Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
de voorbollen zijn allebei van het niet meer kunnen lekken type ( met kevlar ? ) en hoefden allebei dus niet gevuld te worden.
Lijkt mij echt heeeeeeeeeeul bijzonder dat die man een verschil kan voelen. Maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit!
De bon van het wisselen van de rincage met LHM heb ik geloof ik ook nog wel ergens, ik zal eens in mijn papierberg klimmen.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
klinkt niet zo slecht toch?
Ik heb begrepen dat het klopt dat een XM door het type ophanging niet alle oneffenheden weg kan strijken…
Ze zijn gevoelig voor klinkers en ribbels op de weg.
De XM is voor mij ook mn eerste bollengeveerde auto en heb dus ook geen vergelijking.
Heb wel een paar keer in een BX gereden, die zijn een stuk lichter en gaan net iets makkelijker met drempels en klinkers om.
Ook zal een DS veel soepeler zijn, banden hadden toen hogere wangen en harde vering was nog niet in de mode.
Ik heb wel gemerkt dat Michelin rubber soepeler is dan een ander merk wat ik er eerst onder had liggen.
Ligt er Michelin onder, is de bandenspanning niet te hoog?
eXaMple schreef:de voorbollen zijn allebei van het niet meer kunnen lekken type ( met kevlar ? ) en hoefden allebei dus niet gevuld te worden.
Lijkt mij echt heeeeeeeeeeul bijzonder dat die man een verschil kan voelen. Maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit!
De bon van het wisselen van de rincage met LHM heb ik geloof ik ook nog wel ergens, ik zal eens in mijn papierberg klimmen.
idd dit is niet waarneembaar zonder apparaat maar ik ken de garage en weet dat ze weleens onzin verkopen
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Bandenspanning zou idd iets te hoog kunnen zijn want die banden zaten eerst onder mijn break en we hebben ze opgepompt tot 2.4 rondom..
good thinking!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
gompy58 schreef:Ries schreef:Nou ja, €114 voor een inspectie en olie en een half uur werk lijkt wel wat veel, maar het kan erger.
1 ding vind ik wel gek, dat hij de bestuurdersbol stugger vindt dan de bijrijdersbol.
Hoe heeft hij dat bepaald, gewoon door een proefrit?
Dan vind ik dat knap van hem…ik weet dat het erger kan. Ik viel meer over dat lampje van 70 cent dat perse nog even contant moest worden afgerekend. Heb daar al menig eurootje gebracht, soms mag je danbest wat geven als dealer.
wat die stugge bol betreft, hij gaf aan dat hij het idee/gevoel had dat die wat stugger was. Merkte hij op met indrukken in de garage met lopende motor. Niet tijdens het rijden
Dan zou dat wel kunnen, ik had hetzelfde met bollen met ongelijke drukken (waarschijnlijk).
Zodra ik de voorzijde inveerde door op de bumper te drukken ging dit niet gelijkmatig, de ene kant veerde dieper door dan de andere kant, en de auto rolde daardoor over zijn lengte-as.
Heb net het Chyparse draadje gelezen. Lijkt me een plek waar ik sowieso eens moet gaan kijken. Lijkt me wel handig om te weten hoe dat bollen systeem nu echt helemaal in elkaar zit. Dan kan ik iig enigzins zelf beoordelen of er iets aan de hand zou kunnen zijn op welk moment dan ook.
En yep Example, ik ben dik te vreden met mijn aankoop!! HEt aanrijden bij de dealer was ook meer even een algemene check.
Het is wel heel erg wennen met de omvang, inparkeren moet in opnieuw leren, dat wel, maar het is heerlijk rijden. Heb ook een beetje het gevoel dat ik me nu moet gedragen in het verkeer ops:
Op de snelweg reageeert de motor perfect en ligt ze ook heerlijk op de weg.. rustig 120 en als ik wil beetje gas erbij en zo naar 140-150. geen centje pijn.
Vandaag is de Xm ook bij de blauwe broerders ingewijd….
Prent van 75 euro ivm gordel. Enneuh meneer, hoe kan dat , we komen uw auto niet tegen in het verzekeringsregister…
Voorlopige dekking meneer… volgende week is de dame allrisk verzekerd ( voor slechts 35 eurootjes per maand!)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Hai gompy58
Kom je dan ook 24 maart naar chyparse? Daar wordt een uitleg gegeven over het hydrauliek en veer systeem. 10:00 te almere!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
probleem opgelost, achterste ene bol is vervangen…
heb dat laten doen in de garage voor 40 euro!!
ze hebben er met 3 man aan gesakkerd.
Dirk Deschuyffeleer in Lennik, Belgie. goede garage, ik heb zelf eraan mogen werken op zijn brug!!
maar nu heb ik de indruk dat hij enkel zacht veert op hoge opstakels, maar de kleine putjes voel ik wel erg.
dus drempels neemt hij als een boot maar kleine oneffenheden voel ik
dan weer meer…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
En zo hoort het te zijn, zo werkt het in de praktijk. Niks aan de hand lekker gaan zweven.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
eXpelliarMus schreef:En zo hoort het te zijn, zo werkt het in de praktijk. Niks aan de hand lekker gaan zweven.
Is dat wel zo? Als mijn XM er zin in heeft vlak na het gymnastieken, zweeft hij ook over ribbels en klinkers. Na een dag is dat weer over en stuiteren we weer over diezelfde klinkers met dezelfde snelheid. En dat na 2500 km spoelolie. Grotere hobbels gaan prima. Het systeem moet dus pefect schoon en in topconditie zijn, dan zweeft het over alle oneffenheden, het moet dus wel kunnen.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
en zo heb ik ook de indruk dat bij snelheden vanaf 30km/u hij stugger wordt. en als ik parkeer dan is het net een boot in dompelend water…
zou ik mijn comfortbollen dan wat laten opboren?
is dat normaal? ik dacht dat hij enkel in sportstand ging bij hoge snelheden en veel gas…? en hoe weet je in welke stand je staat…?
misschien kan ik alle electrokleppen eens met een led verbinden en ze aan mijn dashboard hangen, dan zie ik perfect wat er gebeurt onderweg…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
JanO schreef:eXpelliarMus schreef:En zo hoort het te zijn, zo werkt het in de praktijk. Niks aan de hand lekker gaan zweven.
Is dat wel zo? Als mijn XM er zin in heeft vlak na het gymnastieken, zweeft hij ook over ribbels en klinkers. Na een dag is dat weer over en stuiteren we weer over diezelfde klinkers met dezelfde snelheid. En dat na 2500 km spoelolie. Grotere hobbels gaan prima. Het systeem moet dus pefect schoon en in topconditie zijn, dan zweeft het over alle oneffenheden, het moet dus wel kunnen.
groet, Jan
Je moet gewoon zorgen dat je die hydractiefmeuk overbrugt, werkt toch de helft van de tijd niet.
Kan zo worden aangepast.
Jouw probleem zit hem denk ik niet in de veerbollen. Het lijkt of de XM steeds in de sportstand blijft staan. Onder de 30 km/u springt de vering altijd op soft, net als bij het openen van een deur, ongeacht de sportstand. Jouw snelheidssensor doet het dus in ieder geval goed. De elektroklep (serie 1 heeft er maar één) doet het dus ook, want hij verspringt wel van sport naar auto vv. Je zult het dan bij de andere sensoren of de ecu moeten zoeken. Ik zal straks twee documenten op m’n server zetten waarin alles uitgelegd word.
Een ledje ter controle van de elektroklep is eenvoudig aan te sluiten op de twee gele draden aan het stekkerblok achter de rechter voorveerbol. Daar vlak onder zit een rubberdop in het schutbord en kom je met je draad ergens onder het dashboardkastje uit. Foto hiervan op mijn site, onder ‘aanpasingen’.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
@ Ries,
Ook zonder hydractiefmeuk kun je last hebben van een vervuild systeem en daardoor stroeflopende hoogteregelaars ed. Als helemaal niks meer lukt kunnen we er altijd nog een grote BX van maken…
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
en als ik die snelheidsmeter nu loskoppel dan zweef ik toch als gek, als dat niet leuk zal zijn. kan het kwaad?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht