Hallo,
Vanochtend met de BX (1.4 toulouse) op weg naar mn werk lichtten het (!) weaarschuwingslampje op, dus mn eerste gedachte was: remblokken checken. Even langs de Brezan, en toen ik daar de wielen naar buiten draaide om te kunnen kijken welke remblokken ik moest hebben, zag ik als een dolle LHM onder de auto uit druppelen. Het komt ergens uit de buurt van de versnellingsbak, en nu is het gestopt. Peil in het voorraadvat is flink gezakt, en het restje LHM wat er nog in zit schuimt heel erg. Iemand een idee wat dit is?
Alvast mijn dank…
Re: Grote LHM lekkage
PieterB schreef:Hallo,
Vanochtend met de BX (1.4 toulouse) op weg naar mn werk lichtten het (!) weaarschuwingslampje op, dus mn eerste gedachte was: remblokken checken. Even langs de Brezan, en toen ik daar de wielen naar buiten draaide om te kunnen kijken welke remblokken ik moest hebben, zag ik als een dolle LHM onder de auto uit druppelen. Het komt ergens uit de buurt van de versnellingsbak, en nu is het gestopt. Peil in het voorraadvat is flink gezakt, en het restje LHM wat er nog in zit schuimt heel erg. Iemand een idee wat dit is?
Alvast mijn dank…
Mmm, dat _zou_ een scheur in de retourslang aan de veiligheidsklep kunnen zijn; daar bloed ie aardig aan dood.
Het schuim komt wschl omdat er lucht wordt rondgepompt.
Zit het lek overwegend tegen het linker wiel aan, of meer naar het hart toe?
Ich bin ein Breaker
Re: Grote LHM lekkage
karel schreef:Mmm, dat _zou_ een scheur in de retourslang aan de veiligheidsklep kunnen zijn; daar bloed ie aardig aan dood.
Het schuim komt wschl omdat er lucht wordt rondgepompt.Zit het lek overwegend tegen het linker wiel aan, of meer naar het hart toe?
Niet zo dicht bij het wiel, eerder aan de rechterkant van de versnellingsbak, tussen de bak en de carterpan in. Da’s dus meer naar het midden toe. Ik ben er nog niet onder gekropen, heb de auto vrijdag weer snel op de parkeerplaats op mn werk gezet en er een teiltje onder geschoven om meer lekkage op te vangen. Maar dit weekend is er amper wat uitgelopen.
Er is een goeie citroengarage vlakbij mn werk, die moet ik wel kunnen halen. Weet je eigenlijk of ik remdruk houd als het LHM reservoir leegloopt? Dat is toch wel het belangrijkste, ook al is het maar 5 km naar die garage toe….
Re: Grote LHM lekkage
PieterB schreef:karel schreef:Mmm, dat _zou_ een scheur in de retourslang aan de veiligheidsklep kunnen zijn; daar bloed ie aardig aan dood.
Het schuim komt wschl omdat er lucht wordt rondgepompt.Zit het lek overwegend tegen het linker wiel aan, of meer naar het hart toe?
Niet zo dicht bij het wiel, eerder aan de rechterkant van de versnellingsbak, tussen de bak en de carterpan in. Da’s dus meer naar het midden toe. Ik ben er nog niet onder gekropen, heb de auto vrijdag weer snel op de parkeerplaats op mn werk gezet en er een teiltje onder geschoven om meer lekkage op te vangen. Maar dit weekend is er amper wat uitgelopen.
Er is een goeie citroengarage vlakbij mn werk, die moet ik wel kunnen halen. Weet je eigenlijk of ik remdruk houd als het LHM reservoir leegloopt? Dat is toch wel het belangrijkste, ook al is het maar 5 km naar die garage toe….
De locatie klinkt mij toch wel als een lekkage van de hogedrukleiding. Die loopt namelijk onder de versnellingsbak door. Een lekkage van de retourleiding van remservo of veiligheidsklep zou potentieel ook wel kunnen, maar die druppelen hooguit iets. Ook het feit dat het niet doorgaat als je de motor hebt uitgezet geeft mij wel te denken.
Als deze leiding breekt heb je geen voorremmen meer. Houd hier rekening mee als je naar de garage rijd. Je kan natuurlijk wel met de handrem bijremmen. Die remt ook op de voorwielen en is dan nog wel redelijk bruikbaar (mits dat deze in goede technische staat is). De auto zakt trouwens niet gelijk naar beneden als deze leiding knapt.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Uiteindelijk stopt ook je remdruk… Gooi het vat vol met lhm (niet te vol) en rijdt em naar de citdealer. Vertouw je het niet, LAAT em dan ophalen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Uiteindelijk stopt ook je remdruk… Gooi het vat vol met lhm (niet te vol) en rijdt em naar de citdealer. Vertouw je het niet, LAAT em dan ophalen!
Neuh, je remdruk stopt eerder dan de vering. Dat heeft niets met het LHM-peil te maken.
Ich bin ein Breaker
Een collega wil me wel even afremmen met de sleepkabel. Is weer eens wat anders, meestal ben ik degene die gesleept word….
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
karel schreef:bogaard77 schreef:Uiteindelijk stopt ook je remdruk… Gooi het vat vol met lhm (niet te vol) en rijdt em naar de citdealer. Vertouw je het niet, LAAT em dan ophalen!
Neuh, je remdruk stopt eerder dan de vering. Dat heeft niets met het LHM-peil te maken.
Bij een geknapte HD-leiding wel, bij een lekkende retourleiding (en dus een zakkend LHM-peil) zakt eerst je auto tot op de grond, en daarna gaan de remmen het pas niet meer doen. Helaas ben ik wat dit betreft ervaringsdeskundige ops:
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:karel schreef:bogaard77 schreef:Uiteindelijk stopt ook je remdruk… Gooi het vat vol met lhm (niet te vol) en rijdt em naar de citdealer. Vertouw je het niet, LAAT em dan ophalen!
Neuh, je remdruk stopt eerder dan de vering. Dat heeft niets met het LHM-peil te maken.
Bij een geknapte HD-leiding wel, bij een lekkende retourleiding (en dus een zakkend LHM-peil) zakt eerst je auto tot op de grond, en daarna gaan de remmen het pas niet meer doen. Helaas ben ik wat dit betreft ervaringsdeskundige ops:
Vering en remmen staan echt los van elkaar. Het hangt er ook maar vanaf welke retourleiding geknapt is EN als de LHM op is, wat meer lekretour heeft en wat je meer gebruikt.
Als je veel retourlekkage hebt EN je remt veel dan is je systeemdruk (en dus je voorremwerking) zo weg. In andere gevallen zakt de kont sneller omlaag en kun je nog een hele tijd doorremmen.
Maar goed: het ontbreken van je remmen is het verraderlijkst. Vandaaar dat een waarschuwing hiervoor het meest adequaat is. Gebrek aan vering is meer lastig/onhandig en je wordt direct gedwongen door het geschud en geschaap over drempels om zeer rustig aan te doen. De remmen kunnen wel vrij plotseling uitvallen.
mogelijk ernstige kosten
ik zal oppassen, dank voor alle tips
Vanmiddag alvast even langs de garage gereden om de mogelijke oorzaak te bespreken, en de garagehouder voorzag een doemscenario: met een beetje pech is mn octopus dood. Dat wordt zo duur dat ik het het geld echt niet meer waard vind. Bovendien zit ik de laatste tijd financieel niet zo ruim.
Misschien wil ie m inruilen en heeft ie nog een oud ax-je staan ofzo, maar als de auto wegmoet zou me dat wel aan het hart gaan….
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ehm, veel garages zijn dol op doemscenario’s en inruilen
Re: mogelijk ernstige kosten
PieterB schreef:met een beetje pech is mn octopus dood.
Daar zat ik ook al aan te denken.
beerpeet schreef:Ehm, veel garages zijn dol op doemscenario’s en inruilen
kost gewoon veel geld ... dus dan krijg je dat snel bij zo´n wagen.
of je moet echt bij een super-bx-liefhebber langsgaan dan krijg je het misschien nog voor een laag bedrag voor elkaar.
Citroën D Special 1970
Re: mogelijk ernstige kosten
PieterB schreef:ik zal oppassen, dank voor alle tips
Vanmiddag alvast even langs de garage gereden om de mogelijke oorzaak te bespreken, en de garagehouder voorzag een doemscenario: met een beetje pech is mn octopus dood. Dat wordt zo duur dat ik het het geld echt niet meer waard vind. Bovendien zit ik de laatste tijd financieel niet zo ruim.
Misschien wil ie m inruilen en heeft ie nog een oud ax-je staan ofzo, maar als de auto wegmoet zou me dat wel aan het hart gaan….
Eh, geen geld in een octopus stoppen maar wel in een oud AX-je. Waarom snap ik dat niet helemaal?
Voor plm. 6 tientjes haal je een octopus en met enig geduld, handigheid en vinger-lenigheid prik je ‘m er zelf onder. Wel goed voorbereiden (dwz weet wat je doen moet) en zorgen voor voldoende garagezeep en goed wasmiddel nodig, maar met de huidige temperaturen is zoiets best te doen.
Ich bin ein Breaker
zoiets ga je toch niet op straat doen met al die olie-zooi die wegstroomt? ga dan even bij een doe-het-zelf garage langs
Citroën D Special 1970
OscarTZDTurbo schreef:zoiets ga je toch niet op straat doen met al die olie-zooi die wegstroomt? ga dan even bij een doe-het-zelf garage langs
Onzin. Als je het beheerst en netjes aanpakt hoef je geen druppel op straat te morsen.