dames, heren,
ik heb met veel plezier mijn BX chic gekocht. mede na advies van jullie hier op dit forum. (foto’s volgen nog)
ironisch genoeg reed ik naar een geshcikte fotolocatie, begint het display te loeien “stopstop” LHM vloeistof ik. Die heb ik vrolijk bijgevuld. Blijkt er nu een giga lekkage van dit groene goedje.
Mijn BX maar meteen naar de garage gebracht. Dat haalde ik net. Diagnose: stroeve veerpoten voor. Daardoor schiet de slang er steeds vanaf. Gaat me 125 euro excl. kosten (per veerpoot) en plus montage kom ik op een kleine 500 euro. Op zich geen probleem. Als het moet dan moet het, maar ik wil wel graag hier wat advies.
Wat denken jullie.
1. genoemde bedrag realistisch?
2. kan smering van die veerposten niet voldoende zijn?
daar las ik iets over in een ander draadje op dit forum.
Tot slot nog wat info: De BX heeft de afgelopen 3 jaar maar een paar duizend km gelopen. (nog geen 8.0000) Heeft veel stilgestaan dus. Ik las hier dat dit weinige rijden o.a. slecht is voor de veerpoten.
ben benieuwd naar jullie reacties,
Robbes
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: LHM lekkage, garage zegt veerpoten vervangen, kosten 500
robrob schreef:dames, heren,
ik heb met veel plezier mijn BX chic gekocht. mede na advies van jullie hier op dit forum. (foto’s volgen nog)
ironisch genoeg reed ik naar een geshcikte fotolocatie, begint het display te loeien “stopstop” LHM vloeistof ik. Die heb ik vrolijk bijgevuld. Blijkt er nu een giga lekkage van dit groene goedje.
Mijn BX maar meteen naar de garage gebracht. Dat haalde ik net. Diagnose: stroeve veerpoten voor. Daardoor schiet de slang er steeds vanaf. Gaat me 125 euro excl. kosten (per veerpoot) en plus montage kom ik op een kleine 500 euro. Op zich geen probleem. Als het moet dan moet het, maar ik wil wel graag hier wat advies.
Wat denken jullie.
1. genoemde bedrag realistisch?
2. kan smering van die veerposten niet voldoende zijn?
daar las ik iets over in een ander draadje op dit forum.Tot slot nog wat info: De BX heeft de afgelopen 3 jaar maar een paar duizend km gelopen. (nog geen 8.0000) Heeft veel stilgestaan dus. Ik las hier dat dit weinige rijden o.a. slecht is voor de veerpoten.
ben benieuwd naar jullie reacties,
Robbes
Veerpoten gaar kan inderdaad heel goed zijn, maar om daar 500 E voor te vragen… een goede poot kost misschien 100 E, maar de montage is maar 15 minuten werk per kant! laten we zeggen een uur voor 2 kanten… dan kan dat dus nooit 250 E kosten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: LHM lekkage, garage zegt veerpoten vervangen, kosten 500
Wat Waterman zegt. Ik denk niet zozeer stroeve veerpoten, maar je hebt inwendig lekkende veerpoten. Dan springen idd de retourliedingen eraf met alle gevolgen van dien.
Stroeve veerpoten hoeven niet te lekken. Je kan stroeve veerpoten wel smeren, waarbij het probleem wat kan verminderen, maar daarmee los je de lekkage niet op. Tegen lekkage kun je maar 1 ding doen en dat is revisie over vervanging waarbij gezien de tijd die gemoeid is met revisie maar sneller wordt gekozen voor vervanging.
Monteert deze garage nieuwe veerpoten of goede gebruikte? Indien ze nieuw zijn vind ik het schappelijk, maar als ze tweedehands zijn vind ik het tamelijk prijzig. Goede gebruikte veerpoten gaan in de regel over de toontbank voor 25-50 EUR. Persoonlijk vind ik 15 minuten montage per veerpoot wel wat optimistisch. Maar veel meer dan een uur totaal zou een zichzelf respecterende garage niet aan deze klus hoeven te besteden.
Het staat je natuurlijk altijd vrij om eens wat rond te bellen.
dank voor de snelle reacties alvast.
het betreft 2de hands veerpoten. die kosten 125 per stuk excl. Ik betaal 200 a 250 voor nieuwe.
2de hands lijkt me prima, dus daar ga ik voor.
rondbellen ga ik zo maar eens even doen.
groeten,
Robbes
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
hegru?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hel1 schreef:hegru?
Lijkt me inderdaad een klusje waarbij het wel eens zou kunnen lonen om Hegru te bellen, al is het wel een stukje rijden voor je… Ik vermoed dat je voor € 300 klaar kunt zijn bij ze?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
ik ben sinds kort fan van ze voor dit soort repararties
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
robrob schreef:het betreft 2de hands veerpoten. die kosten 125 per stuk excl.
Ik sluit me ook aan bij waterman.
Vind ik echt veeeel te veel geld. Van mij mag een garage best een leuk uurratief vragen, en als ze de klus normaal inschatten betaal ik ze graag. Maar dit grenst aan flessetrekkerij.
Ofwel ze weten niet wat een tweedehands veerpoot kost en doen er dus maar een slag naar, ofwel ze proberen je simpelweg te naaien. Zo, paf, 100 euro extra voor het weekend, snel verdiend.
En 250 euro arbeid? 4, 5 uur? Ook onzin, duurt maximaal de helft, als je vaak genoeg een shaggie gaat roken. Ik zou er niet eens meer langsgaan als ik jou was.
Goed, ik voeg niet veel toe aan de thread, maar heb mijn hart weer gelucht
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
BxBandit schreef:robrob schreef:het betreft 2de hands veerpoten. die kosten 125 per stuk excl.
Ik sluit me ook aan bij waterman.
Vind ik echt veeeel te veel geld. Van mij mag een garage best een leuk uurratief vragen, en als ze de klus normaal inschatten betaal ik ze graag. Maar dit grenst aan flessetrekkerij.
Ofwel ze weten niet wat een tweedehands veerpoot kost en doen er dus maar een slag naar, ofwel ze proberen je simpelweg te naaien. Zo, paf, 100 euro extra voor het weekend, snel verdiend.
En 250 euro arbeid? 4, 5 uur? Ook onzin, duurt maximaal de helft, als je vaak genoeg een shaggie gaat roken. Ik zou er niet eens meer langsgaan als ik jou was.
Goed, ik voeg niet veel toe aan de thread, maar heb mijn hart weer gelucht
Goed, dan zal ik ook mijn hart even luchten….
Wat een onzin allemaal. Ik denk dat jullie niet moeten vergeten dat garagisten er niet zijn om juliie zo goedkoop mogelijk in een auto te laten rijden, maar om geld te verdienen. Ik vind het een zeer redelijke offerte die er gegeven word.
Even gauw gerekend:
Twee veerpoten a Eu. 125 ex BTW
Vier liter LHM a 6 Eu. ex BTW
Dit samen is in de BTW Eu. 325,-
Laat de man Eu. 150 berekenen voor de montage… Poehpoeh, het is wat.
Iedereen die het in de beun zelf doet, moet dat lekker zelf weten. Maar ga niet staan zeuren als de man die zijn beroep er van gemaakt heeft, en waarvan verwacht wordt dat hij kwaliteit levert er wat geld voor vraagt!
@TS no offence.
Gr Martijn
Met alle respect, als je mijn post leest zul je zien dat ik niemand een goede boterham misgun. Maar ik kom toch echt uit op:
2 veerpoten, 150 ex, dus 178,50. Behoorlijk aan de prijs maar goed.
30 euro voor de lhm. Laten we er 45 van maken, pakt ie nog 50% winst op. Is samen 223 euro.
Je kunt makkelijk in twee uur die veerpoten vervangen. Makkelijk. Dus laten we zeggen nog eens 150 voor het werk. In dat opzicht ben ik het met je eens, het is niet onredelijk, maar da’s dan ook alles.
Kom ik toch maar op 375 euro, alles ruim genomen. Niks beunen.
Dan vind ik dat er dus op zijn minst 125 euro te veel wordt gerekend. Misschien is dat voor jou een schijntje maar ik vind 33% extra op een toch al ruime prijs niet mis. Ik blijf erbij, dat is m.i. gewoon een meiertje extra pakken op de onderdelen, leuk voor het weekend.
dames, heren,
dank voor deze reacties. Echt top. Ik ben op zoek naar een alternatief. Ik laat hier wel weten wat het geworden is en wat ik er uiteindelijik voor heb betaald. Zodra hij het weer doet, zal ik ook de foto’s posten.
hartelijk dank en nog een fijne avond!
Robbes
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
BxBandit schreef:Met alle respect, als je mijn post leest zul je zien dat ik niemand een goede boterham misgun. Maar ik kom toch echt uit op:
2 veerpoten, 150 ex, dus 178,50. Behoorlijk aan de prijs maar goed.
30 euro voor de lhm. Laten we er 45 van maken, pakt ie nog 50% winst op. Is samen 223 euro.
Garage rekent 125 PER STUK voor de veerpoten. Daar gaat dus je calculatie mank. Zo kom je uiteindelijk nog wel op een “acceptabele” 2 uur uit (en geen 4/5 uur).
Even over de prijs van de veerpoten.
Dat vind ik aardig stevig voor tweedehandsjes. Zelfs Bart (h)Ebben rekent “maar’ 82.50 per poot. En dit terwijl Bart Ebben bekend staat als de leverancier met de hoogste prijzen in de tweedehandsmarkt.
@Martijn. Je zou toch wel met me eens kunnen zijn dat 125 per stuk neigt naar een butengewoon stevige prijs.
150 EUR montage. Wederom stevig: met een uurtarief van pakweg 75 EUR per uur waarbij als het goed is de prijs van het licht, de diagnose apparatuur, het brood van de monteurs, etc al netjes is verdisconteerd kom je nog op 2 uur uit. Misschien ruim gerekend voor een offerte, maar toch.
@Martijn: met alle respect voor je standpunt als dealer, maar ik vind het allemaal wel fors gerekend. Ik begrijp ook wel dat er brood op de plank moet komen en dat het licht moet branden en ik probeer het ruim in het voordeel van de twijfel te rekenen, maar dag nog kom ik er niet uit. Ik vind het gewoon een dure offerte.
Als ik TS eens moest adviseren zou ik hem aanraden eens rond te bellen of nog eens in gesprek gaan met de garage. Meja, je zit in een lastige positie met een auto die wellicht nauwelijks verplaatsbaar is.
mpostma schreef:BxBandit schreef:Met alle respect, als je mijn post leest zul je zien dat ik niemand een goede boterham misgun. Maar ik kom toch echt uit op:
2 veerpoten, 150 ex, dus 178,50. Behoorlijk aan de prijs maar goed.
30 euro voor de lhm. Laten we er 45 van maken, pakt ie nog 50% winst op. Is samen 223 euro.Garage rekent 125 PER STUK voor de veerpoten. Daar gaat dus je calculatie mank. Zo kom je uiteindelijk nog wel op een “acceptabele” 2 uur uit (en geen 4/5 uur).
Even over de prijs van de veerpoten.
Dat vind ik aardig stevig voor tweedehandsjes. Zelfs Bart (h)Ebben rekent “maar’ 82.50 per poot. En dit terwijl Bart Ebben bekend staat als de leverancier met de hoogste prijzen in de tweedehandsmarkt.@Martijn. Je zou toch wel met me eens kunnen zijn dat 125 per stuk neigt naar een butengewoon stevige prijs.
150 EUR montage. Wederom stevig: met een uurtarief van pakweg 75 EUR per uur waarbij als het goed is de prijs van het licht, de diagnose apparatuur, het brood van de monteurs, etc al netjes is verdisconteerd kom je nog op 2 uur uit. Misschien ruim gerekend voor een offerte, maar toch.
@Martijn: met alle respect voor je standpunt als dealer, maar ik vind het allemaal wel fors gerekend. Ik begrijp ook wel dat er brood op de plank moet komen en dat het licht moet branden en ik probeer het ruim in het voordeel van de twijfel te rekenen, maar dag nog kom ik er niet uit. Ik vind het gewoon een dure offerte.
Als ik TS eens moest adviseren zou ik hem aanraden eens rond te bellen of nog eens in gesprek gaan met de garage. Meja, je zit in een lastige positie met een auto die wellicht nauwelijks verplaatsbaar is.
En die garage heeft vast nog een ander autotje staan….....
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
mpostma schreef:BxBandit schreef:
2 veerpoten, 150 ex, dus 178,50.
Garage rekent 125 PER STUK voor de veerpoten. Daar gaat dus je calculatie mank. Zo kom je uiteindelijk nog wel op een “acceptabele” 2 uur uit (en geen 4/5 uur).
Wat ik bedoel, is dat ik 150 euro ex voor twee stuks tweedehandspoten poten nog wel acceptabel zou vinden. Zeker niet goedkoop, maar wel acceptabel. 125 euro per stuk vind ik persoonlijk niet te rechtvaardigen. Dat is of onwetendheid, of naaierij.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
En wat ik bedoel, is dat ik geen stapeltje gebruikte veerpoten in mijn magazijntje heb liggen. Ik moet dus ook deze dingen gaan ik inkopen, en dat kost geld. Diegene van wie ik ze inkoop wil geld verdienen, en rekent mij dus Eu. 90 per veerpoot. Als ik mazzel heb heeft hij ze liggen, maar handel is het tegenwoordig niet meer dus waarschijnlijk mag ik ze zelf onder een auto vandaag gaan halen. En nee, niet in een prachtig verlichte werkplaats waar de donor op een brug staat, maar op het buitenterrein, zonder luchtgereedschap, van een auto die op z’n neus ligt. Leuk…...!
De garagist die dat niet doorrekent om jou een plezier te doen is heel fout bezig. Dat heeft niets met wel of niet dealer-zijn te maken…
Gr Martijn