Beide turbo’s zijn van KKK, maar ze zijn niet identiek? Anders zou ik proberen van 2 turbo’s weer 1 goede te maken
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Superdave schreef:De td kop blijft er gewoon op,
Ik heb hem vanmiddag eraf getrokken en hij was duidelijk lek en de voorste kopbouten zaten niet goed vast (de achterste daarintegen weer wel)
Maar je ziet het gewoon, ook is de koppakking op de waterkanalen behoorlijk roestig..
Koppakking zag er dus erg slecht uit.Maar goed, nu de turbo’s
Wat is verstandig!??
Oude turbo die soepel is en geen speling heeft, de turborotor vervangen van de andere nieuwe turbo of;
Nieuwe turbo met een rotor die wat stroef loopt (lees niet met vingers rond te draaien, maar gaat heel gemakkelijk met kleine ratel erop en loopt mooi soepel), waarschijnlijk door lang stilstaan en geen olie monteren?
OVERIGENS zijn BEIDE turbo’s van KKK!
Hmm, ik zou die oude gewoon wegflikkeren. Lijkt me heel duidelijk dat ie niet goed is. Met de nodige olie, is die “nieuwe” dan wel soepel?
Een optie zou een turborevisie zijn, maar dat is ontzettend duur.
En laat je de kop wel afpersen en vlakken?
PrutsyLJ schreef:Beide turbo’s zijn van KKK, maar ze zijn niet identiek? Anders zou ik proberen van 2 turbo’s weer 1 goede te maken
Jawel maar
Turbo 1 (oud):
Rotor kapot
Draaid goed, geen speling
Turbo 2 (nieuw):
In top staat
Draaid NIET met de hand, wel heel gemakkelijk en soepel met kleine ratel (zonder kracht te zetten)
Nou zat ik ook te denk van 2, 1 maken… maar is dat slim!?
Turbo 1 is namelijk erg vet….
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Chinco schreef:Superdave schreef:De td kop blijft er gewoon op,
Ik heb hem vanmiddag eraf getrokken en hij was duidelijk lek en de voorste kopbouten zaten niet goed vast (de achterste daarintegen weer wel)
Maar je ziet het gewoon, ook is de koppakking op de waterkanalen behoorlijk roestig..
Koppakking zag er dus erg slecht uit.Maar goed, nu de turbo’s
Wat is verstandig!??
Oude turbo die soepel is en geen speling heeft, de turborotor vervangen van de andere nieuwe turbo of;
Nieuwe turbo met een rotor die wat stroef loopt (lees niet met vingers rond te draaien, maar gaat heel gemakkelijk met kleine ratel erop en loopt mooi soepel), waarschijnlijk door lang stilstaan en geen olie monteren?
OVERIGENS zijn BEIDE turbo’s van KKK!Hmm, ik zou die oude gewoon wegflikkeren. Lijkt me heel duidelijk dat ie niet goed is. Met de nodige olie, is die “nieuwe” dan wel soepel?
Een optie zou een turborevisie zijn, maar dat is ontzettend duur.
En laat je de kop wel afpersen en vlakken?
Ik heb turbo 2 wel gesmeerd, werd ook een STUK beter (daarvoor draaide hij ook zwaar met ratel, nu niet meer) maar draaid nog niet met hand.
Maar de kop is niet heet geweest, werd ook niet heet (max 95gr).
Dus of ik de kop laat afvlakken en afpersen weet ik niet… mijn portomenee raakt ook een keer op.
Ik ga zo wel even kijken of hij wel recht is…
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Als je met smeren dat ding al wel soepel hebt gekregen denk ik dat het een kwestie is van opnieuw inlopen. Vooral als er dan oliedruk op komt en de boel rondgeblazen wordt door de uitlaatgassen.
Op het lopen zou ik wel durven gokken, ik weet alleen niet of je nog meer kunt controleren nu dat ding open ligt (iig nog buiten de wagen ligt).
spaarnestad
Als je bij Spaarnestad langs wilt gaan zou ik toch eerst even bellen. Ik was er afgelopen week en ze hebben het nu ‘spuugdruk’ (zal wel een technische term zijn hè )
Ook voor deze week zaten ze al helemaal vol.
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Re: spaarnestad
Wilan schreef:Als je bij Spaarnestad langs wilt gaan zou ik toch eerst even bellen. Ik was er afgelopen week en ze hebben het nu ‘spuugdruk’ (zal wel een technische term zijn hè )
Ook voor deze week zaten ze al helemaal vol.
Daar ga ik ook niet heen
Foto’s van oude turbo:
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Ik heb turbo 2 wel gesmeerd, werd ook een STUK beter (daarvoor draaide hij ook zwaar met ratel, nu niet meer) maar draaid nog niet met hand.
Maar de kop is niet heet geweest, werd ook niet heet (max 95gr).
Dus of ik de kop laat afvlakken en afpersen weet ik niet… mijn portomenee raakt ook een keer op.
Ik ga zo wel even kijken of hij wel recht is…
1: naar mijn mening moet je een turboschoep gewoon met de hand kunnen draaien…ik heb vroeger weleens zo’n ding los zien liggen en zat er eens wat aan te draaien.
Dus volgens mij (maar wie ben ik, nietwaar ?) is die turbo-2 ook niet best
2: hoe weet je zo zeker dat die kop niet heter is geworden dan 95 graden ?
En 3 : als je die tzd-turbo kop niet laat vlakken en afpersen, weet je nog niet zeker als je hem er weer op hebt zitten, of het allemaal wel in orde is.
Maar ja….dat lezen we hier dan wel weer. ops:
(want stel je voor dat er wel een scheurtje in zit ?)
Enne….Wilan weet net als ik dat Spaarnestad zo’n beetje DE specialisten zijn op dieselgebied, dus lijkt het me raadzaam om er wel even langs te gaan met je kop….althans die van de motor.
Chinco schreef:Als je met smeren dat ding al wel soepel hebt gekregen denk ik dat het een kwestie is van opnieuw inlopen. Vooral als er dan oliedruk op komt en de boel rondgeblazen wordt door de uitlaatgassen.
Op het lopen zou ik wel durven gokken, ik weet alleen niet of je nog meer kunt controleren nu dat ding open ligt (iig nog buiten de wagen ligt).
Wat betreft turbo’s. Die oude was duidelijk niet goed. Een KKK hoort er al heel vroeg in te komen. Dit was jij had was echt niet goed meer. Dus je kan rustig concluderen dat de oude turbo ruk is. Wat betreft de nieuwe: je kan hem even naar een specialist brengen. DAN weet je het zeker. En stel dat t lager vervangen moet worden en de rotor uitgebalanceerd kan het nooit zo duur zijn als een complete turborevisie of ruilturbo. ik zou dan liever het zekere voor het onzekere nemen al kost het een paar knaken meer. Tweedehands onderdelen monteren met een onzekere status blijft toch gewoon klooien (en ik dacht dat je daarmee wel wilde kappen nu het blok in goede handen is). Aan de ene kant kun je stellen dat het geld een keer op is (maar goed: ook dat lijkt me flexibel, want is ook een kwestie van prioriteiten en budgettering). Stel dat je nu een matige turbo er weer opschroeft en hij moet straks weer los, dan moet je het geld alsnog uitgeven en je bent een hoop tijd kwijt EN je loopt het risico de zaak nog erger te maken.
DE kop: als je het zo beschrijft: afpersen kost wellicht ook weer een paar centen, maar dan heb je wel zekerheid. Meja, zo als je het nu beschijft zou ik het ook wel verdedigbaar vinden als je er gewoon een nieuwe koppakking op gooit. Dit klinkt toch ook wel heel fout. Alleen zou ik me wel zorgen maken of de kop nog recht is als die bouten idd niet goed vastzaten (wat een prutswerk trouwens dan in het verleden).
Het blijft lastig: zo’n blok waarvan je de status niet goed kent. Het blijft toch alitjd een gok met gebruikte motoren, dat zie je maar weer.
Crimineel, geen wonder dat ie zo laat in kwam…
Chinco schreef:Crimineel, geen wonder dat ie zo laat in kwam…
Pardon? De turbo die laat in kwam was heel makkelijk met de hand rond te draaien. De nieuwe net aangekochte turbo draait zwaar rond (en die heeft Dave dus nog niet gezien op een draaiende motor).
mpostma schreef:Chinco schreef:Crimineel, geen wonder dat ie zo laat in kwam…
Pardon? De turbo die laat in kwam was heel makkelijk met de hand rond te draaien. De nieuwe net aangekochte turbo draait zwaar rond (en die heeft Dave dus nog niet gezien op een draaiende motor).
Kijk even naar de schoepen van de gedemonteerde turbo…
Even voor de duidelijkheid: de plaatjes op deze pagina van zijn de HUIDIGE turbo…
Re: spaarnestad
Oud
Nieuw
@Chinco. Mwoah, zou je denken
Wel verneukeratief trouwens, dat het niet eens zo erg opvalt als je het vanuit de aanzuigbuis ziet.
Wat zou daar toch in vredesnaam mee gebeurd zijn? Sjongejonge, met de plaatjes naast elkaar is het nog veel duidelijker!
Ik DENK! dat er iets van metaal ingegaan is, ook in het uitlaatspruitstuk zitten namelijk putjes…
Over de afvlakken en afpersen horen jullie nog, overigens zijn er nog wel meer top bedrijven hier in de buurt die het heel goed en heel schappelijk doen. Overigens is dit niet mee eerste koppakking die ik doe van een auto hoor..
Nog een vergelijking:
Oud
Nieuw
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.