






















Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
En en?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Niet zo ongeduldig Wes!
Vanmiddag ben ik even in Aalsmeer geweest om het resultaat van de herstelwerkzaamheden te bekijken.
Het front was op enkele plaatsen licht verbogen en was weer mooi recht gemaakt. In het midden een klein stukje eruit gesneden en weer passend gelast omdat door het getrek aan het front het geheel iets te breed was geworden.
Er is een andere kap opgekomen die helemaal mooi strak is gemaakt en gespoten in Gris Perlé. Wat ik teleurstellend vond, was dat het spuitwerk nogal sinaasappelschillerig was. Nu moet ik meteen toegeven dat dat beeld versterkt werd door de tl-buis erboven die het contrast tussen het glimmende nieuwe lakwerk van de kap en de oude gesleten flanken groter maakten dan bij daglicht te zien. Bovendien was het nieuwe lakwerk schoon en het niet-gespoten plaatwerk niet. Maar toch vond ik het wat tegenvallen. Dit ook bediscussieerd met Willem Roest, hij gaf aan dat dit opzettelijk zo wordt gedaan om kleine gebruikssporen (die na verloop van tijd onherroepelijk ontstaan) minder zichtbaar te maken. Het zou dus zogezegd een keuze zijn en hij verwees ook naar de lak van nieuwe auto’s die bijna zonder uitzondering dit sinaasappelhuid-effect hebben. Het kan naar zijn zeggen wel strakker, maar dan zou je dus eerder kleine beschadigingen zien.
Ik weet niet in hoeverre ik in zijn argumentatie mee moet gaan, maar in overweging genomen dat er eerder delen van de auto zijn overgespoten en ook die met dit sinaasappelgebeuren, vind ik het zo goed genoeg.
Het is hoe dan ook lastig als er enkele delen worden gespoten. Dat de lak op de andere delen inmiddels wat ouder is, wordt dan pijnlijk zichtbaar en ik zou haast gaan overwegen de hele auto over te laten spuiten. Maar dat vind ik voor een gebruiksauto die geen concours hoeft te winnen zonde van het geld. Dat komt wel een keer als het noodzakelijk is. En dan ga ik me ook eerst uitgebreid oriënteren op een goede (betere) spuiter.
Mooi meegenomen is dat mijn rechter voorscherm nu ook weer helemaal strak is. De parkeerschade’s die daar al zaten toen ik haar kocht zijn meteen meegenomen bij dit schadeherstel. Ook de rechter buitenspiegel heb ik opnieuw laten spuiten omdat daar de lak behoorlijk aan het afbladderen was.
Tja, nu zou ik eigenlijk de hele passagiersdeur ook moeten laten spuiten…
Verder zat er wat roest bij de sierstrips op de linker achterdeur en -achterscherm die ik meteen mee heb laten nemen nu de auto toch aangepakt moest worden. Dat is mooi behandeld en strak gemaakt. En ook gespoten. In overleg met mij is besloten alleen het bovenste stukje (boven de sierlijsten) te spuiten, want het hele scherm en de hele deur zou onnodig kostenverhogend zijn (dit valt buiten de schade en is dus voor eigen rekening). helaas was de roestvorming iets groter en is besloten te spuiten tot de schuin aflopende knik in het achterscherm. Ook hier is uiteraard iets kleurverschil te zien, maar niet storend.
En de bumpers zijn dus keurig opnieuw gespoten en eindelijk in de juiste kleur, wat ik al een tijdje voor me uit schoof. Probleem hierbij is dat de oorspronkelijke ruwe structuur van de bumper bij iedere spuitbeurt iets gladder wordt. Zo ook bij mijn bumpers, op sommige plekjes iets meer dan op andere. Maar ik ben er geheel niet ontevreden over. Hoe dan ook maken de grijze bumpers de auto weer een stuk mooier dan de vale zwarte.
Tijdens de ‘inspectie’ kwamen we erachter dat het nieuwe grilletje vergeten was door de spuiter, dus die volgt nog. Verder zal komende week de kap, het front en ik geloof ook de binnenschermen getectyleerd worden en alle losse onderdelen (lampen, grill, bumpers) worden gemonteerd en dan kan ik de auto weer ophalen.
O en meteen dus een nieuwe distributie laten plaatsen, een nieuwe fuseekogel LV en een nieuwe V-snaar voor de waterpomp. En er komen nieuwe nummerplaten op, de oude waren een beetje verfrommeld. Kan ik het nieuwe jaar weer met een frisse auto beginnen.
Na een goede wasbeurt zal ze er echt weer mooi uitzien.
Geen foto’s van vandaag, die maak ik wel weer als ik haar weer terug heb.
Morgen dus nog maar even in m’n pekelprestige naar Berlikum.
Volgende puntjes als ik de auto weer terug heb:
-Rondje bollen en wellicht LHM verversen.
-airco ombouwen naar r134a (uitzoeken wat het kost, en desnoods kijken of mijn beunadresje voor R12 nog kan leveren)
-misschien toch eindelijk eens wat betere audio sjeffen.
En ik zou het bijna vergeten te melden; de dorpelkappen waren er nog niet eerder af geweest, maar nu lag er eentje af en hebben we meteen maar even gekeken wat voor ellende zich daaronder afspeelt: geen enkele ellende.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, maar wat hebben ze er nu nieuw opgezet? bumper, motorkap, gril, knipperlichtjes enzo? Geen nieuw voorfront? Wel nieuwe schermen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bestaande bumpers, gebruikte motorkap, gebruikte koplamp, nieuwe gril, bestaande front en geen nieuwe schermen. Knipperlichten waren niet beschadigd, dus zijn ook niet vervangen.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jaco schreef:Het schade bedrag hebben wij gecalculeerd op 3532,04 euro incl btw. Dit is voor de verzekering nog niet acceptabel genoeg. Dwz ze gaan nu op basis van biedingen op het restant en de taxatie waarde beoordelen.
Dik betaald voor wat gebruikte onderdelen, spuiten en werk als je het mij vraagt… ik durf te wedden dat men nieuwprijzen gebruikt heeft in de begroting aan de expert..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat zou erg jammer zijn, mede gezien het feit dat het getouwtrek over het schadebedrag zoveel tijd in beslag heeft genomen.
Deze kritiek op het schadebedrag heb je al eerder ge-uit en dat is voor mij wel reden om bij een eventuele volgende schade anders te werk te gaan en wellicht eerst dit forum te raadplegen alvorens de auto direct naar mijn vaste garage te brengen.





















Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Jaco, als ik eerlijk mag zijn is dat sinasappel verhaal volstrekte kolder.
Kleurverschil kan voorkomen zeker bij wat oudere lakken [hoewel ze dat tegenwoordig digitaal aardig kunnen inmeten] wordt er niet bewust een sinasappelhuidje gespoten.
Nieuwe auto’s zijn tegenwoordig ook niet strak maar dat heeft meer met het goedkopere en snellere productieproces te maken in combinatie met alle milieu technische maatregelen.
Zilvergrijs is gevoelig voor kleurverschillen maar niet meer dan dat.
Even bij CX-basis gekeken:
Motorkap: €815,-
Front: €945,-
Grill: €196,-
Koplamp: €299,-
Totaal: 2255,-
Niet dat CX-basis nu meteen maatgevend is voor prijzen, maar als je deze bedragen ziet is er inderdaad berekend op basis van nieuw, terwijl er gekozen is voor gebruikt. Het had dus voor minder gekund. Iets om in het vervolg beter op te letten. Al doende leert men…
Zelf nam ik dat verhaal ook niet voor zoete koek hoor RonK. Maar ik zag onvoldoende reden om er echt een punt van te maken. Wel zal het een aandachtspunt zijn wanneer er weer een spuitbeurt nodig is.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Delen van een auto spuit je in de kwaliteit van de rest van de auto. Als die al helemaal sinaasappel is, dan doe je dat met het deel wat je spuit ook. Wijk je af van de finish van de rest van de auto dan steekt dat af. Heel simpel.
Wendela, zou jij nog eens kunnen uitleggen waardoor dat sinaasappelhuidje ontstaat en hoe je dat dus kunt voorkomen?
heeft met de waterbasis verf te maken meen ik. om dat eruit te halen moet je polijsten.
Best knap als een spuiter bewust strak en een sinaasappelhuidje kan aanbrengen. Ik gef in overweging zo strak mogelijk te laten spuiten en dan alles te laten polijsten. Dan heb je als het goed is geen verschil en het mooiste resultaat. Alles strak.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl