1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Klapperende rechterzijde: 95% opgelost!
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 18 februari 2007 12:38 PM

Goed met veel hulp (Xantiaatje bedankt!) zijn vorige week de draagarmen onder mijn auto vervangen. En gisteren (Xantiaatje bedankt!) zijn de stuurkogels vervangen. Mijn ZX rijdt nu weer messcherp maar de Klapper zit nog steeds in de rechterkant.

Er zit absoluut geen horizontale speling meer in het stuurmechanisme. Alle rubbers zijn vernieuwd, dus ook alle zogenaamde silentblocs. Ik ben nu een beetje aan het einde van mijn latijn (ook financieel).

Als ik rij en ik ga over bijvoorbeeld een rand van stenen dan begint-ie rechts voor te klapperen en neemt de cadans over van de weg. Dat is geen prettig gevoel!

Nou hoor ik volgens mij ook al een poosje het lager rechtsvoor. Als je de auto aan de rechterzijde indrukt dan hoor je heel duidelijk 1 keer de klapper.

Zou dit kunnen omdat mijn lager aan zijn eind is?

Is het de schokbreker?

Moet de veerpoot vervangen worden?

Wie heeft een zinvol advies?

Jos van der Voort

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 18 februari 2007 12:47 PM
  [ # 1 ]

oplossing?

Kijk eens naar de onderste fuseekogel die willen ook nog wel eens gaan klapperen en dat kan je vrij makkelijk zien Smile
Deze zijn ook niet zo duur een tientje of drie geloof ik.

Succes en groeten Gijs

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 18 februari 2007 01:10 PM
  [ # 2 ]

Hrum.. Ik ben geen techneut. Weet dus niet welke fuseekogel je bedoelt. Op de draagarm zit er 1 en die is nagelnieuw aan allebei de kanten.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 18 februari 2007 03:21 PM
  [ # 3 ]

Die “beroemde” kleine stangetjes daar had ik er al een van gehaald. Die zitten er dus op een ZX zonder stuurbekrachtiging niet op. Mijn ZX heeft ook andere draagarmen als een ZX met stuurbekrachtiging. Dat stangetje is dus ook het probleem niet.

Die rubbers van de stabilisatorstang. Is dat een beetje simpel te constateren zonder brug?

Ik kan de auto vanmiddag wel even op bokken zetten.

Jos van der Voort

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 18 februari 2007 10:53 PM
  [ # 4 ]

als het wel je veerpoot lager is dan valt de klus nog wel mee, ik moet helaas ook nog steeds de rechter kant doen, linker kant is klaar, maar ben nu eerst druk met een koppakking revisie van v*lv* v40 van mijn zwager, maar als je wilt weten over hoe en wat moet je maar even pb en.

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 19 februari 2007 12:17 AM
  [ # 5 ]

Probleem is dat ik gewoon graag zeker wil weten wat het precies is. Ik heb al nieuwe draagarmen en stuurkogels en nog steeds die rotklappers.

Jos van der Voort

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 19 februari 2007 07:42 PM
  [ # 6 ]

Klinkt wel als een veerpootlager ja.
Verder stabi stangen, maar dat zit er niet op en wat er niet op zit kan niet kapot Wink

Dan krijgen we de lagers en rubbers omtrent draagarmen. Deze zijn al vervangen zoals ik begreep.

Het zou idd een beginnende wiellager of aandrijfas kunnen zijn die ergens ruimte krijgen. Maar ik neig het meest naar een verdwaasde veerpoot lager.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 19 februari 2007 07:47 PM
  [ # 7 ]

Alle rubbers zijn nieuw want die zaten er bij de nieuwe draagarmen allemaal op, inclusief de fuseekogels. De stuurkogels zijn afgelopen zaterdag vervangen.

Het klapperen was er al toen ik de auto kocht en ik dacht toen dat het inderdaad een verbindingsstangetje van 20 euro was dus ik schonk er niet zoon aandacht aan. Nu blijkt dat die er dus niet op zitten.

Verder hoor ik iets van een lager zingen. Zou goed kunnen dat die gewoon een tik heeft gehad van het veerpootlager dat aan zijn eind is.

Hoe zit het met de rubbers van de stabilisatorstang onder de auto. Zou dat ook een probleem kunnen zijn zoals hierboven verteld wordt? Degene die me geholpen heeft met de stuurkogels zegt dat die bijna nooit stukgaan.

Jos van der Voort

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 20 februari 2007 12:19 AM
  [ # 8 ]

Hoe bedoel je dat de stabilisatorverbindingstangetjes er niet op zitten?  Confused
Die horen er bij mijn weten wel gewoon op te zitten. Ze zitten er bij mijn reflex uit 1992 ook al op.
Je hebt ze in 2 verschillende lengtes, 31cm en 33cm dacht ik. Volgens mij moet je dan 31cm hebben.

Of bedoel je iets anders met verbindingsstangetjes?

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 20 februari 2007 12:19 AM
  [ # 9 ]

@Keezx: Ik zal die bouten wel even controleren maar hij klapperde al voor het vervangen van de draagarmen. Dat is door een ervaren monteur gebeurd en die heeft bij het vervangen van de stuurkogels (week later) ook nog eens gekeken en alles zat toen goed vast en er was verder geen horizontale speling meer.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 20 februari 2007 12:23 AM
  [ # 10 ]
WYD schreef:

Hoe bedoel je dat de stabilisatorverbindingstangetjes er niet op zitten?  Confused
Die horen er bij mijn weten wel gewoon op te zitten. Ze zitten er bij mijn reflex uit 1992 ook al op.
Je hebt ze in 2 verschillende lengtes, 31cm en 33cm dacht ik. Volgens mij moet je dan 31cm hebben.

Of bedoel je iets anders met verbindingsstangetjes?

Ik heb ook een 1.9D Reflex uit 1992 gehad MET stuurbekrachtiging. Daar heb ik dit euvel ook gehad en daar lag het inderdaad aan het stangetje. Zoals ik het begrijp zitten die er op een model ZONDER stuurbekrachtiging er niet op. Die heeft ook andere draagarmen. Kijk maar eens op http://www.winparts.nl.

Jos van der Voort

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 20 februari 2007 12:34 AM
  [ # 11 ]

Mijn ZX reflex uit 1992 heeft ook geen stuurbekrachtiging Wink

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 20 februari 2007 12:38 AM
  [ # 12 ]

Ik weet niet precies wat je bedoelt met de binnenste. Ze zijn vervangen bij het wiel. Daar zat ook behoorlijk ruimte op. Echt onder de auto zijn we niet geweest.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 20 februari 2007 01:36 AM
  [ # 13 ]

Dat is dus ook nog een mogelijkheid.

Als ik me niet vergis zou ik dan het geklapper van onder de auto moeten horen komen. Klopt dat?

Ook klappert-ie alleen als je de auto aan de rechterkant indrukt en laat terugveren (rechts). ALs je dat links doet dan hoor je niks. Voor mijn gevoel komt het geluid ook van rechtsvoor.

Ik hoor ook van verscheidene kanten dat het het lager van de veerpoot kan zijn. Vind je dat ook een reële optie?

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 20 februari 2007 02:37 PM
  [ # 14 ]
WYD schreef:

Mijn ZX reflex uit 1992 heeft ook geen stuurbekrachtiging Wink

Gek hoor. Je bedoelt neem ik aan de stangetjes met aan allebei de kanten een kogeltje. Op hbase noemen ze het een verbindingsstangetje.

Wie kan hier verder uitsluitsel over geven. Horen die er nou op te zitten of niet?

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 20 februari 2007 07:07 PM
  [ # 15 ]

Nu begin ik me dus wel zorgen te maken.

Is er iemand die dat kan bevestigen?

Jos van der Voort

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook