Ik heb een ongeluk gehad. Ik ben nog heel, maar m’n Eend wat minder.
Zo is het gebeurd:
Ik reed +/- 70 km/u over een 80-km weg. Op die weg is een minirotonde. Die is duidelijk aangegeven en ook wist ik dat die er was. Om die rotonde over te gaan moet je snelheid minderen. Om benzine te besparen zet ik ‘m’n Eend van z’n 4 terug in z’n 3 in plaats van in z’n 2 en rem wat af. Echter, ik hal wat doormekaar en rij met een motortoerental de rotonde op alsof m’n Eend in z’n 2 staat, ik ga dus veel te hard. De bocht naar rechts (om te voorkomen dat je letterlijk over het midden van de rotonde gaat is geen probleem, toen had ik ook niets door. Echter, de bocht naar links (om met de kromming van de rotonde mee te gaan) gaat niet goed. De voorkant breekt uit, ik rem (heel stom, ik weet het, ik had ‘gewoon’ het gas los moeten laten en de koppeling in trappen) en draai m’n stuur zoveel mogelijk naar links. Ik rag met mijn Eend bij een dikke stoeprand (+/- 10 centimeter als het niet meer is) omhoog en wammeer m’n achterwielen ongeveer 1 meter voorbij de stoeprand staan, sta ik stil. Ik stap uit en loop om m’n Eend heen om te kijken of de wielen nog een beetje heel zijn. Het linkerwiel lijkt in orde te zijn. Het rechter wiel is echter overleden. Er zit een gigantische deuk in de velg. Daar ben ik niet blij mee, maar een wiel is simpel te vervangen. Ik pak dus het reservewiel, de kruissleutel, de krik (schaarkrik) en een schroevendraaier (ik heb alternatieve wieldoppen) en haal het rechter voorwiel er af. Als dat er af is blijkt dat de klinknagels waarmee de 2 delen van de velg an elkaar zitten beschadigd zijn. De fusee heeft er een hoek uit geschraapt. Het is duidelijk verse schade. Ook voel ik even aan de plaat waar het wiel op vast gebout zit (het deel wat dus aan je Eend blijft zitten als je een wiel verwisselt). Hier zat wat speling op. Waarschijnlijk teveel voor de APK, maar voor zover ik kan beoordelen nog wel rijdbaar. Omdat ik natuurlijk verder moet (ik was op weg naar school) zet ik het reservewiel er maar gewoon op en haal de Eend van de krik. Voor de zekerheid haal ik het wiel linksvoor er ook even onder weg, maar kan daar zo op het oog geen schade vinden, dus ik zet het er weer op, gooi alle troep in de kofferbak en rij maar naar school. Echter, onderweg blijkt dat mijn Eend een piepklein beetje naar rechts trekt en om rechtdoor te gaan moet ik m’n stuur een stuk schever houden dan normaal. Ook heeft m’n Eend meer de neiging in z’n baan te blijven (met andere woorden: m’n Eend gaat iets minder makkelijk de bocht om). Verder geen rare dingen. Op school rijd ik wat voor- en achteruit over de parkeerplaats, maar merk niets raars behalve datgene wat ik net genoemd heb. Echter, als ik uit stap blijkt dat het wiel linksvoor wat lucht verloren heeft (misschien is door de klap het rubber even van de velg getrokken waardoor er wat lucht uit ontsnapt is) en het wiel staat scheef. De bovenkant staat naar binnen toe in plaats van naar buiten.
Ik was van plan vanmiddag in de Eend naar een vriendin te gaan, maar ik rij maar weer naar huis en pak de berlingo van m’n ouders (ik heb reeds gevraagd of dat mocht). Hoe ik naar huis ga weet ik nog niet, want als die band linksvoor toch lek blijkt te zijn, kan ik enkel het gebutste wiel er onder zetten en ik weet niet of dat verstandig is. Er zit een Eendenbedrijf in de buurt van school (waar ik nu ook zit), dus misschien kan ik daar een wieltje kopen (ik moet ten slotte zowieso een nieuw wiel hebben) en er onder zetten.
Wat er exact krom en scheef is weet ik (nog) niet. Hoewel het niet zichtbaar is, heb ik het gevoel dat ik (nog steeds) zit te trillen. Ik kan daarom beter met ienand anders even kijken wat er mis is.
Ohja, misschien wasd het nog niet helemaal duidelijk, maar de 2 voorwielen zijn terwijl ze volledig naar links stonden over een stoeprand geramd die (nagenoeg) parralel liep met die voorwielen ...
Alle tips en ideeen wat er precies krom en scheef kan zijn, zijn welkom ...
En ik denk dat ik dit weekend maar niet naar die meeting ga ...
Gatverdamme, de knallen waarmee m’n voorwielen de stoeprand op beukten hoor ik nog steeds nagalmen in mijn hoofd.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
OEF!! Da’s lijkt me best wel schrikken, ja. Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt….
Zow dan… echt zonde!!!! Kheb het ook wel eens gehad dat ik een rotonde in z’n 3 te hard nam, gelukkig reed k in een stel planten anders had ik ook wat schade gehad .... Succes en hoop dat het meevalt voor je !!!!
Ik hoop ook dat het meevalt. Ik heb (nog) niet goed gekeken, maar het hele spul rijdt nog (al is het niet zoals het hoort).
Het gebeurde vanmorgen, even voor 10:00uur. Ik vrees echter dat ik een nieuwe draagarm, 2 nieuwe fuseesetjes, en 1 of 2 nieuwe wielen nodig heb ...
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja waarschijnlijk een draagarm rechts. De plek waar je het eerst raakte.
Ook kan het dat het zaakje de dreun doorgegeven heeft aan je chassis en dat dat een knikje heeft! Goed onderzoeken of dat zo is want daar moet je niet mee gaan rijden om het niet erger te maken!
Je mag bij mij wel een velgje komen halen! ( bussum)
de linker band kan inderdaad leeg lopen door dat ie even van de velg los kwam. In de gaten houden en anders een biba-tje erin.
ellende man!
sterkte!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ja waarschijnlijk een draagarm rechts. De plek waar je het eerst raakte.
Ook kan het dat het zaakje de dreun doorgegeven heeft aan je chassis en dat dat een knikje heeft! Goed onderzoeken of dat zo is want daar moet je niet mee gaan rijden om het niet erger te maken!Je mag bij mij wel een velgje komen halen! ( bussum)
de linker band kan inderdaad leeg lopen door dat ie even van de velg los kwam. In de gaten houden en anders een biba-tje erin.
ellende man!
sterkte!
Dat van het chassis heb ik reeds op het 2cv-forum gelezen (ja, ik poot mijn verhaal overal neer). Ik vermoed dat zowieso mijn linker draagarm krom is, omdat het linker wiel ook (zichtbaar) scheef staat. De rechter draagarm moet ik nog bekijken.
Wanneer weet ik niet, maar dat velgje kom ik zeker halen (dank aan de OV-studentenkaart) ! Wanneer weet ik niet, ik moet eerst maar even tot rust komen. Zowieso ga ik dit weekend al niet naar de Toffe-Peer meeting. Wat mijn verdere planning zal zijn weet ik niet.
Schijt aan originaliteit.
Sorry trouwens als ik een beetje asociaal veel post, ik zit stampvol stress.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
:cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue
klote !
erik wijngaarden schreef::cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue :cry1 :veirk :blue
klote !
Nee, ik heb geen LHM in mijn Eend
Ohja, toch wel ...
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Ik neem rotondes altijd in zn 3…
Beide sterkte met het herstel!
ieksEmmu schreef:Ik neem rotondes altijd in zn 3…
Beide sterkte met het herstel!
Ja, maar ik gaf gas alsof hij in z’n 2 stond ...
Ennuh, slechts mijn Eend behoeft herstelwerkzamheden, ik niet (helaas niet andersom )
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:slechts mijn Eend behoeft herstelwerkzamheden, ik niet (helaas niet andersom )
vind je het erg als ik zeg dat je hier wel ziekelijk ver in gaat?
rocco schreef:Lelijke Eend schreef:slechts mijn Eend behoeft herstelwerkzamheden, ik niet (helaas niet andersom )
vind je het erg als ik zeg dat je hier wel ziekelijk ver in gaat?
Jij mag vinden wat je vindt, maar m’n botten groeien wel weer aan elkaar, m’n Eend groeit niet meer recht (moet ik zelf aan sleutelen). Maar als ik blijvend gehandicapt zou worden in plaats van m’n Eend aan poeier dan liever m’n Eend aan poeier.
Schijt aan originaliteit.
Wie weet hoe ik kan controleren of mijn draagarmen nog recht zijn ? En hoe kan ik controleren of er nog andere dingen aan/bij mijn voorwielen krom zijn ?
Ik ga er van uit dat in ieder geval 1 draagarm krom is, maar omdat de ander ook wel krom zou kunnen zijn kan ik ze niet met elkaar vergelijken.
En wat mag een draagarm van een sloop-Eend ongeveer kosten ? En wat mag een fuseepen (en alle dingen die daar op/aan zitten) kosten (nieuw natuurlijk) ? En als ik er een andere draagarm op zet, kan ik dan de lagers van mijn huidige drtaagarm gebruiken ? Of die van de donor-arm ? Of moet ik dan nieuwe lagers er in zetten ? En zo ja: wat kosten nieuwe lagers ?
Trouwens, hoe krijg ik die hele draagarm er af ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou op marktplaats voor 100 euro een sloop eendje kopen. Staan er meerdere…
Een draagarm wordt bijna altijd met de fusee verkocht omdat het erafhalen van de fusee geen zin heeft. Je molt de pen ermee en het is een enorme k*t klus. Tenzij je de juiste trekker/duwer hebt…
Koop dus een draagarm met een goede fusee!
Draagarmenhaal je eraf door je schokbreker van je draagarm af te schroeven met 3 boutjes. Je ziet dan een grote moer met veel tandjes. Haal het splitpennetje eruit en tik hem los met een schroevendraaier.
Stuurkogel incl. kippebotje los en de draagarm eraftrekken. Inspecteer lagers op roest. monteer met nieuw vet. Die lagers gaan bijna nooit kapot.
Of ze krom zijn kan een uitlijn station wel meten… Erg krom zie je wel maar een klein beetje krom zie je niet en kost je je banden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb het geluk dat in de buurt een sloperij zit. Daar kan ik vast wel wat draagarmpjes van 1 van de sloopEenden af slopen. Als ik slechts bij een uitlijn-station kan bepalen of de draagarmen nog in orde zijn, lijkt het mij niet veel duurder om maar meteen 2 nieuwe draagarmen aan m’n Eend te hangen, compleet met nieuwe wiellagers, fusees en draagarmlagers (stichting behoudt 2cv schijnt niet duur te zijn en het ziet er ook niet zo duur uit). Het persen van de fusees moet geen probleem zijn. Genoeg technische familie die bij een dito bedrijf werkt en daar zullen dan ook vast wel persen te vinden zijn. Ik doe het het liefste goed, zie je, niet ouwe rommel van een andere Eend er op zetten, zeker niet bij onderdelen die (min if meer) slijten zoals fusees en lagers.
Schijt aan originaliteit.