Koppakking TD12
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 01 maart 2007 12:18 AM

Er heeft zich een probleem opgedaan. De hele nette XM die ik vorige week heb gekocht -met onderhoudshistorie bij de dealer sinds 1996- blijkt toch niet zo goed te zijn als we hadden gedacht…
We hebben de auto proefgereden en er was niets aan de hand. Ik heb onder de auto gelegen, overal gekeken en alles leek goed. Twee dagen later lag er olie onder de auto. Terug naar de garage. Hun eerste inschatting was het klepdeksel, maar dat was het niet. Toen leek het op de nokkenaskeerring, maar vandaag is de motor open gegaan en blijkt het de koppakking te zijn.

Ik heb de auto nog niet betaald, want hij was nog niet goed. Nou kan ik tegen materiaalkosten de koppakking laten vervangen. Mijn vraag is alleen, is dat verstandig??? Zijn er dan andere dingen waar ik ook rekening mee moet houden? Wat is wijsheid? Wie helpt me eruit? Ik wil heel graag de XM rijden, maar het moet geen bodemloze put zijn/worden.

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 01 maart 2007 01:44 AM
  [ # 1 ]

Materiaal kosten zullen niet meer dan 200 euro zijn, ik kan je niet verzekeren dat je daarna probleemloos rondrijd maar het is geen gekke deal Wink

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 01 maart 2007 01:58 AM
  [ # 2 ]

Tja, ik wordt altijd een beetje eng van de gedachte, als bedrijven iets cruciaals en secuurs als dit onder ‘garantie’ moeten gaan doen. Elk manuur kost hun geld en ze schieten er zelf geen donder mee op. Het zal niet de eerste keer zijn dat iets onder garantie met wat kunst en vliegwerk weer net ff draaiende gemaakt wordt, wat dan kort na de garantieperiode voorgoed uit elkaar flikkert. Zijn ze b.v. alleen maar van plan om er ff een nieuw pakkingkje tussen te duwen, of gaan ze ook de kop vlakken, de klepzetels nalopen, de nokkenas, tuimelaars, klepstoters, zuigers en cylinderwanden checken en een nieuwe distributie monteren? Afhankelijk van wat daar uit komt, kan dat ook nog een dure grap worden aan onderdelen alleen!

Persoonlijk zou ik dus geneigd zijn om de sleutel weer in te leveren en op zoek te gaan naar een andere. Tenzij je deze garage goed kent en er 101% op vertrouwd. In dat geval zou ik wel zeer goede afspraken vooraf maken, over wat er gaat gebeuren.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 01 maart 2007 02:08 AM
  [ # 3 ]

Distributie zou ik zeker mee laten pakken als ie open ligt. Oude riem weer monteren wordt ten zeerste afgeraden!
Verder ben ik het helemaal met Serge eens…

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 01 maart 2007 04:27 PM
  [ # 4 ]

Zolang alle werkzaamheden op papier staan, is het betalen van enkel de materiaalkosten, geen slechte optie, want er gaat minstens een dag aan manuren a 60-70 euro per uur

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 maart 2007 04:45 PM
  [ # 5 ]

Het valt of staat idd met het vertrouwen dat je in de garage hebt.

Hoewel je misschien nog niet betaald hebt, heb je hem formeel natuurlijk wel gekocht. Aan de andere kant is het ook wel een onvoorzien gebrek op basis waarvan je de koop wellicht zou kunnen annuleren.

Bij BdH is betaling toch wel het meest cruciale onderdeel van de koop. In zo’n geval zou ik de auto gelijk weer inleveren en de zaak annuleren.

Als het een respectabele garage is, zou ik toch even overleggen. Probeer naar een deal toe te gaan waarbij in elk geval de reparatie zelf wordt gegarandeerd en de mogelijkheid om te annuleren in geval van onvoorziene zaken. Stel nu dat blijkt dat de kop gescheurd is OF er gebeurt iets anders lulligs dat je dan niet “gedwongen” bent om verder te gaan. In feite wordt de auto dan wel wat duurder, maar dan heb je wel de zekerheid dat distributie en koppakking net gedaan is en niet het risico van onvoorziene zaken. Een respectabele garage zal hier in mee moeten gaan, want ze zullen wslk de auto toch weer moeten repareren en verkopen, stel dat jij hem inlevert. Bovendien hebben ze ook de kans om een goede indruk te maken en je als klant te binden.

Reken op materiaal rond de 500 EUR ofzo. Werkloon is met zo’n reparatie nog makkelijk nog eens 500 EUR. Laat liefst de kop wel even afpersen op haarscheurtjes. Nu lekte hij welliswaar geen koelvloeistof naar de verbrandingskamers, maar het is wel een van de zaken waar je nog serieus het schip mee in kan gaan.

Succes!! Vervelend wel, zo’n kwestie. Wat garages betreft scheiden dit soort situaties wel het kaf van het koren.

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 09 maart 2007 01:20 AM
  [ # 6 ]

Ok, het besluit is genomen en maandag wordt de XM onder handen genomen. Ook niet in de garage waar ik hem heb gekocht, maar wel door hen betaald. Dus dat is ook wel weer netjes. Ik wilde niet weer op zoek naar een andere (ik kijk al even rond naar een TD12 Break) en nu alles goed wordt aangepakt, moeten we er ook weer een tijdje tegenaan kunnen… Volgende week op de brug. We verlangen er nu al naar dat hij weer voor de deur staat!

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 maart 2007 11:49 AM
  [ # 7 ]

OK. Klinkt als een goede oplossing! Wat is de band van jou en die andere garage met deze garage?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 09 maart 2007 12:13 PM
  [ # 8 ]

Das eigelijk idd wel een erg mooie oplossing. Op deze manier voorkomt de garage iig de schijn dat ze dingen met een half oog of de franse slag doen. Die andere garage zal namelijk ook wel f faan zijn naam denken.

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 09 maart 2007 12:20 PM
  [ # 9 ]

Ik ben zeer bekend met beide garagebedrijven. (Heb ook voor allebei hun websites gebouwd.) Zowiezo is mijn relatie met beide bedrijven heel goed en weet eigenlijk wel zeker dat ze me niet zullen bedonderen. Dat van die koppakking was het eerste bedrijf ook niet bekend toen ze hem haalden en ik heb hem eigenlijk die avond al gekocht. Dus al met al ben ik zeker in mijn nopjes met deze oplossing. En natuurlijk uiteindelijk weer goede reclame voor twee Zeeuwse bedrijven.

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook