40 van de 44
« Eerste  < Vorige 38 39 40 41 42 Volgende >  Laatste »
   
Jaco’s CX 22TRS - Klaar voor de Raid Arctique (p44)
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 25 oktober 2012 12:00 AM
  [ # 586 ]

Nee, dat verhaal over een pakking achter de krukaskeerring heb ik verkeerd begrepen en opgeslagen. Wink

Het euvel is inmiddels gevonden en ook weer hersteld. Sinds gisteren heb ik de CX weer terug, maar ik heb nog geen tijd gehad om m’n topic te updaten. Graag nog even geduld dus, hopelijk kom ik er morgenavond aan toe. Ik kan in ieder geval alvast verklappen dat er weer hele mooie foto’s bij zitten. Very Happy

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 25 oktober 2012 10:20 PM
  [ # 587 ]

Zo, daar ben ik dan met de langverwachte update. Sorry voor het lange wachten, maar er moesten vlieguren gemaakt worden (uiteraard).

Zal ik dan maar beginnen met de foto’s?

Zoals gezegd is na constatering van de olielekkage en telefonisch overleg besloten de CX naar de dichtstbijzijnde (CX) garage te brengen. Dat was D’oro in Utrecht. David Overberg was zo vriendelijk om zijn brug beschikbaar te stellen zodat wij snel het lek op konden sporen. Het was vrijdag laat, dus was er niet veel tijd en besloten we de CX daar te laten logeren tot dinsdag.

Dinsdag was het euvel snel gevonden:

Hier kwam de olie vandaan, de keerring van de hulpas. Als je goed kijkt zie je de beschadiging in de keerring al zitten:


Kijk, die is echt stuk:

Hier nog een keer een scherpe foto:

Het is duidelijk te zien dat de lip stuk was. Er is een nieuwe keerring geplaatst van een ander (beter) type en voor de zekerheid is ook de papieren pakking vernieuwd die achter het aluminium huisje zit waar de keerring in zit.

De nieuwe distributieriem was zeiknat van de olie. Daar wilden we geen risico mee nemen en daarom is hier ook meteen weer een nieuwe geplaatst:


Wat de precieze oorzaak is, zijn we nog niet over uit. Er zijn een paar opties:
1. Er is iets mis gegaan bij de montage
2. Er was iets mis met de keerring waardoor die vroegtijdig de geest gaf.
3. Het probleem zit in de motor waardoor de keerring gesloopt wordt tijdens het rijden (er worden verkeerde krachten op uitgeoefend).

Ik heb vandaag bijna 150KM gereden en nog geen enorme olielekkage geconstateerd. Daarom kunnen we de 3e optie denk ik (voorzichtig, altijd voorzichtig!) wegstrepen. Als optie 3 het geval zou zijn, dan had het nu weer mis moeten zijn. Al kan het natuurlijk ook dat het met een betere kwaliteit keerring iets langer duurt. Maar laten we niet negatief denken.

Wat ik gisteren wel zag en vandaag ook weer: iedere keer als ik onder de auto kijk zijn er wel natte olievlekjes te zien. Het zijn er maar een paar overigens. Zeer waarschijnlijk zijn dit restanten olie van de Grote Lekkage die nog op het subframe liggen. Je moet weten dat de olie flink in het rond gespoten is onder de kap. Echt alles zat onder.
Nadat ik vanmorgen 100KM had gereden, heb ik meteen onder de auto gekeken en lag er één vers drupje en verder drupte er niets. Dat bevestigt mijn vermoeden dat het om restanten gaat en niet om een nieuwe lekkage.

Morgenochtend ga ik de auto afspoelen en wassen en dan zet ik ook even goed de hogedruk spuit op de bodem om zo de olie zoveel mogelijk weg te spoelen. Daarna heb ik een ritje Aalsmeer en Haarlem en in het weekend ga ik nog op en neer naar Emm’n. De komende tijd houd ik uiteraard goed in de gaten wat er gebeurt. Als de druppels minder worden, is dat een goed teken, zo niet dan moeten we toch nog eens goed kijken/nadenken en wellicht nog eens een specialist mee laten denken. Maar ik durf nu wel voorzichtig te zeggen: Eind goed, al goed. Very Happy

Het koppelingspedaal is ook meteen wat hoger afgesteld en dat rijdt meteen een stuk lekkerder.

David Overberg heb ik bedankt voor zijn gastvrijheid met een grote holle chocolade Sinterklaas. De holle ruimtes uiteraard volgespoten met tectyl.

O nee, dat is niet waar. Het waren twee stevige chocoladeletters. Wink

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 25 oktober 2012 10:31 PM
  [ # 588 ]

Als het niet al gedaan is laat dan de onderste motorsteun goed schoon maken.
Die lost namelijk op in olie en is duur.
Even als distributie riemen trouwens, dus een wijs besluit die te vervangen.

En nu maar hopen dat het nu klaar is.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 25 oktober 2012 10:35 PM
  [ # 589 ]

En dat schoonmaken van de motorsteun, is dat een kwestie van de spuit eeop zetten of hoe gaat dat in z’n werk?

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 26 oktober 2012 12:25 AM
  [ # 590 ]

Die bewuste keerring is sowieso een erg dun, de minste of geringste beweging tijdens de montage kan er al toe leiden dat je de keerring molt. Ik zou me niet teveel zorgen maken, als ie nu dicht is zal het probleem ongetwijfeld verholpen zijn. Ik heb er ook wel eens eentje vernield tijdens de montage.

Veel fijne kilometers!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 26 oktober 2012 12:28 AM
  [ # 591 ]
jaco schreef:

En dat schoonmaken van de motorsteun, is dat een kwestie van de spuit eeop zetten of hoe gaat dat in z’n werk?

Effe goed met de tuinslang erop.
En zorg ervoor dat je niet meer nat spuit dan nodig.
Kan alleen maar storingen geven.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 26 oktober 2012 08:41 PM
  [ # 592 ]

Vandaag twee nieuwe voorbanden laten monteren, zo kan ik er weer serieus tegenaan.

En ook het kofferbakslot functioneert weer. De cilinder zat helemaal los en ik was bij Gert de Jong om een andere cilinder te laten plaatsen die geschikt gemaakt zou worden voor de bestaande sleutel. Maar het bleek dat het gehele slot zodanig stuk is dat eigenlijk het hele slot vervangen moet worden. We hebben er voorlopig voor gekozen een omleiding te maken voor de centrale vergrendeling zodat die weer functioneert en ik het slot verder niet hoef te gebruiken. Als ik het een keertje echt goed wil hebben, dan ga ik het hele slot nog weleens vervangen.

Ondertussen heb ik ook een bus HG Olievlekkenreiniger in huis. Nu nog eens een moment vinden waarop de betreffende parkeerplaats niet bezet is en ik tijd heb om te schrobben.

Nou, dan kunnen we nu weer verder met lekker rijden en kleine beslommeringen.


O ja, de onderste motorsteun was keurig schoongemaakt.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 26 oktober 2012 11:00 PM
  [ # 593 ]

Maak de oprit altijd schoon met dasty. Een beetje op de vlekken gieten, in laten trekken, met de bezem schrobben en afspoelen met water. De buren zijn er jaloers op, zo schoon!

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 27 oktober 2012 08:05 AM
  [ # 594 ]

Haha, Dasty is ook echt een wonderproduct hè. Laughing

Hartstikke goed, las dat HG spul onvoldoende werkt, heb ik nog wel wat flacons Dasty. Die heb ik altijd achterin liggen. Hoe doe je dat dan? Verstuiven, of gewoon de dop eraf en de flacon leeggieten?

Edit: O je zegt het al: gieten. Very Happy

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 27 oktober 2012 09:47 PM
  [ # 595 ]

Met een lege glassex-knijpfles kan je ook verstuiven Wink

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 28 oktober 2012 12:59 AM
  [ # 596 ]

Met een Dasty fles ook, maar de vraag was of dat de bedoeling was of dat ik de verstuiver eraf moet draaien en het flacon leeg moest gieten. Dat laatste dus, begreep ik al snel, dus die Lege Glassex fles heb ik zeker niet nodig. Wink

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 04 november 2012 08:32 PM
  [ # 597 ]

En tot zover weer even het onbezorgde genieten…

Gisteravond en vandaag weer constateerde ik ineens een raar getik/geklop ergens in het vooronder wat optreedt als ik op lage snelheid (ca. 15km/u) mijn stuur (bijna) helemaal naar links draai. Het is er niet altijd en zo te horen niet op hogere snelheden, maar ik heb nog niet precies kunnen vaststellen wanneer het wel optreed en wanneer niet. Wel lijkt het erop dat de snelheid van het getik toeneemt met de snelheid waarmee ik rijd.

Is het een aandrijfas? Is het de Diravi? Of is het misschien iets anders? Wie heeft er een suggestie?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 november 2012 08:34 PM
  [ # 598 ]

Homokineetje lijkt me ..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 04 november 2012 08:36 PM
  [ # 599 ]

En om nog even terug te komen op de met olie besmeurde parkeerplaats: ik heb een flacon HG olievlekkenverwijderaar erover gegoten, goed geschrobt en daarna met veeeel water afgespoeld, maar de vlek is nog niet weg. Daar moet dus nog eens een zwaarder middeltje overheen en volgens HG zou ik daar hun “olie- en vetvlekken absorbeerder” voor moeten gebruiken. Maar ik denk dat ik eerst maar eens de goedkope Dasty ga proberen.


Wat de olielekkage betreft, ik zie nog steeds olievlekjes als ik ergens heb gestaan. Maar ik durf niet te zeggen of dit nieuw gelekte olie is of een restant wat nog ergens onder de bodem hangt. Ik heb de bodem als eens flink afgespoeld, maar wellicht moet ik dat nog eens doen. En laat ik morgen eens mijn oliepeil meten om te zien of het sterk is gezakt.

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 04 november 2012 08:37 PM
  [ # 600 ]
waterman schreef:

Homokineetje lijkt me ..


Ben je daar vrij zeker van of is er nog een methode (voor een leek als ik) om dat rijdend vast te stellen?


Edit: even gegoogled op homokineet en gezien de werking hiervan en de klachten die ik constateer klinkt het inderdaad wel plausibel. Smile

Ik neem aan dat ik daar niet te lang mee door moet rijden, maar vraag me af of dit weer ten koste gaat van m’n zuurverdiende spaarcenten of dat dit vrij makkelijk en betaalbaar gefixed kan worden.

Profiel  
 
 
40 van de 44
« Eerste  < Vorige 38 39 40 41 42 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook