1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Poll : EB6V
harryhonda7
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 16-01-2007

Gepost: 04 maart 2007 12:38 PM

Wat vinden jullie van de EB6V.
Als je de diverse sites moet geloven vind de een het prachtig en de ander vind het een onding

Wat is jullie mening hierover ?

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 04 maart 2007 01:23 PM
  [ # 1 ]

Ik kom hier vast later nog uitgebreider op terug wanneer ik er echte duurervaring mee opgedaan heb, maar de 3 keer dat ik ermee heb gereden (1 x met 2.0 HDI en 2 x met 1.6 HDI) vond ik het heerlijk.
Natuurlijk moet je er even aan wennen maar ik vond het heerlijk rijden.
Het is gewoon weer een nieuwe soort van transmissie.
Net zo goed als dat je een handbak niet kan vergelijken met een automatische bak, kan je de EB6V ook niet met een van die twee vergelijken. (wat jammer genoeg wel altijd gedaan wordt door de zogenaamd objectieve autopers)

Ik ben positief !!  Wink

Profiel  
 
MaestroNL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 27-01-2007

Gepost: 04 maart 2007 03:03 PM
  [ # 2 ]

Ik heb 2 dagen ermee kunnen rijden en ik vind het persoonlijk heel lekker rijden (en ik ben de TipTronic automaat van de BMW 530d gewend). Even wennen met auto-opschakelen, als je geen “schokken” wil voelen tussen de schakelmomenten door dat je even je voet van het gas moet afhalen, maar dat doe je in een normale schakelbak ook Wink
Zeker met de 6 versnellingen verwacht ik zuiniger te kunnen gaan rijden, maar dat moet de praktijk nog gaan bewijzen.

Kortom, ik ben (tot nu toe) ook erg positief!

DS4 HDi 160 Sport Chic
Grand C4 Picasso 2.0i (benzine) Exclusive EB6V

Profiel  
 
wimZ
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 28-12-2006

Gepost: 04 maart 2007 03:11 PM
  [ # 3 ]

Ik heb er inmiddels bijna 10.000 km opzitten icm met de 1.6 Hdi.
In het begin was het erg wennen en moet je van het idee afstappen dat je in een vol-automaat zou rijden.
Het is nl rijden als met een handgeschakelde auto.
De auto schakelt snel op en als je het gas ingedrukt blijft houden voel je dat met flinke schokken.
Door vlak voor het schakelmoment even van het gas af te gaan, net als bij een schakelbak ga je heel soepel en stootloos door de versnellingen heen.
Het is jammer dat in de pers (nu ook weer in de nieuwste Autovisie) de auto het moet opnemen met diverse volautomaten, dit is het niet en zal het ook niet worden.
Ik ben erg positief over de bak, het flipperen gebruik ik zeer weinig, en als ik het al gebruik is dat vooral in een drukke stad omdat de bak anders blijft schakelen.
Ik heb geen spijt van deze aanschaf, mijn vrouw die de auto heel weinig gebruikt moet er nog heel erg aan wennen en hierdoor schokt de auto dus ook veel meer dan bij mij.

GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....

Profiel  
 
Marco99
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 26-02-2007

Gepost: 05 maart 2007 10:54 AM
  [ # 4 ]

Had er voor de proefrit mijn bedenkingen over maar die verdwenen als sneeuw voor de zon na de eerste kilometers. Het laat je op zo’n relaxte manier autorijden. Ik sluit me aan bij anderen die zich ergeren aan de autopers die de C4 Picasso afkraken vanwege deze bak (Autovisie schrijft zelfs dat het een smet werpt op deze auto!!). In de rest van de wereld rijden veel mensen automaat maar hier houden we nog steeds vast aan een handschakelbak want “dan zijn we zelf in control”, wat een onzin. Het verbruikt meer benzine en is verkeersonveilig (1 hand aan stuur). Kortom, we zouden korting moeten krijgen op de BPM voor die EB6V. Maar ja, dat is een politieke kwestie. Overigens denk ik dat de lichte schokjes die je voelt minder zijn bij een zwaardere motor (2.0) dan bij de lichtere varianten (1.6), maar dat is mijn mening.

DS3 Sport Chic 1.6 THP Gris Thorium met Rood dak en Maori Tribal - ATM Chip

Profiel  
 
cor123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 05 maart 2007 01:01 PM
  [ # 5 ]
tilanus schreef:

Ik kom hier vast later nog uitgebreider op terug wanneer ik er echte duurervaring mee opgedaan heb, maar de 3 keer dat ik ermee heb gereden (1 x met 2.0 HDI en 2 x met 1.6 HDI) vond ik het heerlijk.
Natuurlijk moet je er even aan wennen maar ik vond het heerlijk rijden.
Het is gewoon weer een nieuwe soort van transmissie.
Net zo goed als dat je een handbak niet kan vergelijken met een automatische bak, kan je de EB6V ook niet met een van die twee vergelijken. (wat jammer genoeg wel altijd gedaan wordt door de zogenaamd objectieve autopers)

Ik ben positief !!  Wink

Hoi Tilanus,

Ik las dat je zowel in de 1.6 als ook de 2.0 diesel EB6V hebt gereden. Hoe bevalt de 2.0 ten opzichte van de 1.6. Zelf heb ik alleen in de 1.6 diesel gereden maar een 2.0 diesel besteld. Heeft de 2.0 veel meer souplesse?

Grand C4 2.0 HDiF LB EB6V Icare 06-07-2007.
Grand C4 2.0 HDi Icare EGS oktober 2010.
Grand C4 1.6 HDi ETG besteld januari 2015.

Profiel  
 
harryhonda7
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 16-01-2007

Gepost: 05 maart 2007 01:41 PM
  [ # 6 ]

Ik irriteer me ook aan al die tests waarin wordt geadviseerd om toch maar zeker niet die EB6V te nemen, het zou een onding zijn, zonde om op zo’n auto te zetten etc etc.

Was zelf na 3 minuten om, ik vond het heerlijk rijden, in de familie werd ook al gezegd dat ik voor de volle automaat moest gaan want de EB6V zou horten en stoten en inhouden en weet ik wat niet meer, maar vond dat ie toch vlotjes schakelde, met inhalen en dan het gaspedaal diep intrappen schakelt ie vlug een paar versnellingen terug en pikt het dan vlug op. Als je met een handbak een paar versnellingen terug schakelt heb je toch hetzelfde effect dat het schokt en waarschijnlijk erger.
In alle reviews willen ze de EB6V vergelijken met de handbak, maar dat kun je gewoon niet, het is wat dat betreft een nieuwe manier van rijden, en het beviel mij perfect tijdens de proefrit, nu wachten tot ik mijn auto heb Crying or Very sad

Profiel  
 
KAarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 10-11-2006

Gepost: 05 maart 2007 01:54 PM
  [ # 7 ]

Ik rij nu ongeveer anderhalve maand in een 2.0 benzine EB6V. Omdat op het moment van bestellen van mijn C4 Picasso nog geen benzineversie beschikbaar was, heb ik een uitgebreide proefrit gemaakt in een 2.0 HDI met EB6V. Mijn ervaring is dat de diesel het schakelen meer laat voelen dan de met minder koppel behepte benzine uitvoering. Ik ben het met de andere schrijvers eens. Het is in het begin even wennen, maar wanneer je een beetje het gas dosseert bij de schakelmomenten dan gaat het prima. Mijn manier van rijden is hierdoor een stuk rustiger geworden, niet meer dat gejakker in de stad van verkeerslicht naar verkeerslicht. De auto rijdt er echter geenszins langzamer door, wel een stuk zuiniger!Wil je een keer ‘anders’ rijden dan kun je altijd de flippers gebruiken.
Kortom: EB6V, ik wil niet anders meer.

Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Exclusive Gris Aluminium Pack Hifi sinds 17 januari 2007

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 05 maart 2007 04:59 PM
  [ # 8 ]

@cor123

Ik vond het verschil in schakelen niet groot. Het is bijna hetzelfde.
Je moet dan natuurlijk wel even met je voetje van het gas bij schakelen.
Wanneer je dat niet doet, dan schokt de 2.0 wel wat meer vanwege zijn hogere koppel. (dat zijn althans mijn bevindingen)  Wink

Profiel  
 
Berlin.Go.Picasso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 29-12-2006

Gepost: 05 maart 2007 10:08 PM
  [ # 9 ]

Voor!, zoals al gememoreerd niet vergelijken met een automaat. Ik beeld me in dat het schakelen soepeler is geworden na enkele duizenden kilometers, of we gaan er iets beter mee om. Ik gebruik de flippers hooguit om even terug te schakelen bij inhalen of invoegen.
Ik wil nooit meer zonder!

Berlingo I 1.9D (grijs)
Berlingo I 1.6 16V
Beringo II 1.6 16V
Grand C4 Picasso 2.0 HDiF Exclusive EB6V
Grand C4 Picasso 1.6 HTP Exclusive
Grand C4 Picasso 165 HTP Shine

Profiel  
 
Wings of freedom
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 06 maart 2007 02:35 PM
  [ # 10 ]

Ik krijg binnenkort mijn 1.6 HDI Berline met EB6V en zal er dan nog op terugkomen, maar ik heb proefgereden met de Berline en de Picasso, beide met 1.6 HDI 110pk en EB6V. Ik vind het een heerlijk systeem.

Ik heb nu een conventionele (C5 met 2.0 benzine en 4-traps) automaat en het is wel even wennen. Maar je went er snel aan al spoedig kan je er schokvrij mee rijden. De Picasso reed ik zo’n 6 weken na de Berline en ik vond dat het schokvrij rijden toen al beter ging.

Ik ben benieuwd naar mijn eigen dagelijkse ervaringen als ik mijn Berline heb.

Over die autotesten in de zogenaamde vakbladen erger ik mij ook wezenloos. Zo gauw het ook maar iets anders is dan anders is het al niet goed (of het moet een VAG product zijn). Laatst heb ik ook proefgereden met de ‘de hemel in bejubelde’ DSG van Volkswagen en die is ook niet onfeilbaar.

Even niet helemaal EB6V gerelateerd, maar wel Citroën. In de Autoweek van vorige week gaf coureur Sandor van Es de Picasso een negatieve kanttekening mee, want door het vaste stuurhart kwam hij er met zijn vingers tussen.  Shocked Iemand dat probleem al gehad?

Vorig jaar werd hij ook al misselijk in de C6, zwakke maag en onhandig en daar moeten wij op vertrouwen als onafhankelijk blad?

Sorry, moet ik even kwijt. Ik heb de poll ingevuld en sluit mij bij de overige 62% (stand momenteel) aan.

WOF Very Happy

WOF lovecitro


De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4

Profiel  
 
Marco99
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 26-02-2007

Gepost: 08 maart 2007 02:46 PM
  [ # 11 ]
Wings of freedom schreef:

Even niet helemaal EB6V gerelateerd, maar wel Citroën. In de Autoweek van vorige week gaf coureur Sandor van Es de Picasso een negatieve kanttekening mee, want door het vaste stuurhart kwam hij er met zijn vingers tussen.  Shocked Iemand dat probleem al gehad?

Heb ik ook gelezen. Mijn inziens als je je handjes op juiste plekken houdt dan is dat gewoon niet mogelijk, als je semi-populair met je hand door het stuur heen zit, ja dan kan het fout maar daarentegen kan dan aalles wel op die manier uit verband worden getrokken. Of heeft deze meneer lange vingers??

Zag trouwens ook dat Opel een panoramische voorruit heeft ontwikkeld…ook daar zijn ze lyrisch over…..vragen ze bij Opel zo ff dikke 1500 euro voor…..welke auto heeft dat nou ook alweer standaard??  Wink

DS3 Sport Chic 1.6 THP Gris Thorium met Rood dak en Maori Tribal - ATM Chip

Profiel  
 
activa
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 08 maart 2007 03:18 PM
  [ # 12 ]

Toch denk ik dat Citroen er voor moet kiezen om ook een handbak in bv de 2.0 HDi te leveren, ik denk dat de EB6V te veel kopers afschrikt

Profiel  
 
Marco99
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 26-02-2007

Gepost: 08 maart 2007 03:22 PM
  [ # 13 ]
activa schreef:

Toch denk ik dat Citroen er voor moet kiezen om ook een handbak in bv de 2.0 HDi te leveren, ik denk dat de EB6V te veel kopers afschrikt

Vind ik helemaal niet erg….hou het maar beetje exclusief…Citroën toch nu al niet te klagen over de vraag naar de EB6V…..

Zoals ik al eerder schreef, in o.a Amerika is handschakelen absoluut niet populair. dit gaat hier ook steeds meer komen, over 10 jaar is een EB6V (of hoe het dan ook mag heten) gemeengoed…..

DS3 Sport Chic 1.6 THP Gris Thorium met Rood dak en Maori Tribal - ATM Chip

Profiel  
 
Wings of freedom
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 09 maart 2007 01:47 PM
  [ # 14 ]
activa schreef:

Toch denk ik dat Citroen er voor moet kiezen om ook een handbak in bv de 2.0 HDi te leveren, ik denk dat de EB6V te veel kopers afschrikt

Dat zou betekenen dat er nog meer mensen voor een Picasso kiezen en ze kunnen nu de vraag al niet aan.

Toch kan ik mij iets voorstellen bij je opmerking. Mijn broer is 48, heeft al 25 jaar zijn rijbewijs en durft niet in mijn auto (nu nog voor een maandje een C5 automaat en dan een C4 Berline met EB6V) te rijden, omdat hij in een automaat geen controle heeft over de auto is zijn mening.

Onzin vind ik, maar hij doet het echt niet. Mijn oude vader (74 en notabene altijd vrachtwagenchauffeur geweest) rijdt er overigens wel mee.

WOF Very Happy

WOF lovecitro


De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4

Profiel  
 
rymt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 203
Geregistreerd: 29-01-2007

Gepost: 20 maart 2007 08:51 PM
  [ # 15 ]

Ook in de Topgear van april weer een negatief verhaal over de EB6V of halfautomaat zoals ze hem in Topgear noemen. Zowel in de “Drives” van de 5-zits als in de “duurtester” Grand C4 Picasso. Hoe kan het toch dat iedere keer weer een negatieve recentie verschijnt, terwijl hier op het forum de meesten positief zijn en juist voor de EB6V kiezen?

Sinds 17 maart 2012: C4 Picasso 5-zits 1.6 THP EGS Collection, Gris Aluminium met 17” lichtmetalen Sonneberg wielen en panoramadak.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook