Lagers heb ik begrepen zijn 46 euro per set en is een enorme kluif werk om te doen. WIj zijn echt maar amateurs al lijkt het soms anders.
De schokbrekers onder mij auto hebben een onbekende KM stand en zijn waarschijnlijk een heel eind richting eeuwige jachtvelden. De veerpoten zijn van een ZX met 114.000 KM dus dat kan nog wel een possje mee. Die kosten samen 70 euro en zitten er zo onder (denk ik).
Jos van der Voort
Nou het laatste nieuws: er zit een andere veerpoot onder.
Resultaat: hij klappert nog steeds.
Vervangen tot nu toe:
draagarmen links & rechts
stuurkogel links & rechts
veerpoot rechts
alle rubbers en silentblocs zijn nieuw
Volgens twee (!) monteurs die ernaar gekeken hebben zit er op het stuurdeel geen speling meer. Dus ook de centrale stuurkogel is niet verdacht.
Blijft denk ik over: de rubbers van de stabilisatorstang.
Of hebben we wat over het hoofd gezien wat het geklapper kan veroorzaken?
Jos van der Voort
Hmm… remklauw….
Daar ga ik het nog even over hebben maar:
- daar heb ik net nog opgestaan om de veerpoot eruit te krijgen
- het geklapper was er al voordat we het blok vervangen hebben en toen zijn de remmen eraf geweest om het blok vrij te sleutelen
Toch: het blijft een mogelijkheid. Hier komen we op terug.
Zou ik dan ook in de remmerij iets moeten merken?
Jos van der Voort
De remklauw is het niet.
Dus ik ben nog in voor andere suggesties.
Jos van der Voort
Daar zitten we zelf ook aan te denken. Veel meer zit er niet onder de auto wat nog kan klapperen. Het meeste is al vervangen. De rubbers voor de stabistang zelf kosten ongeveer 10 euro volgens hbase.
Het is alleen volgens mij een k.tklus die je alleen kunt doen als je auto op de brug staat.
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:WYD schreef:Hoe bedoel je dat de stabilisatorverbindingstangetjes er niet op zitten?
Die horen er bij mijn weten wel gewoon op te zitten. Ze zitten er bij mijn reflex uit 1992 ook al op.
Je hebt ze in 2 verschillende lengtes, 31cm en 33cm dacht ik. Volgens mij moet je dan 31cm hebben.Of bedoel je iets anders met verbindingsstangetjes?
Ik heb ook een 1.9D Reflex uit 1992 gehad MET stuurbekrachtiging. Daar heb ik dit euvel ook gehad en daar lag het inderdaad aan het stangetje. Zoals ik het begrijp zitten die er op een model ZONDER stuurbekrachtiging er niet op. Die heeft ook andere draagarmen. Kijk maar eens op http://www.winparts.nl.
euhm, geloof me, die verticale stabalisatorstangen die zitten wel op een zx zondder stuurbekrachtiging. Trust me
Ze kosten 70 ex bij de dealer. Meestal beter per set vervangen.
Ik spreek uit ervaring. Dat wat h=jij beschrijft voldoet exact aan die stang…
Enige andere wat ik kan verzinnen is dat er speling zit op de kruiskoppeling van je stuurstang. Kost ergens rond de 100 euro ex. Simpel te vervangen. Gaf bij mij ook geklapper.
Dat laatste controleer je simple door met duim en wijsvinger heel voorzichtig aan je stuur te draaien. Zit er minimale speling dan klappert die. Controle kan ook door je handonder de motorkap te steken en de kruiskoppeling vast te pakken en ene ander ff stuur lict te laten bewegen.
Ik zet mijn krat op de verticale stangen overigens.
ZX1.8T schreef:rubbers van je stabilisator stang zelf al bekeken of vervangen,, die rubbers kunnen nooit zo duur zijn..
Die rubbers kun je niet separaat vervangen.
waarom heb ik dit niet eerder gelezen…..
Je had je die poot kunnen besparen vermoed ik. Daarbij, altijd per paar vervangen, echt. ga maar stangetje vervangen en je bent klaar.n Rubbers alleen kan niet.
Hé Gompy,
Bedankt voor je bericht. Er zijn dus wel degelijk ZX-en geleverd zonder de verticale verbindingsstangetjes.
Dit is een tekening van de ZX-en met:
En dit is zonder (mijn 1.6 is een BDY motor):
Die verbindingsstangetjes zitten op mijn ZX er niet op. De stabilisatorstang zit rechtsstreeks aan de draagarm vast. Op de veerpoot zit ook geen steun om die stangetjes aan te monteren.
Jos van der Voort
ik heb laatst het zelfde gehad en direct de veerpootlagers vernieuwd
kosten materiaal 89 euro voor een set bij lasaulec ,geklapper of geklop bij klinker wegen over.
knap hij ook als je langzaam een bocht maakt en als je heen en weer stuurt ,dan is het zeker de veerpoot lager
je kan je veerpootlager controleren door de poot er van onder te halen
en veerspanners te gebruiken om de veer in te drukken, draai de grote moer boven los en pak de lager er uit [als hij er niet vanzelf in stukjes uitvalt net als bij mij]
kees van meerendonk
zx 16i break "96
Kees,
Bedankt voor je bijdrage. Ik weet niet of je de rest van dit topic gevolgd hebt maar afgelopen zondag hebben we de rechterveerpoot vervangen en het is me gebleken dat het dus niet aan het veerpootlager lag.
Er blijft weinig meer over dan de de stabilisatorstangrubbers. Voor de rest zit alles nieuw eronder.
Jos van der Voort
Ze staan bij hbase ook in de catalogus. In 16 en 19mm binnendiameter voor ongeveer 10 euro per stuk.
Wat bedoel je met “ze zitten toch los in de behuizing”?
Jos van der Voort
De stang moet er dus helemaal af om er nieuwe omheen te kunnen schuiven?
Jos van der Voort
Dat zijn dus deze rubbers?
Is het dan een kwestie van die beugel losmaken waar de rubbers inzitten en ze naar buiten toe eraf schuiven en de nieuwe weer erop?
Dus die plaat hoeft er niet helemaal af? Of kun je er anders niet bij?
Jos van der Voort
ZX1.8T schreef:precies zoals ik zeg , ze worden op 1 plek vastgehouden door een bout, (dezelfde waar je draagarm aan de achterkant mee vast zit, en aan de andere zijde zitten in het frame gehaakt, als je die beugel eraf haal, blijft het rubber om de stab. stang zitten, vandaar dat ik bedoel dat ze los zitten, , ze zitten nergens aan vast gevulcaniseerd o.i.d.
OK! Ik had even gemist dat het dezelfde bout is waar de draagarm mee vast zit. Dus als ik het goed begrijp en ik maak die los en haak de beugel eruit, en sleutel de stabistang los van de draagarm aan de voorkant: kan ik de rubbers er dan zo afschuiven?
Dus het is best wel te doen als een straatklus? Daar heb ik dus geen brug voor nodig?
Jos van der Voort