Een tijd geleden heb ik de koppakking van mijn ZX vervangen. Dit heb ik toen ook gepost in een verslagje op het forum. Ik heb er nou ong. 600 km mee gereden. Het probleem is dat de auto nog aardig rookt bij koude motor (o.k. het is ook vochtig weer), hij heeft koelvloeistof verbruikt en de sludge onder de vuldop zit er weer.
Het koelvloeistofverbruik (o.g een klein glas vol)kan liggen aan het niet goed hebben ontlucht van het koelvloeistofsysteem, dus hier maak ik me niet zo druk over.
De sludge: ik heb nog niet de olie vervangen nadat ik de koppakking heb verwisseld. Kan het zijn dat het daarom weer omhoogkomt of niet? (iemand hier ervaring mee?). Ik ben van plan om de olie binnenkort te vervangen.
Ik ben hier toch niet helemaal gerust over. Ik wil misschien kijken of ik de kopbouten nog extra kan (na)aandraaien. Het zijn geen rekbouten dus moet dit kunnen toch? Bij het vastdraaien van de kopbouten was een hoekverdraaing van 300 graden nodig. Omdat we toen bang waren dat de bouten zouden knappen hebben we ze 150 graden aangedraaid. Dit kon volgens een ervaren monteur wel. Wat denken jullie?
Het koelvloeistofsysteem bouwt overigens wel druk op en er ontstaan geen belletjes in het reservoir. Ook ligt er geen olie op de koelvloeistof.
Ik wacht jullie reactie af.
Groeten,
Simon
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Re: vraagtekens na vervangen koppakking ZX
SimonH schreef:Bij het vastdraaien van de kopbouten was een hoekverdraaing van 300 graden nodig. Omdat we toen bang waren dat de bouten zouden knappen hebben we ze 150 graden aangedraaid. Dit kon volgens een ervaren monteur wel. Wat denken jullie?
Ik denk dat als je dit zelf terugleest en er nog eens goed over nadenkt dat je zelf de conclusie wel kan trekken. Ik zou die “ervaren monteur” niet meer aan je auto laten komen, straks zet hij de wielbouten ook maar voor de helft vast…. “Ah joh, dat kan wel…..” Toch zou ik je over de koppakking niet direct al te veel zorgen maken, dat koelvloeistof’verbruik’ valt best mee en zou zoals je zelf al zegt ook lucht geweest kunnen zijn. Wel zou ik idd even de olie verversen.
Gr Martijn
Re: vraagtekens na vervangen koppakking ZX
SimonH schreef:Ik wil misschien kijken of ik de kopbouten nog extra kan (na)aandraaien. Het zijn geen rekbouten dus moet dit kunnen toch? Bij het vastdraaien van de kopbouten was een hoekverdraaing van 300 graden nodig. Omdat we toen bang waren dat de bouten zouden knappen hebben we ze 150 graden aangedraaid. Dit kon volgens een ervaren monteur wel. Wat denken jullie?
Het zijn wel degelijk rekbouten, volgens mij gebruikt Citroen dit op elke TU en XU motor.
De Haynes zegt: (letterlijk vertaald)
Controleer de lengte van elke bout op uitrekking, echter dit is geen garantie dat alle bouten evenveel zijn uitgerekt. Hoewel Citroen niet echt voorschrijft dat deze bouten vernieuwd moeten worden, is het zeer sterk aanbevolen om dit iedere keer te doen als ze los zijn geweest.
Verder mag je hopen dat de bouten en de gaten in het onderblok goed zijn schoongemaakt en dat de bouten spaarzaam ingesmeerd zijn met olie. Ik zou verder aandraaien met de oude bouten echt niet proberen, kans op afbreken is aanwezig.
wat voor motor heb jij er in liggen dan?
de 1,4 motoren moeten met een hoekverdraaiing van 240 graden aangehaald worden (dus 90 graden te weinig)
en vanaf de xu5m en hoger praat je inderdaad over 300 graden.
(dus 150 graden te weinig)
de aanhaalmomenten icm de hoekverdraaiing hebben ze niet voor niks bedacht hoor, dus dit lijkt nergens op zoals deze reparatie uitgevoerd is.
verder bestaat er voor de kopbouten een tabel waarin een maximale lengte staat van de kopbouten waarop ze weer hergebruikt kunnen worden. uit ervaring zeg ik om nieuwe te gebruiken, al is het puur omdat het zoveel makkelijker aandraait dan gebruikte.
Als het goed is heeft topic starter een 1.6i, dat maak ik op uit zijn vorige berichten.
Jammer dat niet iedereen invult wat voor een auto hij heeft
In de auto zit een ander motorblok dan het origineel. Het is een 1.6 BDY motor. In het originele blok zaten rekbouten. Rekbouten kun je toch herkennen aan de tusssengedeeltes zonder schroefdraad ? De NIEUWE bouten die ik er op heb gezet hadden dit niet. Voor de rest zijn we niet aan het prutsen geweest. De boutgaten hebben we zorgvuldig schoongemaakt met een kwastje en benzine. Ook hebben we de bouten er eerst doorheen gedraaid met de hand zonder de kop erop te hebben. De gaten waren 100 % schoon.
Bij het aandraaien zaten ze bij 150 graden, eerst voor de hoekverdraaing tot 60 Nm gezet, echt al bikkelvast en moest ik eraan gaan hangen om nog verder te draaien. Als ze afbreken is natuurlijk ook niet fijn.
Ik vraag me dus af of jullie misschien ook wel eens een kopbout nagedraaid hebben na een tijdje. Ik heb namelijk wel gelezen op forums dat sommige garages dit ook doen. Ook wil ik graag weten of de majo onder de vuldop uit de oude olie die erin zit kan zijn ontstaan (ik had hier namelijk voor het verwisselen van de koppakking last van) Tot slot zou ik ook graag willen weten of iemand wel eens zo’n bout 300 graden heeft aangedraaid.
Reacties zijn welkom.
Groeten,
Simon
SimonH schreef:Tot slot zou ik ook graag willen weten of iemand wel eens zo’n bout 300 graden heeft aangedraaid.
Reacties zijn welkom.Groeten,
Simon
Ja, want dit is gewoon voorschrift om te voorkomen dat je straks weer met een lekkende koppakking zit.
De cilinderkop wordt met om en nabij de 30 ton druk op het onderblok geperst door de kopbouten. Dit is nodig gezien de grote krachten die er op een motorblok komen te staan als het in bedrijf is.
300 graden is vaster dan gewoon heel vast. Het laatste stuk is echt met een flink verlengstuk flink doortrekken en zweten.
Wat betreft sludge onder de vuldop. Ik las dat dit de olievuldop moet zijn? Lijkt me wel goed verklaarbaar als je de olie niet ververst hebt. Er zit immers nog vocht in de olie van voor de koppakkingwissel. Gezien de klachten, dat er water bij de olie was gekomen, had ik de olie liever gelijk ververst. In het ergste geval is de olie al zo verzeept met water dat deze zijn smerende werking voor het grootste gedeelte kwijt is. Iemand op het forum had dat ook een keer niet gedaan in zo’n situatie. Had ie na een week een tik in zijn onderblok.
Wat beteft aandraaien: dat is niet voor niets zo gespecificeerd. Maar dan moet je idd wel zeker weten dat je die rekbouten hebt, anders kon het wel eens misgaan. Waar heb je de nieuwe bouten gescoord?
Ik vind dit wel raar hoor. Ik heb ook een 1.6 BDY en voor mijn kop heb ik vorig jaar kopbouten gekocht en dat zijn gewoon rekbouten.
Jos van der Voort
Ik heb deze kopbouten bij Lasaulec gehaald. Deze bouten konden gebruikt worden voor verschillende types motoren waaronder de BDY motor. Ik heb trouwens vanmiddag nog even gekeken bij het motorblok en toen zag ik ook olie aan de achterkant links (als je voor de auto staat)bij de koppakking. Met een spoor naar beneden toe en er lag ook wat vers op de grond. Het is nu dus wel duidelijk dat die 150 graden vast zetten niet voldoende was.
Mooie tip was dat dus van die ervaren monteur. Denk je dat die lui het wel weten!
Nu heb ik twee keuzes. 1. de bouten alsnog 150 graden meer aandraaien, met als gevaar dat ze kunnen afbreken. 2. opnieuw een nieuwe koppakking ertussen zetten (net gedaan dus weinig motivatie)
Wat voor advies geven jullie?
Het moet wel gezegd worden dat de bouten nieuw zijn en ingesmeerd zijn met een tikje olie wat het extra aandraaien misschien makkelijker maakt.
Groeten,
Simon
Is het nu niet zo dat die bouten al een beetje opgerekt zijn door de warmteontwikkeling in het blok? Dan zou die extra 150 graden nu geen probleem moeten zijn.
Wel toch met een koud blok doen. Of heb ik dat mis?
Jos van der Voort
Ik heb geen idee ZX- Enschede of dat zo is. Waar ik me het meeste zorgen over maak is dat er koelvloeistof in de boutgaten is gekomen. Of dat de koppakking al gesneuveld is. Ik zou ze ook in stappen vaster kunnen zetten om te kijken hoe het gaat (bijv. telkens 50 graden), maar zo hoort het eigenlijk ook niet. Ik wacht nog even af wat aangeraden wordt.
Groeten,
Simon
Ik zou zeker ander advies afwachten. Ik probeerde alleen maar mee te denken.
Jos van der Voort
SimonH schreef:Ik heb geen idee ZX- Enschede of dat zo is. Waar ik me het meeste zorgen over maak is dat er koelvloeistof in de boutgaten is gekomen. Of dat de koppakking al gesneuveld is.
Ik vrees er wel voor dat de koppakking alweer gesneuvel is. Je kan de gok wel wagen natuurlijk en kijken of het stopt met lekkage (wie niet waagt die niet wint). Maar of je daar een gerust gevoel aan overhoudt?
SimonH schreef:Ik heb deze kopbouten bij Lasaulec gehaald. Deze bouten konden gebruikt worden voor verschillende types motoren waaronder de BDY motor.
Lasulec is een leuke firma, maar op dit soort punten hebben ze er geen verstand van, daarom ga ik altijd naar de dealer.
Citroen schrijft echt enkel en alleen rekbouten voor, en deze mag je ook niet meer natrekken. De elasticiteit van de bouten houdt de boel bijelkaar.
Geen idee of de kop krom trekt, maar als je 1 bout helemaal losdraait en vervangt door een rekbout, en dan dit per bout doen in de juiste volgorder???
ZX1.4i schreef:
Geen idee of de kop krom trekt, maar als je 1 bout helemaal losdraait en vervangt door een rekbout, en dan dit per bout doen in de juiste volgorder???
Ik vind em best mooi gevonden eigenlijk, maar ik heb er toch mijn twijfels bij omdat de kop al olie lekt. Eigenlijk zou ik het opnieuw doen en nu rekbouten halen bij de dealer.