Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Hallo Jaybee, als je twijfelt ga dan meteen naar de dealer om het te laten onderzoeken. Er zijn bij meerdere merken problemen met de veren ontstaan. Ook bij de Berlingo diesel zijn gevallen bekend.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 06-01-2007
- C1 Séduction 5 drs
Eindelijk: C3 voorveren terugroepactie
Inmiddels op teletekst:
Citroën roept 30.000 C3’s terug
Mensen met een Citroën C3 krijgen een oproep om hun auto terug te brengen naar de garage. De voorveren zijn niet in orde en kunnen afbreken.
Citroën Nederland roept 30.000 auto’s terug. Dat maakt de importeur vanavond bekend in het VARA-programma Kassa. Dat toonde aan dat de kapotte voorvering wordt veroorzaakt door metaalmoeheid.
Kassa schonk twee weken geleden ook al aandacht aan de problemen met de C3. Toen wilde Citroën Nederland nog niet overgaan tot een terugroepactie. De importeur was toen alleen bereid mensen te compenseren die de voorveren op eigen kosten hadden laten vervangen
Nou, onderwerp kan terug naar waar het hoort, onder C3 dus. Slotje derop, kláár.
Toch mooi dat gefundeerd klagen helpt, jammer dat Citroën niet sneller passend reageerde.
tja, maar de echte problemen worden niet structureel opgelost, begrijp in naar aanleiding van de Kassa-uitzending…
er wordt een schotel bij de veer geplaatst, die vervolgschade beperkt.
maar het breken van de veer los je daarmee niet op, helaas…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Waarom moet Citroen Nederland dit zo op laten lopen tot hetgeen het nu is. Heel slim aangepakt allemaal, het probleem is al tijden bekend, mede getuige het feit dat Engeland en Duitsland een terugroepactie heeft geplaatst. Komt nu allemaal perfect uit nu de introductie van de C3 Picasso aanstaande is. Het imago van de C3 is momenteel niet erg sterk, en de after sales van Citroën zal ook menigeen niet tot de keuze voor het merk kunnen verleiden.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
ach der valt toch weinig aan de veren te zien, bij controle kan het nog goed zijn en een half jaar later kunnen ze nog breken…
kun je ze net zo goed NU vervangen, en de auto’s die al nieuwe veren hebben, krijgen geen terug roep actie word weer een beste gaos
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Dat toonde aan dat de kapotte voorvering wordt veroorzaakt door metaalmoeheid.
Dat los je toch niet op met een schoteltje? Wat een aanfluiting.
Laat ze hun verantwoordelijkheid nemen. Om maar wat te noemen: de enige Golfjes die bekend staan om hun gebroken veren zijn versjonniede Golfjes met zwarte ruiten.
Ich bin ein Breaker
kan nog wat worden….30000 aangetekende brieven. 20000 erachteraan, verrontruste oudere mensen die niet meer durven rijden, een hoop paniek, overbelaste telefoonlijnen, geen onderdelen beschikbaar, en nog veel meer gezeik
waar is de vara mee bezig???
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Assitch schreef:
waar is de vara mee bezig???
Alles voor de kijkcijfers. Pure stemmingmakerij dat soort “consumenten” programma’s.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Een van de redenen waarom ik uit principe niet naar dat soort ‘programma’s’ kijk.
dus conclusie vara wil onrust zaaien bij c3 rijders
een tip als het je overkomt KONTAKT MET EEN CITROEN DEALER OPNEMEN EN NIET ZELF(LATEN)KLUSSEN!!!!dus als er veren breken
de citroen-liefhebber
En wat te doen als je (zoals zovelen) wilt voorkomen dat het je overkomt?
Of wat te doen als je (zoals zovelen) nul op het rekest krijgt bij de reparatie op de vraag of dit een garantiekwestie is?
Ich bin ein Breaker
Er wordt als het goed is een brief verzonden naar C3-rijders met de mededeling of ze in aanmerking komen voor de terugroepactie of niet. Als ze in aanmerking komen voor de terugroepactie worden ze daar voor uitgenodigd.
Zoiets stond in het AD, maar heb het stuk zelf nog niet gelezen. Er wordt een soort extra schotel geplaatst zodat de bestuurder niets merkt aan het rijgedrag bij een gebroken veer.
karel schreef:Dat toonde aan dat de kapotte voorvering wordt veroorzaakt door metaalmoeheid.
Dat los je toch niet op met een schoteltje? Wat een aanfluiting.
Laat ze hun verantwoordelijkheid nemen. Om maar wat te noemen: de enige Golfjes die bekend staan om hun gebroken veren zijn versjonniede Golfjes met zwarte ruiten.
het probleem van het breken los je niet op nee,
maar wel het risico dat de veer doorzakt en daarmee voorkom je extra schade, blijft de auto rijden en kun je geen ongeluk krijgen zoals wordt gezegd in kassa…
ook bij ons is het absoluut niet voorgekomen dat een veer tijdens het rijden op hogere snelheid is gebroken, maar citroen zal absoluut geen risico hiermee willen nemen, aangezien deze verhalen dus blijkbaar wel rond gaan.
ook vindt ik het raar (maar niet onmogelijk) dat de c3 waar de veer van op de snelweg brak volledig bestuurbaar bleef tot aan de vluchtstrook, terwijl onze ervaring is dat als de veer breekt de auto echt niet meer bestuurbaar is… blijf het een vreemd verhaal vinden. maar nogmaals is het natuurlijk niet onmogelijk.
vanuit citroen wordt binnen nu en 14 dagen bij de dealers bekend gemaakt worden welke auto’s onder de terugroepactie vallen en op welke manier dit zal worden gecommuniceerd met de klanten.
tot die tijd zal citroen denk ik alles op alles stellen om uit te zoeken hoeveel auto’s er daadwerkelijk onder het rijden zijn geknapt en van welke auto’s al voorveren zijn vervangen (het kan ook zijn dat wij dit nog mogen doen… )
groetjes mark
de schotels zijn puur voor de veiligheid om hem rijdend te houden…
wij hebben de afdeling terugroepactie’s een mail gestuurd met een methode om de veren te controleren op breuken.
als de veer er toch onder weg is dan kunnen we hem controleren en zal dit voor citroen het voordeel hebben dat we maar 1 keer moeten demonteren indien de veer alsnog breekt…
maar goed tot nu toe nog geen bericht terug hierover.
later meer.
gr. mark
waterman771 schreef:Assitch schreef:
waar is de vara mee bezig???
Alles voor de kijkcijfers. Pure stemmingmakerij dat soort “consumenten” programma’s.
Kennelijk leent dit forum zich niet voor al te kritische uitingen jegens Citroen. Althans, als zelfs de moderator hier een serieus probleem bagetaliseert met “stemmingmakerij”.
Ja, Kassa gaat voor kijkcijfers, ja ook zij moeten geld verdienen.
Maar ook:
Ja, blijkbaar is er een technisch defect aan de C3, en ja het lijkt erop dat Citroen bewust of per ongeluk minderwaardige of inferieure onderdelen heeft gebruikt. Dat maakt dat de C3 een gebrekkig product is. Daarvan was Citroen op de hoogte, maar heeft desondanks gekozen om dat in eerste instantie te ontkennen en in tweede instantie weg te wuiven. Nu wordt er een “lapmiddel” gebruikt om de stemming te sussen; het daadwerkelijke probleem - een verkeerde legering in een serie veren - wordt (vooralsnog) niet opgelost. Citroen kiest voor de makkelijke (lees: goedkoopste) oplossing. Helaas is die oplossing niet in het voordeel van klanten en dus heeft dat reputatieschade en onrust tot gevolg.
Dat valt alleen Citroen te verwijten, Kassa kan je alleen verwijten dat ze daar aandacht aan besteden, Kassa heeft het probleem niet veroorzaakt.
Wat nog veel erger is, is dat Citroen in Nederland het blijkbaar liever op individuele problemen laat aankomen en niet de verantwoordelijkheid neemt om een gebrekkig product uit de markt te nemen; iets dat ze in ieder geval hebben geprobeerd wel te doen in Groot Brittanië en Duitsland.
Blijkbaar gokte Citroen NL erop dat citroenrijders zich kritiekloos laten afschepen met een onzinverhaal. Het feit dat dit forum daar zo laconiek over doet geeft eens te meer aan dat ook dit forum niet de hand durft te bijten die haar voedt; dat is niet echt dapper.
Als Citroen het belangrijker had gevonden dat er veilige auto’s en tevreden klanten waren, dan had Vara’s Kassa geen onderwerp voor uitzending gehad. Citroen heeft blijkbaar de bekende kansberekening gemaakt:
De schade (voor Citroen) van een recall (A); De kans op een ongeluk als gevolg het defect (P); De kosten agv. aansprakelijkheidsstelling van de individuele schade door het defect (C).
Indien A > PxC, dan geen recall!
Dus niet de vraag “Waar is Kassa me bezig?”, maar de vraag “waar is Citroen mee bezig?” is relevant.
Groet,
JeroenM
Binnenkort ex-citroenrijder