Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Voor wie nog nooit in Kleppie heeft gereden:
Rijdt namelijk errug goed!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Alcyone schreef:Voor wie nog nooit in Kleppie heeft gereden:
Rijdt namelijk errug goed!
Kan ik alleen maar beamen!
En ik denk nog steeds met een glimlach terug naar de achteruit
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Alcyone schreef:Voor wie nog nooit in Kleppie heeft gereden:
Rijdt namelijk errug goed!
@BX Bandit. Afgerond ong. hetzelfde dus.. Ik weet niet of MK1 hetzellfde is als MK2.
@Alex. Ja absoluut
Een turbo diesel 5 heb ik nu in mijn 2.0 16v zitten,maar ik rijdt heel veel binnendoor met hem en daar staan wat flitspalen dus moet je 80 rijden en daar in vindt ik hem net niet lekker. Net ff te weinig toeren. met 80 p/h rijdt ik net 2000 toeren ofzo. Op de snelweg gaat het wel weer alleen het gat tussen 4 en 5 is wel groot, maar we hebben het hier natuurlijk wel over een xantia 2.0 16v bak, ik weet daat niet 1,2,3 de verhoudingen van.
mzzls
Erik Hannewijk
Erik Hannewijk schreef:Een turbo diesel 5 heb ik nu in mijn 2.0 16v zitten,maar ik rijdt heel veel binnendoor met hem en daar staan wat flitspalen dus moet je 80 rijden en daar in vindt ik hem net niet lekker. Net ff te weinig toeren. met 80 p/h rijdt ik net 2000 toeren ofzo. Op de snelweg gaat het wel weer alleen het gat tussen 4 en 5 is wel groot, maar we hebben het hier natuurlijk wel over een xantia 2.0 16v bak, ik weet daat niet 1,2,3 de verhoudingen van.
Heb je de telleraandrijving van een BX gebruikt of van een Xantia? Een Xantia heeft grotere wielen dus als je dat niet hebt gedaan geeft ie nu teveel aan.
Verder is het wel lastig vergelijken zonder harde cijfers. Iemand bekend hiermee?
Stel dat ik uitga van iets minder dan 2000 bij 80 dan heb je een v1000 van rond de 40 km/h. De beoogde v1000 van Hel1 met turbod5 +16vE wordt ong. 38 km/h. Dat houdt ook niet echt over, maar aan de andere kant. Het is kiezen of delen. Je kan niet EN de 5 langer maken teneinde minder toeren bij snelwegsnelheden te hebben en anderszijds verwachten dat ie dan bij 16v onwaardige toerentallen nog fatsoenlijk oppakt.
Een mogelijk test is: ga 12 km/h (= 15 % van 80 wat de toerentaldaling is door toepassing van een 5e versn. van een TD) langzamer rijden dan 80. Kijk nu of ie in de 5 nog acceptabel wegtrekt. Dan weet je of ie dat straks ook nog bij 80 doet. Houd er wel rekening mee dat ie met een langere bak ook langzamer trekt.
Erik Hannewijk schreef:Een turbo diesel 5 heb ik nu in mijn 2.0 16v zitten,maar ik rijdt heel veel binnendoor met hem en daar staan wat flitspalen dus moet je 80 rijden en daar in vindt ik hem net niet lekker. Net ff te weinig toeren. met 80 p/h rijdt ik net 2000 toeren ofzo. Op de snelweg gaat het wel weer alleen het gat tussen 4 en 5 is wel groot, maar we hebben het hier natuurlijk wel over een xantia 2.0 16v bak, ik weet daat niet 1,2,3 de verhoudingen van.
Ik weet niet welke Xantia 2.0 16v jij bedoelt (135 pk / 155pk); De bakverhoudingen van de 135pk /155pk zijn als volgt:
1e: 3.454:1 / idem
2e: 1.869:1 / idem
3e: 1.360:1 / idem
4e: 1.051:1 / 1.069:1
5e: 0.795:1 / 0.800:1
eind: 4.158:1 / 4,27:1 of 4.43:1 (gegevens spreken elkaar tegen..)
De snelheid per 1000 toeren in 5e is bij de:
135 pk: 34,3 km/u met bandenmaat 185/65/15 (toerental bij 80km/u = 2330 toeren).
155 pk: 32,5 km/u met bandenmaat 205/55/15 (toerental bij 80km/u = 2460 toeren).
Als je met een kleinere bandomtrek rondrijdt (zal wel: bovengenoemde banden passen m.i. nauwelijks op een BX) gaat het toerental nog eens omhoog.
Als jij nu rijdt met een 0,658:1 (BX TD 5e) met einddiff 4,158:1 (Xantia 135pk) met b.v. 185/65/14 banden dan zit je rond de 40 / 41 km/u per 1000 toeren in 5. Dat is een beetje erg veel voor een N/A 2.0 benzinemotor.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Erik Hannewijk schreef:Een turbo diesel 5 heb ik nu in mijn 2.0 16v zitten,maar ik rijdt heel veel binnendoor met hem en daar staan wat flitspalen dus moet je 80 rijden en daar in vindt ik hem net niet lekker. Net ff te weinig toeren. met 80 p/h rijdt ik net 2000 toeren ofzo. Op de snelweg gaat het wel weer alleen het gat tussen 4 en 5 is wel groot, maar we hebben het hier natuurlijk wel over een xantia 2.0 16v bak, ik weet daat niet 1,2,3 de verhoudingen van.
Raar dat je dat niet lekker vindt… Ik rij al met 50 in z’n 5. Ontzettend veel rust. Draait m’n motortje 1300 of zo… Maar okee ik heb een BX GT.
Optrekken doe ik dan natuurlijk niet, ik raak het gas een millimeter aan.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Erik Hannewijk schreef:Een turbo diesel 5 heb ik nu in mijn 2.0 16v zitten,maar ik rijdt heel veel binnendoor met hem en daar staan wat flitspalen dus moet je 80 rijden en daar in vindt ik hem net niet lekker. Net ff te weinig toeren. met 80 p/h rijdt ik net 2000 toeren ofzo. Op de snelweg gaat het wel weer alleen het gat tussen 4 en 5 is wel groot, maar we hebben het hier natuurlijk wel over een xantia 2.0 16v bak, ik weet daat niet 1,2,3 de verhoudingen van.
Raar dat je dat niet lekker vindt… Ik rij al met 50 in z’n 5. Ontzettend veel rust. Draait m’n motortje 1300 of zo… Maar okee ik heb een BX GT.
Optrekken doe ik dan natuurlijk niet, ik raak het gas een millimeter aan.
nou,dat is dan inderdaad de grote vraag: hoe wil je rijden met de wagen.
ik rij ook vaak zo’n 50 in zijn 5. even accelereren is er dan niet bij, maar rustig rondrijden gaat best.
verder kwam marten met het vermoeden dat mijn auto al zowiezo ongeveer een diesel-5 heeft, met een korte E, en dat een TD-5 een verschil maakt maar de diesel 5 die ik heb waarschijnlijk nauwelijks effekt heeft. ik ga dus maar op zoek naar een TD-5 en pas dan weer verder met projekt F
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Inderdaad heb je daar geen 16v voor! Vlammen moet ie, ook al omdat het koppel pas bij een veel hoger toerental het hoogst is.
Groeten,
Jonne
c4HDI110, en die sleurt altijd door
BX GTI 16 soupapes ‘88 (160pk)
daaristieweer,wiedurft schreef:Inderdaad heb je daar geen 16v voor! Vlammen moet ie, ook al omdat het koppel pas bij een veel hoger toerental het hoogst is.
Groeten,
Jonne
c4HDI110, en die sleurt altijd door
BX GTI 16 soupapes ‘88 (160pk)
maak je geen zorgen, tot een pak weg 160 km/u blijft het hetzelfde (1 tot 4) en dan heeft ie genoeg kracht om door te kunnen in de vijf.
en als ik daar geen zin in heb dan al eerder in de vijf
dus die auto blijft wel vlammen
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
klusje 1 geklaard:
ruitenwisserboeltje is gerepareerd, waren slechte kontakten. tja..
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
project F laat nog even op zich wachten:
de diesel 5 is 28-37, en dat is de zelfde verhouding als die van de 16v zelf
heeft iemand TD-5 tandwielen liggen?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Wel een TD-5 bak?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Wel een TD-5 bak?!
klinkt als een match
Als de tandwielen niet inmiddels besloten hebben om voor zichzelf te beginnen?!
Geintje, ding is al een tijdje werkeloos, dus die tandwielen kunnen wel wat beweging/actie gebruiken…
Pb me maar als je ‘m wil hebben?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )