peugeotlover schreef:Superdave schreef:
deze turbo zijn inlaatschoepen zijn beschadigd door iets
deze horen normaal niet zo gekartelt te zijn.
ik hoop ook dat de rotzooi wat hiervan afgekomen is geen schade heeft veroorzaakt in de motor zelf
Inderdaad. Deze turbo kan niet efficient meer zijn.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Betreft de turbo;
Ik heb een goede KKK turbo op de kop weten te tikken
Heeft iemand nog tips om deze zo makkelijk mogelijk te vervangen!?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Chinco schreef:Dave, kun je ook wat foto’s maken in de rijstand? Ben wel heel erg benieuwd, de laagste stand zegt zo weinig. Lijkt de wagen zo sjonnie-achtig, vind je niet?
Velgjes lijken mij op het eerste gezicht prachtig, wil ze graag zien in de rijstand. Welke bandjes liggen er omheen? (kwa afmeting?)
Ga ik regelen voor je
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Betreft de turbo;
Ik heb een goede KKK turbo op de kop weten te tikkenHeeft iemand nog tips om deze zo makkelijk mogelijk te vervangen!?
Aha netjes! Ik zou zeggen: het staat in de vraagbaak maar ik heb het nooit zelf gedaan. Lijkt me een pittig klusje in elk geval.
mpostma schreef:Superdave schreef:Betreft de turbo;
Ik heb een goede KKK turbo op de kop weten te tikkenHeeft iemand nog tips om deze zo makkelijk mogelijk te vervangen!?
Aha netjes! Ik zou zeggen: het staat in de vraagbaak maar ik heb het nooit zelf gedaan. Lijkt me een pittig klusje in elk geval.
Turbo is met spruitstuk….. misschien verstandig, inlaat ook te demonteren!
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Ik heb sowieso een tip voor de eerste start.
Je moet hem eerst een paar seconden starten zonder dat de motor aanslaat.
Dat is wel vrij belangrijk! Dan krijgt de turbo eerst olie in zijn lagering.
Deze turbo werkt namelijk met een oliefilm als lagering.
Verder is het altijd raadzaam om na een flinke snelweg rit de turbo netjes af te laten koelen. Dat verlengd de levensduur van de turbo ook!
Ps. als er nog liefhebbers zijn voor een wat 1.8 td onderdelen ik heb straks nog een aantal over ivm overtsap naar td12
Superdave schreef:mpostma schreef:Superdave schreef:Betreft de turbo;
Ik heb een goede KKK turbo op de kop weten te tikkenHeeft iemand nog tips om deze zo makkelijk mogelijk te vervangen!?
Aha netjes! Ik zou zeggen: het staat in de vraagbaak maar ik heb het nooit zelf gedaan. Lijkt me een pittig klusje in elk geval.
Turbo is met spruitstuk….. misschien verstandig, inlaat ook te demonteren!
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
dappieman schreef:Ik heb sowieso een tip voor de eerste start.
Je moet hem eerst een paar seconden starten zonder dat de motor aanslaat.
Dat is wel vrij belangrijk! Dan krijgt de turbo eerst olie in zijn lagering.
Deze turbo werkt namelijk met een oliefilm als lagering.Verder is het altijd raadzaam om na een flinke snelweg rit de turbo netjes af te laten koelen. Dat verlengd de levensduur van de turbo ook!
Ps. als er nog liefhebbers zijn voor een wat 1.8 td onderdelen ik heb straks nog een aantal over ivm overtsap naar td12
Superdave schreef:mpostma schreef:Superdave schreef:Betreft de turbo;
Ik heb een goede KKK turbo op de kop weten te tikkenHeeft iemand nog tips om deze zo makkelijk mogelijk te vervangen!?
Aha netjes! Ik zou zeggen: het staat in de vraagbaak maar ik heb het nooit zelf gedaan. Lijkt me een pittig klusje in elk geval.
Turbo is met spruitstuk….. misschien verstandig, inlaat ook te demonteren!
Mijn auto start altijd vrij snel dus hoe bedoel je dat, eerst het contact aan ofzo??
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Ja zonde te gloeien kan je proberen maar dat is ook niet alles.
Je zou je dieselstop draadje tijdelijk er af kunnen halen.
Dan krijgt hij geen diesel ( dat dingetje op de dieselpomp met 2 draadjes erop ).
Je hoeft ook echt niet 10 minuten te starten ofzo.
Turbo world ( daar heb ik het advies ook van ) had het over 10 seconden starten.
Dan is er al ruimschoots olie in de turbo om goed te kunnen draaien.
Als je het niet doet is het geen ramp volgens mij maar alle kleine beetjes helpen!
Superdave schreef:dappieman schreef:Ik heb sowieso een tip voor de eerste start.
Je moet hem eerst een paar seconden starten zonder dat de motor aanslaat.
Dat is wel vrij belangrijk! Dan krijgt de turbo eerst olie in zijn lagering.
Deze turbo werkt namelijk met een oliefilm als lagering.Verder is het altijd raadzaam om na een flinke snelweg rit de turbo netjes af te laten koelen. Dat verlengd de levensduur van de turbo ook!
Ps. als er nog liefhebbers zijn voor een wat 1.8 td onderdelen ik heb straks nog een aantal over ivm overtsap naar td12
Superdave schreef:mpostma schreef:Superdave schreef:Betreft de turbo;
Ik heb een goede KKK turbo op de kop weten te tikkenHeeft iemand nog tips om deze zo makkelijk mogelijk te vervangen!?
Aha netjes! Ik zou zeggen: het staat in de vraagbaak maar ik heb het nooit zelf gedaan. Lijkt me een pittig klusje in elk geval.
Turbo is met spruitstuk….. misschien verstandig, inlaat ook te demonteren!
Mijn auto start altijd vrij snel dus hoe bedoel je dat, eerst het contact aan ofzo??
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Superdave schreef:Mijn auto start altijd vrij snel dus hoe bedoel je dat, eerst het contact aan ofzo??
Voordat de motor aanslaat moet het oliedruklampje uitgegaan zijn.
Je kan dit bereiken door gelijk te starten zonder voor te gloeien of even de draad van de elektroklep op de dieselpomp los te nemen zodat de motor geen brandstof krijgt.
Doorstarten en zodra het oliedruklampje uitgaat “mag” je weer proberen de motor echt te starten.
Het is idd essentieel dat de motor + turbo oliedruk krijgen. Dit probleem heb je bijv. ook na het verwisselen van het oliefilter. In dit geval haal je de turbo los met de olieaanvoerleiding, waardoor de turbo droog staat de eerste paar seconden na het starten.
dappieman schreef:Ik heb sowieso een tip voor de eerste start.
Je moet hem eerst een paar seconden starten zonder dat de motor aanslaat.
Dat is wel vrij belangrijk! Dan krijgt de turbo eerst olie in zijn lagering.
Deze turbo werkt namelijk met een oliefilm als lagering.
Dat zou dan moeten door zonder voorgloeien meteen de sleutel naar rechts te draaien…..vreemde tip, alhoewel er wel een logica inzit, maar als dat werkelijk zou moeten dan had de fabricant (Citroen in dit geval) dat wel voorgeschreven.
Trouwens…..zodra de motor warm is en je hem opnieuw start, slaat hij meteen bij de eerste tik al aan…..dus hoe wou je dat gaan doen ?
Dan zou je een schakelaar tussen die Stop-solenoid (of hoe heet dat ding?) op je brandstofpomp moeten maken….die de brandstoftoevoer stopzet, zeg maar.
Bram, het gaat hier over de eerste start na de motorwissel/turbowissel/oliewissel. Normaal zijn alle leidingen gevuld met olie, dus zodra er gestart wordt is er ook oliedruk! Na de bovengenoemde situaties niet…
Dan zit er altijd nog wel wat olie in het systeem en is het geen probleem.
Het gaat echt alleen maar op voor veranderingen aan het oliesysteem waarbij de olie er uitgeweest is of nog nooit ingezeten heeft.
Vervangen van smeergevoelige delen en oliefilters idd.
Bram schreef:dappieman schreef:Ik heb sowieso een tip voor de eerste start.
Je moet hem eerst een paar seconden starten zonder dat de motor aanslaat.
Dat is wel vrij belangrijk! Dan krijgt de turbo eerst olie in zijn lagering.
Deze turbo werkt namelijk met een oliefilm als lagering.Dat zou dan moeten door zonder voorgloeien meteen de sleutel naar rechts te draaien…..vreemde tip, alhoewel er wel een logica inzit, maar als dat werkelijk zou moeten dan had de fabricant (Citroen in dit geval) dat wel voorgeschreven.
Trouwens…..zodra de motor warm is en je hem opnieuw start, slaat hij meteen bij de eerste tik al aan…..dus hoe wou je dat gaan doen ?
Dan zou je een schakelaar tussen die Stop-solenoid (of hoe heet dat ding?) op je brandstofpomp moeten maken….die de brandstoftoevoer stopzet, zeg maar.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Het is me duidelijk nu, ik had dat van Dappieman nog niet gelezen op de vorige pagina, sorry ops:
Bram schreef:als dat werkelijk zou moeten dan had de fabricant (Citroen in dit geval) dat wel voorgeschreven.
Als je nou voortaan even de werkplaatsboeken (of zelfs maar de vraagbaak waar het ook in staat) doorkijkt dan had je kunnen constateren dat Citroen dat ook voorschrijft bij demontage van de turbo.
Maar ja, dit zijn natuurlijk ook werkplaatshandelingen, dus daar heeft een normale gebruiker normaal niks mee te maken: dus zul je het niet terugvinden in het instructieboekje.
mpostma schreef:Bram schreef:als dat werkelijk zou moeten dan had de fabricant (Citroen in dit geval) dat wel voorgeschreven.
Als je nou voortaan even de werkplaatsboeken (of zelfs maar de vraagbaak waar het ook in staat) doorkijkt dan had je kunnen constateren dat Citroen dat ook voorschrijft bij demontage van de turbo.
Maar ja, dit zijn natuurlijk ook werkplaatshandelingen, dus daar heeft een normale gebruiker normaal niks mee te maken: dus zul je het niet terugvinden in het instructieboekje.
Ik schreef vlak boven je, dat ik niet doorhad dat het om de eerste keer starten ging na motor demontage, als je dat nu eerst even had gelezen was deze bijdrage van je overbodig.