1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Zoektocht aankoop XM, correctie…, gevonden
bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 25-05-2006

Gepost: 25 februari 2007 02:00 PM

Nu dan, ben van plan mijn bx weg te doen en een XM aan te schaffen, wel een d12 turbo, dus aangezien er in het aangeboden topic wat veel discussie opkwam over welke wel en niet, bij deze dit draadje.

HELP, indien iemand iets voor me weet, dan gaarne Very Happy Very Happy

Tips zijn altijd welkom

jacques

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  
 
bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 25-05-2006

Gepost: 01 maart 2007 12:31 PM
  [ # 1 ]

even een update mbt de XM zoektocht…..

Afgelopen dinsdag gereden in de 2.0 16v uit soesterberg, en zoals al gezegd, volgens de adv. onderhoudshistorie erbij, maar deze moest nog komen….... Shocked

Dus mooi voorbij laten gaan, was trouwens geen G3 maar “gewone” lpg

Maar goed, aanstaande dinsdag weer een testje, nu met een gewone diesel…........

Info volgt suprise

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 maart 2007 03:51 PM
  [ # 2 ]

Succes met je zoektocht! De mijne is nog even niet te koop, maar mocht je niets kunnen vinden, voor een goeie prijs verkoop ik alles!@

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 25-05-2006

Gepost: 08 maart 2007 11:33 AM
  [ # 3 ]

Ok, eens even een paar meningen gezocht…...

Het verschil tussen tubo en gewoon is mij duidelijk. Laughing

Maar nu het volgende, is de d12 turbo sterker over het algemeen dan een gewone d12? maw, wanneer je een hogere km stand ziet bij de d12, is dit veilig???

Natuurlijk is het altijd afhankelijk van de onderhoudshistorie, maar wanneer, of beter, bij welke km stand wil je een xm gewoon niet meer hebben. 300k? 350?

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 08 maart 2007 11:39 AM
  [ # 4 ]

Ik geloof dat je iedere xm vanaf een stand van 450d moet laten staan, turbo of niet. Niet dat ze dan niet goed meer hoeven zijn, of kapot gaan, maar meer omdat er dan simpelweg altijd iets beters te vinden is. Het ligt aan je budget en je eisen.

Maar ik geloof dat theoretisch een turbo minder betrouwbaar zou moeten zijn dan een D12, omdat de turbo kapot kan gaan en een D12 die niet heeft, maar praktisch gezien maakt het geen fluit uit.

Met andere woorden, bepaal je budget en zoek een mooie uit! Ik kopte net naast, Ijs was me voor bij de 2.1td uit Leeuwarden, maar 3 dagen later had ik een (mijns inziens) veel mooiere gevonden!

Geduld dus! en succes natuurlijk!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 08 maart 2007 12:02 PM
  [ # 5 ]

De 2.1D staat algemeen bekend als de betrouwbaarste en zuinigste van de 3 diesels, daarna komt de 2.1TD, dan een hele tijd niks…........................................................................................... en dan de 2.5TD. Laughing

Ik denk idd zoals Frank zegt, dat die Turbo het enige verschil maakt wat betrouwbaarheid betreft. Voor de rest zijn die blokken daarin redelijk gelijk. Ze willen allebei wel kapotte klepstoters krijgen na verloop van tijd en verder zijn er naar ik weet geen typische dingen waar de 2.1 geblazen en ongeblazen diesels extra gevoelig voor zijn.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 08 maart 2007 12:02 PM
  [ # 6 ]

Ik zou gaan voor de D12 zonder turbo, tenminste als je van relaxed houdt.
Zijn veel minder storingsgevoelig, rijden superfijn. Bij een turbo is alles wat rauwer, en moet je toch zo af en toe rekening houden met revisie van turbo.
Ik heb jaren geleden een D12 gehad, bij aankoop 165000 km en toen ik er mee klaar was, 425000. In 3 jaar heb ik er 260000 bij gereden, voor mijn werk. En zelfs toen was de auto volgens de garage nog in topconditie, alle compressie nog aanwezig.
Ok, het trekt wat langzamer op, maar éénmaal op snelheid rijdt het fantastisch.
Lage toeren en een zeer mooi verbruik van 1 op 17 a 18. Kortom, op een volle tank naar Barcelona! (praktijkervaring)
Zoek er 1 van het type 2 met wat opties, en je rijdt jarenlang met veel plezier

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 08 maart 2007 03:19 PM
  [ # 7 ]

Tja, ik geloof dat dat helemaal waar is, maar om toch beter aan te kunnen sluiten bij het hedendaags verkeer, is een turbo toch echt beter. Het verbruik is ook meer dan schappelijk met gemiddeld 1:16.

Inderdaad wel een type 2 met opties nemen, zoveel mogelijk zelfs! Laughing

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 08 maart 2007 04:33 PM
  [ # 8 ]

Ik had je al even aan de foon gehad maar neem lekker de turbo! Aan de km standen op marktplaats te zien van Turbo D12’s is het wel duidelijk dat ze onverslijtbaar zijn! De non-turbo is echt giga langzaam.. Shocked

Profiel  
 
bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 25-05-2006

Gepost: 08 maart 2007 04:43 PM
  [ # 9 ]

nuts .........

ok….., keuzes wordt lekker duidelijk…...hmmmm Wink  Very Happy

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 08 maart 2007 04:46 PM
  [ # 10 ]
bxbressers schreef:

nuts .........

ok….., keuzes wordt lekker duidelijk…...hmmmm Wink  Very Happy

Die ongeblazen D12 waar je naar zou kijken was niks..? Mocht je nog een keer XM D12 Turbo willen rijden…... Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 maart 2007 04:47 PM
  [ # 11 ]

Ik denk dat beide blokken (d12, td12) ontzettend betrouwbaar zijn.

De turbo kan kapot (da’s waar), maar daar staat tegenover dat de ongeblazen versie veel meer op toeren gejaagd moet worden om te presteren, waardoor de zuigerveren sneller slijten en de olie behoorlijk heet kan worden (met name als je gaat forceren tegen de natuur van dit blok in).

Verder zit de mogelijke onbetrouwbaarheid van een td12 veel meer in bijv. de cilinderkop, extra luchtslangen en andere extra toebehoren. Een TD12 heeft een sterkere versnellingsbak, aandrijfassen, etc… Echter, ook wiellagers, fuseekogels, etc zullen sneller slijten als je het vermogen van de TD12 flink benut.

Een TD12 ontwikkelt veel meer kracht en als die kracht door oermensen wordt aangewend op verkeerde momenten heb je het sneller kapot.

Ik denk dat beide blokken uitgebalanceerde en robuuste ontwerpen zijn, maar… alles kan kapot.

Als je een beetje vlot vooruit wil komen, laat dan de d12 gewoon staan. Deze is gewoon erg traag.

Eigenlijk vraag ik me nog steeds af waarom je niet gewoon lekker in die BX van je blijft rondkarren.. De laatste paar weken zijn er blijkbaar een hoop XM’s TD12 weggekaapt (en er zijn nog steeds kapers op de kust). Dus misschien even geduld houden.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 08 maart 2007 04:49 PM
  [ # 12 ]
mpostma schreef:

Ik denk dat beide blokken (d12, td12) ontzettend betrouwbaar zijn.

De turbo kan kapot (da’s waar), maar daar staat tegenover dat de ongeblazen versie veel meer op toeren gejaagd moet worden om te presteren, waardoor de zuigerveren sneller slijten en de olie behoorlijk heet kan worden (met name als je gaat forceren tegen de natuur van dit blok in).

Verder zit de mogelijke onbetrouwbaarheid van een td12 veel meer in bijv. de cilinderkop, extra luchtslangen en andere extra toebehoren. Een TD12 heeft een sterkere versnellingsbak, aandrijfassen, etc… Echter, ook wiellagers, fuseekogels, etc zullen sneller slijten als je het vermogen van de TD12 flink benut.

Een TD12 ontwikkelt veel meer kracht en als die kracht door oermensen wordt aangewend op verkeerde momenten heb je het sneller kapot.

Ik denk dat beide blokken uitgebalanceerde en robuuste ontwerpen zijn, maar… alles kan kapot.

Als je een beetje vlot vooruit wil komen, laat dan de d12 gewoon staan. Deze is gewoon erg traag.

Eigenlijk vraag ik me nog steeds af waarom je niet gewoon lekker in die BX van je blijft rondkarren.. De laatste paar weken zijn er blijkbaar een hoop XM’s TD12 weggekaapt (en er zijn nog steeds kapers op de kust). Dus misschien even geduld houden.

Het lijkt wel een trend te worden… Shocked

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 08 maart 2007 10:12 PM
  [ # 13 ]

Er staan er idd maar weinig op MP…hmmmm. Die witte zou ik lekker laten staan van 1000 Euro. Vertrouw hem niet, ongeacht de KM-stand, of de beste man heeft er geen kaas van gegeten. Rolling Eyes

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 25-05-2006

Gepost: 08 maart 2007 10:31 PM
  [ # 14 ]

witte???? die uit het zuiden? is al een paar weken verkocht, deze d12 turbo op benzine Twisted Evil  Very Happy

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 08 maart 2007 10:42 PM
  [ # 15 ]
bxbressers schreef:

witte???? die uit het zuiden? is al een paar weken verkocht, deze d12 turbo op benzine Twisted Evil  Very Happy

Jaaa, mooi he???? Hahahahaha!!! Laughing

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook