Robin schreef:Als die foto bij koude motor genomen is staat de koudestart te slap.
Precies, ben ik met je eens. Dat merkte ik ook al op maar was door brakke quoting (inmiddels hersteld) niet zichtbaar….
Ich bin ein Breaker
Ik heb trouwens nog een tip voor ALLE BX 1.9 D rijders die al de z.g. Xantiamotor erin hebben zitten :
Zoals op de foto op pagina 1 is te zien, loopt de Luchtslang met een bocht naar rechts en zit dan vlak boven de koelwaterslang die van het thermostaathuis naar de radiateur loopt….Net na het flexibele gedeelte van die luchtslang (rechts) zit een vrij scherpe rand die vlak boven (of in mijn geval TEGEN) de waterslang aanzit en daardoor er een kerf in heeft gesneden tijdens het trillen van de motor.
Omdat je dit niet goed kunt zien als de slang er op zit, heb je het dus niet in de gaten totdat je natuurlijk lekkage krijgt.
Ik had die luchtslang er eergisteren even afgehaald om de koppelingshevel iets bij te stellen (kon je er beter bij) en toen zag ik bij mij dus die kerf zitten (beschadiging)...hoeveel vlees er nog opzit weet ik niet, maar er is denk ik zeker een 1,5 mm vanaf getrild.
Ik heb het nu opgelost door de bevestiging aan die ene bout op de steun eraf te halen en hem iets hoger weer vast kunnen maken zodat hij er nu 1 cm boven zit en het niet verder kan beschadigen.
Ik adviseer dus je er even naar te kijken, beter voorkomen dan…..
Kabel staat niet strak met koude motor. Is het nu een kwestie van de kabel strak zetten met koude motor en kijken of het verholpen is?
Het onderdeel wat ervoor zorgt dat de kabel niet strak getrokken wordt, kan dit kapot zijn? Dit zit even verder op als je de koudestartkabel volgt volgens mij. Als overigens dat onderdeel kapot is en ik stel morgenochtend de kabel strak met koude motor, dan blijft deze strak staan ook al is de motor warm?
_Razkin_ schreef:Kabel staat niet strak met koude motor. Is het nu een kwestie van de kabel strak zetten met koude motor en kijken of het verholpen is?
Het onderdeel wat ervoor zorgt dat de kabel niet strak getrokken wordt, kan dit kapot zijn? Dit zit even verder op als je de koudestartkabel volgt volgens mij. Als overigens dat onderdeel kapot is en ik stel morgenochtend de kabel strak met koude motor, dan blijft deze strak staan ook al is de motor warm?
Dan is vermoedelijk die wasthermostaat defect….komt vaak voor als ze er al jaren in zitten.
Het is die grote aluminiumknop (lijkt wel op een hele grote bout zeg maar) waar dat kabeltje in het midden uitkomt…..is wel een klusje wat goed moet gebeuren…d.w.z. dat je hem goed afstelt als die nieuwe erin zit…ik heb dat LATEN doen bij een dieselspecialist…..als je hem namelijk TE strak afstelt ga je hem horen ratelen in de pomp….en dat vindt ie niet fijn.
Ik meen dat ie iets van 65 euro of zo kostte.
_Razkin_ schreef:Kabel staat niet strak met koude motor. Is het nu een kwestie van de kabel strak zetten met koude motor en kijken of het verholpen is?
Het onderdeel wat ervoor zorgt dat de kabel niet strak getrokken wordt, kan dit kapot zijn? Dit zit even verder op als je de koudestartkabel volgt volgens mij. Als overigens dat onderdeel kapot is en ik stel morgenochtend de kabel strak met koude motor, dan blijft deze strak staan ook al is de motor warm?
Nee, je moet de kabel met warme motor stellen zodat ie netaan los genoeg staat. Dan is het goed, en als de wasthermostaat nog wat doet trekt ie ‘m vanzelf strak. Is de wasthermostaat kapot dan trekt ie niet strak, en dan moet je die dus vervangen (alhoewel, voor de 3 dagen in het jaar…)
Ich bin ein Breaker
karel schreef:[Is de wasthermostaat kapot dan trekt ie niet strak, en dan moet je die dus vervangen (alhoewel, voor de 3 dagen in het jaar…)
Nou…..het gaat toch weer een graad of 4 vriezen en dan ben je blij dat hij in orde is.
Raar land trouwens hoor, dat NL…..vorige week in je T-shirt met 16 graden….en nu ?
Bram schreef:karel schreef:[Is de wasthermostaat kapot dan trekt ie niet strak, en dan moet je die dus vervangen (alhoewel, voor de 3 dagen in het jaar…)
Nou…..het gaat toch weer een graad of 4 vriezen en dan ben je blij dat hij in orde is.
Raar land trouwens hoor, dat NL…..vorige week in je T-shirt met 16 graden….en nu ?
Nouja, voor deze 3 dagen dus. Even een pootje op het gas werkt trouwens ook, zo doe ik het al jaaaaaaaren (te lui om dat ding te vervangen, zit zo lekker bij dat ‘xantia dieselfilterhuis’).
Ich bin ein Breaker