Reactiestangetjes moeten nog maar even wachten…
Vandaag naar mijn specialist geweest vanwege de LHM lekkage. Bleek een gescheurde lekzak bij het achterwiel te zijn. Ik had ook sinds kort last van het koelvloeistoflampje dat samen met STOP ging branden na het starten van de auto, maar weer uit ging als ik ging rijden. Blijkt een lekke radiator te zijn. Mijn specialist had ook het motormanagementlampje opgemerkt, zonder dat ik daar op gewezen had. Hij heeft even de ECU uitgelezen: gasklep potentiometer…
Dit grapje gaat me zo’n € 475,- kosten bij elkaar. Is wel weer even genoeg.
Maar goed, mijn ega gaat de BX binnenkort dagelijks gebruiken voor haar woon-werkverkeer en dan moet ‘ie gewoon goed zijn.
Bedankt voor de tips!
Du sublime au ridicule, il n’y a qu’un pas, (...) le Pas de Calais.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Yéyé schreef:Reactiestangetjes moeten nog maar even wachten…
Vandaag naar mijn specialist geweest vanwege de LHM lekkage. Bleek een gescheurde lekzak bij het achterwiel te zijn. Ik had ook sinds kort last van het koelvloeistoflampje dat samen met STOP ging branden na het starten van de auto, maar weer uit ging als ik ging rijden. Blijkt een lekke radiator te zijn. Mijn specialist had ook het motormanagementlampje opgemerkt, zonder dat ik daar op gewezen had. Hij heeft even de ECU uitgelezen: gasklep potentiometer…
Dit grapje gaat me zo’n € 475,- kosten bij elkaar. Is wel weer even genoeg.
Maar goed, mijn ega gaat de BX binnenkort dagelijks gebruiken voor haar woon-werkverkeer en dan moet ‘ie gewoon goed zijn.Bedankt voor de tips!
Dat kan veel goedkoper… Als je het al laat doen, dan heb ik niks gezegd.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Helaas, de auto is alweer terug van de garage. Maar kan dat echt zo veel goedkoper dan, een nieuwe lekzak, een nieuwe radiateur en een nieuw monopointhuis laten monteren? Zag ergens anders op het forum dat er over prijzen rond € 300,- voor alleen een nieuw monopointhuis werd gesproken
Du sublime au ridicule, il n’y a qu’un pas, (...) le Pas de Calais.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Waarom een nieuw monopointhuis als je alleen een potmeter moet vervangen. Ik ken die constructie niet maar op eerste gezicht zeg ik dat die “specialist” gek is geworden.
Ik kijk overigens erg gekleurd. Ik doe alles zelf en pak gewoon iets van een sloper. Mijn auto houd ik draaiende voor een kratje bier aan onderhoud per maand.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Waarom een nieuw monopointhuis als je alleen een potmeter moet vervangen. Ik ken die constructie niet maar op eerste gezicht zeg ik dat die “specialist” gek is geworden.
Ik kijk overigens erg gekleurd. Ik doe alles zelf en pak gewoon iets van een sloper. Mijn auto houd ik draaiende voor een kratje bier aan onderhoud per maand.
Jij gooit er gewoon bier overheen en de Bix is weer Happy
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Alcyone schreef:Waarom een nieuw monopointhuis als je alleen een potmeter moet vervangen. Ik ken die constructie niet maar op eerste gezicht zeg ik dat die “specialist” gek is geworden.
Ik kijk overigens erg gekleurd. Ik doe alles zelf en pak gewoon iets van een sloper. Mijn auto houd ik draaiende voor een kratje bier aan onderhoud per maand.
Sja, als je de auto betrouwbaar wilt hebben is vervanging door iets nieuws de enige optie. De monopointhuizen / gaskleppotentiometers worden vaak slechter en het officiele voorschrift is dan dat het geheel vervangen dient te worden. Kost een paar kratjes bier maar dan ben je meteen ook wel een paar maanden van het gelazer af…
Ich bin ein Breaker
300 Euro is wel 30 kratjes bier… Kun je een prima feestje mee bouwen!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
karel schreef:Alcyone schreef:Waarom een nieuw monopointhuis als je alleen een potmeter moet vervangen. Ik ken die constructie niet maar op eerste gezicht zeg ik dat die “specialist” gek is geworden.
Ik kijk overigens erg gekleurd. Ik doe alles zelf en pak gewoon iets van een sloper. Mijn auto houd ik draaiende voor een kratje bier aan onderhoud per maand.
Sja, als je de auto betrouwbaar wilt hebben is vervanging door iets nieuws de enige optie. De monopointhuizen / gaskleppotentiometers worden vaak slechter en het officiele voorschrift is dan dat het geheel vervangen dient te worden. Kost een paar kratjes bier maar dan ben je meteen ook wel een paar maanden van het gelazer af…
Sorry, hier ben ik het totaal niet met je eens.
Voorschrift, ja natuurlijk! Zo’n complete module brengt veel meer op dan 1 van de componenten van zo’n module. De gemiddelde autobestuurder weet niet beter of zo’n ding is 1 geheel en dat kun je nog door z’n strot duwen. Stel je hebt een defecte drukregelaar bij een multipoint, dat ze dan beweren dat ook de complete injectorrail+injectoren & sensoren vervangen moet worden? Dat pik je ook niet.
Autofabrikanten, dealers en garagisten zijn primair handelaren, daarna pas techneuten. Vergeet dat niet. Ze zijn er niet voor de mensheid, de mensheid is er voor hen.
Ik weet uit ervaring dat bijvoorbeeld een vervuild of gecorrodeerd onderdeel liever niet schoongemaakt wordt maar vervangen, anders verdienen ze er minder aan. Mijn tijd bij de LPG specialist heeft me dan ook alleen maar wantrouwender en cynischer gemaakt. En dat is niet leuk tegenover de garagisten die ik wel vertrouw.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Kan ik het wel mee eens zijn.
Ciet-forum rulez… Zonder die hulp had ik allang moeten fietsen.
Jos van der Voort
Alcyone schreef:
Voorschrift, ja natuurlijk! Zo’n complete module brengt veel meer op dan 1 van de componenten van zo’n module.
Het zou wel leuk zijn als de losse onderdelen van de module te krijgen zijn. Want daar wringt de schoen. Omdat er niks los verkrijgbaar is ben je gedwongen een compleet blok alu te vervangen incl. stationarie stappenmotor en gasklep. Terwijl eigenlijk alleen die potmeter vaak rot is.
Natuurlijk vervang je het liefst alleen de componenten die rot zijn, maar als ze niet verkrijgbaar zijn, zul je het hele ding moeten vervangen om van het gedoe af te raken. Want na een paar eveneens brakke gasklephuizen van de sloop heb je het op een gegeven moment ook wel een keer gezien met tweedehands rommel.
mpostma schreef:Alcyone schreef:
Voorschrift, ja natuurlijk! Zo’n complete module brengt veel meer op dan 1 van de componenten van zo’n module.
Het zou wel leuk zijn als de losse onderdelen van de module te krijgen zijn. Want daar wringt de schoen. Omdat er niks los verkrijgbaar is ben je gedwongen een compleet blok alu te vervangen incl. stationarie stappenmotor en gasklep. Terwijl eigenlijk alleen die potmeter vaak rot is.
Natuurlijk vervang je het liefst alleen de componenten die rot zijn, maar als ze niet verkrijgbaar zijn, zul je het hele ding moeten vervangen om van het gedoe af te raken. Want na een paar eveneens brakke gasklephuizen van de sloop heb je het op een gegeven moment ook wel een keer gezien met tweedehands rommel.
Ik vergelijk het dan ook liever met bijv. een balpen: wie vervangt daarvan alleen het veertje, als het lam is? Of de vulling als die leeg is? Nee, we smijten het hele ding weg en pakken een nieuwe. Want tegen de tijd dat de vulling leeg is, is het knopje ook versleten en wordt het veertje ook al suf.
Dan vervangen we het geheel en dat vindt niemand vreemd.
Bosch heeft dit type monopointhuis trouwens bewust zo gemaakt dat het “onderhoudsvrij” zou moeten zijn en alleen maar als geheel vervangen kan worden. Nou weten we wel beter, maar we blijven er wel mee zitten dat je het ding alleen maar als één geheel kunt krijgen. Aan de andere kant nog knap dat zoiets het 15 jaar uithoudt - toch?
Ich bin ein Breaker
Knap na 15 jaar… als je niet aan de kant staat van de portemonnee die open moet!.....
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Knap na 15 jaar… als je niet aan de kant staat van de portemonnee die open moet!.....
Hier kunnen we natuurlijk nog eindeloos door blijven gaan met lullige opmerkingen over en weer maar dat schiet ook niet op.
Van mij hoeft het ook niet zo, maar zo werkt het nou eenmaal en daar verander je niet veel aan door het er mee oneens te zijn. Een octopus had van mij ook uit los vervangbare standaard slangetjes mogen bestaan - het is nu eenmaal niet zo…
Ich bin ein Breaker
Sorry hoor! Het was niet lullig bedoeld.
Als je zelf niet zoveel kunt en de financiële middelen zijn beperkt dan moet je soms wel eens een afweging maken. Maar nogmaals het was niet lullig bedoeld.
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Sorry hoor! Het was niet lullig bedoeld.
Als je zelf niet zoveel kunt en de financiële middelen zijn beperkt dan moet je soms wel eens een afweging maken. Maar nogmaals het was niet lullig bedoeld.
Helder! Als je maar wel snapt dat ik géén aandelen Bosch heb en ik het ook niet bepaald reuzeprachtig vindt dat je 300 eur aan een monopointhuis uit moet geven, terwijl het metaal ong. niks kost en de rest aanmerkelijk minder geavanceerd is dan de MP3-spelers die je vandaag de dag kunt kopen voor maar een paar tientjes!
Ich bin ein Breaker