hallo,
a.s. zaterdag is het zover! Dan ga ik eindelijk mijn BX kopen!
Ik heb een optie op een Citroen bx 1.6 Chic U9 uit 92 met een krappe 130.000 op de teller.
Natuurlijk heb ik het sticky met de aankooptips op dit forum zorgvuldig doorgenomen. (dank daarvoor! erg handig en overzichtelijk!)
Heeft iemand verder nog tips waar ik speciaal bij dit type BX op moet letten?
groeten,
Robbes
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Een Chic is een gewone 1.6 met wat leuke extra’s zoals stuurbekrachtiging.
Hij zal dus hoogstwaarschijnlijk wat olie verbruiken via de klepseals, maar dat boeit niet als ‘t je niet stoort. Gewoon peil in de gaten houden.
Kijk vooral naar de dingen die echt “latenstaanpunten” zijn, vat de andere tips op als “rekeninghoudendathetgeldkostpunten” die je bij de aankoopprijs moet optellen.
Voorbeeldje: als de vering stug is, is dat niet meteen een doodzonde. Duidt gewoon op achterstallig onderhoud.
Re: specifieke aankooptips 1.6 Chic U9
robrob schreef:hallo,
a.s. zaterdag is het zover! Dan ga ik eindelijk mijn BX kopen!
Ik heb een optie op een Citroen bx 1.6 Chic U9 uit 92 met een krappe 130.000 op de teller.
Natuurlijk heb ik het sticky met de aankooptips op dit forum zorgvuldig doorgenomen. (dank daarvoor! erg handig en overzichtelijk!)
Heeft iemand verder nog tips waar ik speciaal bij dit type BX op moet letten?
groeten,
Robbes
Inderdaad….als je daar op let heb je de meest belangrijke punten al gehad.
Verder dien je nog te letten op de aandrijfassen, of die janken en als je op een plein (of zo) in zijn 1e versn. even een bocht helemaal naar links en rechts maakt…en je hoort geen *knakkende* geluiden en zo, dan zal dat wel in orde zijn.
Koppeling is natuurlijk ook belangrijk…...stilstaand even op de handrem zetten en dan in zijn 2 met een klein beetje gas de koppeling loslaten…en kijken of hij meteen afslaat.
Dat vinden eigenaren meestal niet zo leuk maar je kunt dan wel ontdekken of hij nog redelijk goed is.
Het electrische linker chauffeursraam wil nog weleens problemen geven…..dus kijken of hij helemaal goed naar boven en beneden gaat zonder dat je getik hoort.
Ook de werking van de Achterruit-verwarming even checken….kijken of de 2 stekketjes er nog goed aanzitten….ze willen nog weleens afbreken daar…..en dan is het een rotklus om ze er weer aan te zetten met solderen en zo
Klein puntje nog is het bovenste opbergvakje….doe hem open en dicht…er wil nog weleens een scharniertje afbreken.
Succes met de aankoop….we zien hem hier wel verschijnen ?
Want ik vind het een zeer fraaie uitvoering van de BX, die Chic (heb er 1 gehad)
Re: specifieke aankooptips 1.6 Chic U9
Bram schreef:die Chic (heb er 1 gehad)
Welke niet
Xsara_Coupe
Het electrische linker chauffeursraam wil nog weleens problemen geven…..dus kijken of hij helemaal goed naar boven en beneden gaat zonder dat je getik hoort.
Dat is bij de jouwe misschien zo maar volgens mij niet een officieel erkend probleempunt.
Klein puntje nog is het bovenste opbergvakje….doe hem open en dicht…er wil nog weleens een scharniertje afbreken.
Als dat nou het ergste is…
dank allen alvast voor de snelle reacties. Ik hoop mijn voordeel er mee te kunnen doen.
natuurlijk zal ik hier een foto posten zodra ik hem in mijn bezit heb.
robbes
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Harm schreef:Het electrische linker chauffeursraam wil nog weleens problemen geven…..dus kijken of hij helemaal goed naar boven en beneden gaat zonder dat je getik hoort.
Dat is bij de jouwe misschien zo maar volgens mij niet een officieel erkend probleempunt.
Bij 14 BX’en is het mij 5x overkomen….duss..
(de rest had handbed.)
indien ik getik hoor bij het linkerraam.
Het electrische linker chauffeursraam wil nog weleens problemen geven…..dus kijken of hij helemaal goed naar boven en beneden gaat zonder dat je getik hoort.
Is dat dan nog te verhelpen of is het een kwestie van het raam goed dicht tapen
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Re: specifieke aankooptips 1.6 Chic U9
Xsara_Coupe schreef:Bram schreef:die Chic (heb er 1 gehad)
Welke niet
Xsara_Coupe
Nou, dat valt nog tegen hoor : de TZD-turbo Break, de 1.9 GTI, de 16V…de 4x4… de 1.6 Break en die 2.2 liter niet (dat snelle racemonster.)
(de rest wel)
Rob…..je moet gewoon even alle 2 de voorramen controleren of ze goed naar beneden en boven gaan….en goed afsluiten zonder dat je getik hoort.
Mich heeft het met zijn Chic, ik ook bij mijn TZD en er zijn er meer hier die het aan de hand hebben gehad…..er moet dan een ander raammechaniek in…of je moet (als hij niet meer goed sluit) er iets tussen klemmen zodat ie niet meer naar beneden valt….ook dat heb ik jaren geleden eens gehad, Notabene tijdens regen.
Sta je daar te etteren, zeiknat en zo….dat waren momenten dat ik even geen fan was van de BX ops:
Maar hopelijk heb je geluk en zijn ze in orde.
Zo’n tikkend raam vind ik wel het laatste dat interessant is… als de auto technisch goed is, is zo’n raam een kleinigheid.
Haal op de sloop een mechaniekje en schroef dat erin, kwestie van een uurtje werk.
Daarbij blijf ik erbij dat ‘t niet een typische BX-kwaal is, en valt ‘t gewoon onder de normale tests die je bij een auto moet doen.
Klinkt eerder als kortsluiting in de schakelaar
Ijs schreef:Klinkt eerder als kortsluiting in de schakelaar
Mmm, ik zou zeggen een doorgedraaid mechaniek door een versleten tandwiel a/d motor of a/d schaar.
Maar ik heb tot nu toe nog niets specifiek des Chics mogen zien; het geldt allemaal voor iedere BX, en dat verhaal van ramen al helemaal. En ook handgezwengelde ramen kunnen vast gaan zitten en de ruitrails kunnen wegrotten etc; en die ellende beperkt zich meestal niet tot de bestuurdersplek.
Waar je bij een auto in dit soort kleuren goed op moet letten is dat je geen schades hebt a/d auto, omdat het een kleur is waar je toch wel kleurverschillen op ziet. Er is wel eens hier of daar een sloop-Chic, daar moet je het dan wel van hebben.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Mmm, ik zou zeggen een doorgedraaid mechaniek door een versleten tandwiel a/d motor of a/d schaar.
Maar ik heb tot nu toe nog niets specifiek des Chics mogen zien; het geldt allemaal voor iedere BX, en dat verhaal van ramen al helemaal.
Klopt helemaal…ik had ook niet gezegd dat het specifiek bij de Chic hoorde hoor…...heb het bij de diesels het meeste gehad.
Hanzl schreef:Na aanleiding van dit onderwerp heb ik mijn kofferbak bekeken, en zie dat er een gat van een duim dik in mijn kofferbak zit :S is dit euvel makkelijk te verhelpen door nieuw plaatstaal tegenaan te lassen en te slijpen? of komt er meer bij kijken? Baal er wel enorm van
Zeker in de linkerhoek boven de uitlaat ?
Ik heb het opgelost bij mijn vorige BX door zoveel mogelijk roest weg te halen (schuren) en met een polyester matje het gat dicht gemaakt….zo’n setje kun je gewoon bij een autoshop of verfwinkel halen.
Natuurlijk kan het ook professioneel worden gerepareerd, maar dan kost dat meer.
Bram schreef:Zeker in de linkerhoek boven de uitlaat ?
Ik heb het opgelost bij mijn vorige BX door zoveel mogelijk roest weg te halen (schuren) en met een polyester matje het gat dicht gemaakt….zo’n setje kun je gewoon bij een autoshop of verfwinkel halen.
Natuurlijk kan het ook professioneel worden gerepareerd, maar dan kost dat meer.
Het polyester is idd een zeer goede doch in mijn ogen toch wel tijdelijke oplossing. Het beste is gewoon het dicht (laten) lassen. Een andere goede oplossing een plaatje op maat maken en dat er tegenaan popnagelen in combinatie met een fijne dosis goede kit. Dit laatste is ook prima zelf te doen .
Benodigdheden voor het poppen:
- stukje plaatstaal
- popnagels
- popnageltang
- kit
- boormachine
En natuurlijk materiaal om alle roest te verwijderen. Dit is echt een vereiste! Anders rot het gewoon vrolijk verder. Nadat je het gat hebt gedicht moet je het plekje uiteraard weer even in de menie zetten en voor het mooie een laag tectyl erover.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:Bram schreef:Zeker in de linkerhoek boven de uitlaat ?
Ik heb het opgelost bij mijn vorige BX door zoveel mogelijk roest weg te halen (schuren) en met een polyester matje het gat dicht gemaakt….zo’n setje kun je gewoon bij een autoshop of verfwinkel halen.
Natuurlijk kan het ook professioneel worden gerepareerd, maar dan kost dat meer.
Het polyester is idd een zeer goede doch in mijn ogen toch wel tijdelijke oplossing. Het beste is gewoon het dicht (laten) lassen. Een andere goede oplossing een plaatje op maat maken en dat er tegenaan popnagelen in combinatie met een fijne dosis goede kit. Dit laatste is ook prima zelf te doen .
Benodigdheden voor het poppen:
- stukje plaatstaal
- popnagels
- popnageltang
- kit
- boormachine
En natuurlijk materiaal om alle roest te verwijderen. Dit is echt een vereiste! Anders rot het gewoon vrolijk verder. Nadat je het gat hebt gedicht moet je het plekje uiteraard weer even in de menie zetten en voor het mooie een laag tectyl erover.
Of je roest helemaal moet verwijderen hangt af van wat je erop smeert. Als je het schoonkrabt en invet stopt het proces gewoon. Ik heb een *hekel* aan lassen, niet alleen omdat ik het zelf niet kan, maar ook omdat het doorgaans uiteindelijk meer schade aan een koets toebrengt dan dat het oplost. De achterbak van mijn chic heb ik dan ook schoongemaakt, dichtgekit en ingespoten. Overigens wel een specifiek berline-probleem.
Modjes, is het niet beter dit topic af te splitsen? Iets specifiek des Chics, behalve het plaatwerk met de brede meegespoten stootranden, is er niet te melden en het gaat nu zo’n beetje alle kanten op.
Ich bin ein Breaker