Zoals jullie weten heb ik sinds vorige week eindelijk weer een DS. Aangezien het weer niet echt fantastisch is geweest heb ik niet zoveel tijd gehad om met haar weg te gaan. Donderdag was het dan eindelijk weer eens fatsoenlijk weer en ben ik naar kantoor gereden met de dame in plaats van de lease C5. De eerste “lange” rit, ik woon in Nijmegen en werk in Gorinchem.
Een aantal dingen vielen me op, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar niet vaak over de snelweg gereden want de auto trilt boven de 100. Ik ben er nog niet helemaal achter waardoor het komt, of de banden gebalanceerd dienen te worden of dat het een andere oorzaak heeft. Het gaat om een afgehele trilling van de hele auto, alsof er een siddering doorheen gaat de hele tijd.
Het tweede wat me opviel is dat de hoogteregelaar tikt om de 5 seconden dus die moet ik waarschijnlijk vervangen. Iemand een idee hoe makkelijk het is om dat zelf te doen of kan ik dat beter laten doen? Even voor de duidelijkheid, ik heb een garage maar geen stroom en dus ook geen licht in de garage en ik heb geen zin om de halve straat onder de hydraulische olie te zetten…
Verder ging het eigenlijk allemaal wel goed. Starten is nog even wennen met LPG. Ik heb net een aantal oude topics doorgelezen en daar stonden wat nuttige tips in zoals de knop in de tussenstand zetten waardoor beide circuits afgesloten worden en dan te starten.
Auto rijd goed, schakelt perfect, ik moet alleen de stationair stand van benzine nog een beetje naar beneden bijstellen, ze loopt een beetje te hoog naar mijn idee.
Weet iemand trouwens een goede DS garage in de buurt van Nijmegen? Ik ging met mijn vorige auto altijd naar Jansen in Bennekom maar ik weet dat hij tot over zijn over in het werk zit dus dat ik daar niet op korte termijn terecht kan.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Re: Bevindingen eerste week DS rijden
Bas schreef:Een aantal dingen vielen me op, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar niet vaak over de snelweg gereden want de auto trilt boven de 100. Ik ben er nog niet helemaal achter waardoor het komt, of de banden gebalanceerd dienen te worden of dat het een andere oorzaak heeft. Het gaat om een afgehele trilling van de hele auto, alsof er een siddering doorheen gaat de hele tijd.
Het tweede wat me opviel is dat de hoogteregelaar tikt om de 5 seconden dus die moet ik waarschijnlijk vervangen.
Verder ging het eigenlijk allemaal wel goed. Starten is nog even wennen met LPG. Ik heb net een aantal oude topics doorgelezen en daar stonden wat nuttige tips in zoals de knop in de tussenstand zetten waardoor beide circuits afgesloten worden en dan te starten.
Auto rijd goed, schakelt perfect, ik moet alleen de stationair stand van benzine nog een beetje naar beneden bijstellen, ze loopt een beetje te hoog naar mijn idee.
Weet iemand trouwens een goede DS garage in de buurt van Nijmegen?
1. Trilling kun je soms lang naar zoeken, beginnen met controle van balans op voorwielen/achterwielen, alle loodjes aanwezig?
2. Hoogteregelaar tikt niet, dacht ik. Misschien bedoel je aan- en afslaan LHM-pomp?
3. Sinds kort rijdt ik ook op LPG. Vroeger ook, trouwens. Toen had ik gas-choke-knopje, nu niet meer (electronische choke): nu is het starten en aanslaan (echt waar!).
4. Kom zelf weinig in de garage, probeer meeste zelf uit met advies van anderen, zoals hier. Ben wel tevreden met de service van Sanders in Mariahout, bij Veghel. Zijn nog liefhebbers van de auto, maar misschien vindt je het te ver vanaf Nijmegen.
En “goed” is begrip dat verschilt voor iedereen, denk ik. Ben zelf een type die uitgaat van “rijden met die hap!”, buitenkant zie je niet als je rijdt!
Je hebt gelijk, de HD pomp slaat iedere 5 seconden aan. Als ik het me goed kan herinneren betekent dit dat de hoogteregelaar aan het einde van zijn latijn is of dat er in ieder geval iets mis mee is.
Ik probeer deze auto zo lang mogelijk te behouden vandaar ook alleen maar rijden als het weer het toe laat en anders komt ze de garage niet uit. Gelukkig ben ik in de financiele positie om er nog 2 auto’s naast te houden voor dagelijks gebruik, eentje voor mezelf en eentje voor mijn vrouw.
Qua garage zoek ik gewoon een eerlijke garage die niet al te belachelijke prijzen hanteert en weet waar ze het over hebben.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Je hebt gelijk, de HD pomp slaat iedere 5 seconden aan. Als ik het me goed kan herinneren betekent dit dat de hoogteregelaar aan het einde van zijn latijn is of dat er in ieder geval iets mis mee is.
Dat betekent dat je je voorraadbol moet vervangen.
Animal triste post coitum
De voorraadbol vervangen? Ik dacht altijd dat de hoogteregelaar dan aan het einde van zijn latijn was?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Serge schreef:Bas schreef:Je hebt gelijk, de HD pomp slaat iedere 5 seconden aan. Als ik het me goed kan herinneren betekent dit dat de hoogteregelaar aan het einde van zijn latijn is of dat er in ieder geval iets mis mee is.
Dat betekent dat je je voorraadbol moet vervangen.
Snelle conclusie: altijd uitkijken!
Als de pomp steeds kort aanslaat heb je drukverlies. Meestal op te lossen door de voorraadbol (met gas) te vullen. Dan slaat de pomp minder vaak in (maar wel langer!).
Als de pomp nu ook lang draait heb je ook volumeverlies. Dan lekt er elders in het systeem (veel)vloeistof weg (komt via retourleidingen weer in het vat, niet op straat).
Dan kan er lekkage zijn langs hoogteregelaars (!), maar ook stuurhuis lekt nogal eens!
Ok, dus eerst laten controleren of het de voorraadbol is. Dan zal ik maar een afspraak maken bij een garage. Ik heb net het verhaal gelezen van Serge over het loshalen van zijn voorraadbol en die perikelen sla ik liever over.
Kan het kwaad om er nog eventjes mee rond te rijden of is het echt een kwestie van stil laten staan en alleen nog naar de garage rijden?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Bas schreef:Ok, dus eerst laten controleren of het de voorraadbol is. Dan zal ik maar een afspraak maken bij een garage. Ik heb net het verhaal gelezen van Serge over het loshalen van zijn voorraadbol en die perikelen sla ik liever over.
Kan het kwaad om er nog eventjes mee rond te rijden of is het echt een kwestie van stil laten staan en alleen nog naar de garage rijden?
Niet in de paniek, hoor!
De pomp draait altijd mee, alleen als de hogedrukregelaar om vloeistof vraagt hoor je hem inslaan.
Kun je nog lang mee vooruit.
Officieel vervangen van voorraadbol is een mogelijkheid, maar je kunt ook (met beleid) de motor met bak uit de steunen lichten, dan kan de bol er net af.
Hoeft zo niet veel te kosten, maar zoals gezegd, juiste diagnose is lastiger, maar raak vervangen is simpel!
Ha !
Ik begrijp alleen niet dat je een auto koopt zonder `em op de snelweg even flink van katoen te geven . Kan aan mij liggen hoor .
Dan had je die trilling ook gevoeld en dat je de voorraadbol had moeten vervangen .
Waarschijnlijk verblind door de gracie van de Dame ?
Anyway , succes er mee !
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Hey, als dit de enige twee dingen zijn die er aan mankeren voor wat ik er voor betaald heb vind ik het helemaal zo slecht nog niet.
En even flink van katoen geven is ook niet makkelijk als er in de wijde omtrek geen snelweg te vinden is bij de proefrit.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
vlietmansje schreef:Serge schreef:Dat betekent dat je je voorraadbol moet vervangen.
Snelle conclusie: altijd uitkijken!
Als de pomp steeds kort aanslaat heb je drukverlies. Meestal op te lossen door de voorraadbol (met gas) te vullen. Dan slaat de pomp minder vaak in (maar wel langer!).
Als de pomp nu ook lang draait heb je ook volumeverlies. Dan lekt er elders in het systeem (veel)vloeistof weg (komt via retourleidingen weer in het vat, niet op straat).
Dan kan er lekkage zijn langs hoogteregelaars (!), maar ook stuurhuis lekt nogal eens!
Als de interval tussen het aanslaan dusdanig kort is, dan is de voorraadbol toch zeker wel het eerste wat je ff gaat of laat nakijken! Bij Chyparse kost het niks om te laten checken, €11 om bij te laten vullen en €35 voor een nieuwe. Dat lijkt me nu niet echt iets om voor ‘uit te kijken’
@Bas; ik had er toen een hoop werk van omdat de hd-regelaar niet vast zat, waardoor ik de bol er niet of kon krijgen. Dat was een uitzondering. Als dat niet het geval is, dan moet het met een half uur tot een uurtje geklaard kunnen zijn en is het een relatief simpele klus.
Animal triste post coitum
Is dat inclusief montage of komt dat er nog een keer bij? Kunnen ze dat bij Chyparse trouwens ook?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Een goede Citroëngarage in de buurt van Nijmegen? Ik zou je garage Renard kunnen aanbevelen. Ze hebben enorm veel verstand en hadden (toen ik er nog kwam, woon nu te ver weg) vaak DS, SM en CX in de werkplaats staan. Ze zitten in Beneden Leeuwen, en op internet: http://www.renard.nl
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zoals gezegd, de voorraadbol is het eerste om te controleren. Genoemd bedrag is inclusief (de)montage bij Chyparse. Maar het kan ook aan het stuurhuis of aan de pomp liggen, of aan een willekeurig ander hydraulisch onderdeel…
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Om de vijf seconden? Tijdens het rijden? Het gaat hier om een geliefd borrelonderwerp, maar volgens velen is dit volkomen normaal. Bedenk dat alle hydraulische componenten aan slijtage onderhevig zijn. Grote kans dat het gaat om een samenspel van diverse licht versleten maar nog prima functionerende onderdelen.
Je zou inderdaad de voorraadbol kunnen laten controleren, dat kost niet veel en brengt wellicht verbetering. Indien dat niet helpt, bedenk dan dat mijn ID al 120.000 kilometer doorrijdt met een pomp die om de 3 seconden (kort) aanslaat tijdens de rit, en om de 4 tijdens onbelast draaien. Zolang dat niet erger wordt (daar let ik trouwens wel scherp op) en alles goed functioneert vind ik het prima zo. Het is alleen lastig bij de APK, waar ze op de brug moet blijven draaien daar ze anders als een pudding ineenzakt .
Het is ook een beetje een kwestie van je eigen instelling. Laat ik het zo zeggen: niet ieder advies/noodkreet van puristen hoeft even serieus te worden genomen. Ik heb iemand een keer bloedserieus horen zeggen dat de pomp niet vaker dan eens per minuut mag aanslaan. Volgens de specificaties wellicht juist, in de praktijk volkomen onzin.
Corrosion sympa!
Als ze om de 3 seconden tikt met een verse voorraadbol, dan denk ik dat je hydraulische componenten wel iets meer dan ‘licht versleten’ zijn Mijn oude stuurhuis was zo lek als een mandje en de hd-regelaar hield het ook niet droog, maar daarmee haalde ze nog steeds met een verse voorraadbol een interval van 25sec.
Animal triste post coitum