Omdat ze in een ander onderwerp ter sprake kwamen, herinnerde ik me dat ik me iets afvraag over silent blocks. Wie o wie weet het antwoord?
Ik heb een tijd terug mijn voorste draagarmen vervangen door een paar gereviseerde met nieuwe silent blocks. Het advies wat ik kreeg, en wat ook in de Haynes staat, is om de moeren vast te draaien met de wagen in de rijstand. Dit in verband met de belasting van de rubbers.
Dat heb ik dan ook gedaan, maar wat ik me afvraag: De auto staat eigenlijk veel tijd met de ophanging niet in de rijstand maar met de voorkant ingezakt, en de draagarmen dus in een heel andere positie! Hoe dit te rijmen? Staan die rubbers dan constant onder spanning?
JM
Geinige vraag zeg. Juist omdat je tijdens het rijden op en neer bewegingen maakt zullen de rubbers in de rijstand vastgezet moeten worden. Als de wagen stilstaat dan bewegen ze niet natuurlijk. Op die manier onstaat er minder kans op heftige slijtage.
Of het is om te bevorderen dat mensen hun BX meer gebruiken dan hem stil te laten staan…
Test
Op de een of andere manier had ik al zo’n idee dat jij het antwoord zou weten Thijs
BxBandit schreef:Op de een of andere manier had ik al zo’n idee dat jij het antwoord zou weten Thijs
De verwringign van de rubbers van rijstand naar laatste stand is wslk ong. net zo groot als van rijstand naar hoogste stand. Stel dat je hem in de laagste stand zou vastzetten zou je de dubbele verwringing van de rubbers krijgen als je hem in de hoogste stand zou zetten. Dat is denk ik wel iets teveel van het goede.
mpostma schreef:BxBandit schreef:Op de een of andere manier had ik al zo’n idee dat jij het antwoord zou weten Thijs
De verwringign van de rubbers van rijstand naar laatste stand is wslk ong. net zo groot als van rijstand naar hoogste stand. Stel dat je hem in de laagste stand zou vastzetten zou je de dubbele verwringing van de rubbers krijgen als je hem in de hoogste stand zou zetten. Dat is denk ik wel iets teveel van het goede.
Dat ook ja.
Test