Zeer benieuwd Jaco! En ik ken dat…even vlug een paar fotootjes maken en er achter komen dat je het net zo goed had kunnen laten
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Nou, nog steeds geen kans gezien (of eerlijk gezegd: mezelf nog geen kans gegund) om mooie plaatjes te schieten en de volgende schade diende zich alweer aan. Mijn CX staat in een doodlopende, vrijwel autovrije straat altijd geparkeerd in de enige parkeerhaven die de straat rijk is en met de komst van het mooie weer zagen de kinderen in de buurt weer een mooie gelegenheid om op straat te gaan voetballen. Niet op de stoep natuurlijk, maar midden op de straat, precies daar waar mijn CX staat. Nou ja, je raadt het al:
(foto is in alle vroegte bij het krieken van de dag genomen, je zou niet zeggen dat het lente is )
Dat was dus afgelopen zondag. Steun van de spiegel is afgebroken, spiegelglas aan diggelen en er zit een deukje in het portier (daar waar de zwarte veeg is te zien). Die zwarte veeg bleek gelukkig makkelijk weg te poetsen.
Netjes een schadeformulier ingevuld met de moeder van de dader, dus dat is het punt niet. Vanmorgen vooruitlopend op een reactie van de verzekering alvast de spiegel laten repareren, want zonder rijdt bepaald niet fijn. Dat viel allemaal nog niet mee; ze zijn dik vier uur bezig geweest en nog krijg ik de spiegel niet in een voor mij prettige stand. Bovendien blijft hij niet goed staan, waardoor met een beetje rijwind de spiegel een stukje naar binnen draait. Daarvoor ga ik nog weer contact opnemen met de garage om te kijken hoe we dit op kunnen lossen. Maar misschien moet ik ook maar alvast op zoek naar een goede gebruikte spiegel om het binnenwerk daarvan te gebruiken. Iemand die wat heeft liggen? Ik houd me aanbevolen.
Ook zag ik nog een deukje op het linker voorscherm en een beschadiging in mijn nieuwe lak op de motorkap. Zeer waarschijnlijk veroorzaakt door dezelfde voetbal, maar op een ander moment. Ik kan het helaas niet aantonen, dus zal ik dit zelf moeten oplossen. Misschien dan toch maar naar Hedel op 9 april voor uitdeuken zonder spuiten. En voor die motorkap ga ik maar even sparen denk ik. Eerst wat andere zaken regelen:
• als eerste een afspraak maken bij Chyparse voor een rondje bollen en LHM verversen. Dat staat al een hele tijd op de agenda.
• airco bijvullen in plaats van retrofitten. Misschien houd ik dan wat geld over voor die motorkap.
• Na een tijdje zonder lekkage zag ik weer wat druppeltjes olie op mijn parkeerplaats liggen. Weer eens zoeken waar dat vandaan komt
• En binnenkort weer eens bij Hydraulique langs om te kijken naar een VIP bestuurdersstoel
O ja, en ik heb m’n vers gespoten achterbumper tegen een lantaarnpaal gezet met een scheur als gevolg. Een vervangende bumper heb ik onlangs bij de opruiming van CXtreme gekocht, maar ik wacht nog even met die te laten spuiten en monteren. Ik kan nog wel even voort zo.
Degenen die op foto’s wachten, moeten nog even geduld hebben. Maar ze komen echt. Beloofd.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Pff daar ben je weer lekker klaar mee Jaco . Tijd voor een oud model Ka met van die grote meeverende bumpers? Of een Volvo 745 ofzo
?
Oh, de spiegel kon je dacht ik vastzetten door het zwarte plastiek onderaan de voet wat op te tillen (?) en daar een inbus (?) vaster te zetten. Maar dat weten de specialisten vast wel
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Rogier 1975 schreef:Pff daar ben je weer lekker klaar mee Jaco
.
Wat hij zegt.
Als ik het goed begrijp is het echt in de spiegel stuk, dan heeft pielen met de voet niet zoveel zin. Misschien wel nog de moeite waard om nog te checken of die niet verbogen of gescheurd is.
De specialisten zijn 4 uur aan het prutsen geweest. Het heeft te maken met niet originele onderdelen (originele zijn haast niet te vinden) en de daarmee samenhangende moeilijkheid om het goed werkend te krijgen.
Als ik het geheel ombouw naar elektrisch bediende spiegels, zou ik van een groot deel van de problemen af moeten zijn…
Met een goed gebruikt exemplaar zou ik dus waarschijnlijk ook al heel erg geholpen zijn. We gaan op zoek.
Tja, dit soort dingen gebeuren nu eenmaal en je kan kinderen moeilijk kwalijk nemen dat ze graag buiten spelen. Het is alleen zuur dat ik die jongens al zo vaak heb weggestuurd en uitgelegd dat ze gewoon op het Cruijf Court 100 meter verder moeten voetballen (we hebben ook al meer dan eens gebroken ruiten gehad in het portiek). Maar helaas dringt het niet of nauwelijks tot een kind door waarom je ze wegstuurt. Ze zien mij alleen maar als een boze buurman… Maar ik geloof dat deze jongen nu toch zodanig geschrokken is, dat hij voortaan wel uitkijkt. We zullen het zien. Maar er zijn natuurlijk nog meer kinderen in de buurt…
Misschien toch maar mijn eigen parkeerplek opgeven en me weer tussen de andere auto’s op het grote parkeerterrein voegen? Neeehh.
beerpeet schreef:Rogier 1975 schreef:Pff daar ben je weer lekker klaar mee Jaco
.
Wat hij zegt.
Als ik het goed begrijp is het echt in de spiegel stuk, dan heeft pielen met de voet niet zoveel zin. Misschien wel nog de moeite waard om nog te checken of die niet verbogen of gescheurd is.
Het aluminium binnenwerk van de voet is helemaal afgebroken. Op onderstaande foto beter te zien.
Ik weet even niet precies te vertellen wat er nu aan gedaan is, maar het binnenwerk van de voet is dus vervangen met ander materiaal dan wat er origineel gebruikt is. Hierdoor is het erg moeilijk om de spiegel goed gepositioneerd en bedienbaar te krijgen.
Ik heb er vandaag dus een stuk mee gereden en op verschillende manieren de verstelling uitgeprobeerd. Morgen ga ik wel weer even bellen om mijn bevindingen door te spreken en te kijken wat nog mogelijk is.
Du malheur Jaco! Erg jammer nu ze er weer zo netjes bij stond. Een compleet goede gebruikte deur incl spiegel is misschien een idee. Dan kun je misschien van de verzekering de kap fixen. Of zou er toch kans op kleur verschil zijn bij Gris Perlé?
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
jaco schreef:De specialisten zijn 4 uur aan het prutsen geweest. Het heeft te maken met niet originele onderdelen (originele zijn haast niet te vinden) en de daarmee samenhangende moeilijkheid om het goed werkend te krijgen.
Maar in dat geval moet een goede gebruikte voet toch wel te vinden zijn?
Vervangen daarvan ben je niet zo lang mee bezig.
Kans op kleurverschil is er zeker en mijn auto is al niet één geheel qua kleur. Ik zit er dus niet op te wachten om nog meer kleurverschil te creëren. Bovendien is een complete deur met spiegel ook niet gratis natuurlijk.
Maar ik kan nu weer gewoon rijden en ik overleg nog met de garage hoe we de spiegel beter kunnen stellen. In de tussentijd ga ik gewoon op zoek naar een andere spiegel. De kleur is niet belangrijk, want het gaat dus om het binnenwerk.
Het komt wel goed.
@Peter: ik ga er natuurlijk vanuit dat ze bij Gert de Jong weten wat ze doen en dat ze niet voor niks hebben lopen prutsen. Maar zoals gezegd ga ik nog eens met ze in overleg. Ik vertrouw erop dat het helemaal goed gaat komen.
























Totaal aantal Berichten: 5492
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Balen Jaco!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Als het een handbediende spiegel is, er ligt er nog eentje in mijn onderdelenbakje ik heb het ook gehad, als je wil mag je het gratis hebben, PB mij maar even.
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Als ik eraan denk, zal ik van het weekend mijn onderdelenvoorraad eens doorstruinen. De kans dat ik op korte termijn weer een série 2 ga kopen is vrij klein en ik heb een stuk of wat spiegels van voorgaande auto’s liggen.
Als ik het niet vergeet, hoor je van me!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jaco schreef:De specialisten zijn 4 uur aan het prutsen geweest. Het heeft te maken met niet originele onderdelen (originele zijn haast niet te vinden) en de daarmee samenhangende moeilijkheid om het goed werkend te krijgen.
beerpeet schreef:Maar in dat geval moet een goede gebruikte voet toch wel te vinden zijn?
![]()
Vervangen daarvan ben je niet zo lang mee bezig.
Nee dat zal niet!!
Buitenspiegels van een CX zijn een hel om te repareren!!
Originele onderdelen voorhanden hebben scheelt wel enorm, maar dan nog… moet die hele spiegel uit elkaar om dat aluminium voetje (zeldzaam, want breekt vaaaak!) te vervangen.
Jaco, zo’n voetje heb ik wel los liggen. Ik denk nog precies eentje of misschien twee als ik diep graaf. Het is een crime, het is zwak ontworpen, het is typisch Citroën dus, maar je kunt niet anders als origineel, want het valt niet te vervangen. Affijn, dat blijkt nu wel.
Wij zijn ook weleens 2 a 3 uur bezig geweest met een elektrisch exemplaar. Moest ook uit elkaar om iets binnenin te fixen. Klanten geloven dat bijna niet, maar echt…. zo’n rukwerk is het dus.
jaco schreef:Als ik het geheel ombouw naar elektrisch bediende spiegels, zou ik van een groot deel van de problemen af moeten zijn…
Helaas, zelfde constructie Jaco… echter, dan kun je ze in hun geheel vervangen en ja: dát is inderdaad sneller!
Ik zit nu te denken: achteraf (maar da’s altijd) was het sneller geweest om een gebruikte complete (dus met een goede voet) spiegel op te halen die er in z’n geheel op te zetten!!
Kapje spuiten en klaar!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ja, achteraf Leo, zover was ik ook al…
Jouw verhaal bevestigt wat Gert de Jong ook al vertelde.
Maar wat is volgens jou nu handiger: een los voetje scoren of meteen een hele spiegel? Harry45 en 25trd zijn hierboven al zo vriendelijk geweest een spiegel aan te bieden, waar ik uitgeraard heel blij mee ben. En in het geval van een hele spiegel, kan ik dan redelijk eenvoudig mijn eigen kapje overzetten, zodat er niet nog eens gespoten hoeft te worden?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jaco schreef:En in het geval van een hele spiegel, kan ik dan redelijk eenvoudig mijn eigen kapje overzetten, zodat er niet nog eens gespoten hoeft te worden?
Hmmmmm…... als die spiegel makkelijk uit elkaar wil wel. Maar als alles (binnenwerk) vastgerot zit gaat dat dus ook weer een heel gepiel worden. Om dat kapje eraf te halen moet namelijk… de ganse spiegel uiteen!
Los spuiten is echt minder werk, althans voor de garage! De spuiter kan dat kapje namelijk gewoon afplakken.
Pfff wat een gezeik zeg.
Een troost: gelukkig* betaalt de verzekering van de ouders van dat rotjong alles.
* Hopelijk!!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D