Het was dus niet de stabilisatorstangrubbers. Die zijn gewoon nog goed.
Ook hebben we de motorsteun boven de bak vervangen. Die was het dus ook niet.
Na heel veel zoeken bleek dat de lange aandrijfas bij de onderste steun loszat. Daardoor zat er speling op de tussenas. Twee boutjes aangedraaid en voila: 95% van het geklapper weg.
Nu zit er nog wat speling op allebei de aandrijfassen van de homokineet naar de naaf. Zowel lateraal als in de draairichting. Volgens de kenner die me vanochtend geholpen heeft is dat soort speling niet abnormaal en kan het weinig kwaad. Die aandrijfassen is de 5% die ik nog hoor.
Ik voel me op zich hier nu wel happy mee maar als iemand suggesties heeft dan hoor ik die graag.
Jos van der Voort
Ik rij al een jaar met dit geklapper dus ik zit er nu niet meer mee.
Ik was alleen bang dat het APK afkeur zou zijn maar hiermee wordt-ie niet afgekeurd. De remmen zijn nagekeken en die zijn nu goed. Hij is APK klaar. Dus gaan we volgende week maar een afspraak maken.
Jos van der Voort
Ik denk niet dat die laatste 5% van je homokineten komen. Ik heb een heel erg gare rechteraandrijfas onder m’n verlaagde 16V gehad, voordat ik de moeite nam om hem te vervangen, maar dit gaf geen geklapper wel een heel apart bijgeluid, maar zeker geen geklapper als bv reactiestangetjes. Bedoel je met steun de steun van het tussenlager? Als dat speling heeft gehad dan zou je lager wel eens gammel zijn geworden heb je gevoeld of het lager nog oké was?
ZX-Enschede schreef:Het was dus niet de stabilisatorstangrubbers. Die zijn gewoon nog goed.
Ook hebben we de motorsteun boven de bak vervangen. Die was het dus ook niet.
Na heel veel zoeken bleek dat de lange aandrijfas bij de onderste steun loszat. Daardoor zat er speling op de tussenas. Twee boutjes aangedraaid en voila: 95% van het geklapper weg.
Nu zit er nog wat speling op allebei de aandrijfassen van de homokineet naar de naaf. Zowel lateraal als in de draairichting. Volgens de kenner die me vanochtend geholpen heeft is dat soort speling niet abnormaal en kan het weinig kwaad. Die aandrijfassen is de 5% die ik nog hoor.
Ik voel me op zich hier nu wel happy mee maar als iemand suggesties heeft dan hoor ik die graag.
Het tussenlager is gewoon goed. Allebei de aandrijfassen hebben speling vanaf de homokineet naar de naaf. Daar zit de laatste klapper ook.
Ik vond het ook raar dat ik dit bijgeluid had in plaats van het bekende “zingen”. Mijn ZX had een band met een canvasbreuk toen ik hem kocht. Misschien dat dit een soort schade is.
Jos van der Voort
als je 1 of beide draagarmen vervangt,is het dan ook verstandig om de auto opnieuw uit te laten lijnen?
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ja lijkt mij wel want je hebt alles los gehad
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
heb de draagarm linksvoor vervangen en het geluid wat ie maakte is weg!
er kwam wel wat olie uit de versnellingsbak toen we,per ongeluk,de aandrijfas uit de bak trokken.
maar ff bijvullen en dan is dat ook weer goed.
iig bedankt voor de reactie en tips!!
Mooi. Heeft dit topic zijn werk gedaan.
Vergeet je niet de bak bij te vullen? Een goede gelegenheid om gelijk te verversen.
Denk aan de “holle” ringen. Die zijn hol als ze nieuw zijn en plat als ze eraf komen. Je dealer weet wat je nodig hebt.
Jos van der Voort
ok.
maar moeten die ringen vervangen worden?
heb niet de hele as eraf gehad.
ik wilde het bijvullen zelf doen. nl.
of bedoel je niet de ringen van de aandrijfas?
Waar je as de bak ingaat zit een keerring om de olie in de bak te houden. Als ie daar niet lekt hoef je er naar mijn mening nu geen nieuwe meer in te zetten.
Je vuldop en je aftapdop hebben allebei zo’n holle ring. Ik geloof zelfs in twee maten. Om de boel lekvrij af te sluiten moet daar een nieuwe op.
Er gaat minder dan 2 liter in de bak. Goede gelegenheid om gelijk te verversen.
Jos van der Voort
dat van die keerring weet ik ja.
zal eens in de gaten houden of ie daar gaat lekken.
en van die ring om de vul- en aftapdop weet ik ook.
maar ik geloof dat er bij de laatste grote beurt(januari dit jaar) de versnellingsbakolie is vervangen.
ik zal mijn monteur daar eens over bellen.
Dan moet je toch nog bijvullen!
Jos van der Voort
dat was ik ook zeker van plan!