Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Status Quo schreef:....maar nu heb ik een vraag: kan er ook een bredere maat op ipv 155 65 14?
want ik vind dat als je nu beetje sneller op wil trekken de auto wel heel snel slipt…
Met deze stelling ga je mank. Bredere banden betekend minder Kg. druk per viekante centimeter raakvlak tussen band en wegdek.
Met bredere banden zal je dus sneller slippen, en al helemaal bij nat wegdek.
Over het algemeen kan je stellen dat de door de niet te onderschatten techneuten van de fabrikant uitgezochte maat vrijwel altijd het beste is. Breder of smallere banden plaatsen is vrijwel altijd een kwestie van concessies doen. Veelal gaan die ten kosten van de veiligheid bij het kiezen van bredere banden.
Status Quo schreef:hmm oke, nja ik ga beide voorbanden vervangen.. de ene zitten scheurtjes in en loopt steeds leeg ( die is geen advies of afkeurpunt )
bij de bx had ik ook banden van de sloop en daar zaten nog aardig wat millimeters op.
Meejn.. banden bij de sloop.. je hebt toch wel iets geleerd van je vorige banden nietwaar? Die waren na 2000 km alweer op. ASD heeft jou banden maat wel en die zullen niet duurder zijn dan 35-40 eur kan je weer 40 000 er tegenaan..
Hebben de ax met GTI velgen niet 185 breed? Wat patrick zegt zit wel wat in, maar bij droog weer ben ik het niet helemaal eens..
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ijs schreef:Wat patrick zegt zit wel wat in, maar bij droog weer ben ik het niet helemaal eens..
Uiteraard gaat het balletje vooral op bij nat wegdek. Maar dat is dan ook het moment dat het juist belangrijk is om een goed kontakt met de weg te hebben. Dus, zoals ik al schreef, je doet dan een concessie op het gebied van veiligheid.
Maar je kunt wel lekker trekken met droog weer… Het is maar net wat je het belangrijkst vindt…
Als je gewoon goed kontakt met de weg wilt, moet je het naar mijn idee ook niet direct zoeken in bredere banden, maar in betere banden. En ik heb het idee dat je nog niet echt naar de kwaliteit van de banden hebt gekeken, alleen nog maar naar de prijs en de maat.
Nou gaan we wel heel ver… denk dat ik de mountainbike banden op mijn winkelwagen zet, rij ik iedereen zoek als het dadelijk weer gaan plenzen (ownee, die zijn ook kaal)
Wat Patje zegt klopt theoretisch gezien wel, maar niet in de praktijk.
Immers, ook de samenstelling en het profiel van de band doet er toe.
@Ijs, klopt, AX GTI heeft 185 breed af fabriek.
Verder kan je prima bandjes verkrijgen op de sloop, zolang je maar wel even oplet: niet verdroogd, geen vlakke kanten en het liefst een beetje profiel…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Simpele Ziel schreef:Wat Patje zegt klopt theoretisch gezien wel, maar niet in de praktijk.
Immers, ook de samenstelling en het profiel van de band doet er toe.
Patje mompelt iets over kwaliteit van de banden uit mijn vorige bericht….
Je mag kwaliteit dan ook lezen als “profiel +materiaal van de band”. Of had je met mijn “kwaliteit iets anders in gedachten?
Dus met goed lezen kom je er achter dat zowel praktijk als theorie in mijn bericht vrij dicht bijelkaar liggen.
Groet, Patrick, die ook eens Sjonnie was…..
Ik reageerde eigenlijk op je eerdere post ops:
Ex BX 16v, Ex AX GTI
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Simpele Ziel schreef:Ik reageerde eigenlijk op je eerdere post ops:
Totaal aantal Berichten: 1542
- AX GT injection ph1
Ijs schreef:Status Quo schreef:hmm oke, nja ik ga beide voorbanden vervangen.. de ene zitten scheurtjes in en loopt steeds leeg ( die is geen advies of afkeurpunt )
bij de bx had ik ook banden van de sloop en daar zaten nog aardig wat millimeters op.
Meejn.. banden bij de sloop.. je hebt toch wel iets geleerd van je vorige banden nietwaar? Die waren na 2000 km alweer op. ASD heeft jou banden maat wel en die zullen niet duurder zijn dan 35-40 eur kan je weer 40 000 er tegenaan..
Hebben de ax met GTI velgen niet 185 breed? Wat patrick zegt zit wel wat in, maar bij droog weer ben ik het niet helemaal eens..
en waarom waren die sloopbandjes ook alweer zomaar gaaR? verkeerd uitgelijnd ja.. bx reed alleen op binnenkant band ax is wel goed uitgelijnd en dergelijke,
mijn vraag was gewoon wat er om die velg voor andere maten zou passen… en bij droog weer vlot optrekken in bocht omdat je anders weer een uur op een rij autos moet wachten is niet te doen want er staat direct een zwart spoor op de weg bij wijze van spreken ( en dan trap ik het gas niet eens ver in)
vind deze bandjes er gewoon als fietswieltjes uitzien dus d8 mischien kan er ook breder om.
Je hebt meestal 1 maat speling op een velg, 165 zou wel moeten passen.
- AX GT injection ph1
hmm okej.. nja ik probeer wel wat.. henk ff tevreden stellen
Ik zou voor de looks bijna 1 maat smaller gaan, dan ziet het er wat strakker uit…
Voor de GTI velgen dus eigenlijk een setje in 175 breed zoeken…
Ex BX 16v, Ex AX GTI
- AX GT injection ph1
dus dan zou ik 145 moeten zoeke
- AX GT injection ph1
meneer van de sloperij wou er 175 omleggen.. k denk dat ik dan niet meer kan sture tenminste zo zag het eruit.. toen die de band ernaast hield.
weet dat je ook een hoger verbruik hebt met bredere banden
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
- AX GT injection ph1
weet ik, maar rij nu toch ook steeds 1 op 10… dus ja maar ik denk dat ik toch maar bij de originele maat blijf