Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Misschien een stomme vraag maar kan een wiellager en of een aandrijfas ook van de klapper geluiden maken?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Sorry , was even weg .
Nou `t zit zo : als ik op de brug aan de stab.stang ruk en trek , zie ik dat `ie rechts voor op de plaats waar ìe aan `t subframe ongeveer zit , dus waar ie dat gat in duikt , wat op en neer gaat .
Links heeft `ie dat minder .
Bij een hobbel reageert de auto dan niet gelijktijdig op 2 wielen , maar eerst aan de hobbelkant en ietsje later ( door de speling ) aan de andere kant .
Dat en `t feit dat `ie boven de 120 km. wat instabiel( topzwaar gevoel) wordt en `t feit dat `ie bij een drempel een lichte bonk 2x geeft ,rees bij mij het vermoeden dat ik maar eens mijn stab.stang rubbers moest gaan vernieuwen .
In de stad heb je er geen last van , maar ik wil toch ook wel eens wat harder dan de toegestane 120 km/uur op de snelweg , als `t even kan .
Ps. Draagarmlagers voor al vervangen , pokkepokstangetjes in orde ,veerschotel rechts vervangen (gescheurd), fusees OK en de stuurkogels al vervangen , zat speling in .
Ondertussen begrijp ik van jullie dat er rubbers aan zitten en dat die zelfs LOS? te koop zijn .
Hoe gaan die er op dan ? Zijn dat 2 halve maantjes dan ?
Is dat te doen op de DHZMB ( doehetzelfmaarbrug)?
Ik hoor van jullie .
Yooh .. !
Dirk de Pirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
herstel: het is enkel met een snelheid van 30 en hoger over den drempel…
drempel met 20 km/u geeft geen probleem
ze werken dus wel die snelheidsvertragende verkeersdrempels… (en ergens liggen ze dr wel terecht; smalle onoverzichtelijke straatjes met veel verkeer)
edit: ow verrek dr is al een 3e pagina…
Dirk maak je ook fotos ajb?
pokke pokke geluiden kunnen ook van de remblokken komen. Heb ik aan de hand gehad. Klere geluid nadat ik nieuwe blokken had gekregen. Is geleidelijk aan weer vanzelf weggegaan. Is ook een fabrieksmodificatie over rondgestuurd indertijd (betreft XM V6 uit ‘99)
Gr. Jan
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dirk de Pirk schreef:Sorry , was even weg .
Nou `t zit zo : als ik op de brug aan de stab.stang ruk en trek , zie ik dat `ie rechts voor op de plaats waar ìe aan `t subframe ongeveer zit , dus waar ie dat gat in duikt , wat op en neer gaat .
Links heeft `ie dat minder .
Bij een hobbel reageert de auto dan niet gelijktijdig op 2 wielen , maar eerst aan de hobbelkant en ietsje later ( door de speling ) aan de andere kant .
Dat en `t feit dat `ie boven de 120 km. wat instabiel( topzwaar gevoel) wordt en `t feit dat `ie bij een drempel een lichte bonk 2x geeft ,rees bij mij het vermoeden dat ik maar eens mijn stab.stang rubbers moest gaan vernieuwen .
In de stad heb je er geen last van , maar ik wil toch ook wel eens wat harder dan de toegestane 120 km/uur op de snelweg , als `t even kan .
Ps. Draagarmlagers voor al vervangen , pokkepokstangetjes in orde ,veerschotel rechts vervangen (gescheurd), fusees OK en de stuurkogels al vervangen , zat speling in .
Ondertussen begrijp ik van jullie dat er rubbers aan zitten en dat die zelfs LOS? te koop zijn .
Hoe gaan die er op dan ? Zijn dat 2 halve maantjes dan ?
Is dat te doen op de DHZMB ( doehetzelfmaarbrug)?
Ik hoor van jullie .
Yooh .. !
Dirk de Pirk
Ik denk niet dat je het belang van de stabilisatorstang moet overschatten.
Deze is alleen bedoeld om overhellen in de bocht tegen te gaan.
En bij de hydropneumaten hebben ze er een stangenstelsel opgedrukt om de hoogteregelaar te sturen.
Zijn je ballen goed? Want bij drukverschil schommelt de kar ook over zijn lengteas, heb ik empirisch vastgesteld.
Zijn je ballen goed ?
Dat vraag je toch niet aan een heer ?
Ja , mijn ballen zijn 3 maanden geleden opnieuw gevuld door Chyparse , waren nog goed volgens hen .
Ook laten uitboren voor , omdat `ie altijd stug veerde voor .
Door dat uitboren is`ie ook wel wat zoekeriger geworden hoor , maar ja , moet toch kunnen dat uitboren bij een perfecte auto niet?
Tja , misschien overdrijf ik wel wat bij het zg. belang van een goede stab.stang, toch denk ik dat `ie daardoor beter in balans blijft bij hoge snelheden .
Die rubbers heb ik besteld bij de dure Citroén dealer op het Olympiaplein in Amsterdam , waren idd los te krijgen , kosten maar iets van € 5,- per stuk , dus dat valt wel mee .
Moet ik die hele stang eruit halen of kan ik die laten zitten ?
Klemmen los , ouwe eraf schuiven , nieuwe er op en dan de klemmen weer vast ?
Heb nog steeds geen echt duidelijk antwoord boys .
(IeksEmmu : foto`s van mijn ballen wil je zeker niet hè ?)
Groeten ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Zijn dat echt rubbertjes? Ik heb het bij de XM nog nooit los gehad, maar bij de DS wordt de stang aan beide kanten vastgezet met sterke klemmen die aan beide kanten vastgebout zitten. Als lager-achtig ding zitten er 2 plastic ronde helften omheen, die lekker in het vet zitten. De stabilisatorstang van de XM en DS lijken iig op het eerste gezicht identiek te zijn…
Als het dezelfde constructie is, dan kan ik me overigens niet voorstellen dat je daar narigheid van ondervindt.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Dirk de Pirk schreef:
(IeksEmmu : foto`s van mijn ballen wil je zeker niet hè ?)
Groeten ,
Dirk
nee, alleen een foto van je stang met rubber…
ieksEmmu schreef:Dirk de Pirk schreef:
(IeksEmmu : foto`s van mijn ballen wil je zeker niet hè ?)
Groeten ,
Dirknee, alleen een foto van je stang met rubber…
Eh… SeksEmmu , we rijden alleen veilig idd !
Volgende week haal ik de rubbertjes op , als `t rubbers zijn hoor , zo te zien op de puter van de dealer wel !
Hou jullie op de hoogte .
XM TCT Ambiance`94
Ha !
Nog `es even naar die zg. speling gekeken , maar die viel toch wel mee gelukkig .
Gelukkig , omdat het een enorme klus bleek om die nieuwe rubberen stab.stang lagers er op te zetten , bijna onmogelijk zonder de motor er uit te halen .
Het zijn trouwens ronde rubbers die je open kunt buigen en weer dicht knijpen als ze om de stab. stang zitten .
Die klemmen waarmee ze vast zitten kun je vrij makkelijk losmaken dacht ik dus , bleken echter ook nog aan een poot van de wieldraagarm vast te zitten .
Bovendien was er dan nog te weinig ruimte, ze zitten tussen het subframe en het chassis, en moest je dus het subframe laten zakken door de bevestigingen daarvan los te maken .
Aangezien ik op een brug stond ben ik toen maar afgehaakt , was bang dat ik de motor in mijn nek zou krijgen.
Nou ja , weer een ervaring rijker !
Groeten , Dirk
XM TCT Ambiance`94