Nu dan, ben van plan mijn bx weg te doen en een XM aan te schaffen, wel een d12 turbo, dus aangezien er in het aangeboden topic wat veel discussie opkwam over welke wel en niet, bij deze dit draadje.
HELP, indien iemand iets voor me weet, dan gaarne
Tips zijn altijd welkom
jacques
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
even een update mbt de XM zoektocht…..
Afgelopen dinsdag gereden in de 2.0 16v uit soesterberg, en zoals al gezegd, volgens de adv. onderhoudshistorie erbij, maar deze moest nog komen…....
Dus mooi voorbij laten gaan, was trouwens geen G3 maar “gewone” lpg
Maar goed, aanstaande dinsdag weer een testje, nu met een gewone diesel…........
Info volgt
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Succes met je zoektocht! De mijne is nog even niet te koop, maar mocht je niets kunnen vinden, voor een goeie prijs verkoop ik alles!@
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ok, eens even een paar meningen gezocht…...
Het verschil tussen tubo en gewoon is mij duidelijk.
Maar nu het volgende, is de d12 turbo sterker over het algemeen dan een gewone d12? maw, wanneer je een hogere km stand ziet bij de d12, is dit veilig???
Natuurlijk is het altijd afhankelijk van de onderhoudshistorie, maar wanneer, of beter, bij welke km stand wil je een xm gewoon niet meer hebben. 300k? 350?
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Ik geloof dat je iedere xm vanaf een stand van 450d moet laten staan, turbo of niet. Niet dat ze dan niet goed meer hoeven zijn, of kapot gaan, maar meer omdat er dan simpelweg altijd iets beters te vinden is. Het ligt aan je budget en je eisen.
Maar ik geloof dat theoretisch een turbo minder betrouwbaar zou moeten zijn dan een D12, omdat de turbo kapot kan gaan en een D12 die niet heeft, maar praktisch gezien maakt het geen fluit uit.
Met andere woorden, bepaal je budget en zoek een mooie uit! Ik kopte net naast, Ijs was me voor bij de 2.1td uit Leeuwarden, maar 3 dagen later had ik een (mijns inziens) veel mooiere gevonden!
Geduld dus! en succes natuurlijk!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
De 2.1D staat algemeen bekend als de betrouwbaarste en zuinigste van de 3 diesels, daarna komt de 2.1TD, dan een hele tijd niks…........................................................................................... en dan de 2.5TD.
Ik denk idd zoals Frank zegt, dat die Turbo het enige verschil maakt wat betrouwbaarheid betreft. Voor de rest zijn die blokken daarin redelijk gelijk. Ze willen allebei wel kapotte klepstoters krijgen na verloop van tijd en verder zijn er naar ik weet geen typische dingen waar de 2.1 geblazen en ongeblazen diesels extra gevoelig voor zijn.
Animal triste post coitum
Ik zou gaan voor de D12 zonder turbo, tenminste als je van relaxed houdt.
Zijn veel minder storingsgevoelig, rijden superfijn. Bij een turbo is alles wat rauwer, en moet je toch zo af en toe rekening houden met revisie van turbo.
Ik heb jaren geleden een D12 gehad, bij aankoop 165000 km en toen ik er mee klaar was, 425000. In 3 jaar heb ik er 260000 bij gereden, voor mijn werk. En zelfs toen was de auto volgens de garage nog in topconditie, alle compressie nog aanwezig.
Ok, het trekt wat langzamer op, maar éénmaal op snelheid rijdt het fantastisch.
Lage toeren en een zeer mooi verbruik van 1 op 17 a 18. Kortom, op een volle tank naar Barcelona! (praktijkervaring)
Zoek er 1 van het type 2 met wat opties, en je rijdt jarenlang met veel plezier
Tja, ik geloof dat dat helemaal waar is, maar om toch beter aan te kunnen sluiten bij het hedendaags verkeer, is een turbo toch echt beter. Het verbruik is ook meer dan schappelijk met gemiddeld 1:16.
Inderdaad wel een type 2 met opties nemen, zoveel mogelijk zelfs!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik had je al even aan de foon gehad maar neem lekker de turbo! Aan de km standen op marktplaats te zien van Turbo D12’s is het wel duidelijk dat ze onverslijtbaar zijn! De non-turbo is echt giga langzaam..
.........
ok….., keuzes wordt lekker duidelijk…...hmmmm
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
bxbressers schreef:.........
ok….., keuzes wordt lekker duidelijk…...hmmmm
Die ongeblazen D12 waar je naar zou kijken was niks..? Mocht je nog een keer XM D12 Turbo willen rijden…...
Ik denk dat beide blokken (d12, td12) ontzettend betrouwbaar zijn.
De turbo kan kapot (da’s waar), maar daar staat tegenover dat de ongeblazen versie veel meer op toeren gejaagd moet worden om te presteren, waardoor de zuigerveren sneller slijten en de olie behoorlijk heet kan worden (met name als je gaat forceren tegen de natuur van dit blok in).
Verder zit de mogelijke onbetrouwbaarheid van een td12 veel meer in bijv. de cilinderkop, extra luchtslangen en andere extra toebehoren. Een TD12 heeft een sterkere versnellingsbak, aandrijfassen, etc… Echter, ook wiellagers, fuseekogels, etc zullen sneller slijten als je het vermogen van de TD12 flink benut.
Een TD12 ontwikkelt veel meer kracht en als die kracht door oermensen wordt aangewend op verkeerde momenten heb je het sneller kapot.
Ik denk dat beide blokken uitgebalanceerde en robuuste ontwerpen zijn, maar… alles kan kapot.
Als je een beetje vlot vooruit wil komen, laat dan de d12 gewoon staan. Deze is gewoon erg traag.
Eigenlijk vraag ik me nog steeds af waarom je niet gewoon lekker in die BX van je blijft rondkarren.. De laatste paar weken zijn er blijkbaar een hoop XM’s TD12 weggekaapt (en er zijn nog steeds kapers op de kust). Dus misschien even geduld houden.
mpostma schreef:Ik denk dat beide blokken (d12, td12) ontzettend betrouwbaar zijn.
De turbo kan kapot (da’s waar), maar daar staat tegenover dat de ongeblazen versie veel meer op toeren gejaagd moet worden om te presteren, waardoor de zuigerveren sneller slijten en de olie behoorlijk heet kan worden (met name als je gaat forceren tegen de natuur van dit blok in).
Verder zit de mogelijke onbetrouwbaarheid van een td12 veel meer in bijv. de cilinderkop, extra luchtslangen en andere extra toebehoren. Een TD12 heeft een sterkere versnellingsbak, aandrijfassen, etc… Echter, ook wiellagers, fuseekogels, etc zullen sneller slijten als je het vermogen van de TD12 flink benut.
Een TD12 ontwikkelt veel meer kracht en als die kracht door oermensen wordt aangewend op verkeerde momenten heb je het sneller kapot.
Ik denk dat beide blokken uitgebalanceerde en robuuste ontwerpen zijn, maar… alles kan kapot.
Als je een beetje vlot vooruit wil komen, laat dan de d12 gewoon staan. Deze is gewoon erg traag.
Eigenlijk vraag ik me nog steeds af waarom je niet gewoon lekker in die BX van je blijft rondkarren.. De laatste paar weken zijn er blijkbaar een hoop XM’s TD12 weggekaapt (en er zijn nog steeds kapers op de kust). Dus misschien even geduld houden.
Het lijkt wel een trend te worden…
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Er staan er idd maar weinig op MP…hmmmm. Die witte zou ik lekker laten staan van 1000 Euro. Vertrouw hem niet, ongeacht de KM-stand, of de beste man heeft er geen kaas van gegeten.
See, buy, fly C5 V6
witte???? die uit het zuiden? is al een paar weken verkocht, deze d12 turbo op benzine
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
bxbressers schreef:witte???? die uit het zuiden? is al een paar weken verkocht, deze d12 turbo op benzine
Jaaa, mooi he???? Hahahahaha!!!
See, buy, fly C5 V6