Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Vandaag ben ik weer met mijn Xantia naar de garage geweest. Er moest een nieuwe stuurkogel op en ik had gelijk gevraagd of ze konden kijken waar de auto nou olie lekt.
Nou waar niet kan ik beter zeggen. Olie komt uit beide krukaskeerringen uit een nokkenaskeerring en de carterpakking lekt. .
Opzich is de auto nog mooi en hij rijdt verder prima. Hij tril alleen wat, maar dit is een bandenkwestie volgens de garage. Inruilen is geen optie want ik heb de centen niet. Verkopen is ook onmogelijk en ik moet dan veel te veel afschrijven en ik wil wel graag Citroen blijven rijden.
Een optie is om er een andere motor in te lepelen, maar toen bedacht ik me dat ik deze er ook wel uit kon halen en gewoon nieuwe keerringen monteren en weer terug kan plaatsen. Neem ik gelijk de distibutieriem mee. Citroen23 en wyedema willen wel helpen dus dat scheelt een stuk. Ik hoop dat het me dan gegunt is er een paar jaar mee te rijden.
Nu heb ik wat vragen en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Het gaat om een Xantia 2.0i break automaat.
1 de auto heeft airco. Hou kan ik het koude middel eruit halen en waar kan zoiets naar toe?
2Waar moeten we op letten bij het uitbouwen?
3 heeft iemand dit eerder gedaan en kan diegene mij vertellen hou het bij hem/haar gegaan is?
Gaande weg zal ik nog wel meer vragen tegenkomen maar eerst deze maar en vraag 1 is voor mij het belangrijkste.
alvast bedankt
Stuur me even per PB alle gegevens van je auto zoals type, bouwjaar, opties en vooral MOTORCODE!
Ik zal eens kijken wat ik op kan diepen over uit- en inbouwen wat niet al in de Haynes staat!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ga naar http://www.hbase.nl, voer je kenteken in en kopieer en plak de gegevens van je auto eens hier.
Jos van der Voort
Dit draadje ga ik volgen
Ik vind het een moedig besluit om zo een operatie te ondernemen.
Ik hoop dat de Xant er weer helemaal bovenop komt!
Een 2.0 automaat met airco…. heerlijk!!!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
ZX-Enschede schreef:Ga naar http://www.hbase.nl, voer je kenteken in en kopieer en plak de gegevens van je auto eens hier.
CITROEN XANTIA 2.0 BREAK MOT.RFX 1998CC 89KW gaat om RJ-LN-55
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
Interessante site trouwens dat hbase.nl ,met prijs indicatie.
Helaas geen info van mijn GS
Groeten
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
René van Maren schreef:Dit draadje ga ik volgen
Ik vind het een moedig besluit om zo een operatie te ondernemen.
Ik hoop dat de Xant er weer helemaal bovenop komt!
Een 2.0 automaat met airco…. heerlijk!!!
Geld ook voor mij :d (Als het mag wil ik wel eens komen kijken )
Re: Xantia motor uitbouwen Tips gevraagd.
Peteryed schreef:1 de auto heeft airco. Hou kan ik het koude middel eruit halen en waar kan zoiets naar toe?
2Waar moeten we op letten bij het uitbouwen?
3 heeft iemand dit eerder gedaan en kan diegene mij vertellen hou het bij hem/haar gegaan is?
Gaande weg zal ik nog wel meer vragen tegenkomen maar eerst deze maar en vraag 1 is voor mij het belangrijkste.
alvast bedankt
Wel maf dat ie zowat door alle keerringen lekt. Hoe is de carterventilatie van je blok? Niet verstopt of afgesloten? Ik zou dat ook eens goed checken, want het is een beetje lullig als die keerringlekkage een gevolg daarvan is. Dan begint ie na die operatie weer opnieuw te lekken.
Je vragen:
punt 1. Maak de aircopomp los en hang em op aan de radiatorbalk ofzo iets. Kun je prima omheen werken en de pomp gewoon aangesloten laten. Geen probleem dus.
punt 2. Sja, waar moet je niet op letten. Het is natuurlijk wel een aardige klus. Maar als je een haynes en vraagbaak bestudeert van te voren of ee ervaren man erbij hebt kun je wel een eind komen. Goede voorbereiding is wel het halve werk. Let er wel op dat je in de haast en vuur van de klus geen concessies doet waar je later spijt van kan krijgen. Bijv. iets terugmonteren omdat je de zaak weer werkend wilt hebben die avond.
punt 3. Motoren uitbouwen heb ik onderhand vaak zat gedaan. Zorg dat je voor je begint het benodigde speciale gereedschap bij de hand hebt (fuseekogeltrekker, dop 35+sleutel voor de aandrijfasmoer, motortakel met juiste kabels). De krukaskeerring aan vliegwielzijde is een bitch om goed terug te plaatsen. Ik heb het een paar keer gedaan en telkens begon ie toch weer iets te lekken. Teveel voor het mooie en te weinig om de zaak er speciaal los voor te halen. Ik zou zorgen dat je dat ding precies volgens werkplaatsinstructies met het juiste gereedschap terugplaatst.
De nokkenaskeerring en krukaskeerring aan distr. zijde zijn wat minder lastig omdat ze veel kleiner zijn.
Het is wel een aanrader om de distributie ook aan te pakken.
Check als je de bak eraf hebt of ie alleen lekt bij de keerring of ook tussen het onderblok en de hoofdlagerschaalafdichting.
Evt. kun je ook nog de klepseals doen.
Verder is het geen operatie waarvoor het blok er perse uit moet.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Hier is vast wat. Ik ga kijken of ik nog meer kan vinden.
<EDIT>Ik zie dat het wat klein uitvalt. Stuur me even een PB met je emailadres</EDIT>
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:De Carter ontluchting zijn toch de twee slangen bij de vuldop. De ene loopt naar de lucht inlaat de ander naar de injectie :
Sja.. ik weet niet in detail hoe dat zit bij een Xantia. Volg de olievuldop, zou ik zeggen. Check eronder of het een smerige zooi is en of er veel wind uit komt bij draaiende motor. Persoonlijk vind ik het wel merkwaardig dat je blok uit alle gaten en kieren olie lijkt te lekken. Da’s toch niet zo gebruikelijk voor een 8/9 jaar oude Xantia ofwel? Daar probeer ik eigenlijk een logische verklaring voor te vinden.
Edit: gaat die andere niet de broodtrommel op het kleppendeksel in? Dan gaat ie waarschijnlijk gewoon naar je kleppendeksel toe.
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
Peteryed schreef:
De Carter ontluchting zijn toch de twee slangen bij de vuldop. De ene loopt naar de lucht inlaat de ander naar de injectie
Sja.. ik weet niet in detail hoe dat zit bij een Xantia. Volg de olievuldop, zou ik zeggen. Check eronder of het een smerige zooi is en of er veel wind uit komt bij draaiende motor. Persoonlijk vind ik het wel merkwaardig dat je blok uit alle gaten en kieren olie lijkt te lekken. Da’s toch niet zo gebruikelijk voor een 8/9 jaar oude Xantia ofwel? Daar probeer ik eigenlijk een logische verklaring voor te vinden.Edit: gaat die andere niet de broodtrommel op het kleppendeksel in? Dan gaat ie waarschijnlijk gewoon naar je kleppendeksel toe.
Die carter ontluchting zat ook daar (bij de broodtrommel) bij mijn zx volcane, die was toen destijds verstopt geraakt!
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:Ik heb het ooit een gevraagt met mijn XM die zoog de olie dop aan. Dat is met de Xantia niet zo.
Als ik je goed begrijp zou er dus lucht moeten komen uit de vulopening?
Het is inderdaad erg raar dat uit alle gaten olie komt. Het komt niet uit de peilstok opening overigens.
Trek die slang vanaf de olievuldop naar de luchtinlaat eens los. Maak de olievuldop los en kijk of er dan wind uit komt met draaiende motor.
Normaal moet de motor idd iets zuigen aan die carterventilatie slang. Er zit altijd heel iets onderdruk na het luchtfilter en voor de gasklep.