La Léo schreef:samuel schreef:Ik haal liever de pijp van het spruitstuk af dan het spruitstuk van de kop. Scheelt in ieder gaval risico van afbreken van rotte tapboutjes en een setje pakkingen.
Bij een Douvrin breken de tapeinden eigenlijk vrijwel nooit af en ten tweede zitten verse pakkingen natuurlijk gewoon bij de cilinderkopset die je toch al in huis had gehaald om de klus echt goed te doen.
Het is kortom echt veel simpeler en verstandiger om het hele spruitstuk los te maken bij dit soort motoren.
Gho zo kom ik aan dat bakkie vol spruitstukpakkingen. Die pakking setjes zijn ook altijd zo overdreven. Ieder zijn manier dan maar.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Pas op: Deze post kan schokkende beelden bevatten!
Voor een dergelijk belangrijke klus worden natuurlijk alle verloven ingetrokken en wordt ook op de dag des Heeren hard gewerkt om de klus te klaren. Vanavond ontving ik een kort verslag in mijn mailbox, ondersteund met een prachtig stap-voor-stap fotoverslag wat minder geschikt is voor tere zieltjes.
Olielekkage gevonden…. de stop van het hoofd-oliekanaal lekte op de
afdichtring….. de krukaskeering was prima… de koppeling zeik en zeiknat
van de olie en daardoor 2x zo snel versleten als normaal…
Dit verhaal sluit wel mooi aan bij een mogelijk scenario wat Gert de Jong al eens had geschetst; Olielekkage op de plaat waardoor het slijtageproces extra hard gaat. Dan vind ik het toch knap dat ik het al bijna 30.000 KM volhoud vanaf het moment dat duidelijk werd dat de koppeling slechter werd.
Foto’s opklikken voor groot (NSFW).
Die motor was zelfverversend zo te zien. Wat zo’n lullig ringetje al niet veroorzaakt….
Je hebt die plaat we heel ver platgereden dat is echt met beleid tot het absolute einde gerekt.
Mooi man dat die gast zo’n verslag maakt.
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
Ja mooi hè? Ik heb mijn rijgedrag constant aan moeten passen om nog vooruit te kunnen. Dat ging natuurlijk vanzelf omdat zoiets heel geleidelijk gaat. Maar de laatste weken begon het me toch wel moeite te kosten om de koppeling niet teveel te laten slippen.
En van de meeste garagebedrijven zal je niet zo’n uitgebreid verslag krijgen.
samuel schreef:Je hebt die plaat we heel ver platgereden dat is echt met beleid tot het absolute einde gerekt.
Ik ben overigens zo vrij om dat als een compliment te beschouwen.

Totaal aantal Berichten: 8165
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
en lekker dat er zo snel aan geklust wordt!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
jaco schreef:samuel schreef:Je hebt die plaat we heel ver platgereden dat is echt met beleid tot het absolute einde gerekt.
Ik ben overigens zo vrij om dat als een compliment te beschouwen.
Geef heel goed aan hoe graag je wilde blijven rijden. Alleen die passie is al een compliment op zichzelf.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jaco schreef:
En van de meeste garagebedrijven zal je niet zo’n uitgebreid verslag krijgen.
Maar goed, dan kost je dat wel het dubbele aan traytjes bier uiteraard!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Lekker bezig!

Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance

Totaal aantal Berichten: 367
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Ha Jaco,
Gaaf man, dat je je CX hebt kunnen behouden!
De oude koppelingsplaat wel meegekregen?
Wellicht een mooie aanwinst voor het CX horrormuseum van miss Leo!
Groet, Rogier

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Hoe was je vliegwiel er aan toe?
Vliegwielen vinden klinknagels namelijk niet zo heel erg lekker! Als er teveel groeven in zitten zo ik het vliegwiel wel vervangen. Anders heb je straks wellicht een trillende nieuwe koppeling erin zitten…..
Ziet er verder natuurlijk mooi uit!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Rio97 schreef:De oude koppelingsplaat wel meegekregen?
Wellicht een mooie aanwinst voor het CX horrormuseum van miss Leo!
Dat is een leuke tip, Rogier! Ik zal vragen of ik de oude koppelingsplaat mee kan krijgen, het is een mooi cadeau voor Léo.
@CEE-IKS: Dank voor de tip, ik zal mijn hobbyklusser er op wijzen!
Zo, het is weer weekend dus de hobbyisten gaan na een week loonslaverij weer aan het echte werk. Zo ook de gedreven hobbyist die mijn schatje uit elkaar heeft getrokken en nu druk bezig is haar weer in elkaar te zetten.
Tijdens de hele operatie zijn er geen noemenswaardige problemen aan het licht gekomen. Vorige week meldde ik al dat de afdichtring van de stop op het hoofd-oliekanaal lek was. Daar bleek nogal lastig aan te komen en na het nodige speurwerk is een nieuw exemplaar gevonden bij een Landbouw mechanisatie firma. Het zijn gewoon hele goede ploegen, die CX-en.
Verder zag alles er keurig uit en ik kreeg zelfs complimenten over de algehele staat van de auto en het blok.
Vanmiddag ben ik nog heel even wezen kijken en kreeg ik de oude krukaskeerring te zien die er ooit met lomp geweld ingezet moet zijn. helaas heb ik daar nog geen foto van, maar die komt hopelijk spoedig.
Nu eerst: Pakjesavond!!
Kijk eens wat de goedheiligman uit Spanje mee had gebracht… of wacht nee, de CX kwam uit Spanje, het pakje kwam uit Raamsdonksveer.