6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 
   
Dagje Nürburgring
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 23 maart 2007 09:31 PM
  [ # 76 ]

een C5 V6 Handbak heeft een hogere topsnelheid als een Xantia Activa V6 Handbak (240 vs 230 km/h)

maar met een activa kan je sneller de bocht door


volgens carbase

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 maart 2007 09:35 PM
  [ # 77 ]
PjotrBlom schreef:

een C5 V6 Handbak heeft een hogere topsnelheid als een Xantia Activa V6 Handbak (240 vs 230 km/h)


volgens carbase

gaat nog 0,1 sec sneller naar de 100 ook Smile

de Xsara VTS gaat nog eens 0,1 sec sneller naar de 100 dan de C5 Cool

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 24 maart 2007 02:31 PM
  [ # 78 ]
arjan_verkade schreef:
eviltwin schreef:

Ik heb op mijn compu’ toevallig auto simulatie software staan met een ‘60 2CV in de database (8kW) hij legt de 22km Nordschleife af met 80km/h gemiddeld (is ook ongeveer z’n top) da’s ~17min, praktisch zonder te remmen!. Een Xm V6 5bak doet het in minder dan 10min. De snelste Citroen is een Xantia Activa V6 met 9’20”

beetje late quote Wink

maar is de Xantia V6 echt de snelste?
heb je ook de Xsara, C4 en Saxo VTS geprobeerd?

van de HP cits zal de Xantia wel de snelste zijn, hoewel een C5 V6 handbak misschien ook in de buurt komt?

Ik heb ook een Saxo VTS en een ZX geprobeerd, en die vielen me wat tegen, de Xsara VTS en C4 VTS zaten daar niet ver van af.

Xantia Activa V6   9:21
Xm V6 es9 5bak  9
:45
C6 V6HDi     9
:47.0
Xsara VTS     9
:57.0
C6 2.2HDi173  9
:58.0
ZX 16v     9
:58.0
C4 VTS    10
:00.2
CX GTiT2    10
:03.3
C5 2.2HDi136    10
:04.5
Saxo VTS    10
:04.7
BX 16v    10
:07.9
Xantia HDi110    10
:10.3 

ter referentie, met dezelfde simulatie software (22km circuit):

1997
BMW M3     9
;36.1
Honda NSX 9
:21.6 (mid V6)
Ferrari 512M 9.00.8 (mid v12

en tenslotte echte meetwaarden ISO wedel (km/h)
BX 16v/ BerlingoHDi/ C4 Ex138/  C6 v6es
109,1 / 113,1 / 126,5 / 128,2
Dit is een goede maat voor hogesnelheids grip en handling.

je ziet dat er nogal wat voortuitgang geboekt is in 20jaar.

N.B. Jeremy Clarkson in S-type met V6HDi
10:00 (sabine was flink wat sneller, N.B. 20km circuit)

@arjan_verkade

0-100km/h is minder belangrijk voor de ring, dus het verschil tussen 7.8s of 8.2s is dan niet zo interessant. Je kan beter kijken naar:

[list]pk/kg (zit ook wel in 0-100km/h, maar die paar tienden hangen vaak af van de bak)
ISO-wedel, VDA-ausweich of 18m slalom (vooral ISO-wedel vanwege de snelheden op de ring; gemiddelden >130km/h)
remmen; 100km/h-0 (BX 47m, C6 36m) maar nog liever 170km/h-0. [/list:u]

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 maart 2007 09:11 PM
  [ # 79 ]
eviltwin schreef:
arjan_verkade schreef:
eviltwin schreef:

@arjan_verkade

0-100km/h is minder belangrijk voor de ring, dus het verschil tussen 7.8s of 8.2s is dan niet zo interessant. Je kan beter kijken naar:

[list]pk/kg (zit ook wel in 0-100km/h, maar die paar tienden hangen vaak af van de bak)
ISO-wedel, VDA-ausweich of 18m slalom (vooral ISO-wedel vanwege de snelheden op de ring; gemiddelden >130km/h)
remmen; 100km/h-0 (BX 47m, C6 36m) maar nog liever 170km/h-0. [/list:u]

dat was me wel bekend dat 0-100 niet het belangrijkste was.
maar op carbase laten ze de 80-120 tijden niet zien Sad

tussen 7.8 en 8.2 zal het belangrijkste de bestuurder zijn wie er sneller is denk ik Smile

nou ja de Xsara laat toch aantal duurdere en nieuwere auto’s achter zich Wink

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 24 maart 2007 09:36 PM
  [ # 80 ]

Mag ik eens een domme vraag stellen?
Misschien is ie al gesteld in deze draad, maar toch. Mag je dan op de Nurburgring op het F1-circuit rijden of ook op de Nordschleife?

Zie

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 25 maart 2007 12:52 AM
  [ # 81 ]

Volgens mij is het alleen de Nordschleife…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
FLYING DUCKMAN
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005

- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Gepost: 25 maart 2007 03:20 AM
  [ # 82 ]

precies andersom, de F1 rijdt dus niet op de nordschleife, vroeger wel, maar tegenwoordig niet meer helaas…

Groeten Flying Duckman

Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)

(en nog een Saab 900i)

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 25 maart 2007 03:51 PM
  [ # 83 ]
FLYING DUCKMAN schreef:

precies andersom, de F1 rijdt dus niet op de nordschleife, vroeger wel, maar tegenwoordig niet meer helaas…

Om precies te zijn de Grand Prix werd vroeger gereden over de gehele Nürburgring, bestaande uit de NordSchleife (22km) en de Südschleife (7,7km)

Daarnaast was er bij de pits een Betonschleife, als warm-up rondje (2,2km)

Het huidige F1 circuit (5,1km) deelt alleen het rechte eind -start-finish- en hoofdtribune met de Nordschleife, dit is tevens het verbindingsstuk met de niet meer gebruikte Südschleife.

De records die nu gepubliceerd worden zijn volgens mij over de 20,8km ingekorte Nordschleife zonder de verbindingsloop. Maar dat moet ik nog ff checken.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 25 maart 2007 04:28 PM
  [ # 84 ]

Even een addendum, het lijkt erop dat de gepubliceerde records http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,2656560,page=1 inderdaad op de 20,8 ronde betrekking hebben, terwijl in de software, die ik heb, het historische Grand Prix circuit geprogrammeerd is (22,8km)

Corrigeer ik ruw voor dit verschil, dan moet de Xantia Activa V6 de 8:32 kunnen halen, oftewel ergens tussen een p911

[8:28 Porsche 911 Carrera (993) (Sport Auto 07/97

en een MB C32AMG

8:37 Mercedes C32 AMG 

Dit klopt ook aardig bij de Honda NSX

8:37 * (22,8/20,8) = 9:28 


(simulatie NSX 9:21)

Een Xsara VTS wordt dan 9:05 +/- 5sec
een C6 V6HDi 8:55 +/-5sec

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 25 maart 2007 05:35 PM
  [ # 85 ]

Jij gooit wel met seconden hoor Wink.

Ik geloof echt niet dat een Activa V6 met ‘maar’ 140 kW aan een 8:32 zou komen. Dat is vlotter dan de E36 M3 321pk, Skyline GT-R, Honda NSX en op hoogte van een Porsche ‘986’ Boxter-S. Auto’s met 70 tot 130 pk méér. Dan kan dat onderstel nog zo goed zijn, dat red je nooit. Daarvoor is ie te zwaar met 1400+ kilo’s met de last op de remmen en de acceleratie die dat tot gevolg heeft.

Een 156 GTA (183kW) zit op 8:51
Een Golf IV V6 4x4 (142kW)op 9:09 en een Golf V GTI (147kW) op 8:53.
Een Audi ‘new’ TT 2.0 TFSI FWD op 8:40.

Als een ActivaV6 onder de 8:55 zou duiken is dat al een prestatie van formaat. 

Zelfde verhaal met die C6 HDi 2.7. Sabine ‘Ringtaxi’ Schmitz heeft met een gelijk gemotoriseerde Jaguar S-type een 9:12 BTG eruit geperst in die memorabele Top Gear uitzending, maar BTG komt niet overeen met een volle ronde. Op Ringfora wordt een globale 25 sec gerekend als verschil met de ‘volledige’ ronde. Nu was dit tijdens de Tourist-Fahrten en dus ander verkeer (ok, 5 seconden eraf), maar alsnog:

Als een handgeschakelde Jag S op 9:32 uitkomt, rijdt een C6 2.7 aut. die ook nog zwaarder is niet 37 seconden sneller.

Overigens; voor 22,8km :

eviltwin schreef:
Xantia Activa V6 9:21
Xantia HDi110    10
:10.3 

Om de invloed van het Activa-veersysteem te onderscheiden: Wat zou mijn ‘tussenmodel’ volgens dat rekenmodel moeten doen?

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 25 maart 2007 07:55 PM
  [ # 86 ]

Maarre….wanneer gaan we dan, naar de Nürburgring?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 25 maart 2007 08:27 PM
  [ # 87 ]

Hmmm, een activa is wel een heel bijzonder ding… ik zou wel geintereseerd zijn in wat daar in het echt uit zou komen.

Ben ook benieuwd wat een CX Gti T met ‘ietsje meer’ vermogen doet, is dat in die simulator te gooien? Een Gti T2 met ~200pk en ~330Nm @1334kg?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
citroensap
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 03-02-2007

Gepost: 25 maart 2007 09:01 PM
  [ # 88 ]
eviltwin schreef:

Corrigeer ik ruw voor dit verschil, dan moet de Xantia Activa V6 de 8:32 kunnen halen, oftewel ergens tussen een p911

[8:28 Porsche 911 Carrera (993) (Sport Auto 07/97

en een MB C32AMG

8:37 Mercedes C32 AMG 

Lekker theoretisch allemaal. Beetje googelen met getallen kan iedereen, helaas werkt dat zo niet. (Anders was Jos V al lang wereldkampioen..Wink)

De feiten:
xantia activa 2.0 turbo: Hockenheim, kleiner Kurs 1.27,84 min
porsche 911 carrera 4S (1995): Hockenheim, kleiner Kurs 1.18,0 min
Mercedes C32 AMG: Hockenheim, kleiner Kurs 1.20,6 min
Honda NSX 1997: Hockenheim, kleiner Kurs 1.18,4 min

op 1 minuut al een verschil van 10 seconden met de P en de Honda…laat staan op een 9 minuut durend rondje….

resulaten staan gewoon op http://www.einszweidrei.de/
Citroens zijn comfortabele auto’s, maar op het circuit staan ze niet op de eerste startrij hoor…

From 100 to 0 in less than 3 seconds…

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 25 maart 2007 09:55 PM
  [ # 89 ]
rb schreef:

Jij gooit wel met seconden hoor Wink.

Ik geloof echt niet dat een Activa V6 met ‘maar’ 140 kW aan een 8:32 zou komen. Dat is vlotter dan de E36 M3 321pk, Skyline GT-R, Honda NSX en op hoogte van een Porsche ‘986’ Boxter-S. Auto’s met 70 tot 130 pk méér. Dan kan dat onderstel nog zo goed zijn, dat red je nooit.

Het zijn natuurlijk simulaties, maar…

dat onderstel scheelt dus wel zo veel, aangezien de simulaties met M3 en NSX goed overeenkomen met de werkelijkheid, heb ik geen reden om twijfelen aan de prestaties van bijv de Xantia of de C6 of de Xsara, of de 2cv. De ‘97 M3 heeft idd 40kW meer dan een Xantia V6, maar dat is puur in de top, bovendien is die M3 een stuk minder aerodynamisch dan een Xantia (0,33 vs ~0,30). Ik denk zelfs dat een Activa V6 nog wat harder kan gezien de bandjes. (245 M3 vs 205)

(..)

Als een handgeschakelde Jag S op 9:32 uitkomt, rijdt een C6 2.7 aut. die ook nog zwaarder is niet 37 seconden sneller.

Die Jag zit er niet in, maar die wil ik er tzt ook nog wel eens in programmeren. Uit eigen ervaring (mijn moeder had een S-type V8 5bak auto) zeg ik dat dat ding met V8 al langzamer is dan een Xm V6 en dat het me niets verbaast dat de C6 nog een stuk sneller is, dat is ook de invloed van het onderstel (en 245r18 banden). Trouwens de voorlopers van de S-type (lincolns) zitter er wel in.

Xm V6 9:45
Lincoln Mk8 1993 10
:03
Lincoln conti
' 1995 10:09 

Hoe kom je trouwens aan 9:32 voor die Jag? Jeremy reed 9:59 en Sabine reed een vliegend rondje 9:12, maar dat zal niet de limiet zijn.

Overigens; voor 22,8km :

eviltwin schreef:
Xantia Activa V6 9:21
Xantia HDi110    10
:10.3 

Om de invloed van het Activa-veersysteem te onderscheiden: Wat zou mijn ‘tussenmodel’ volgens dat rekenmodel moeten doen?

Ik bleek eerder een gechipte HDI gequote te hebben, maar dit is met 80kW, opnieuw 22,8km:

Xantia HDi110 10:19 (n.bgeen activawel hydractive)
Activa HDi110 9:58
Xantia Activa V6 9
:21 

@sans-pareil

CX 25 GTi Turbo 2 168pk 10:03
CX 25 GTi Turbo 2 200pk 9
:48 

daarmee houd je dus een C6 Diesel niet bij Wink

C6 V6HDiF 9:47 

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 25 maart 2007 10:30 PM
  [ # 90 ]
citroensap schreef:
eviltwin schreef:

Corrigeer ik ruw voor dit verschil, dan moet de Xantia Activa V6 de 8:32 kunnen halen, oftewel ergens tussen een p911

[8:28 Porsche 911 Carrera (993) (Sport Auto 07/97

en een MB C32AMG

8:37 Mercedes C32 AMG 

Lekker theoretisch allemaal. Beetje googelen met getallen kan iedereen, helaas werkt dat zo niet. (Anders was Jos V al lang wereldkampioen..Wink)

De feiten:
xantia activa 2.0 turbo: Hockenheim, kleiner Kurs 1.27,84 min
porsche 911 carrera 4S (1995): Hockenheim, kleiner Kurs 1.18,0 min
Mercedes C32 AMG: Hockenheim, kleiner Kurs 1.20,6 min
Honda NSX 1997: Hockenheim, kleiner Kurs 1.18,4 min

op 1 minuut al een verschil van 10 seconden met de P en de Honda…laat staan op een 9 minuut durend rondje….

resulaten staan gewoon op http://www.einszweidrei.de/
Citroens zijn comfortabele auto’s, maar op het circuit staan ze niet op de eerste startrij hoor…

Dat laatste is sowieso onzin, zeker nooit de Xantia’s in het Franse Toerwagenkampioenschap gezien?  Cool

Verder kloppen die 123 hockenheim getallen wel, maar als je even verder gegoogled had, kon je zien dat de kleiner kurs (2,2km) een motorcircuit is, waarop dus verschillen in bijv 0-100km/h uitvergroot worden (dus pk/kg), vandaar het verschil tussen 911 en Xantia Activa TCT.

Doe ik simulaties op het echte Hockenheim (6,7km) dan is een Activa V6 ~6 seconden sneller dan een Activa TCT:

V6 3:05.1
TCT 3:10.9
NSX 3:01.1

op een kort circuit als Adelaide (3,3km) is het verschil ook al 5seconden. het verbaast me dan ook niks dat je op zo’n Mickey Mouse circuit het verschil in vermogen beter kunt uitbuiten.

Ga er dus vanuit dat een Activa V6 op het kleine hockenheim de 1:22 -1:23 wel haalt, ofwel 4-5 seconden langzamer dan een NSX (net zo groot als het verschil op het echte Hockenheim.)

Die 123-cijfers bewijzen dus dat mijn simulaties goed kloppen. Laughing

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook