2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Klapperende rechterzijde: 95% opgelost!
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 20 februari 2007 09:00 PM
  [ # 16 ]

Hij zit halverwege je veerpoot vast schuin aan de achterzijde en dan loopt hij naar beneden naar je stabilisatorstang daar zit hij aan het uiteinde vast. Bij mijn weten horen deze er echt te zitten!

Voor de duidelijkheid, het gaat dus om deze stang:


M’n fototoestel is helaas kapot, anders had ik even een foto gemaakt van onder de ZX.
Stangetjes zijn gewoon bij de Brezan te koop voor 2 of 3 tientjes, afhankelijk van hoeveel korting je krijgt.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 20 februari 2007 10:18 PM
  [ # 17 ]

Dit stangetje had ik dus al gekocht. Die ligt nu ongebruikt bij degene die de draagarmen eronder gezet heeft.

Hier even een tekening uit de Kluwer.

Volgens mij zijn de verbindingsstangetjes hier duidelijk te zien, maar ze zitten evengoed volgens mij niet onder de auto. Ik neem tenminste aan dat we het hebben over het stangetje dat loopt van net onder de veer naar de stabilisatorstang.

De stabilisatorstang heb ik gezien bij het monteren van de draagarm zit met (twee?) boutjes vast aan de draagarm maar daar is verder aan beide zijden geen verbindingsstangetje te zien.

Kun je hier wat mee?

(Overigens zien de stangetjes op de tekening er weer anders uit als diegene die ik gekocht heb en overeenkomt met jouw foto hierboven)

<EDIT>

Ik lees wat verder in de Kluwer de volgende tekst:

“De bevestiging van de stabilisatorstang verschilt afhankelijk van het motortype: op de draagarm door middel van een hefboom of aan de veerpoot door middel van een hulpstang”.

Ik heb een BDY 1.6 motor.

</EDIT>

Jos van der Voort

Profiel  
 
Cheezus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 21 februari 2007 12:27 AM
  [ # 18 ]

Mijn 1.4i uit ‘91 heeft die stangetjes ook niet.

Het is dus niet zo dat alle types/uitvoeringen die stangetjes horen te hebben.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 21 februari 2007 12:30 AM
  [ # 19 ]
Cheezus schreef:

Mijn 1.4i uit ‘91 heeft die stangetjes ook niet.

Het is dus niet zo dat alle types/uitvoeringen die stangetjes horen te hebben.

Zit bij jou de stabilisatorstang ook met boutjes aan de draagarm gemonteerd?

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 21 februari 2007 02:55 PM
  [ # 20 ]

Kijk! Gelukkig is het niet zo dat ik dus iets aan mijn auto mis….

De verbindingsstangetjes kunnen het dus dan niet wezen want die zitten (horen) er niet op.

Dan blijft dus:

- de rubbers van de stabilisatorstang
- de stuurkogel (fusee?) bij het stuurhuis
- de veerpoot(lager)

Ik ga gokken op het laatste omdat het klappergeluid daar vandaan komt.

Gok ik dan goed?

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 21 februari 2007 05:43 PM
  [ # 21 ]

Daar, weet ik zeker, zit geen horizontale speling op. Dat is door de monteur na vervangen draagarmen en stuurkogels specifiek naar gekeken.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 22 februari 2007 12:10 AM
  [ # 22 ]

Nou we gaan de gok wagen.

Ik heb vanmiddag even rondgebeld. Snuverink in Borculo vraagt voor een voorpoot 75 euro. Broekhuis in Albergen vraagt 35 euro.

Ik ben binnenkort jarig dus we gaan morgen maar de veerpoot in Albergen ophalen. 2e Gok: ik ga hem zondagochtend samen met mijn zoon eronder zetten.

Als ik de documentatie mag geloven die ik hier heb dan is het een kwestie van drie bouten. Één onderaan aan de achterkant van de veerpoot die een soort opsluitklem borgt en twee in de motorruimte aan de bovenkant van de veerpoot. De opsluitklem moet dan uit elkaar gewrongen worden om ruimte te maken zodat de veerpoot eruit kan. Montage in omgekeerde volgorde.

Tot zover hoe wij het begrepen hebben (ook dank aan Mark Werkman).

Zijn er bijzondere dingen waar we rekening mee moeten houden?

Is er een handige manier om die opsluitklem open te wringen? Wij lezen hier dat het met een speciaal gereedschapje moet maar dat het ook met een grote schroevedraaier kan. Kan dat handiger?

Alle suggesties welkom en duimen voor ons dat dit de oorzaak van het geklapper is en niet de rubbers van de stabilisatorstang want dat is volgens mij veel meer werk.

Oh ja, in de Olieslager documentatie wordt bevestigd dat de BDY motor (=1.6) geen verbindingsstangetjes heeft tussen stabilisatorstang en veerpoot maar dat de stabilisatorstang rechtsstreeks aan de draagarm gemonteerd zit.

Jos van der Voort

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 22 februari 2007 12:16 AM
  [ # 23 ]

Ruim van te voren de veerpoot bij de klem met heel veel WD40 inspuiten.
Ik heb een wigje tussen de veerpootklem geslagen.

Ik denk alleen niet dat je dan genoeg ruimte hebt om de poot uit het voorscherm te krijgen. Volgens mij moet je de bevestiging op de draagarm ook los maken.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 22 februari 2007 01:07 AM
  [ # 24 ]

Got it! Ruimte maken om te kunnen werken.

Nog andere suggesties?

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 22 februari 2007 06:26 PM
  [ # 25 ]

Nog even advies nodig. Mijn zoon heeft de veerpoot in Albergen opgehaald. Per ongeluk heeft hij zowel links als rechts meegenomen.

Is er wat op tegen om alleen de rechtse te monteren? Dus die waar de “klapper” vandaan komt en de andere retour sloop te doen?

Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?

Jos van der Voort

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 22 februari 2007 10:23 PM
  [ # 26 ]

Tja, ik blijf er bij dat het volgens mij verstandiger is om een setje (twee veerpoten van 1 auto) op te halen dit in verband met ongelijk in en uit veren van de auto.
Maar als je eerst 1 poot vervangt en dan kijkt waar het schip strand is dit ook goed natuurlijk, stel dat het in jou geval goed is kun je je het werk besparen van de andere kant.

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 22 februari 2007 11:24 PM
  [ # 27 ]

Van allebei is inderdaad wat te zeggen.
2 gelijke veerpoten is natuurlijk meestal beter, maar het brengt ook een hoop werk met zich mee en ze doen het of ze doen het niet. Een slecht verende veerpoot doet het in mijn ogen dus niet. Als het maar hetzelfde type veerpoot is met dezelfde veer. Zou dus eerst 1 veerpoot vervangen en de andere nog even bewaren.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 22 februari 2007 11:35 PM
  [ # 28 ]

Daar voel ik ook wel wat voor. Als het de stabilisatorstangrubbers zijn dan heeft de eerste veerpoot ook weinig zin gehad.

Ik wordt echt sch..tz..k van deze auto. Komt er ooit nog eens een eind aan?

Jos van der Voort

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 23 februari 2007 11:29 AM
  [ # 29 ]
ZX-Enschede schreef:

Daar voel ik ook wel wat voor. Als het de stabilisatorstangrubbers zijn dan heeft de eerste veerpoot ook weinig zin gehad.

Ik wordt echt sch..tz..k van deze auto. Komt er ooit nog eens een eind aan?

Loopt ie nu eigenlijk, kun je ermee rijden?

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 23 februari 2007 07:51 PM
  [ # 30 ]

Ja wel. Ik kan er mee rijden. De klapper is een klusje wat nog gedaan moet worden. Het motormanagement lampje brand af en toe, maar ik heb alle sensoren van mijn oude blok nog.

Dan moet hij voor de APK. IK ruik binnen af en toe uitlaatgassen dus daar zit ook nog iets niet lekker.

Oh ja, na de nieuwe draagarmen en stuurkogels moet-ie uitgelijnd worden.

Had je zin om een weekendje te komen helpen? Kan altijd? Koffie, bier, slapen, sleutelen…. Wink  Wink

Voorjaar nieuwe D-riem, spanrol, waterpomp. Die heb ik nog liggen van de lekke koppakking van mijn vorige blok.

Ik heb nog liggen elektrische ramen en spiegels. Die moeten er ook nog in maar eerst technisch in orde.


Rolling Eyes  Rolling Eyes

Jos van der Voort

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook