Beste mede-forummers,
Ik vraag mij reeds geruime tijd af hoe ik het motorvermogen van mijn ZX 2.0i Volcane simpel en vooral VEILIG kan laten verhogen, zonder me daarvoor blauw hoeven te betalen. En daarbij mag het brandstofverbruik liefst niet toenemen, doch eerder dalen, indien mogelijk.
De ingreep zou sowieso door mijn garagist worden uitgevoerd.
Wat zijn de mogelijkheden?
Indien jullie verwijzen naar nieuw te plaatsen onderdelen, gelieve dan meteen te vermelden waar deze te verkrijgen zijn.
Alvast hartelijk dank voor de reacties!
ZX & CX 4 ever!
ZX-Cruiser schreef:Makkelijkst en goedkoopst is een ander blok met meer vermogen erin lepelen denk ik, 16V of een Turbo CT blokje.
uitaraard kun j eook gaan voor een 3.0 V6 blok.
Ergens in de Uk rijd er een tje daarmee rond weet niet meer hoe het zat met zijn acceleratie, maar geloof dat het tot inde 5e versnelling contineu doorspoot .
Is dat ongeveer wat je in gedachte hebt
leuk deze antwoorden maar erg kostbaar in belgie
gaat het hier nog om een standaard zx want dan kan je bijv een luchtfilter en andere uitlaat toepassen dan heb je al iets vermogens winst
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
wat geen vermogen opleverd maar wel meer prestaties en geen geld kost is het volgende:
Haal alle overbodige dingen uit en van je auto
denk het eerst aan:
- trekhaak
- reserve band
- overbodige rotzooi in de auto
- krik
- vloermatjes
gewoon zo licht mogelijk maken
dan een open luchtfiltertje en uitlaatje wat al gezecht is en dan zul je best verschil merken behalve in de portomonee
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:wat geen vermogen opleverd maar wel meer prestaties en geen geld kost is het volgende:
Haal alle overbodige dingen uit en van je auto
denk het eerst aan:
- trekhaak
- reserve band
- overbodige rotzooi in de auto
- krik
- vloermatjesgewoon zo licht mogelijk maken
dan een open luchtfiltertje en uitlaatje wat al gezecht is en dan zul je best verschil merken behalve in de portomonee
allemaal erg leuk maar niet erg zinvol
band en krik moeten gewoon in een auto zitten
Tja, maar erg veel scheelt het niet, en mocht het nodig zijn verwissel ik liever zelf een bandje dan dat ik op de ANWB moet wachten.
Zo kun je ook wel
- je koelvloeistof/olie/ruitenwisser op het minimum peil houden
- je tank nooit voller dan 1/4e tanken
- geen geluidsinstalatie (die speakers zijn zwaar!) nemen
- een kleinere accu inbouwen
Verder geen passagiers meenemen en zo min mogelijk kleren aandoen
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
het complete interieur kun je er dan nog uitslopen, alleen de bestuurdersstoel, de pedalenbak en het stuur laten zitten, alle bekleding eruit trekken. de ruiten eruit slaan en vervangen voor plexiglas en een bladblazer op je luchtfilter zetten! dan heb je alleen de extra peut voor de bladblazer die erbij komt maar dan heb je een rap beestje hoor!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Alle sierstrips, wieldoppen e.d. kunnen er dan ook nog af, en je kan je oude motorkap gebruiken om een mal te maken voor een glasvezel kopie, dat scheelt ook weer gewicht. Typeplaatjes is ook extra gewicht, en het dashboard is eigenlijk ook niet nodig om te rijden.
Als je al deze maatregelen uitvoert zal je toch zeker wel 100 a 200 kg van het voertuiggewicht af kunnen halen, en dan wordt ie echt een stuk rapper op de acceleratie . Met die bladblazer zou ik nog wel een beetje uitkijken, dat is nl gewoon supercharger, en dan kan ie best gaan pingelen…
Oh ja, het echte antwoord op je vraag is dat wat je wilt niet kan. Als je echt meer vermogen wilt (ipv de paar pk van b.v. een open luchtfilter en katalysator er onder uit slopen), dan kost het geld. Hoe dan ook. Als je rustig blijft rijden (het nieuwe vermogen dus niet gebruikt), dan wordt ie wel ietsje pietsje zuiniger
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Ik denk dat antwoord is wat je horen wil, te vinden is in het opschroeven van je ECU.
ZX 1.8T heeft me er laatst wat info over verschaft. Wellicht kan je hem een PB sturen.
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Hartelijk dank voor de reacties!
Ik moet zeggen dat sommigen onder jullie echt wel creatief bezig zijn…
Maar ik dacht zelf ook in de richting van chiptuning en dergelijke.
Sommige advertenties beloven dingen die toch heel mooi zijn, nee?
Heeft niemand daar enige (liefst positieve) ervaring mee?
ZX & CX 4 ever!
Hartelijk dank voor de reacties!
Ik moet zeggen dat sommigen onder jullie echt wel creatief bezig zijn…
Maar ik dacht zelf ook in de richting van chiptuning en dergelijke.
Sommige advertenties beloven dingen die toch heel mooi zijn, nee?
Heeft niemand daar enige (liefst positieve) ervaring mee?
ZX & CX 4 ever!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
162pk aan de wielen? Dat vind ik dan nog heel respectabel moet ik zeggen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:162pk aan de wielen? Dat vind ik dan nog heel respectabel moet ik zeggen.
Ik weet dat er verschil zit tussen sec motorvermogen en vermogen aan de wielen maar waar zit verschil dan precies in?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
ZX-Enschede schreef:sans-pareil schreef:162pk aan de wielen? Dat vind ik dan nog heel respectabel moet ik zeggen.
Ik weet dat er verschil zit tussen sec motorvermogen en vermogen aan de wielen maar waar zit verschil dan precies in?
Aandrijfassen-weerstand?
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
majestic3jay schreef:ZX-Enschede schreef:sans-pareil schreef:162pk aan de wielen? Dat vind ik dan nog heel respectabel moet ik zeggen.
Ik weet dat er verschil zit tussen sec motorvermogen en vermogen aan de wielen maar waar zit verschil dan precies in?
Aandrijfassen-weerstand?
Weerstand in de versnellingsbak, verliezen in de overbrenging.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste