Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
ernst23 schreef:Hehe, gefeliciteerd!
Zaten net achter je volgens mij. Je reed van zuid naar je huis; dit was om ± 23.30. De taxi trapte nog eens extra het gas in om bij te blijven, kwam net van het trouwfeest van mijn broer af. Je had behoorlijk de gang erin zitten:-)
De taxi, een Peus 407, moest flink gassen (vooral bij de drempels) om bij te blijvenmpostma schreef:GS heeft weer APK.
Haha, grappig. Ik heb jullie niet opgemerkt in elk geval. Echt hard reed ik trouwens niet. Maar wel een beetje de gang erin houden.
@wouter: die owatrol is juist om de roest voor zover mogelijk te stabiliseren, niet erger maken. Maar ik wil er nog wel wat meer aan gaan doen. Maar eens wat mannetjes opzoeken die fatsoenlijk aan dit soort spullen kunnen lassen.
Het viel mij op dat de motor valse lucht lijkt te trekken op de overgang van inlaatspruitstuk naar carburateurvoet (dat ding waar ook de hotspotpijpen in gaan).
De motor loopt namelijk nogal onregelmatig stationair (schommelt ipv mooi stabiel), reageert slecht op de choke en als ik op die overgang spuit met brake-cleaner waar ik denk dat ie valse lucht trekt, gaat ie harder lopen.
Horen hier pakkingen tussen en zoja, zijn deze verkrijgbaar bij bijv. het clubmagazijn?
Verder vind ik dat de motor erg veel kleppengeluid maakt. Zeker na de meeting bij Bonhof waarbij ik weer enkele andere GS motoren vrijwel geluidloos hoorde draaien. Het is nog net niet alsof er een Ford Fiesta voorbij komt rijden, maar het begint er aardig op te lijken.
Nadat de motor uit elkaar is geweest voor het droogleggen, heb ik de kleppen een keer nagesteld (na ong. 600 km) en de olie en het oliefilter ververst (na ong. 1000 km). Toen ik de kleppen nastelde, leek het alsof ze allemaal wat krapper stonden dan eerst (zo tussen de 0.10 en 0.15 mm). Eigenlijk vond ik toen al dat de kleppen teveel herrie maakten en had ik het idee dat ze juist te ruim waren gaan staan.
Ik had begrepen dat zowel de inlaat- als uitlaatkleppen gesteld moeten staan op 0.2 mm bij koude motor. Ik meet dit tussen tuimelaar en nokkenas. Klopt dit wel?
Kan ik dit gewoon meten als de nok op de nokkenas rechtstreeks de andere kant uit wijst t.ov. de klep?
Sowieso kun je erg rottig bij de uitlaatkleppen. Is een haakse schroevendraaier daarvoor noodzakelijk of zijn er andere handige truuks die het leven iets aangenamer maken.
Zouden de tuimeraars misschien versleten zijn?
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Mijn ervaring is dat als je de tuimelaars net iets verder draait dan loodrecht op de kleppen dat er dan net iets meer speling voelbaar is. In die speling stil ik de speling af. Moet je gewoon even uitproberen. Ik heb net even gekeken naar mijn spruitstuk maar kan aan de buitenkant niet zien of er een pakking tussen zit. Ik kan wel zien dat er iets ruimte zit tussen dat stuk waar de hotspotpijp op zit en het spruitstuk.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Tuurlijk hoort daareen pakking tussen.
Kleppen op 0.20mm afstellen , als je ze te erg blijft horen kunnen je tuimelaars/tuimelaaras ook verleten zijn.
citro-power schreef:Tuurlijk hoort daareen pakking tussen.
Er lijkt nu ook wel een pakking tussen te zitten, maar die zal niet zo jofel meer zijn als ie er valse lucht trekt. Is die pakking bij het clubmagazijn verkrijgbaar? Ik heb een Weber carburateur, mocht dat wat uitmaken voor de voet.
Ze zaten niet in de motorpakkingset die ik heb gebruikt bij het droogleggen van de motor.
Wat betreft de kleppen: ik zal de klepspeling nog eens goed nakijken (nok wat verder doordraaien en kijken of ik de stand van de nokken wel goed heb gevonden. Anders gok ik idd op versleten tuimeraar(s)(assen).
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mpostma schreef:citro-power schreef:Tuurlijk hoort daareen pakking tussen.
Er lijkt nu ook wel een pakking tussen te zitten, maar die zal niet zo jofel meer zijn als ie er valse lucht trekt. Is die pakking bij het clubmagazijn verkrijgbaar? Ik heb een Weber carburateur, mocht dat wat uitmaken voor de voet.
Ze zaten niet in de motorpakkingset die ik heb gebruikt bij het droogleggen van de motor.
).
O.K. , zoals ik het las zat het er niet tussen.
Je kunt ook het opnieuw monteren met vloeibare pakking.
Ik vermoed wel dat ze in het magazijn zijn , weber of solex maakt niet uit want alleen de bovenkant waar je de carburateur op schroeft is anders.
misschien ten overvloede welk merk en viscositeit olie heb je gebruikt?
ik vond het blok nl ook erg “losjes” klinken
misschien dat icm pakkingen verniuwen van de hotspotvoet en nog een keer kleppen stellen, daarna ontsteking stellen en stationair, de motor beter gaat lopen, van zichzelf gezond gaat draaien
en nog een vraafg welk tijpe brandstofpomp zit op je GS?
de citroen-liefhebber
Assitch schreef:misschien ten overvloede welk merk en viscositeit olie heb je gebruikt?
ik vond het blok nl ook erg “losjes” klinkenmisschien dat icm pakkingen verniuwen van de hotspotvoet en nog een keer kleppen stellen, daarna ontsteking stellen en stationair, de motor beter gaat lopen, van zichzelf gezond gaat draaien
en nog een vraafg welk tijpe brandstofpomp zit op je GS?
Er zit Total 20w50 in. Voor zover ik weet de voorgeschreven olie.
De motor liep tot de zaterdag van het BX kampeerweekend uitstekend. Daarvoor had ik de eerste echte “lange” rit gemaakt van ‘s-hertogenbosch naar Maastricht met hogere snelheid. Hierna sloeg de motor een enkele keer af met decelleratie vanaf hoge toerentallen.
Daarna het stationaire toerental wat hoger gezet en toen was het weer even gebeurd met afslaan. Daarna niet veel gereden tot dit GS/BX club evenement. Toen werd het afslaan wederom hinderlijk.
Het onstekingstijdstip is statisch afgesteld. Ik denk dat het matige stationair lopen toch vooral wordt veroorzaakt door een valse lucht probleem. Mede gezien het harder gaan lopen als je er brake-cleaner op spuit.
Het probleem is met het kleppen stellen dat ik de motor niet zo goed ken. Ik heb kleppen stellen wel vaker gedaan bij de BX 14 (TU motor) en dan kom je er makkelijk bij. Met de GS kom je er slecht bij en ik heb niet het gevoel van hoe stevig de tuimerlaars moeten aanvoelen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het frontje eraf halen voor een grote beurt kan heel handig zijn.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DriverD schreef:Het frontje eraf halen voor een grote beurt kan heel handig zijn.
Inderdaad , koplampen en koplamphouder verwijderen en je kunt er redelijk makkelijk bij.
nee, martens vraag is hoe hij de kleppen met zijn goede technische kennis correct kan stellen. ik heb die motor horen lopen en het klinkt alsof ze te los staan
wie kan de positie van de tuimelaars uitleggen>????????
de citroen-liefhebber
Assitch schreef:nee, martens vraag is hoe hij de kleppen met zijn goede technische kennis correct kan stellen. ik heb die motor horen lopen en het klinkt alsof ze te los staan
wie kan de positie van de tuimelaars uitleggen>????????
Het helpt natuurlijk wel als je er wat makkelijker bij kan.
Maar goed, ik heb het nog eens goed nagezien in de technische doe het zelf gids “citroen GS: leer em kennen”. Een soort onderhoudsgids die net een stapje minder technische voorkennis veronderstelt dan de vraagbaak.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Assitch schreef:
wie kan de positie van de tuimelaars uitleggen>????????
Leg me dat eerst eens uit wat je daar mee bedoelt, positie van de tuimelaars…..
Ik denk dat assitch de positie van de nokken bedoelt. Maar goed, het idee is dat de nok zodanig staat dat de speling maximaal is. Lijkt mij dat dit het geval is als de nok 180 graden verder staat dan het moment waarop de klep maximaal is ingedrukt. Maar of dat ook daadwerkelijk het geval is?