Kortsluiting C15
twan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 18-08-2006

Gepost: 23 maart 2007 11:00 AM

Hallo,

ik heb een kortsluitingprobleem bij mijn C15. Het gaat om de groep waar de ruitenwissers, de claxon en de remlichten op zitten. Ik heb een blaasje op een kant van de zekeringsvoetje zitten (lijkt op een soldeerbolletje) en de zekering knalt er vaker uit. Ergens zit dus kortsluiting. Ik vermoed dat het met de ruitenwisser te maken heeft. In intervalstand blijft hij vaker hangen en maakt dan een vreemd geluid. Ik weet niet zeker of het aan het relais of aan de ruitenwisser motor ligt. Heeft iemand tips hoe ik een kortsluiting kan opsporen? Ik ben in het bezit van een multimeter.

Groet Twan

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 maart 2007 11:14 AM
  [ # 1 ]

Maak een opstelling zodat je de stroom door je zekering kan meten. ( je hebt een forse multimeter nodig) Schakel nu alle gebruikers 1 voor 1 in zadat je ziet welke er het meest stroom gebruikt. Nu daar verder zoeken bij diegene die de hoogste stroom verbuikt. Een ruitewisser mag niet veel meer dan 10 amp gebruiken. Loop je draadboom langs en kijk of ie ergens kaal is.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
twan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 18-08-2006

Gepost: 23 maart 2007 11:23 AM
  [ # 2 ]

ok ik ga het vanmiddag proberen. Als het de ruitenwissers blijken te zijn, hoe kom ik er achter of het het relais of de motor is?

Groet Twan

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 maart 2007 11:46 AM
  [ # 3 ]

Relais maken zelden kortsluiting. ze schakelen de stroom naar je rw motortje. Soms ligt er een draad tegen het ruitewissermechaniekje en die is nu kaal. als je de ruitewisser aandoet raakt een armpje de draad….

Je moet wel zeker zijn dat je de juiste zekering hebt en niet een te lichte.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 maart 2007 01:41 AM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

Maak een opstelling zodat je de stroom door je zekering kan meten. ( je hebt een forse multimeter nodig) Schakel nu alle gebruikers 1 voor 1 in zadat je ziet welke er het meest stroom gebruikt. Nu daar verder zoeken bij diegene die de hoogste stroom verbuikt. Een ruitewisser mag niet veel meer dan 10 amp gebruiken. Loop je draadboom langs en kijk of ie ergens kaal is.

Als je ipv de multimeter een flinke lamp in serie opneemt, met de zekering wel te verstaan, weet je zeker dat je de multimeter heel houdt (10A is doorgaans wel max voor een huis/tuin/keukenmeter), en zodra de lamp op volle sterkte gaat branden heb je waarschijnlijk het kortsluitende onderdeel gevonden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook