Hey lieden!
Sunt dat ik er niet bij kon zijn in Heusden, had graag mijn ZX Voltage geshowt als zijnde de enige ter wereld… Nu is mijn stelling: De achteras van de destijds donor Volcane is nog aanwezig. Er zitten mooie schijfjes op… As overzetten maar dan niet de voorpoten (zijn al weg)... Idee? Ik weet dat de Volcane straffer is afgesteld maar op zich meen ik dat de achteras nog wel mee viel vergeleken met het voortrein. De rijd hoogte is anders maar da’s enkel mooier en stabieler (iets meer over dan onderstuur met zo’n zware diesel) maar ook corrigeerbaar. Wat zeggen jullie experts ervan?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
De Voltage zou zo zijn naam wel nog meer eer aan gaan doen! Als je zo door blijft gaan zou ik niet gek staan te kijken als het beestje klokje rond gaat…
Maarre ik ben niet wat je noemt een expert (op dit gebied ) Het klinkt me niet helemaal als onmogelijk, als het kan zou het prachtig zijn en naar mijn idee nog comfortabelder. Ben benieuwd wat de wél experts vinden!
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik heb het nog eens bekeken hier, maar ik denk niet dat de vering er enige wijziging door ondergaat als we gewoon de achteras omhangen, want je eigen vering blijft gewoon zitten.
Rest eigenlijk alleen de vraag of de remmerij plug ‘n play is.
Indien zo hebben we weer een projectje voor het menneke
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
oow wacht eens
zit die vering soms in de as?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:oow wacht eens
zit die vering soms in de as?
Ehm, you’re the expert….
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Inderdaad, omschroeven kan.
Vering wordt dan zoals die van de Volcane achter.
Enige trickie dan is dat je voor nog een slap onderstel hebt, en achter een straffer.
Oftewel, als je gaat glijden, dan ga je gelijk voor een goeie..
v.w.b. remmen.
Dit is redelijk plug en play.
Je moet alleen even kijken of de hoofdremcilinder hetzelfde is.
Heb je inmiddels al de volcane remmen erop zitten aan de voorkant?
in dat geval kan het geen kwaad om ook de schijven as erop te zetten.
Let er wel even op dat je de remdrukverdeler op de achteras ook meeverhuisd.
Vraag het anders eens aan Eelco(WYD) die heeft onlangs ook een 16v onderstel op een diesel geknutseld..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Keezx schreef:Mechuccio schreef:oow wacht eens
zit die vering soms in de as?Niet helemaal, de staven voor en achter de as zijn de veren….
Maar zijn wel helemaal geintegreerd in de asconstructie.
Aah ok! dan wordt ie wat stugger achter, de voorveren zullen nooit meer gered kunnen worden
@Nico
Bedankt voor de tips!
Voor hebben we de schijven en klauwen al overgezet, dus dan is het vwb remmen niet zo’n punt, achter heb ik zoveel mogelijk geprobeert te behouden, maar een remdrukverdeler heb ik daar niet gezien. de 2 leidingkjes hebben beide een schroefcontact onder de auto hangen, daarvoor heb ik de leidingen doorgeknipt zodat een volgende volcaner ze zo over kon zetten met ofwel zijn eigen leidingen ofwel deels de leidingen van deze as.
@Jay
Ik probeer alles als het mis gaat haal ik er hulp bij maar om me dan expert te noemen ops:
Ik zou mezelf meer in de categorie “geavanceerd prutser” scharen
@Eelco
I need your expertise man!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Als het dezelfde constructie is als de achteras van mijn ZX en hij staat alleen anders afgesteld: dan staat er een volledige how-to hier in het ZX forum….
Jos van der Voort
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=174031&highlight=achteras
Jos van der Voort
Keezx schreef:Let op, de remdrukregelaar voor de achteras MOET ook overgezet worden, anders krijg je grote problemen bij het remmen….
Onzin!!!
Als je de achteras met schijven overbouwt houd dat in dat de vering dan ook omgebouwd wordt, want dat is een onderdeel van de achteras ophanging.
Let wel op dat de handremkabels anders zijn, dus die zul je ook om moeten zetten.
Vwb de wegligging, dat valt reuze mee als voor nog standaard is. Het rijd wel fijner als voor ook aangepast wordt, maar het is niet gevaarlijk als het niet gebeurd.
Het comfort wordt een stuk minder, maar de wegligging is echt een stuk beter!
Mochten je silentblocks versleten zijn, dan is dit natuurlijk gelijk een mooi moment om die ook te vervangen.
Vwb het verwisselen:
Schroef de ophangpunten vanuit de kofferbak (onder het tapijt) los. Haal de leidingen los uit hun clipjes en schroef ze los bij de klauwen. De handremkabels haal je los door bij de middenconsole de boel terug te schroeven en de kabels uit de bevestiging te halen. Let er op dat je wielstoppers bij de voorwielen doet zoals klinkers of een balk.
Als je de wielen weer een beetje vast maakt op de fusees, kun je de achteras wat makkelijker demonteren omdat deze vrij zwaar is. Als je de achteras helemaal los hebt, kun je de auto helemaal opkrikken en de as zo makkelijk onder de auto vandaan halen.
Maar voordat je aan de hele klus begint, eerst even kijken of je de remnippels van je nieuwe achteras los kunt krijgen zonder dat ze breken, anders gaat het ontluchten een beetje lastig.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Bedankt voor de tips!
Die achteras is er inderdaad zo ondervandaan, de remmerij zag er nog erg fris uit allemaal, ik zal er volgende week eens naar kijken of die nippels nog mooi los gaan. Ik verwacht van wel, bij het overzetten van de voorremmen ging ook alles voorspoedig, alleen een leidingkje van de (toen nog) avantage gaf het op, maar die hadden we snel genoeg weer gescoord
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik ben echt niet de eerste die deze ombouw gedaan heeft en heb nog niemand gehoord of gezien bij wie het daadwerkelijk fout ging.
Bij de trommelremmen zitten de rembegrenzers overigens in de remcilinders.
Ook qua gewicht in de auto maakt het niets uit, want de ZX heeft geen lastafhankelijke achteras.
Owja… ik heb al een paar keer voluit geremd omdat ik af en toe de uitersten van de auto (en de banden) op zoek, just for fun. Ik leef nog steeds en kom tot nu toe alleen op de begraafplaats om gaten te graven voor anderen en niet voor mezelf
P.s. de uitroeptekens had ik geplaatst omdat “moet” met hoofdletters geschreven was, wat in de Nederlandse taal ook niet gebruikelijk is middin in een zin
Hé Kees: nog bedankt voor je hulp toen mijn zoon en ik de achteras onder mijn ZX verwisseld hebben.
Ik heb een poosje daarna (!) met een verlaagde as gereden (die van een ZX is verstelbaar zie de Haynes) en ik kan eenieder vertellen als ervaringsdeskundige dat dat NIET lekker rijdt.
Inmiddels is mijn as weer op de goede hoogte gebracht door de medeforummer die hem ook ooit verlaagd heeft en dat rijdt geweldig.
Houdt er dus rekening mee dat het technisch misschien geen probleem is om voor en achter verschillende wagenhoogtes te hebben maar dat dat verre van comfortabel is.
Jos van der Voort
As makkelijk afstelbaar maar de vering en demping is wel wat stugger. Denk dat hij wat staartlastiger zal worden. Silent blocks waren er volgens mij niet meer, Mech? Handrem ook overzetten? Helemaal…? Meen dat die ook helemaal weg was Mech? En die remdrukregelaar? Daar wil en MOET ik eerst duidelijkheid over hebben want leuk schijven schter maar wel veilig.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
De handremkabels van je trommelremmen passen niet op de klauwen van je schijfremmen, deze dienen dus ook gewisseld te worden.
Ik zal eerst richting Frankrijk vertrekken en daarna an de ombouw denken waarbij gelijk de electr.ramen voor worden ingebouwd (Guido…?), D riem moet dan ook en wat filters (mech, hebbie ff…?). Eerst moet ik deze week een nood-reparatie aan de handremkabel doen, deze is geknapt…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92