Omdat ik geen instructieboekje heb bij mijn BX (ook geen onderhoudshistory dus) vraag ik me een aantal dingen even af.
Ik wil een beurtje doen, tijd voor en ruimte de komende weken.
Transmissie olie (automaat) Waar doe ik dat weer ingooien? welke olie en hoeveel? En, er zou ergens een filter moeten zitten, wil ik ook meteen doen, waar kan ik dat vinden? En wellicht een type nummer, zodat ik het kan halen bij de lokale autoboer.
Motorolie, zelfde (dat weer vullen zal wel lukken, lol)
Verder heb ik het idee dat de injectoren wel eens gereinigd mogen worden. De auto smoort soms een beetje. heeft er iemand ervaring met van dat spul wat je in tank gooit? en zo ja, wat is dan het beste?
Mocht iemand een boekje hebben liggen voor een 1900 gti autmaat uit 1991??? Of staat er toevallig ergens wat op internet??
Greatnix Spookeend
Automaatbakolie verversen is een vak apart… het filter is net zo’n soort filter als bij de LHM, goed schoonmaken met remmenreiniger dus.
waar zit dat filter? vraagbaak rept er met geen woord over…?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Harm schreef:Automaatbakolie verversen is een vak apart… het filter is net zo’n soort filter als bij de LHM, goed schoonmaken met remmenreiniger dus.
Ik had dat al eerder gehoord, over die automaten olie, waarom is dat eigenlijk? En ik neem aan dat het ondanks dat, toch best te doen moet zijn??
Greatnix Spookeend
instructieboekjes worden legio aangeboden op marktplaats
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Als je engels redelijk is kan je deze pdf downloaden.
klik ook eens op “parent directory” in bovenstaande pagina. Kan leuk spul bij staan.
Een tijdje geleden heb ik zo’n injectorenreiniger gehaald bij de Brezan voor in de Volvo. Moet zeggen dat dat best goed geholpen heeft. Het was een gas auto en tot dat moment liep hij echt niet op benzine. Daarna zowaar wel redelijk…
Het nadeel is dat ik het merk niet meer weet. Was een zwart flesje en ik heb het in een keer in de -volle- tank gemikt. Overigens werd gezegd dat je daar wel even op moet letten. Het moet niet wel in een volle tank, anders kloppen de verhoudingen niet.
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Voor wat betreft de automaatbak, ik heb de vraagbaak hier ff niet bij me, dus als een ‘kenner’ het zou willen bevestigen, graag!
- Opvangbank klaarzetten
- Schroeven bak en differentieel (?) losdraaien.
- Schroeven met nieuwe pakking terugzetten.
- Bak nu vullen met nieuwe atf-olie via de peilstok- opening.
- ik geloof dat er 6,5 liter in moet.
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
automaatbakolie
Automaatbakolie verversen is niet moeilijk maar je moet wel ff weten wat je doet. Er zit aan de onderkant van de versnellingsbak een dekseltje met 3 schroefjes deze moet los, dan komt er een hele plons atf olie uit, vervolgens zit daarboven het filter dit kan je er met een tangetje voorzichtig uittrekken waarna er nog een plons atf olie uit komt. Het filter goed schoonspuiten met remmenreinigeren terugplaatsen en vervolgens het dekseltje weer terugschroeven. Vang de oude atf olie op in een redelijk schone bak, dit om twee redenen, je kan dan zien hoe “vies” de automaatolie is (mooi helder rood of bruin/zwart) en omdat je precies moet meten (met een litermaat of zo) hoeveel olie er uit komt. Bij het verversen komt namelijk niet alle olie (+/- 7liter) er uit maar maar een liter of 3. Precies dezelfde hoeveelheid olie er weer terug in stoppen via de pijlstokopening, motor en bak goed warm rijden en vervolgens automaatolie peilen en zonodig bijvullen.
Als de olie die er uit komt nou heel erg zwart is moet je dit proces in z’n geheel nog een keer herhalen omdat een groot deel van de olie nog in de bak blijft zitten (een soort spoelen dus).
Volgens mij moet er in een automaatbak van een BX ATF Dexron II en dus geen III let daar even op en vraag er goed om bij de automaterialenzaak waar je het koopt die weten het precies.
Veel succes en groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!