Martijn de Ruijter schreef:En wat ik bedoel, is dat ik geen stapeltje gebruikte veerpoten in mijn magazijntje heb liggen. Ik moet dus ook deze dingen gaan ik inkopen, en dat kost geld. Diegene van wie ik ze inkoop wil geld verdienen, en rekent mij dus Eu. 90 per veerpoot. Als ik mazzel heb heeft hij ze liggen, maar handel is het tegenwoordig niet meer dus waarschijnlijk mag ik ze zelf onder een auto vandaag gaan halen. En nee, niet in een prachtig verlichte werkplaats waar de donor op een brug staat, maar op het buitenterrein, zonder luchtgereedschap, van een auto die op z’n neus ligt. Leuk…...!
De garagist die dat niet doorrekent om jou een plezier te doen is heel fout bezig. Dat heeft niets met wel of niet dealer-zijn te maken…
Gr Martijn
Bart Ebben is zelfs nog goedkoper.
Maar nee, meneer de garagist gaat liever zelf voor veel geld op een achteraf industrieterrein die dingen uit de modder plukken en 125 per stuk rekenen. Brengt kennelijk meer op…......
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Martijn de Ruijter schreef:Diegene van wie ik ze inkoop wil geld verdienen, en rekent mij dus Eu. 90 per veerpoot. Als ik mazzel heb heeft hij ze liggen, maar handel is het tegenwoordig niet meer dus waarschijnlijk mag ik ze zelf onder een auto vandaag gaan halen. En nee, niet in een prachtig verlichte werkplaats waar de donor op een brug staat, maar op het buitenterrein, zonder luchtgereedschap, van een auto die op z’n neus ligt. Leuk…...!
Gr Martijn
Ik geloof dat ik weet waar jij je veerpoten uit de modder mag gaan halen… in dat geval zou ik er 500 E per stuk voor gaan rekenen, want als je dáár je veerpoten uit de modder moet halen ben je écht niet blij…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
2 dingen:
-Bart Ebben goedkoper zou uniek zijn…
-Bart Ebben rekent vlgs. mij 82.50 ex BTW ex verzendkosten. Of verwachtte je van je garagist dat hij zelf in z’n auto stapte en ze effe ging halen…?
Gr Martijn
Voor 125 euro p.st.ex.btw. zou je verwachten dat ze OF nieuw zijn, OF geheel gereviseerd….
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Volgens mij staat het elke garagist vrij om zijn eigen tarieven/offertes te maken, net zoals het elke consument vrij staat om te kiezen naar welke garagist hij vervolgens toe gaat?
Neem mij derhalve niet kwalijk als ik mijn keuze door budget laat bepalen, en dus niet kies voor de garagist die door hogere vaste lasten (mooi pand, A-lokatie, perfecte garage-vloer, superdeluxe-website?) genoodzaakt is om mij een ander tarief te geven?
Ik zie daarin ook een stukje verklaring dat de meeste dealers/garagisten niet meer werken aan oudere (al dan niet half-gare) modellen, maar het meer zoeken in de moderne hoek. Immers, de eigenaren/bestuurders van die auto’s hebben al laten zien meer financiële ruimte (over) te hebben voor het rijden en laten rijden van hun auto.
Dus houd nou gewoon eens op elkaar te overtuigen, de TS heeft al aangegeven op onderzoek uit te gaan, en als hij zijn keus heeft gemaakt dat te laten weten…! :
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Martijn de Ruijter schreef:2 dingen:
-Bart Ebben goedkoper zou uniek zijn…
-Bart Ebben rekent vlgs. mij 82.50 ex BTW ex verzendkosten. Of verwachtte je van je garagist dat hij zelf in z’n auto stapte en ze effe ging halen…?Gr Martijn
ebben rekent 80 euro ex de btw verzendkosten. Dat denk ik ook…..........
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
dames, heren,
ik heb jullie tips ter harte genomen en ben nu op zoek naar een alternatief. De garage die 500 E. vraagt, laat ik het niet doen.
Ik heb wat rondgekeken en ga morgen, vandaag zijn ze immers dicht, bellen voor wat alternatieven. Dit mede op advies van forumbezoekers die met wat PB’s hebben gestuurd.
Ook heb ik even gekeken of ik zelf die veerpoten ergens vandaan kan halen. Ik heb nu een adres in flevoland (demontagebedrijf) waar ik voor 25 euro die veerpoten kan gaan demonteren. Laat ik ze demonteren, vragen ze daar 25 euro voor. Mogelijk dat ik ze daar morgen even ga ophalen. (edit: ik heb ze gevonde via onderdelenzoeker.nl, dit lijkt een erg handige dienst te zijn)
Mijn vragen:
1. weet iemand waar ik op moet letten bij de aanschaf van deze veerpoten. Ik wil namelijk geen rommel voor rommel verruilen.
2. weet iemand waar ik een handleiding vandaan kan halen hoe ik deze veerpoten kan vervangen?
3. Op dit forum las ik ergens in een draadje dat ik moet uitkijken naar veerpoten van type 1 of type 2 BXen. Heeft iemand een lijst met deze typen zodat ik precies weet uit welk type ze komen? De veerpoten uit de type 3 zouden slechter van kwaliteit zijn. (dan weet ik meteen of mijn chic uit 1992 over deze type 3 veerpoten beschikt)
wederom dank,
Robbes
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
robrob schreef:dames, heren,
ik heb jullie tips ter harte genomen en ben nu op zoek naar een alternatief. De garage die 500 E. vraagt, laat ik het niet doen.
Ik heb wat rondgekeken en ga morgen, vandaag zijn ze immers dicht, bellen voor wat alternatieven. Dit mede op advies van forumbezoekers die met wat PB’s hebben gestuurd.
Ook heb ik even gekeken of ik zelf die veerpoten ergens vandaan kan halen. Ik heb nu een adres in flevoland (demontagebedrijf) waar ik voor 25 euro die veerpoten kan gaan demonteren. Laat ik ze demonteren, vragen ze daar 25 euro voor. Mogelijk dat ik ze daar morgen even ga ophalen. (edit: ik heb ze gevonde via onderdelenzoeker.nl, dit lijkt een erg handige dienst te zijn)
Mijn vragen:
1. weet iemand waar ik op moet letten bij de aanschaf van deze veerpoten. Ik wil namelijk geen rommel voor rommel verruilen.2. weet iemand waar ik een handleiding vandaan kan halen hoe ik deze veerpoten kan vervangen?
3. Op dit forum las ik ergens in een draadje dat ik moet uitkijken naar veerpoten van type 1 of type 2 BXen. Heeft iemand een lijst met deze typen zodat ik precies weet uit welk type ze komen? De veerpoten uit de type 3 zouden slechter van kwaliteit zijn. (dan weet ik meteen of mijn chic uit 1992 over deze type 3 veerpoten beschikt)
wederom dank,
Robbes
Jouw chic heeft idd t3 poten. type1 is t/m 86, type2 tot ca 90.
Demontage en montage is heel eenvoudig. Auto voor op bokken, systeem drukloos maken, bol en leiding losmaken boven op de veerpoot, Onderaan bij het fusee de klembout losmaken en verwijderen. De klemming opheffen door tussen de gleuf koudbeitel te slaan als wig. De onderzijde kun je nu uit het fuseestuk schuiven. De poot hangt nu aan de carroserie. De retourslangen losmaken, en nu aan de bovenzijde (bij de bol) de 3 bevestigingsmoeren losdraaien. De poot kan nu verwijderd worden.
Montage in omgekeerde volgorde.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Zie voor demontage ook de BX tiplijst
Let erop dat je bij de linkerkant de fusee niet te ver naar buiten komt en dan de aandrijfas uit de bak trekt. Gebruik evt. een touwtje op tie-wrap op een strategische locatie om de aandrijfas tegen te houden.
Succes!
Zie voor demontage ook de BX tiplijst
wat een blunder, he le maal over het hoofd gezien deze tiplijst. Handig! ga en/of laat ik gebruiken als ik het zelf met een handige bx collega ga doen.
iemand nog tips waar ik op moet letten als ik bij een sloopbedrijf veerpoten ga halen? en dan bedoel ik: waar herken ik veerpoten aan die nog een tijd mee kunnen?
danku
robbes
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
robrob schreef:waar herken ik veerpoten aan die nog een tijd mee kunnen?
danku
robbes
Dat is lastig met een sloopauto.
Normaal wil je zoiets wel checken bij een rijdende auto. Je kijkt dan naar de volgende zaken.
Zijn ze stroef? Een veerpoot mag best wat kraken als de auto bijna de hoogste stand bereikt, maar als ie al kraakt in het normale veerbereik is het niet goed.
Speling. Dit kun je bij uitgebouwde poten voelen, maar je merkt het ook als de voorkant rammelt op korte hobbels. Lastig te beoordelen.
Retourlekkage (misschien wel het allerbelangrijkste). Haal de veerpootretouren los in de wielkast of bij de veerpot. Bij veerpoten in goede staat stroomt er geen LHM uit de retour. Licht druppelen is al een teken van achteruitgang. Varieer de hoogte en check of de lekkage in bepaalde standen niet ineens verergert. Het retoursysteem is er natuurlijk wel op berekend om een zekere retourstroom te verwerken, maar teveel retour is toch beslist geen goed teken.
even een update, dan weten jullie hoe kan lopen kan….
gezien de reacties hier van jullie, heb ik dus besloten om mijn BX Chic niet te laten repareren bij de Erkende Citroendealer in Hengelo (overijssel) maar bij een ander onder zijn hoede te brengen. Ik stond op het punt om naar duckservice.nl te gaan, telefonsich had ik daar al contact mee gehad, maar op de valreep werd ik getipt door een BX liefhebber uit Enschede: Check eens ‘alles op z’n Frans’, deze garage zit al 20 jaar in Enschede. Notabene maar 3 km bij mijn voordeur vandaan!
Ideaal dus. Ik daar naartoe, werd de BX meteen aan een kritische analyse onderworpen. De diagnose:
- poreuze Spin, vervangen (niet inkorten, want dan over 2maanden weer problemen)
- Koelvloeistof lekt, radiateur vervangen.
Om het leed wat te verzachten mompelde de monteur dat het een prachtwagen was die best nog wat jaartjes mee kon, maar dat hij ook begreep dat ik als student hier geen geld meer aan wilde verspijkeren. Die spin vervangen en een 2de hands radiateur, dat is wat hij me adviseerde.
Geen woord over te vervangen veerpoten.
“en die veerpoten” informeerde ik voorzichtig. (de factuur van de citroendealer uit Hengelo had ik in mijn handen als bewijs….) De monteur had natuurlijk vast al gezien dat ik van die witte typhanden heb die nooit in aanraking komen met olie. Hij keek me peinzend aan en maakte me duidelijk dat die prima, maar dan ook echt prima in orde waren. De afgelopen twintig jaar had hij pas 1 veerpoot vervangen, en dat was bij een BX die een aanrijding had gehad.
Tja, na deze BX een paar weken in mijn bezit te hebben, kan ik er niet zo maar afstand van doen. Die 500 euro kwak ik er dan ook wel tegen aan. Niet met gemak, maar dan drink ik wat bier minder.
einde update & dank voor jullie hulp.
Robbes
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
robrob schreef:“en die veerpoten” informeerde ik voorzichtig. (de factuur van de citroendealer uit Hengelo had ik in mijn handen als bewijs….) De monteur had natuurlijk vast al gezien dat ik van die witte typhanden heb die nooit in aanraking komen met olie. Hij keek me peinzend aan en maakte me duidelijk dat die prima, maar dan ook echt prima in orde waren. De afgelopen twintig jaar had hij pas 1 veerpoot vervangen, en dat was bij een BX die een aanrijding had gehad.
Tja, na deze BX een paar weken in mijn bezit te hebben, kan ik er niet zo maar afstand van doen. Die 500 euro kwak ik er dan ook wel tegen aan. Niet met gemak, maar dan drink ik wat bier minder.
einde update & dank voor jullie hulp.
Rob
Uh, dat is wel heel optimistisch. Veerpoten gaan wel degelijk soms kapot. Ligt eraan of je stevige retourlekkage die door een verse veerpootretour (die bovendien steviger dan zou moeten) is vastgezet ook als “kapot” rekent.
Maar goed: als je de gok waagt met goede veerpootretouren en het gaat goed, dan kun je altijd kijken hoe lang het goed blijft gaan.
mpostma schreef:robrob schreef:“en die veerpoten” informeerde ik voorzichtig. (de factuur van de citroendealer uit Hengelo had ik in mijn handen als bewijs….) De monteur had natuurlijk vast al gezien dat ik van die witte typhanden heb die nooit in aanraking komen met olie. Hij keek me peinzend aan en maakte me duidelijk dat die prima, maar dan ook echt prima in orde waren. De afgelopen twintig jaar had hij pas 1 veerpoot vervangen, en dat was bij een BX die een aanrijding had gehad.
Tja, na deze BX een paar weken in mijn bezit te hebben, kan ik er niet zo maar afstand van doen. Die 500 euro kwak ik er dan ook wel tegen aan. Niet met gemak, maar dan drink ik wat bier minder.
einde update & dank voor jullie hulp.
Rob
Uh, dat is wel heel optimistisch. Veerpoten gaan wel degelijk soms kapot. Ligt eraan of je stevige retourlekkage die door een verse veerpootretour (die bovendien steviger dan zou moeten) is vastgezet ook als “kapot” rekent.
Maar goed: als je de gok waagt met goede veerpootretouren en het gaat goed, dan kun je altijd kijken hoe lang het goed blijft gaan.
Bij iedere gebarsten veerpootretour wordt door sommige BX-sceptici al geroepen dat de veerpoot is gesneuveld, dus dat korreltje zout wil ik graag aandragen.
Ik wil hierbij opmerken dat je bij de meeste “echte dealers”, de enkele wél goede niet te na gesproken, echt niet meer met een BX aan moet komen; de expertise is er niet meer of onvoldoende aanwezig om nog een steekhoudende diagnose te stellen. Dat was een aantal jaren geleden al zo, dat wordt alleen nog maar erger. Monteurs willen liever aan “iets nieuws” werken, en hebben geen interesse meer “in die ouwe troep”. Sja, mensen zijn nu eenmaal ambitieus, wie niet?
En ik kan je nog genoeg andere voorbeelden geven waarom je écht niet naar een dealer moet gaan met eender welke Citroën - maar dat zou gaan lijken op stokpaardberijderij.
Ok, één voorbeeld dan, aangaande een BX, en dan blijf ik nog netjes: mijn - inmiddels getotalde en gesloopte - 94-er 19TGD break werd door de vorige berijder bij een dealer in het zuidwesten van Nederland gebracht en daar gediagnostiseerd voor een nieuwe octopus, en dat ging maar liefst 500 eur kosten!
Als ze ook maar éven de moeite genomen hadden om te kijken wat daar echt aan de hand was hadden ze gezien dat de octopus *splinternieuw* was (inmiddels ligt ie weer netjes in een zakje in mijn achterbak), en dat slechts een klein gedeelte van de kleine octopus “enige aandacht” nodig had. Hadden ze die in hun geheel vervangen dan waren ze plm 100 eur voor de slang en een dergelijk bedrag voor arbeidsloon kwijt geweest. Een mis-diagnose van jewelste dus.
Ik heb daarna het betreffende slangetje ingekort en er een koppelstukje tussen gezet, waarmee het probleem voor nog geen 50 cent voor geruime tijd was verholpen. Een nieuwe kleine octopus kan altijd nog - toch?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Bij iedere gebarsten veerpootretour wordt door sommige BX-sceptici al geroepen dat de veerpoot is gesneuveld, dus dat korreltje zout wil ik graag aandragen.
Het hangt er nogal vanaf of het eenmalig is of dat ie door de overdruk telkens weer losknalt. In het eerste geval is een schep zout op zijn plek ja. Helaas heb ik het tweede geval ook wel eens ernstig mis zien gaan op vakantie. Toen was zo’n “lousy” diagnose waarbij de veerpootretouren weer flink vast werden gezet de oorzaak van een behoorlijk kostbare veerpootvervanging bij een dealer in Kopenhagen (en een hoop gezeik).
Als een garage te voorzichtig (cq. te pessimistisch) inschat dan is het niet goed (zie deze draad), maar als een draad het te makkelijk (cq. optimistisch) inschat is het weer niet goed (zie mijn geval).
@Martijn de Ruiter: “jullie dealers” bevinden je in een lastig parket want je doet t nooit goed…