bogaard77 schreef:Ik liet de lagerrolletjes ( konisch) met kooi altijd zitten aan de binnenzijde. Gewoon nieuw vet erop en weer monteren. Alleen als de lager schalen heel slecht zijn vervangen. Maar dat is nu te laat begrijp ik. De buitenste lagerschaal aan de binnen zijde kan je eraf tikken met een bijtel. als dat niet lukt een sleuf in de schaal zagen met een slijptol.
De schaal in de draagarm kan je krimpen door er een rups op te lassen (De verstokte BX sleutelaars weten wat ik bedoel: draagarmlagers oude type).suck7
Ik heb de schalen die aan de arm zitten er reeds uit geklopt aan de linkerkant. Toen bedacht ik mij dat dat niet nodig was omdat er andere draagarmen op komen.
Maar de lagerschaal die nog aan de rest van de Eend zit, zit daar die stofhoes aan vast ? En krijg je bij nieuwe lagers ook meteen nieuiwe stofhoezen of moet je die er apart bij halen ?
Overigens vond ik het lager aan de rechterkant er niet zo denderend meer uit zien. Heel weinig vet en een beetje een roeskleur.
Wat voor soorten vet moet ik overigens overal in/op/aan smeren ? Ik wil het n.l. erg graag goed doen (geen gemodder en gekloot zoals bij mijn veerpotten).
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die stofhoes zit er achter en er niet aan vast dacht ik….
Standaard wielagervet. bedenk dat de armen niet zo erg belast worden als een wiellager. Vocht is zn grootste vijand!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Die stofhoes zit er achter en er niet aan vast dacht ik….
Standaard wielagervet. bedenk dat de armen niet zo erg belast worden als een wiellager. Vocht is zn grootste vijand!
Ook nieuwe stofhoezen dus. Ik heb er 1 om zeep geholpen en die ander is ook niet nieuw meer.
Schijt aan originaliteit.
heb geprobeerd om de binnenringen van de lagers te verwijderen. 1 heb ik doorgeslepen en ligt er af. De andere krijg ik niet los omdat ik dan zo moet slijpen dat de vonken in m’n oven vliegen. Ik vrees dat ik dan blind wordt en dan kan ik niet echt verantwoord meer in m’n Eend rijden. Morgen even een brilletje kopen dus.
Maar ... er is iets niet goed gegaan met het slijpen. Ik heb niet alleen de ring doorgeslepen, maar ook een stuk van de buis waar de ring omheen zit. Om precies te zijn het randje waar de ring tegenaan stoot bij het monteren. het gedeelte wat onder de ring zit is (nagenoeg) onbeschadigd. Kan ik op deze manier nog veilig rijden ?
Overigens, ik heb de ring doorgeslepen door er met de afbraamschijv een platte kant aan te slijpen. Als ik met de doorslijpschijf echt een gleuf in de ring slijp in plaats van een platte kant ben ik bang dat ik ongemerkt ook (diep) in de buis slijp. Daarbij kan ik dan niet de ring compleet door slijpen zonder ook in andere delen slijpen. Hoe pakte jij dat altijd aan Boogaard ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
BEN JE NOU GEK GEWORDEN! SLIJPEN ZONDER BRIL!!!
Als er een splinterje in je oog komt ( uit ervaring) merk je daar eerst niets van. dat gaat zo snel. Dat splintertje brand een stukje je oog in en gaat daar roesten. Na twee dagen gaat het irriteren en daarna ENORM pijn doen…..
on topic: ik neem endunne schijf en slijp voorzichtig een schuine sleuf in de lagerschaal. Vaak kijken of je er nog niet door bent. Dan het laatste stukje met een bijtel een klap geven en klaar!
Die stuurbuis is nog prima. Gewoon gaan rijden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:BEN JE NOU GEK GEWORDEN! SLIJPEN ZONDER BRIL!!!
Als er een splinterje in je oog komt ( uit ervaring) merk je daar eerst niets van. dat gaat zo snel. Dat splintertje brand een stukje je oog in en gaat daar roesten. Na twee dagen gaat het irriteren en daarna ENORM pijn doen…..
Je hebt helemaal gelijk, daarom heb ik vanmiddag een goede stofbril gekocht
on topic: ik neem endunne schijf en slijp voorzichtig een schuine sleuf in de lagerschaal. Vaak kijken of je er nog niet door bent. Dan het laatste stukje met een bijtel een klap geven en klaar!
Die stuurbuis is nog prima. Gewoon gaan rijden.
Okee, dan haal ik vanavond de laatste ring er af. Wel doe ik er nieuwe stofhoezen op (wil geen vuil in mijn lagers). Of ik de lagers er op doe die ik met mijn ‘nieuwe’ draagarmen meegekeregne heb, weet ik nog niet. Ik flikker ze eerst in de ontvetter. Daarna zie ik wel weer.
Vanavond ga ik btw de draagarmen en wat andere zooi mooi schoon maken (nadat die ring er af is). Natuurlijk wel de lagers en andere precizie-oppervlakken afschermen
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:bogaard77 schreef:BEN JE NOU GEK GEWORDEN! SLIJPEN ZONDER BRIL!!!
Als er een splinterje in je oog komt ( uit ervaring) merk je daar eerst niets van. dat gaat zo snel. Dat splintertje brand een stukje je oog in en gaat daar roesten. Na twee dagen gaat het irriteren en daarna ENORM pijn doen…..Je hebt helemaal gelijk, daarom heb ik vanmiddag een goede stofbril gekocht
was de eerste les bij praktijk op school (werktuigbouwkunde)
zonder bril kwam je niet binnen…..
Tom Duckpower schreef:Lelijke Eend schreef:bogaard77 schreef:BEN JE NOU GEK GEWORDEN! SLIJPEN ZONDER BRIL!!!
Als er een splinterje in je oog komt ( uit ervaring) merk je daar eerst niets van. dat gaat zo snel. Dat splintertje brand een stukje je oog in en gaat daar roesten. Na twee dagen gaat het irriteren en daarna ENORM pijn doen…..Je hebt helemaal gelijk, daarom heb ik vanmiddag een goede stofbril gekocht
was de eerste les bij praktijk op school (werktuigbouwkunde)
zonder bril kwam je niet binnen…..
Dan moet die bril niet 3 keer per week gejat worden, want dan heb ik er ook genoeg van. Dan levert school maar brillen.
Maargoed, ik heb nu een bril.
Schijt aan originaliteit.
Het is me opgevallen dat er op de buis van de draagarmen precies daar waar het lager om de buis komt er een paar butsjes in de buis zitten. Die heb ik gemaakt toen ik (tevergeefs) probeerde de ring kapot te kappen. De butsjes zijn zowel zichtbaar als voelbaar.
Lan ik nu die buis afschrijven ? Nee toch zeker ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Gewoon monteren. Als je de lagerschaal op zn plaats hebt en hij heeft speling ten opzichte van de buis moet je wel een andere hebben, maar dat loopt niet zo’n vaart
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Nee. Gewoon monteren. Als je de lagerschaal op zn plaats hebt en hij heeft speling ten opzichte van de buis moet je wel een andere hebben, maar dat loopt niet zo’n vaart
Okay, dan beuk ik er gewoon weer een lagertje op.
Maar eerst nieuwe stofhoezen regelen en kijken hoe goed de lagers zijn die ik bij de ‘nieuwe’ draagarmen heb gekregen (ik hoor overal dat die lagers makkelijk 2e hands te monteren zijn, dus wie weet zet ik er 2e hands lagers op ... )
Schijt aan originaliteit.
Ik heb stichting behoudt 2cv gemaild voor (onder andere) vilten stofhoezen en kunststof ringen, maar die zijn niet leverbaar. Het is me echter niet helemaal duidelijk of *zij* die niet kunnen leveren of dat ze in het geheel niet leverbaar zijn. Wie kan er wat duidelijkheid verschaffen ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
bogaard77 schreef:
hoi.
hallo zeg, die weten wel van prijzen… of zijn die prijzen normaal voor 2cv-tjes?