ik word er een beetje moe van dat ALLES tegenwoordig maar gericht is op het autoverkeer terwijl dat procentueel gezien maar een heel klein deel vd vervuiling is!
De ECHTE vervuilers (vliegtuigen, schepen, industrie) daar hoor je niemand over
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
hel1 schreef:
nee politiek, gaat niet om geld maar om te laten zien dat ze echt aan het milieu doen.
Waarvan akte!
De komende tijd gaan politieke partijen over elkaar heen vallen om te laten zien hoe goed zij met het milieu bezig zijn. ‘t Is niet meer dan mode.
Nu is een Italiaan(!) bezig met de maximum snelheid op de Duitse autobahn.
Dat is toch de wereld op zijn kop?
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Het maken van de (plastic) stickers en de verkeersborden met verf met zware metalen veroorzaakt meer vervuiling dan die paar oldtimers!
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben het helemaal eens met de stelling dat de groep oldtimers zo klein is dat deze geen enkel verschil zal maken als ze geheel verboden zal worden in de binnensteden van Europa. Wat echter wel zo is dat er een grote groep auto’s is, met bouwjaren van ca. 1980 tot 1995, die behoorlijk vervuilend zijn. Die groep auto’s zijn natuurlijk niet klassiek te noemen maar vallen in de zelfde groep. Het is nu zo dat de politiek geen onderscheid wil maken tussen klassiek en semi-klassiek. De politiek is van mening dat de gemiddelde klassieker liefhebber zijn auto slechts weinig gebruikt, ( wat onlangs door een FEHAC onderzoek is bevestigd ) en het dus niet erg vind om die auto te laten staan. Ze willen gewoon van die groep af die met een oude, vervuilende auto rijdt, dus in de groep van 80 tot 95 ( als voorbeeld dan hé ..)
We kunnen er rustig van uit gaan dat het ze nog gaat lukken ook, en dat het over een paar jaar gewoon mega duur word om een vuile auto te rijden. In Italië is het verbod er al een aantal jaren. Daar mogen in de binnensteden ook geen auto’s zonder kat rondrijden op SMOG dagen. Er zijn daar twee uitzonderingen: LPG en auto’s met een cilinderinhoud tot 650cc. Die wet heet de Fiat 500 wet. ( deze wet is speciaal verzonnen voor Fiat 500 rijders, omdat er daar nog duizenden van zijn in Italië).
In mijn ogen zijn we trouwens ook zelf verantwoordelijk. Wij mogen allemaal stemmen, en er zijn nog steeds veel mensen die op partijen stemmen die deze plannen ondersteunen. Ik vraag me af hoeveel BX-rijders en andere forum leden er op de VVD stemmen, want die partij is namelijk de enige die aan de auto liefhebber denkt. Ik wel in ieder geval.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het feit dat men oldtimers weinig gebruikt, maakt het tegelijk aannemelijk dat deze wagens vooral in de stad gebruikt worden. En juist daar wil men de (lokale) luchtkwaliteit omhoog brengen.
Globaal gezien zet het misschien geen zoden aan de dijk, lokaal gezien natuurlijk meer.
Vanuit die hoek gezien, is het dus een vrij logische zet.
Ik ben wel beneiuwd hoe nauwkeurig er werkelijk wordt gekeken naar de mate van vervuiling per auto. Er zijn tegenwoordig ook “personenwagens” op de weg te vinden waarvan het formaat en motorinhoud vele malen groter zijn dan waar men vroeger tevreden mee kon zijn. Dit soort wagens vervuilen meer dan een kleinere, en wellicht vervuilen ze ook meer dan een kleine oldtimer, of zelfs een middenklasser-oldtimer. En stukken meer dan een oldtimer op LPG.
Hoe dan ook, het millieu is een prachtig middel om centen in de la te krijgen. De overheid liujtk in mijn ogen ook een signaal af te geven dat ze niet eens willendat we er zelf iets aan doen. Neem nu het roetfilter verhaal, waarom geen campagne er tegenaan gooien? Waarom geen actievere aanmoediging voor LPG-gebruik, en waarom vloeiendere invoering van en voorlichting over alternatieve brandstoffen zoals PPO?
Nee, wij moeten lekker blijven vervuilen, dan kunnen ze daar weer mooi een rekening voor uitschrijven.
(alsof het millieu er beter van wordt als de staatskas gevulder is….)
in België krijg je nu een premie van 150euro om een roetfilter te plaatsen…... ....................... enkel op nieuwe wagens
zou toch stilaan standaard moeten zijn niet :
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Vandaag in het nieuws dat op 1 juli a.s. in onder meer Utrecht, Eindhoven en Tilburg de eerste ‘milieuzones’ ingesteld worden. Daarbinnen worden alleen schonere vrachtwagens en vrachtwagens met een roetfilter nog toegelaten. Rotterdam volgt deze zomer.
Dat had dus net als in Duitsland net zo goed voor benzineauto’s zonder geregelde katalysator kunnen gelden. Komen we nog even goed weg.
Ben trouwens wel benieuwd of de stadsreinigingen wel over schone vrachtwagens beschikken, anders gaat het op een andere manier stinken,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
metro2005 schreef:ik word er een beetje moe van dat ALLES tegenwoordig maar gericht is op het autoverkeer terwijl dat procentueel gezien maar een heel klein deel vd vervuiling is!
De ECHTE vervuilers (vliegtuigen, schepen, industrie) daar hoor je niemand over
fftopic
Het journaal, gisteren.
Eerst een item over een Nederlandse minister (een zij) die die vervuildende lease-auto’s zwaarder wil gaan belasten (geen woord over vervuilende niet-lease-auto’s).
Bon.
Volgende item.
Een europarlementariër (een zij) die vindt dat er meer concurrentie moet komen in de luchtvaart (op lijnen naar Amerika) om zo prijsvechters meer kansen te geven. De prijs moet naar beneden. Geweldig! Nog meer vliegtuigen in de lucht!!!
nog meer fftopic
ik ben gisteren weer eens met de trein naar brussel gegaan
heenweg: geringe vertraging, kan ik mee leven
terugweg: allé, den IC is geschrapt wegens materieeltekort van Nederlanschen zijde, reizigers naar Roosendaal moeten met de boemel; weet je hoeveel stations er zijn tussen antwerpen en roosendaal???
er gingen al geruchten dat de NS dit doet om mensen de HSL in te werken
of wel: ik ga voortaan weer met de auto
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Zoals al eerder gezegd; ‘milieu’ is weer helemaal hot en omdat de politiek de industrie hierop niet al te hard kan aanpakken omdat ze anders en masse naar China oid vertrekken met hun hele hebben en houden om daar helemaal geen rekening meer te hoeven houden met de umwelt en 300% kunnen bezuinigen op arbeidsloon, zit zij nu als een gefrustreerde tiener bij een schiettent op de kermis wat in het wilde weg te schieten op weerloze rubberen eendjes die hun bek toch niet lostrekken, in de hoop dat ze uiteindelijk een grote knuffelbeer van Brussel krijgt.
Afgezien daarvan is het pure arrogantie van ‘de mens’ om te denken dat wij ‘het milieu’ om zeep helpen met onze gasjes. We zijn hooguit een luis in de pels van moedertje natuur en als ze er flauw van is dan laat ze een ruft in de zin van een dodelijk baterieel virus of smijt een joekel van een Tsunami over de hele aardkloot en is ze weer af van de jeuk.
Animal triste post coitum
mooi gesteld! maar toch vind ik ook dat we met zijn allen ons best moeten doen om die jeuk nog een beetje uit te stellen
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Toen ik de topictitel zag dacht ik dat ‘t ging om een petitie om Duitse oldtimers te verbieden.
Daar ben ik dan wel weer voor
ja, zo kan je ook denken. maar ik ben het met je eens: al die arme mensen die niet eens schoon water hebben of te eten, kunnen ook wel eens eco-tax gaan betalen.
het braafste jongetje uit de klas… we zijn ook het best verdienende jongetje uit de klas, en dat ook nog eens vaak ten koste van anderen en dan mag je wel wat over hebben voor de anderen.
maar ja, ik had vroeger ook geitenwollen sokken dus misschien is dat het
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Wat voor sokken draag je nu dan?
Animal triste post coitum
Serge schreef:Wat voor sokken draag je nu dan?
bouwmaat, als je het zo precies wilt weten, of burlingtons, of geen sokken
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
of thyo, wandelsokken uit frankrijk, die vergat ik nog
en natuurlijk hema’s
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar