2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Stabilisatorstang vervangen
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 16 maart 2007 01:12 AM
  [ # 16 ]

Misschien een stomme vraag maar kan een wiellager en of een aandrijfas ook van de klapper geluiden maken? Shocked

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 16 maart 2007 02:58 AM
  [ # 17 ]

Sorry , was even weg . Very Happy
Nou `t zit zo : als ik op de brug aan de stab.stang ruk en trek , zie ik dat `ie rechts voor op de plaats waar ìe aan `t subframe ongeveer zit , dus waar ie dat gat in duikt , wat op en neer gaat .
Links heeft `ie dat minder .
Bij een hobbel reageert de auto dan niet gelijktijdig op 2 wielen , maar eerst aan de hobbelkant en ietsje later ( door de speling ) aan de andere kant .
Dat en `t feit dat `ie boven de 120 km. wat instabiel( topzwaar gevoel) wordt en `t feit dat `ie bij een drempel een lichte bonk 2x geeft ,rees bij mij het vermoeden dat ik maar eens mijn stab.stang rubbers moest gaan vernieuwen .
In de stad heb je er geen last van , maar ik wil toch ook wel eens wat harder dan de toegestane 120 km/uur op de snelweg , als `t even kan .  Laughing  Twisted Evil  Twisted Evil
Ps. Draagarmlagers voor al vervangen , pokkepokstangetjes in orde ,veerschotel rechts vervangen (gescheurd), fusees OK en de stuurkogels al vervangen , zat speling in .
Ondertussen begrijp ik van jullie dat er rubbers aan zitten en dat die zelfs LOS? te koop zijn .
Hoe gaan die er op dan ? Zijn dat 2 halve maantjes dan ?
Is dat te doen op de DHZMB ( doehetzelfmaarbrug)?
Ik hoor van jullie .
Yooh .. !
Dirk de Pirk gitar

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 16 maart 2007 11:47 AM
  [ # 18 ]

herstel: het is enkel met een snelheid van 30 en hoger over den drempel…

drempel met 20 km/u geeft geen probleem

ze werken dus wel die snelheidsvertragende verkeersdrempels… (en ergens liggen ze dr wel terecht; smalle onoverzichtelijke straatjes met veel verkeer)

edit: ow verrek dr is al een 3e pagina…

Dirk maak je ook fotos ajb?  Smile

Profiel  
 
jan van tiggelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 13-10-2005

Gepost: 16 maart 2007 01:03 PM
  [ # 19 ]

pokke pokke geluiden kunnen ook van de remblokken komen. Heb ik aan de hand gehad. Klere geluid nadat ik nieuwe blokken had gekregen. Is geleidelijk aan weer vanzelf weggegaan. Is ook een fabrieksmodificatie over rondgestuurd indertijd (betreft XM V6 uit ‘99)
Gr. Jan

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 16 maart 2007 05:48 PM
  [ # 20 ]
Dirk de Pirk schreef:

Sorry , was even weg . Very Happy
Nou `t zit zo : als ik op de brug aan de stab.stang ruk en trek , zie ik dat `ie rechts voor op de plaats waar ìe aan `t subframe ongeveer zit , dus waar ie dat gat in duikt , wat op en neer gaat .
Links heeft `ie dat minder .
Bij een hobbel reageert de auto dan niet gelijktijdig op 2 wielen , maar eerst aan de hobbelkant en ietsje later ( door de speling ) aan de andere kant .
Dat en `t feit dat `ie boven de 120 km. wat instabiel( topzwaar gevoel) wordt en `t feit dat `ie bij een drempel een lichte bonk 2x geeft ,rees bij mij het vermoeden dat ik maar eens mijn stab.stang rubbers moest gaan vernieuwen .
In de stad heb je er geen last van , maar ik wil toch ook wel eens wat harder dan de toegestane 120 km/uur op de snelweg , als `t even kan .  Laughing  Twisted Evil  Twisted Evil
Ps. Draagarmlagers voor al vervangen , pokkepokstangetjes in orde ,veerschotel rechts vervangen (gescheurd), fusees OK en de stuurkogels al vervangen , zat speling in .
Ondertussen begrijp ik van jullie dat er rubbers aan zitten en dat die zelfs LOS? te koop zijn .
Hoe gaan die er op dan ? Zijn dat 2 halve maantjes dan ?
Is dat te doen op de DHZMB ( doehetzelfmaarbrug)?
Ik hoor van jullie .
Yooh .. !
Dirk de Pirk gitar

Ik denk niet dat je het belang van de stabilisatorstang moet overschatten.
Deze is alleen bedoeld om overhellen in de bocht tegen te gaan.

En bij de hydropneumaten hebben ze er een stangenstelsel opgedrukt om de hoogteregelaar te sturen.

Zijn je ballen goed? Want bij drukverschil schommelt de kar ook over zijn lengteas, heb ik empirisch vastgesteld.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 16 maart 2007 08:34 PM
  [ # 21 ]

Zijn je ballen goed ? Confused
Dat vraag je toch niet aan een heer ? Shocked
Ja , mijn ballen zijn 3 maanden geleden opnieuw gevuld door Chyparse , waren nog goed volgens hen .
Ook laten uitboren voor , omdat `ie altijd stug veerde voor .
Door dat uitboren is`ie ook wel wat zoekeriger geworden hoor , maar ja , moet toch kunnen dat uitboren bij een perfecte auto niet?
Tja , misschien overdrijf ik wel wat bij het zg. belang van een goede stab.stang, toch denk ik dat `ie daardoor beter in balans blijft bij hoge snelheden .
Die rubbers heb ik besteld bij de dure Citroén dealer op het Olympiaplein in Amsterdam , waren idd los te krijgen , kosten maar iets van € 5,- per stuk , dus dat valt wel mee .
Moet ik die hele stang eruit halen of kan ik die laten zitten ?
Klemmen los , ouwe eraf schuiven , nieuwe er op en dan de klemmen weer vast ?
Heb nog steeds geen echt duidelijk antwoord boys .

(IeksEmmu : foto`s van mijn ballen wil je zeker niet hè ?) Twisted Evil  nono

Groeten ,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 16 maart 2007 09:32 PM
  [ # 22 ]

Zijn dat echt rubbertjes? Ik heb het bij de XM nog nooit los gehad, maar bij de DS wordt de stang aan beide kanten vastgezet met sterke klemmen die aan beide kanten vastgebout zitten. Als lager-achtig ding zitten er 2 plastic ronde helften omheen, die lekker in het vet zitten. De stabilisatorstang van de XM en DS lijken iig op het eerste gezicht identiek te zijn…

Als het dezelfde constructie is, dan kan ik me overigens niet voorstellen dat je daar narigheid van ondervindt.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 16 maart 2007 10:05 PM
  [ # 23 ]
Dirk de Pirk schreef:

(IeksEmmu : foto`s van mijn ballen wil je zeker niet hè ?) Twisted Evil  nono
Groeten ,
Dirk

nee, alleen een foto van je stang met rubber…  yeah

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 17 maart 2007 02:55 AM
  [ # 24 ]
ieksEmmu schreef:
Dirk de Pirk schreef:

(IeksEmmu : foto`s van mijn ballen wil je zeker niet hè ?) Twisted Evil  nono
Groeten ,
Dirk

nee, alleen een foto van je stang met rubber…  yeah

Eh… SeksEmmu , we rijden alleen veilig idd ! banned

Volgende week haal ik de rubbertjes op , als `t rubbers zijn hoor , zo te zien op de puter van de dealer wel !
Hou jullie op de hoogte .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 26 maart 2007 11:52 PM
  [ # 25 ]

Ha !
Nog `es even naar die zg. speling gekeken , maar die viel toch wel mee gelukkig .
Gelukkig , omdat het een enorme klus bleek om die nieuwe rubberen stab.stang lagers er op te zetten , bijna onmogelijk zonder de motor er uit te halen .
Het zijn trouwens ronde rubbers die je open kunt buigen en weer dicht knijpen als ze om de stab. stang zitten .
Die klemmen waarmee ze vast zitten kun je vrij makkelijk losmaken dacht ik dus , bleken echter ook nog aan een poot van de wieldraagarm vast te zitten . Confused
Bovendien was er dan nog te weinig ruimte, ze zitten tussen het subframe en het chassis, en moest je dus het subframe laten zakken door de bevestigingen daarvan los te maken .
Aangezien ik op een brug stond ben ik toen maar afgehaakt , was bang dat ik de motor in mijn nek zou krijgen. Shocked
Nou ja , weer een ervaring rijker !

Groeten , Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook