mpostma schreef:OscarTZDTurbo schreef:zoiets ga je toch niet op straat doen met al die olie-zooi die wegstroomt? ga dan even bij een doe-het-zelf garage langs
Onzin. Als je het beheerst en netjes aanpakt hoef je geen druppel op straat te morsen.
Ik wil net zeggen. En we zijn ook de beroerdste niet om even een zeiltje neer te leggen hoor. We zijn nou ook weer niet zúlke milieu-terroristen.
Trouwens, een auto met een lekke octopus, dáár stroomt pas een hoop olie-zooi vanaf… bij het vervangen voeg je daar verhoudingsgewijs sowie so niets schokkends aan toe.
Op een brug is deze klus erg onpraktisch omdat je de hele tijd met je hoofd gebogen moet staan en je armen omhoog, op straat (iig liggend op de grond, mag ook in een schuur oid) heeft mijn persoonlijke voorkeur - al doe ik het liever niet natuurlijk
Ich bin ein Breaker
knäckor schreef:karel schreef:bogaard77 schreef:Uiteindelijk stopt ook je remdruk… Gooi het vat vol met lhm (niet te vol) en rijdt em naar de citdealer. Vertouw je het niet, LAAT em dan ophalen!
Neuh, je remdruk stopt eerder dan de vering. Dat heeft niets met het LHM-peil te maken.
Bij een geknapte HD-leiding wel, bij een lekkende retourleiding (en dus een zakkend LHM-peil) zakt eerst je auto tot op de grond, en daarna gaan de remmen het pas niet meer doen. Helaas ben ik wat dit betreft ervaringsdeskundige ops:
Ik ben helaas ook ervaringsdeskundige. en bij mij werkten toch echt de remmen eerst niet meer!
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:knäckor schreef:karel schreef:bogaard77 schreef:Uiteindelijk stopt ook je remdruk… Gooi het vat vol met lhm (niet te vol) en rijdt em naar de citdealer. Vertouw je het niet, LAAT em dan ophalen!
Neuh, je remdruk stopt eerder dan de vering. Dat heeft niets met het LHM-peil te maken.
Bij een geknapte HD-leiding wel, bij een lekkende retourleiding (en dus een zakkend LHM-peil) zakt eerst je auto tot op de grond, en daarna gaan de remmen het pas niet meer doen. Helaas ben ik wat dit betreft ervaringsdeskundige ops:
Ik ben helaas ook ervaringsdeskundige. en bij mij werkten toch echt de remmen eerst niet meer!
Er was hier enige spraakverwisseling tussen een lekke hd-leiding of een lekke retour-leiding.
Bij het breken van de drukleiding van drukregelaar naar veer/remsysteem is het meteen afgelopen met de remmerij. Dan rest alleen de handrem.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
karel schreef:metro2005 schreef:knäckor schreef:karel schreef:bogaard77 schreef:Uiteindelijk stopt ook je remdruk… Gooi het vat vol met lhm (niet te vol) en rijdt em naar de citdealer. Vertouw je het niet, LAAT em dan ophalen!
Neuh, je remdruk stopt eerder dan de vering. Dat heeft niets met het LHM-peil te maken.
Bij een geknapte HD-leiding wel, bij een lekkende retourleiding (en dus een zakkend LHM-peil) zakt eerst je auto tot op de grond, en daarna gaan de remmen het pas niet meer doen. Helaas ben ik wat dit betreft ervaringsdeskundige ops:
Ik ben helaas ook ervaringsdeskundige. en bij mij werkten toch echt de remmen eerst niet meer!
Er was hier enige spraakverwisseling tussen een lekke hd-leiding of een lekke retour-leiding.
Bij het breken van de drukleiding van drukregelaar naar veer/remsysteem is het meteen afgelopen met de remmerij. Dan rest alleen de handrem.
Feit blijft dat je geen 5km kan gaan rijden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
karel schreef:metro2005 schreef:
Bij het breken van de drukleiding van drukregelaar naar veer/remsysteem is het meteen afgelopen met de remmerij. Dan rest alleen de handrem.
Zodra de LHM “op” is doordat ie via de retour is leeggelopen, krijg je dezelfde situatie, maar dan geleidelijk. Als de voorraadbol dan nog wat druk heeft, dan hangt t van de conditie van het HD systeem af hoeveel reserve capaciteit de voorraadbol dan nog daadwerkelijk heeft om de remmen te bedienen. Doordat vering en remmen gescheiden zijn, zou het kunnen voorkomen dat de vering eerder platgaat dan de remmen: zo had de fabrikant het ook bedoeld. Echter: in de praktijk pakt het helaas vaak anders uit.
Wat karel zegt “als de drukleiding tussen drukregelaar (met accubol) en de veiligheidsklep knapt” dan is de remwerking van de voorremmen gewoon helemaal weg.
Hoe dan ook….v.w.b. de oktopus…ik hoor mijn Citroen specialist nog vloeken toen hij met de oktopus van mijn rode TZI bezig was…en dat was dan nog op een brug.
Zeker toen ik hem vroeg *of hij nu blij was* met dit soort klusjes
Bram schreef:Hoe dan ook….v.w.b. de oktopus…ik hoor mijn Citroen specialist nog vloeken toen hij met de oktopus van mijn rode TZI bezig was…en dat was dan nog op een brug.
Zeker toen ik hem vroeg *of hij nu blij was* met dit soort klusjes
Precies daarom doe ik dat liever ook niet op een brug. Ik heb wel een aantal malen op een brug aan mijn octopus gesleuteld maar ik “was er niet kapot van”, eufemistisch gezegd: half gebukt of met gebogen nek staan, armen omhoog - ik vond het een ware marteling op die manier.
Gewoon goed voorbereid (zodat je een beetje een beeld in je hoofd hebt van waar het allemaal heen moet) en dan op de parkeerplaats op wat karton gelegen onder de aan één kant (de 2e kant wilde niet meer omhoog vanwege een bijkomende diesellekkage) opgebokte BX was het prima te doen en zat het ding er binnen 2 uurtjes onder zoals het hoort. Ok, schoner wordt je er niet van, maar dat geldt net zo goed op een brug. Je haar met garagezeep wassen, och, er zijn ergere dingen dan dat
Ich bin ein Breaker
Nou, eindelijk reactie van de garage…
Behalve de LHM lekkage (retourbundel kapot, moet een nieuwe octo in, 250 €) signaleerden ze ook: 1 rotte achterband, ADAL rechts moet vervangen worden, handremkabel slecht.
Dus ik heb maar besloten er verder geen geld meer in te pompen, dat heb ik nu toch niet. Wel zuur, ik had net afgelopen najaar een nieuwe dynamo, nieuwe D-riem en een APK aan laten doen. Maar goed, dat is het risico. Heeft iemand hier nog een leuk maar goedkoop BX-je staan toevallig?
PieterB schreef:Nou, eindelijk reactie van de garage…
Behalve de LHM lekkage (retourbundel kapot, moet een nieuwe octo in, 250 €) signaleerden ze ook: 1 rotte achterband, ADAL rechts moet vervangen worden, handremkabel slecht.
Dus ik heb maar besloten er verder geen geld meer in te pompen, dat heb ik nu toch niet. Wel zuur, ik had net afgelopen najaar een nieuwe dynamo, nieuwe D-riem en een APK aan laten doen. Maar goed, dat is het risico. Heeft iemand hier nog een leuk maar goedkoop BX-je staan toevallig?
<scherts>O ja hoor, daar moet alleen maar even een verse octopus onder, en de banden zijn ook maar matig. De handremkabels zijn ook een tikkeltje minder fris, de remslangen zitten eraan te komen en er moet een vers slokje olie in. Maar verder een prima auto hoor!</scherts>
Wat denk je daar dan toch mee op te schieten Je kunt er min of meer op rekenen dat iedere andere auto je meer kost dan deze reparaties.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
karel schreef:PieterB schreef:Nou, eindelijk reactie van de garage…
Behalve de LHM lekkage (retourbundel kapot, moet een nieuwe octo in, 250 €) signaleerden ze ook: 1 rotte achterband, ADAL rechts moet vervangen worden, handremkabel slecht.
Dus ik heb maar besloten er verder geen geld meer in te pompen, dat heb ik nu toch niet. Wel zuur, ik had net afgelopen najaar een nieuwe dynamo, nieuwe D-riem en een APK aan laten doen. Maar goed, dat is het risico. Heeft iemand hier nog een leuk maar goedkoop BX-je staan toevallig?
<scherts>O ja hoor, daar moet alleen maar even een verse octopus onder, en de banden zijn ook maar matig. De handremkabels zijn ook een tikkeltje minder fris, de remslangen zitten eraan te komen en er moet een vers slokje olie in. Maar verder een prima auto hoor!</scherts>
Wat denk je daar dan toch mee op te schieten Je kunt er min of meer op rekenen dat iedere andere auto je meer kost dan deze reparaties.
Behalve dat: of die APK afgelopen najaar was niet helemaal serieus, of de garage waar je nu bent geweest is inderdaad dol op doemscenario’s en het ‘gunstig inruilen van je wrak’.
Rotte achterband, ADAL en handremkabel hadden anders tenminste adviespunten bij de laatste (zoals ik ‘t begrijp vrij recente) APK moeten zijn.
Oh, het is alleen de octopus die lekt? Die doen ze bij de HEgru in Veldhoven voor ong. 120 EUR. Die andere zaken (band, handremkabel, ADAL) is te hilarisch voor woorden. Bovendien wat al gezegd is: als het met de laatste APK niet is opgemerkt was OF die APK slecht, of ze zijn nu te streng.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
<scherts> Hallo, ikben PieterB uit Ede en ik heb onlangs voor veel geld mijn auto laten herstellen door de garage omdat hij LHM lekte. Ik heb er toen lang over getwijfeld, want het kostte een hoop geld, maar ik heb het toch maar gedaan. Groot is dan nu ook mijn verbazing over het feit dat ik wordt aangehouden door Oom agent die mijn een bon geeft voor een versleten achterband! Dat hebben ze niet eens gezegd bij de garage! Ook blijken mijn handremkabels zeer slecht en is er een draagarmlager versleten! Had ik dat geweten had ik noooooit die investering gedaan! Wat een rotgarage….<scherts>
Doen we het ooit goed, vraag ik me dan wel ‘ns af…...
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:
Doen we het ooit goed, vraag ik me dan wel ‘ns af…...
Gr Martijn
Nee
Maar de scherts was ook niet zozeer voor de garage als wel voor de topicstarter. En zeg nu zelf: de punten kunnen goed terecht zijn (of twijfelachtig: zie het als APK adviespunten) maar dan nog is het alleszins overzichtelijk.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
mpostma schreef:En zeg nu zelf: de punten kunnen goed terecht zijn (of twijfelachtig: zie het als APK adviespunten) maar dan nog is het alleszins overzichtelijk.
Overzichtelijk en bovendien regulier onderhoud dat je met elke auto zult hebben
mpostma schreef:Oh, het is alleen de octopus die lekt? Die doen ze bij de HEgru in Veldhoven voor ong. 120 EUR. Die andere zaken (band, handremkabel, ADAL) is te hilarisch voor woorden. Bovendien wat al gezegd is: als het met de laatste APK niet is opgemerkt was OF die APK slecht, of ze zijn nu te streng.
En over die octopus, je kunt ze soms nog repareren, door de retour v/d voorste hoogteregelaar direct naar de pot te leiden. Dat kost je dan helemaal niks nada noppes, alleen wat tijd & creativiteit.
Die achterband kan natuurlijk gewoon kapot gereden zijn, dat hoeft niet al zo heel lang zo te zijn. Handremkabels kunnen ook zomaar een keer de geest geven. Maar ik zie het punt nog steeds niet echt om er nu mee te stoppen, en er zit notabene nog een redelijk lange APK (najaar) én een goede D-riem op. Wat wil je nog meer!
Het moet misschien toch maar eens een keer gezegd worden: auto rijden kost geld! En heb je dat niet, dan zul je óf handig moeten zijn om het ding voor weinig rijdende te houden, óf geen auto moeten rijden tot je wél geld hebt. Zo simpel is het.
Wat er nu moet gebeuren kost 1. drollengeld en 2. is voor bijna niks zelf te fiksen (neem desnoods een kabel & bandje van de sloop), en dát is al te duur. Een andere auto kopen in de verwachting dat die je meer brengt tegen minder kosten is dan wel héél erg optimistisch.
Ich bin ein Breaker