Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Bram schreef:Lijkt me nog een hele klus dan…..want er zal ergens een schakelaar of contact moeten zitten die dat lampje weer uit doet als je je gordel erin klikt ? ops:
Het kan misschien nog wel meevallen, misschien is dat redelijk eenvoudig over te zetten van een Volvo (misschien ook de riemen zelf overzetten) dan heb je iig de schakelaars al. kabeltje trekken is dan zo’n punt niet meer.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het lijkt mij ook wel een lastige opgave, daarom heeft het ook niet zoveel prioriteit Niets overhaasten, eerst het achterkleplampje en volgende week de distributieriem, homokineethoes en bakolie. (liever de riem als eerste maar beschik niet eerder over een werkplaats en hulp)
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zo vandaag weer wat gedaan.
Gisteren naar Breda gereden om een deur en een middenconsole op te halen bij oudelut, die had hij uit de sloper van Ben de Hoog bewaard voor mij waarvoor nog mijn hartelijke dank!
De middenconsole ‘s avonds erin geschroefd, daar kan weinig mis mee gaan.
Mijn passagiersdeur was behoorlijk verroest aan de onderkant, dus vervanging was zeker niet onnodig!
Hier ben ik wel even 2 uur en 1 kwartier mee zoet geweest. Jammer dat een van de vorige eigenaren het zwart van de deur-raamstijlen vaal heeft gepoetst Nu heb ik kleurverschil! Maargoed er zijn ergere dingen. Ben blij dat het gepiept is. Ik weet op dit moment geen roest meer aan mijn auto te vinden.
Morgen even naar de sloop om die deur weg te brengen en een paar kleine dingetjes van een bix af te rukken. Ik mis een paar van die doppen in je wielkast. Als iemand nog wat kleins nodig heeft kan ik wel even kijken.
Toen meteen even de deurvangers van mijn oude bix in beide deuren gemonteerd. De huidige deurvangers maakten een heel hard *knok* geluid als je de deuren open- en dichtdeed. Ook die van de ‘nieuwe’ deur deed dat. Binnenkort nog even zwart maken, want witte deurvangers op een grijze auto zijn niet zo charmant ops:
Na de deurknutsel had ik een compleet sluitmechanisme over. Daar heb ik de schakelaar van de deurverklikkerlamp uit gehaald:
Vervolgens heb ik eens gekeken wat ik hiermee kon betekenen voor de achterklepverklikkerlamp. Hier kon ik wel wat mee
Hoe gaan we dit bevestigen? Spiritus om te ontvetten, dubbelzijdig plakband om wondertjes te verrichten Het tape is op de volgende foto duidelijk te zien. Er komt niet zoveel kracht op en het tape is erg sterk dus ik ga ervan uit dat het wel houdt.
Bij een niet vergendelde achterklep wordt, zoals je kunt zien, de schakelaar ingedrukt door de ‘pal’.
Als je de klep vergrendelt, draait de ‘slotschijf’ en springt de pal naar beneden (op de foto naar rechts ) waardoor de schijf niet terug kan draaien. Ook drukt de pal nu niet meer tegen tegen de schakelaar en dat is precies de bedoeling!
Gelukkig nog ruimte zat om het vergrendelingsmechanisme in te bouwen zoals PSA het bedoeld heeft
Kabeltje nog even netjes vastgezet, als nieuw dacht ik zo!
En dan de test: alle deuren uit de eerste vergendeling, knop van de klep indrukken en aan de hendel van de motorkap getrokken. Dit is het resultaat:
Alle lampjes werken, behalve die van de gordel Maarja dat heeft geen haast. Dat hout wat je rechts op de foto ziet, is mijn kistje met klein bx-grut. Niet dat jullie denken dat ik houtaccenten in mijn auto heb geplakt Ook zie je hier nog een stukje van mijn nieuwe pook waar ik elke keer dat ik ermee rij van geniet!
Morgen ga ik eens kijken of ik de armsteun op een nette en degelijke manier kan bevestigen, ik heb nu toch een tweede middenconsole waar de zaag in kan Ik zal er een paar foto’s van maken als het is gelukt (ALS het überhaupt lukt) en ik zal ook een paar foto’s maken van de auto zelf en van het nieuwe citroën-embleem wat ik op de achterklep heb geplakt. Het komt van een xm maar vind het een beetje te kitscherig op een bix.
Volgende week zijn de distributieriem en de rechter ashoes aan de beurt! Eindelijk!
Eveneens ben ik tevens ook.
Mooi werk! Ik kwam er achter dat mijn bestuurdersportier ook een klein roestplekje onderaan heeft. Daar ga ik van de week ook maar es proberen wat aan te doen. Leuk dat je achterklepindicator ook werkt nu
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
PrutsyLJ schreef:Mooi werk! Ik kwam er achter dat mijn bestuurdersportier ook een klein roestplekje onderaan heeft. Daar ga ik van de week ook maar es proberen wat aan te doen. Leuk dat je achterklepindicator ook werkt nu
Als jij dat zelf gaat doen weet ik zeker dat het helemaal goed gaat komen Succes alvast!
Eveneens ben ik tevens ook.
Netjes knakker (eh… Knäckör)!
Die verklikker-lampjes voor je verlichting vóór, gaan die nou branden als je verlichting werkt, of juist als je een kapot lampje hebt?
Dat ga ik in ieder geval wel proberen: schakelen via verlichting, als één van de lampen het niet doet verklikkerlampje laten branden op verklikkerschermpje…
Als je morgen toch wat dingen van die sloper aftrekt, wil je dan voor mij ook zo’n deurschakelaar voor verlichting/verklikking eraf trekken? Ik ga namelijk op z’n “beter-goed-gejat-dan-slecht-verzonnen” jouw truc kopiëren! (of ik breng mijn auto een keer bij je langs met het verzoek om alle verklikkerlampjes even te laten werken! ).
Andere tip: dat Citroën-logo van de XM is inderdaad iets té voor je BiX. Maaarrrrrrr: als je op de sloop bent, en er slaat een AX Phase II: op de achterklep heb je hetzelfde “citroën”-logo, maar dan net in een subtielere lettergrootte… Denk dat dat een stuk netter staat?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
oudelut schreef:Netjes knakker (eh… Knäckör)!
Die verklikker-lampjes voor je verlichting vóór, gaan die nou branden als je verlichting werkt, of juist als je een kapot lampje hebt?
Dat ga ik in ieder geval wel proberen: schakelen via verlichting, als één van de lampen het niet doet verklikkerlampje laten branden op verklikkerschermpje…Als je morgen toch wat dingen van die sloper aftrekt, wil je dan voor mij ook zo’n deurschakelaar voor verlichting/verklikking eraf trekken? Ik ga namelijk op z’n “beter-goed-gejat-dan-slecht-verzonnen” jouw truc kopiëren! (of ik breng mijn auto een keer bij je langs met het verzoek om alle verklikkerlampjes even te laten werken! ).
Andere tip: dat Citroën-logo van de XM is inderdaad iets té voor je BiX. Maaarrrrrrr: als je op de sloop bent, en er slaat een AX Phase II: op de achterklep heb je hetzelfde “citroën”-logo, maar dan net in een subtielere lettergrootte… Denk dat dat een stuk netter staat?
Nou, de lampjes van de verklikkers van de verlichting doen niets bij mij. Ik zie dat het lijkt of ze een beetje branden, maar denk dat dat door de flits komt. Er zit ook geen gat voor een lampje achter (wat bij het gordellampje wél zo is ) Ik weet wel dat áls ik ze werkend zou maken, dat ze bij mij dan zouden moeten branden als er een lamp stuk is. Maar dat is zo´n enorme constructie, daar ga ik nu nog even niet aan beginnen. Als je een simpele truc hebt hou ik me aanbevolen
Ik zal even kijken of ik zo´n schakelaar kan bemachtigen. Het is een progress, weet niet of daar ook die schakelaars in zitten. Als ze erin zitten zal ik er een paar meenemen! Btw. er zitten 2 schakelaars: 1 in je deurstijl die voor de binnenverlichting is, en 1 in je sluitmechanisme die je verklikkerlampje aanstuurt.
Ik zal ook eens kijken of er een ax staat. Bedankt voor de tip!
Eveneens ben ik tevens ook.
Mooie BX, Knäckor!
Heel toevallig kwam ik je vandaag tegen en besef met dat het allereerste wat ik aanraakte van je BX nota bene je nieuwe rechterdeur was.
Hij rijdt heerlijk en ziet er erg fris uit. En die pook is wel erg mooi hoor.
Oja, indien je een echt gaaf typeplaatje wilt hebben, sloop je er een van een C15 af, die is 2 maal zo groot als die van een BX.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Nog een berichtje voor Knackor…..ik heb vandaag even 4 nieuwe gloeibougiess in de TZD-turbo van mijn zoon laten zetten (is mijn ex dus) en toen zag ik dat rare ronde ding ook zitten met die stekker erop tegen het tussenschutbord.
Weet nog steeds niet waar dat ding voor dient, wel zit er ook vlak achter een rechthoekig kastje aan vast (in de paravanbak dus)...net als bij jou.
Marten had er ook al geen verklaring voor….heel geheimzinnig allemaal.
Harm schreef:welke idioot heeft nou bedacht dat ze wel de bedrading naar de klep trekken, maar er geen schakelaartje inprutsen?
Ja - en het erge is, het loopt dus helemaal naar de achterklep, en daar eindigt de stekker netjes “blind” in een stukje schuimrubber
Heuliez vond blijkbaar de constructie voor de schakelaar in de berline niet zo mooi, of ze zijn het gewoon vergeten.
Ich bin ein Breaker
knäckor schreef:
Nou, de lampjes van de verklikkers van de verlichting doen niets bij mij. Ik zie dat het lijkt of ze een beetje branden, maar denk dat dat door de flits komt. Er zit ook geen gat voor een lampje achter (wat bij het gordellampje wél zo is ) Ik weet wel dat áls ik ze werkend zou maken, dat ze bij mij dan zouden moeten branden als er een lamp stuk is. Maar dat is zo´n enorme constructie, daar ga ik nu nog even niet aan beginnen. Als je een simpele truc hebt hou ik me aanbevolen
Zoiets doe je mbv een spanningsval-sensortje, dat meet de spanning over een stripje koper(draad). Ontzettende ondingen want ze kunnen net zo hard uitroken als een lamp, en dan zit je zonder verlichting! Dan maar liever geen indicator…
Ich bin ein Breaker
Bram schreef:Nog een berichtje voor Knackor…..ik heb vandaag even 4 nieuwe gloeibougiess in de TZD-turbo van mijn zoon laten zetten (is mijn ex dus) en toen zag ik dat rare ronde ding ook zitten met die stekker erop tegen het tussenschutbord.
Weet nog steeds niet waar dat ding voor dient, wel zit er ook vlak achter een rechthoekig kastje aan vast (in de paravanbak dus)...net als bij jou.
Marten had er ook al geen verklaring voor….heel geheimzinnig allemaal.
Maak me gek - is daar een foto van? Toch eens kijken hoe dat bij mijn hok zit, ik zie ‘m binnenkort weer ahgi.
Ich bin ein Breaker
Een Progress heeft geen deurverklikkertje, dus ook geen schakelaartjes
Een kapotte-lamp-indicator vind ik niet zo boeiend… doe je een hoop werk, brandt er maar heel af en toe eens zo’n lampje. En als het dan brandt, probeer je zo snel mogelijk te zorgen dat ‘t niet meer brandt.
Dan zou ik ‘t eerder andersom doen: de lampjes branden altijd, behalve als er een lamp kapot is. Dan heb je er veel meer lol van en is de jaloers-factor hoger
karel schreef:Bram schreef:Nog een berichtje voor Knackor…..ik heb vandaag even 4 nieuwe gloeibougiess in de TZD-turbo van mijn zoon laten zetten (is mijn ex dus) en toen zag ik dat rare ronde ding ook zitten met die stekker erop tegen het tussenschutbord.
Weet nog steeds niet waar dat ding voor dient, wel zit er ook vlak achter een rechthoekig kastje aan vast (in de paravanbak dus)...net als bij jou.
Marten had er ook al geen verklaring voor….heel geheimzinnig allemaal.
Maak me gek - is daar een foto van? Toch eens kijken hoe dat bij mijn hok zit, ik zie ‘m binnenkort weer ahgi.
Helaas is mijn oude digitale camera nu stuk dus heb ik maar even met mijn mobieltje een foto gemaakt…maar daar kun je het wel op zien…het is dus dat ding net achter de accu :
En net achter dat rare ding zit bij de TZD-turbo van zowel Knackor als die van Renz een rechthoekig kastje waarvan ik ook niet weet waar die voor dient.
Iemand dacht aan een startblokkering, maar die zit er bij ons niet op OF is ooit uitgeschakeld :
Bij mijn gewone TZD zitten deze dingen dus niet.
Zeg het ons maar, Karel.
(misschien willen meer eigenaren van een TZD-Turbo even onder de motorkap kijken of ze dat ding daar ook hebben zitten ?)
UPDATE : (ik herinner me nu dat de Tzd-turbo van Knackor wel een startblokkering heeft, maar die van ons dus i.i.g. niet !)
Bram schreef:karel schreef:Bram schreef:Nog een berichtje voor Knackor…..ik heb vandaag even 4 nieuwe gloeibougiess in de TZD-turbo van mijn zoon laten zetten (is mijn ex dus) en toen zag ik dat rare ronde ding ook zitten met die stekker erop tegen het tussenschutbord.
Weet nog steeds niet waar dat ding voor dient, wel zit er ook vlak achter een rechthoekig kastje aan vast (in de paravanbak dus)...net als bij jou.
Marten had er ook al geen verklaring voor….heel geheimzinnig allemaal.
Maak me gek - is daar een foto van? Toch eens kijken hoe dat bij mijn hok zit, ik zie ‘m binnenkort weer ahgi.
Helaas is mijn oude digitale camera nu stuk dus heb ik maar even met mijn mobieltje een foto gemaakt…maar daar kun je het wel op zien…het is dus dat ding net achter de accu :
En net achter dat rare ding zit bij de TZD-turbo van zowel Knackor als die van Renz een rechthoekig kastje waarvan ik ook niet weet waar die voor dient.
Iemand dacht aan een startblokkering, maar die zit er bij ons niet op OF is ooit uitgeschakeld :
Bij mijn gewone TZD zitten deze dingen dus niet.Zeg het ons maar, Karel.
(misschien willen meer eigenaren van een TZD-Turbo even onder de motorkap kijken of ze dat ding daar ook hebben zitten ?)
zit er bij mij niet op