoogste stand losbeuken zodat niks mee kan draaien. In laagste stand ( drukloos maken ) met de hand verwijderen.
LHM opvangen en later bijvullen.
Als je de middenbol achter ook gaat vervangen wil je niet meer. Betaal je wellicht iets van 50 euro en het is klaar. Geen gezweet en gefloek.

Neem de bollen mee naar een Citroen specialist ( geen dealer ) en ze zitten eronder zonder gedonder…

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 14 februari 2007 04:10 AM
  [ # 4 ]

dat ga ik morgen doen samen met de garagist.

ik kreeg de achterste bollen er toch niet af anyway… en de leidingen beginnen te roesten.. en voor je het weet zit je met een lek, en dan mag je hem slepen dusja…

nu hebbik wel gezien dat die cilinder toch wel in een haakje vasthangt en tussen de leidingen hangt een soepele buis, dus eigenlijk mocht de cilinder wel meedraaien… maar blijkbaar hebben mensen toch scheve veerpoten gekregen dus er zal wel iets mis mee zijn.

ik heb ze wat kunnen loszetten maar niet los genoeg om er geen LHM feest van te maken en ze met de hand te kunnen losdraaien…

dus naar de garage dan maar, ik heb hier toch geen ruimte genoeg…

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 14 februari 2007 12:21 PM
  [ # 5 ]

ik ben niet geweest naar de garage, ik had me overslapen

en toch zal ik alle bollen zelf vervangen!!!

de garagist heeft nog nooit een xm gedaan, en hij vertelde me dat hij normaal enkel de 4 veerbollen vervangt, wat er dus op wijs dat hij helemaal niet weet dat je alle bollen moet vervangen, anders gaan de veerbollen veel minder lang mee…

en harde vering ligt ook aan de hydractief bollen en het tikken van de pomp komt van de voorraadbol…

nu vroeg ik me af, die hydractief bollen en de voorraadbol, die zitten maar met een moertje vast. als ge die gaat loskloppen, zou die hechting dan niet kunnen breken?

ik heb wel zo een beitel om op de compressor te steken, misschien is dit wel handig? en ook kruipolie…

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 14 februari 2007 02:07 PM
  [ # 6 ]

Begin met minder grof geschut en zie een beitel als laatste middel.

Leuk man, met moker en beitel onder de XM op de grond in de winter en je kop vol met roest en LHM all over. Als je de beschikking hebt over een brug wordt het een iets ander verhaal.

Ik doe het in elk geval niet weer.
Een Citroenboer heeft het zo voor elkaar…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 februari 2007 02:36 PM
  [ # 7 ]
klungeltje schreef:

Begin met minder grof geschut en zie een beitel als laatste middel.

Leuk man, met moker en beitel onder de XM op de grond in de winter en je kop vol met roest en LHM all over. Als je de beschikking hebt over een brug wordt het een iets ander verhaal.

Ik doe het in elk geval niet weer.
Een Citroenboer heeft het zo voor elkaar…

Zie ook:

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=177405

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 14 februari 2007 07:39 PM
  [ # 8 ]

ik heb een werkput, krik, 2 poten, houten balken, wd40, kettingtang, hamer, looplamp, en 2 rechterhanden en roltabak, rizla blauw, aansteker.

daarmee moeten de 7 bollen wel lukken zeker?

als de veercilinder meedraait, wil dat zeggen dat de druk van de achterste bollen is?

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 februari 2007 08:04 PM
  [ # 9 ]
dabeatisflo schreef:

als de veercilinder meedraait, wil dat zeggen dat de druk van de achterste bollen is?

alles behalve dat…....... Exclamation
wanneer de veercilinder NIET meedraaid is de druk van de achterste bollen Exclamation

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 14 februari 2007 08:09 PM
  [ # 10 ]

en waarom kan ik er dan niet aan draaien als hij in rijstand staat en in laagste stand wel?

als ik de wagen vanachter optil met de wielen van de grond en in rijstand, dan is de druk er toch af?

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 945
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 14 februari 2007 08:59 PM
  [ # 11 ]

Bij de bx hebben we na een poos zinloos met hamer en beitel gewerkt te hebben (in de hoogste stand) uiteindelijk de bollensleutel met een schroef in de bol vastgezet toen kwam ie eindelijk los…
De druk moet er op staan omdat je anders de rest mee kan draaien. Als je eenmaal beweging er in hebt laat je ‘m zakken en kan je ‘m zo losdraaien. Op zich wel handig om eerst alles los te hebben voor je er wat uit draait…

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 14 februari 2007 09:49 PM
  [ # 12 ]

ja, ik heb de bollen al 1-mm kunnen losdraaien, ik zie dat want k heb markeringen gemaakt.
misschien moet ik, zoals serge zegt, nog 2 cm losdraaien met druk erop?

ik durf aleen niet te ver draaien met de druk erop, dan zou het kunnen spuiten..? ik weet niet hoe ver ik ze er mag afdraaien met druk.

als de wielen los op en neer kunnen bewegen, dan is de druk eraf he… anders zou het wiel vast zijn en de veercilinder vast…

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 februari 2007 12:10 AM
  [ # 13 ]

als de bollen kapot zijn gaat ie alsnog spuiten cq plassen…...... Wink

maar ja; dat moet je gewoon een keer ervaren. had dat bij mijn eerste keer dan ook: druk eraf maar verd…. Mad wat draaien die bollen toch zwaar Confused  komt er zowaar nog een straaltje lhm uit terwijl je de bol in je hand hebt Laughing

en ja, als je de swingarm op en neer kunt bewegen is de druk eraf Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 15 februari 2007 01:17 AM
  [ # 14 ]

Als je bol gaat lekken kun je hem een stukje vast draaien. Druk eraf en dan zou je hem er theoretisch af moeten kunnen draaien…of slaan.

Haal ook de accu los. Bij mij is de XM een keer door de krik geknakt toen ik een deur open deed. De kleppen gingen open en de wagen knalde naar beneden. Je wilt geen gekke dingen als je eronder staat of ligt.

Wees voorzichtig met het hitteschild (als je die hebt) onder je middenbol achter.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 15 februari 2007 01:38 PM
  [ # 15 ]

Volgens mij is het voor de topicstarter niet helemaal duidelijk wat drukloos maken is.

De druk van de bollen halen betekent NIET dat je de auto opkrikt totdat de wielen van de grond zijn. Dat is alleen de zwaartekracht (de druk van de auto zelf) die je er dan afhaalt.

De druk van het LHM circuit moet er ook af. Dat doe je, nadat je de bollen eerst los hebt getikt, door de wagen in de laagste stand te zetten en dan de drukbout een kwart tot maximaal een halve slag los te draaien. Deze bout zit op de drukregelaar aan de voorkant van de auto, bij de hoofdbol voor de radiator, en is een 12mm bout (vrij herkenbaar).
Losdraaien, jje hoort de druk weglopen, de lhm loopt dan naar het reservoir terug.

Dat is drukloos maken!

En natuurlijk geldt hier dat, mocht dit alles al bekend zijn, let niet op mij, ik deel mn kennis graag moet je maar denken…. Rolling Eyes

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook