Hai, ik kom maar weer eens om advies vragen, daar ik gisterenavond weer eens langs de kant van de A20 stond!
Misschien zijn het twee losstaande problemen, ondanks dat ze allebei tegelijk speelde. Ik heb geen idee….
Na de APK van vorige week, waar ook van alles is vervangen, haperde de motor opeens, hij pakte het wel weer op en reed dan normaal. Auto heeft daarna een paar dagen stil gestaan door gezellig weekendje Parijs. ‘s Avonds reed ik normaal weg, maar na ongeveer 10 min ging het op de snelweg mis, hij haperde en kon geen snelheid meer maken, het leek wel of er iets in de weg zat.
Met spoed weggesleept, stond nogal gevaarlijk. De wegenwacht heeft gekeken en vond niks, hij reed weer normaal. Volgende dag naar de garage gereden, wat hij ook weer normaal deed. Garage heeft er in gereden en kon ook niks vinden. Ik begreep wel dat ze de verdeelkap hebben vervangen.
Nu net angstvallig naar huis gereden, maar hij reed als een zonnetje.
Wel geeft hij in lange of erg scherpe bochten nog steeds (niet frequent) drie waarschuwingslampjes. Blijkbaar was de garage dit niet opgevallen, wel raar bedenk ik me nu.
1. stop
2. waterniveau (is in orde)
3. het uitroeptekentje
Zonder bochten geeft hij niet deze waarschuwingslampjes. Iets om zorgen over te maken?
Groet Lidewij
DU VIN, DU PAIN DU CITROEN…
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Waarschijnlijk een laag niveau van 1 van de vloeistoffen.
Zet alles eerst goed op pijl en probeer dan nog eens. Vermoedelijk is het dan over.
Waarschijnlijk zal het oliepijl laag zijn van de motor
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Dat zijn vast bochten naar rechts? Dan wordt alle olie in je blok één kant op geduwd door de centrifugaalkrachten, waardoor je oliepomp niet meer genoeg aanzuigt en je een oliedruk waarschuwing krijgt. De oliepomp zit rechts, vandaar. Bij een bocht naar links is het geen probleem.
Althans da’s mijn mening. Ik heb het zelf ook Toch maar eens de oliepomp laten reviseren of een nieuwe kopen…
Bedankt voor het advies, ik zal inderdaad de olie bijvullen, hopelijk lost dit het probleem op. Ik krijg af en toe wel hoofdpijn van deze wagen, kom ook steeds meer tot de conclusie dat BX rijden fantastisch is, maar dat jezelf wel enige kennis en handigheid moet hebben. Elke keer naar de garage is ook wel financieel ingrijpend.
Als ik zo terug denk, zijn het de bochten naar links….
Gr Lidewij
DU VIN, DU PAIN DU CITROEN…
Maar dit alles (waarschuwingslampjes) heeft niks te maken met het opeens slechter rijden.
Ik adviseer je om eens de accupool een kwartiertje af te koppelen om de ECU te resetten…..baat het niet, schaden doet dat ook niet.
Als je zeker bent dat het niveau van koelwater, LHM en motorolie op peil is, moet je die waarschuwingslampjes maar voor lief nemen…behalve ntuurlijk als rechts onderin het kleine gele, laat staan rode lampje gaat branden….dan heb je een (bijna) kokende motor.
Accupool en ECU resetten? ik ben een echte ‘vrouwelijke’ leek, maar wel welwillend om te leren
Wat bedoel je precies?
DU VIN, DU PAIN DU CITROEN…
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Als je een kwartiertje de min-pool van de accu eraf haalt, dan is de ecu (motor computer) gereset. Het komt wel eens voor dat storingen dan verdwenen zijn
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
super! die taal begrijp ik!
DU VIN, DU PAIN DU CITROEN…
Nog een vraagje ops:
Niveau LHM? Koelvloeistof en olie weet ik te vinden maar LHM zegt mij niks.
DU VIN, DU PAIN DU CITROEN…
Oke….de PLUS-pool mag trouwens ook hoor.
Of allebei, als je niet weet welke dat zijn.
Hopelijk ben ik zo duidelijk genoeg
LHM….dat is het *bloed* waar je BX als het ware op veert, remt en evt de stuurbekrachtiging van krijgt….zit in de groene vat linksvoor.
Nu moet je dat kunnen zien door hem in de hoogste stand te zetten (die hendel tussen je stoelen in helemaal naar achteren) en dan moet dat rode peilstokje in dat glazen buisje nog tussen de 2 streepjes in staan….MAAR, die willen nog weleens vast zitten en dan denk je dat het wel op peil is, maar het is wellicht niet zo.
Gewoon 1 liter LHM erin gooien (kan er nog wel bij) dan weet je zeker dat het peil wel goed is….door het rubber dopje met die slangen eraf te halen en dan wel goed mikken.
Volgens mij moet dat wel lukken + en -
Morgen laat ik het je weten!
Gr Lidewij
DU VIN, DU PAIN DU CITROEN…
prontoli schreef:Nog een vraagje ops:
Niveau LHM? Koelvloeistof en olie weet ik te vinden maar LHM zegt mij niks.
LHM is de groene olie die ervoor zorgt dat je Bx kan veren, remmen en dat je stuurbekrachtiging heeft.
Als je onder de motorkap kijkt zie aan de linker kant een grote groene stalen pot met een kijkglaasje er bovenop.
Start de motor van de BX en zet de hoogtestand (naast de handremhandel) in de hoogste stand. Als de BX hoog op z’n pootjes staat moet het merktekentje in het kijkglaasje tussen de twee streepjes staan.
Zit het merktekentje onder het onderste streepje, dan moet er wat LHM bij.
Deze olie kan je kopen bij de pompstations (afzetters) en automateriaalzaken. Gooi er niet teveel in want da’s ook niet goed.
Succes!!!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:prontoli schreef:Nog een vraagje ops:
Niveau LHM? Koelvloeistof en olie weet ik te vinden maar LHM zegt mij niks.
LHM is de groene olie die ervoor zorgt dat je Bx kan veren, remmen en dat je stuurbekrachtiging heeft.
Als je onder de motorkap kijkt zie aan de linker kant een grote groene stalen pot met een kijkglaasje er bovenop.
Start de motor van de BX en zet de hoogtestand (naast de handremhandel) in de hoogste stand. Als de BX hoog op z’n pootjes staat moet het merktekentje in het kijkglaasje tussen de twee streepjes staan.
Zit het merktekentje onder het onderste streepje, dan moet er wat LHM bij.
Deze olie kan je kopen bij de pompstations (afzetters) en automateriaalzaken. Gooi er niet teveel in want da’s ook niet goed.
Succes!!!!
Okee, Bram was me al voor met de uitleg!!!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Te laat !!
Vergat er nog bij te zeggen dat je de motor wel moet laten draaien….met motor uit heeft het weinig zin om de hendel in de hoogste stand te zetten.
En ach…..als ik het niet zeker wist v.w.b. dat LHM peil….deed ik er niet moeilijk over hoor….1 liter erbij kan dat vat wel hebben.
Bram schreef:Te laat !!
Ach, beter laat dan nooit!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
ik zal inderdaad de olie bijvullen
Vast ten overvloede hoor maar niet zomaar olie erbij flikkeren natuurlijk. Teveel is ook slecht.