Ola,
Vorige week reed ik op gepaste afstand achter een haastige VW Polo. Vlak bij een tramhalte knalde deze enthousiast op zijn voorganger. Alleen blikschade gelukkig.
Ik kon op tijd remmen maar kon verder geen kant op: links het perron, rechts een rij geparkeerde auto’s. Maar ja, je hebt een XM hé? Dus ik zet ‘m in de hoogste stand, hobbel voorzichtig over het perron heen, en rij over de rails langs de onheilsplek. Tot zover niets aan de hand.
Nu begonnen vandaag mijn dashboardlampjes opeens te knipperen, vooral bij het nemen van een helling.
Natuurlijk eerst de olie gecheckt, die stond mooi op niveau. Toen viel me op dat het LHM-paddestoeltje erg laag stond. Ik loop rond mijn auto en zie olie druppelen bij het linkervoorwiel. Er bleek een slangetje geknapt:
Waarschijnlijk gebeurd bij het oversteken van het perron. Het ziet ernaar uit dat dit de enige schade is, dus dat valt erg mee. Ik heb hier een paar vragen over:
[list]Wat is dit voor slangetje?
Ik heb de rest van het slangetje weer op de leiding geschoven, is dit afdoende “reparatie”?
Is het verantwoord om zo een dagje door te rijden?
Waar kan ik LHM kopen in regio Den Haag?
Kan ik dat zomaar in het reservoir kieperen of zijn daarvoor aanvullende handelingen nodig?[/list:u]Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden en inzichten.
op zicht dat perron is denk ik niet de rede,maar oudedom
lhm kan je bij de dealer kopen of groothandel
als je de slang er weer op heb gedewt en je rijdt verder kan je wel even zo blijven rijden zolang je alles maar in de gaten hou
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Is idd retour slang van de voorste veerpoot als je dit er weer op gezet hebt kan je gewoon weer door rijden geenprobleem, het geeft wel aan dat idd het slangetje verdroogd of hard is geworden vervangen dus, lhm kan je idd bij de dealerd maar ook bij een benzinestation kopen liefst een total.
Bij de dealerd kan je zo’n retourslangetje halen kost ongeveer 15euro +slangklemmetje, het retourslangetje kan ook met tyripe vastgezet worden. dit klusje is zelf te doen hoor is ff pielen, als je het orginele klemmetje gebruikt heb je wel een langenijptang of iets dergelijks nodig. Succes
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Maar voorlopig niet de hoogste stand gebruiken , anders floept je slangetje er weer uit , totdat je `m gemaakt hebt !
Zet de nieuwe wel exact op de oude plek , anders gaat `ie lekken .
En dat vastmaken is inderdaad een k*t klussie met de officiële beugelklem , is me uiteindelijk wel gelukt met de nodige tangetjes en trucjes .
Ik heb de retourslang op de plaats waar `ie aansluit op je schokdemper eerst met elekticiteitskabel vastgeklemt , een paar keer er om heen en dan vastdraaien , kan ook nog beter met tie-wraps idd !!
Daarna wordt het een stuk makkelijker om de officiele klem er om te doen .
Succes , kwartiertje werk !
XM TCT Ambiance`94
Maar voorlopig niet de hoogste stand gebruiken , anders floept je slangetje er weer uit , totdat je `m gemaakt hebt !
Zet de nieuwe wel exact op de oude plek , anders gaat `ie lekken .
En dat vastmaken is inderdaad een k*t klussie met de officiële beugelklem , is me uiteindelijk wel gelukt met de nodige tangetjes en trucjes .
Ik heb de retourslang op de plaats waar `ie aansluit op je schokdemper eerst met elekticiteitskabel vastgeklemt , een paar keer er om heen en dan vastdraaien , kan ook nog beter met tie-wraps idd !!
Daarna wordt het een stuk makkelijker om de officiele klem er om te doen .
Succes , kwartiertje werk !
XM TCT Ambiance`94
citroenc2 schreef:als je de slang er weer op heb gedewt en je rijdt verder kan je wel even zo blijven rijden zolang je alles maar in de gaten hou
Ging idd goed vandaag. Half flesje LHM van de Shell erbij gefilkkerd en madame was weer tevreden. Zal er morgen een nieuw slangetje opzetten, lijkt me ook geen monsterklus.
Iedereen bedankt voor de reacties!
Zo, vandaag een verse retourslang gekocht en vervangen. Dit is de boosdoener dus:
Was idd flink verdroogd. Het vervangen was vrij simpel (ca 15 minuten):
[list]Wiel eraf
Oude slang losmaken. De ene kant kun je gewoon van de leiding trekken. Rond de veerpoot zit hij vast met een beugeltje. Kijk goed hoe het beugeltje zit en trek het dan los met een tangetje
Nieuwe slang plaatsen. Ene uiteinde om olieleiding schuiven. Andere eind heeft een zeshoekige kop met een vloeistofkamer (zie foto), deze moet goed over het doorvoergat in de veerpoot vallen. Plaats van het doorvoergat kun je op de tast vaststellen
Sla het nieuwe beugeltje eromheen. Trek hem aan met een kniptang: je kunt het omgevouwen uiteinde dan zo over het opstaande richeltje trekken. Beugeltje zekert zichzelf met weerhaken[/list:u]Daarna ff de motor laten draaien en kijken of het niet lekt.
GOEGEDAAN Jochie !
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Precies zo boelde ik het ook, goed man.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “