xm 2.1d
mijn motor schokt als ik stilstaand vertrek. het lijkt wel of de motorsteunen loszitten ofzo. thans de motor zit vrij vast, ik kan hem met de hand toch niet echt bewegen. eens ik rij heb ik nergens last van. het is enkel bij het stilstaand lossen van de koppeling dat heel de xm rammelt ...
je kan het ook vergelijken aslof de koppeling in snelle schokken lost, maar die koppeling doet het thans nog goed, heel soepel te bedienen zelfs. ze werkt wel heel kort.
het geeft mij een gevoel aslof er wat loszit…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Mijn BX diesel doet ‘t ook wel eens, daar komt ‘t doordat de nokkenaskeerring wat olie lekt, wat vervolgens in het koppelingshuis loopt. Gelukkig is ‘t na de eerste paar keer optrekken weer weg.
Probeer eens wat meer gas te geven bij het optrekken.
Animal triste post coitum
gas of geen gas hij doet het altijd. ik heb toch iets horen rammelen. zou dat iets met de assen zijn? het is heel erg als ik volledig links of rechts draaai
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
In een ander draadje schrijf je dit:
dabeatisflo schreef:ik heb dat ook, en geen beetje. ik heb het enkel als ik geen gas geef en van stilstand vertrek. bij veel gas heb je het niet, bij stationair wel. ik ga toch even kijken naar die vertikale stang op de bak…
Aangezien ie het kennelijk ook bij stationair doet, kan het geen aandrijfas zijn. Dan zou ik toch eens de motorsteunen checken.
Animal triste post coitum
nu had het hier flink geregend en plots was het probleem weg. het droogt weer op en voila ik heb het weer zitten. als ik de koppeling te snel los dan schokt hij een beetje ...
en wat kan er nou foutgaan met een koppelingskabel?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Denk toch dat je koppelingsplaten op z`n eind lopen .
XM TCT Ambiance`94
Dirk de Pirk schreef:Denk toch dat je koppelingsplaten op z`n eind lopen .
Daar heb je toch geen last van als ze stationair loopt.
Animal triste post coitum
Serge schreef:Dirk de Pirk schreef:Denk toch dat je koppelingsplaten op z`n eind lopen .
Daar heb je toch geen last van als ze stationair loopt.
Of een vette of kromme drukgroep.
dabeatisflo:Koppeling werkt wel heel kort is meestal `t begin van het eind van je koppelingsplaten .
Is dan ook moeilijk te doseren .
Serge : ik denk dat D. bedoelt koppeling gebruiken vanaf stationair draaien en dan optrekken .
Was idd niet helemaal duidelijk .
Succes !
Dirk
XM TCT Ambiance`94
maar als je koppling ten einde is slipt deze toch?
en hoe kan ik daarachter komen… heel de versnellingsbak demonteren pfff…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Doet hij het ook als ie warm is?
volgens de garage zou het dan toch olie zijn. vanwaar komt de olie en hoe kan ik dat oplossen?
als ik hem ff laat slippen is het probleem weg.
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
ik heb hetzelfde, vooral bij koude motor, net of er een zaag in de motor zit. Een klein beetje gas en het is direct weg. Heb het “opgelost” door het stationaire toerental iets te verhogen tot 950 toeren.
Wat zal het precies zijn? Het volgende kan:
-Een rammelend druklager van de koppeling (die verder nog wel ok kan zijn en jaren mee kan gaan) Mijn koppeling werkt verder uitstekend.
-de brandstofpomp die ten gevolge van slijtage bij lage toeren gaat grommen.
-iets anders in de versnellingsbak.
Tja, dan moet de zaak uitelkaar om te bekijken wat het is en dat is niet erg handig in dit geval, want het kan zo nog wel jaren meegaan. Ik zou wel even de versnellingsbakolie preventief verversen, dat je zeker weet dat die niet droog staat.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
dabeatisflo schreef:maar als je koppling ten einde is slipt deze toch?...
Dat kan, maar hoeft niet. Als de drukgroep goed in orde is, wordt de versleten/verbrande plaat toch goed aangeklemd en doet ie zijn werk wel aardig goed.
Een versleten/kapotte plaat merk je ook als ie bij het opkomen niet vloeiend pakt.
Toch is het dan wel zaak om er iets mee te doen: Voor het weet slijpen de klinknagels van de koppelingsplaat in je vliegwiel..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
ooh maar die koppeling werkt perfect hoor, het lijkt net een nieuwe.
tegenwoordig laat ik ze tijdens het rijden wat ,meer slippen en dan is het probleem helemaal weg. vooral als hij enkele dagen stilstaat en dan vertrekken dan heb ik prijs. de wagen heeft in de garage ook meer dan een week stilgestaan.
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht